Hej!
Jag skulle vilja ha lite input på nytt schema för vårt snart 9 månader gamla Mirakel.
Sen 7 månaders ålder har vi haft sovschema 11,5 - 45 - 2 - 20 (som i praktiken mest har blivit 11 - 20/45 - 2 - 45 pga att jag har förlängt sovpasset på eftermiddagen för att hon vaknat för tidigt på morgonen samt vaknat efter 20 min i ICA-kassan på förmiddagen...).
Senaste veckan har hon börjat vakna efter 1.5 timme på långluren mitt på dagen och de senaste dagarna har hon vaknat redan efter 45 min även om hon ej blivit störd av något ljud. Det är ju snart dags att byta till 2 lurar enligt detta forum och jag funderar på att införa 11,75 - 1.5 - 45 alternativt 11,75 - 45 - 1.5 beroende på hur dagens planering ser ut. Men grejen är att egentligen skulle det passa allra bäst för resten av familjen om hon fortsatte att ha 3 st lurar, dvs nytt schema skulle bli 11,75 - 45 - 45 - 45. Är det någon som ser nåt problem med det? Är det dumt att hon inte får en 'långsömn' på dagen?
Hon sover i vagnen alla lurarna på dagen och det är aldrig några problem med insomnandet, däremot vaknar hon väldigt lätt i alla 'skarvar' om vi är ute någonstans där det inte är tyst, vilket vi ofta är. Därför är det också en fördel med 3 korta pass för då ska hon ju vakna i skarvarna.
Inga direkt problem med insomnandet på kvällarna heller. Vi har haft lite strul några dagar för att hon har lärt sig att ställa sig upp, men det verkar ha löst sig för ikväll kunde hon lägga sig själv igen och jag behövde endast gå in en gång samt ramsa om 3 ggr - hon sov efter 10 min. Hon vaknar ofta för tidigt (vid 5.45 -6. 15), men imorse somnade hon faktiskt om och jag fick väcka hennne kl 7. Men vanligast är ändå att vi gör morgon någon gång mellan 6.30 och 7.00.
Tacksam för input av erfarna mammor!
Input på nytt schema för snart 9-månaders
Input på nytt schema för snart 9-månaders
/AKS
Mamma till T född september 2005
Mamma till M född august 2010
Två underbara flickor uppfostrade i barnabokens anda sen födseln
Re: Input på nytt schema för snart 9-månaders
Ett snabbt svar så här mellan sovstund, matstund och odlingsarbete.
Jag är helt övertygade om att lilla barnet skulle må bäst i det långa loppet av en lång lur mitt på dagen. Då kommer hon hinna sova ordentligt så hon blir utvilad. En 45 min lur är för kort för att riktigt hinna med en ordentlig sömn som hon klarar sig på en längre stund så att säga.
Den här långluren på dagen är ju ändå något som kommer hänga med under lång tid framöver, så småningom brukar den bytas ut mot en vila med sagoband på bandspelaren eller något liknande. Men alla små och även stora faktiskt mår bra av en siesta mitt på dagen.
Med tre små lurar blir det ett fasligt läggande och väckande och dagen blir på det viset väldigt hattig.
Så mitt förslag är att förlänga natten till 12 tim och så en 45 min lur på förmiddagen och så en långlur mitt på dagen.
Kram Susan
Jag är helt övertygade om att lilla barnet skulle må bäst i det långa loppet av en lång lur mitt på dagen. Då kommer hon hinna sova ordentligt så hon blir utvilad. En 45 min lur är för kort för att riktigt hinna med en ordentlig sömn som hon klarar sig på en längre stund så att säga.
Den här långluren på dagen är ju ändå något som kommer hänga med under lång tid framöver, så småningom brukar den bytas ut mot en vila med sagoband på bandspelaren eller något liknande. Men alla små och även stora faktiskt mår bra av en siesta mitt på dagen.
Med tre små lurar blir det ett fasligt läggande och väckande och dagen blir på det viset väldigt hattig.
Så mitt förslag är att förlänga natten till 12 tim och så en 45 min lur på förmiddagen och så en långlur mitt på dagen.
Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Hej o tack för snabbt svar!
Jag är så ivrig så har såklart redan börjat exprimentera.....
Har nog bestämt mig nu för ett schema med 2 sovpass på dagen för som du säger blir det väldigt hattigt med 3 st och schemat skulle troligen inte hålla så länge heller. Så här blev det:
7.00 Godmorgon och välling
9.30 Sover 1.5 timme (om vi är ute bland folk o hon vaknar efter 45 min tar jag upp henne och så tidigarelägger vi em-sömnen och tar den som långsömn istället)
11.00 Lunch
13.30 Välling
14.45 eller 15.30 Sover 45 min (ska utvärdera idag hur länge hon klarar, det bästa för resten av oss är om hon kan hålla sig vaken till 15.30)
17.30 Middag
19.00 Välling
19.05 BUS
19.15 Gonatt
Det ser lite dumt ut med välling så tätt inpå lunch, men det beror på att hon har blivit en vällingtjej som inte är så sugen på vanlig mat om hon inte är dödshungrig, dvs efter 4 h - och en vällingflaska kan hon knäcka nästan när som helst.
Jag är så ivrig så har såklart redan börjat exprimentera.....
Har nog bestämt mig nu för ett schema med 2 sovpass på dagen för som du säger blir det väldigt hattigt med 3 st och schemat skulle troligen inte hålla så länge heller. Så här blev det:
7.00 Godmorgon och välling
9.30 Sover 1.5 timme (om vi är ute bland folk o hon vaknar efter 45 min tar jag upp henne och så tidigarelägger vi em-sömnen och tar den som långsömn istället)
11.00 Lunch
13.30 Välling
14.45 eller 15.30 Sover 45 min (ska utvärdera idag hur länge hon klarar, det bästa för resten av oss är om hon kan hålla sig vaken till 15.30)
17.30 Middag
19.00 Välling
19.05 BUS
19.15 Gonatt
Det ser lite dumt ut med välling så tätt inpå lunch, men det beror på att hon har blivit en vällingtjej som inte är så sugen på vanlig mat om hon inte är dödshungrig, dvs efter 4 h - och en vällingflaska kan hon knäcka nästan när som helst.
/AKS
-
Clara Cecilia
Hej,
jag säger hrm..
Väldigt ovanligt schema. kanske helt rätt för er stjärna Men jag undrar varför inte:
7.00 Välling+ plockmat med ätande sällskap vid ca 8.00
9.30 45 min
11.00 Lunch+ en knockout slurk välling
12-14.00 Sov
15.00 Mellis (stadigare som avocado, turkisk yoghurt, liten äggröra etc)
17.30 Middag
19.00 Välling
19.05 BUS
19.15 Gonatt
Vissa små Vill ha längsta sovet på morgonen men i längden (som Susan D säger) så är en mitt på dagen vila att föredra.
Clara
jag säger hrm..
Väldigt ovanligt schema. kanske helt rätt för er stjärna Men jag undrar varför inte:
7.00 Välling+ plockmat med ätande sällskap vid ca 8.00
9.30 45 min
11.00 Lunch+ en knockout slurk välling
12-14.00 Sov
15.00 Mellis (stadigare som avocado, turkisk yoghurt, liten äggröra etc)
17.30 Middag
19.00 Välling
19.05 BUS
19.15 Gonatt
Vissa små Vill ha längsta sovet på morgonen men i längden (som Susan D säger) så är en mitt på dagen vila att föredra.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Tack för input Clara!
Jag väljer nog att fortsätta på mitt eget i alla fall för tror det blir svårt för henne att vara vaken hela vägen från 14 till 19.15. Jag tycker det är bättre att fördela sömnen jämnt över dagen. Sen kommer jag såklart att justera långsömnen till mitt på dagen när hon blir mogen för att bara ha ett sovpass (vid 1-årsåldern typ). Anledningen till att jag lägger den långa sömnen först är att det är störst chans för ostörd sömn tidigare på dagen när stora tjejen är på dagis samt att hon har visat sig sova över skarvarna bättre tidigare på dagen (om jag inte är på ICA, men nu kommer hon att somna i kassan istället för att vakna i den...). Sen vill jag hest ha henne långsovande när stora tjejen är på dagis så att jag själv får lite egentid.
Har kört på det nya schemat idag (45 min-luren blev vid 14.45) och det har funkat jättebra! Sovit som en stock och ätit bra! Och somnade väldigt harmoniskt på kvällen. Dessutom började dagen väldigt bra - fick väcka henne vid 7 (andra dagen på rad som hon lyckats somna om ganska harmoniskt med bara några få protester)
Men hon är ju ingen storätare av mat så tips på det tas tacksamt emot. Hon får plockmat och jag försöker stoppa in skedar emellanåt när gapet öppnar sig. Jag är nyfiken på hur du tänker att hon skulle äta mer om jag ger henne mat oftare?
Jag väljer nog att fortsätta på mitt eget i alla fall för tror det blir svårt för henne att vara vaken hela vägen från 14 till 19.15. Jag tycker det är bättre att fördela sömnen jämnt över dagen. Sen kommer jag såklart att justera långsömnen till mitt på dagen när hon blir mogen för att bara ha ett sovpass (vid 1-årsåldern typ). Anledningen till att jag lägger den långa sömnen först är att det är störst chans för ostörd sömn tidigare på dagen när stora tjejen är på dagis samt att hon har visat sig sova över skarvarna bättre tidigare på dagen (om jag inte är på ICA, men nu kommer hon att somna i kassan istället för att vakna i den...). Sen vill jag hest ha henne långsovande när stora tjejen är på dagis så att jag själv får lite egentid.
Har kört på det nya schemat idag (45 min-luren blev vid 14.45) och det har funkat jättebra! Sovit som en stock och ätit bra! Och somnade väldigt harmoniskt på kvällen. Dessutom började dagen väldigt bra - fick väcka henne vid 7 (andra dagen på rad som hon lyckats somna om ganska harmoniskt med bara några få protester)
Men hon är ju ingen storätare av mat så tips på det tas tacksamt emot. Hon får plockmat och jag försöker stoppa in skedar emellanåt när gapet öppnar sig. Jag är nyfiken på hur du tänker att hon skulle äta mer om jag ger henne mat oftare?
/AKS
-
Clara Cecilia
Hej,
Bra att ditt schema verkar funka - jag ställde frågan just för att det är en smula ovanligt. Ett rejält långsov mitt på dagen brukar göra att man klarar kvällen annars.
Välling är bra på alla sätt men det är inte Mat som ger djup mättnadskänsla och något för magen att jobba med.
Jag tror att det är med mat som med sömnen - när man väl "fått smak" på att sova så sover man mer än innan (gäller såväl stora som små
) När man väl får smak på Maten så vill man ha mer - mer variation, mer smaker, nya konsistenser.
Min Lilla L for med oss österut vid 10 månaders ålder och hävde i sig stekt ris med räkor och fisksås, snodde allas vårrullar, knaprade bläckfiskbitar. Hon Älskar soja, fisksås, sesamolja, oliver med anjovis, chilisås till pasta osv, inte direkt "barnmat" men smakrikt på alla sätt.
Mitt bästa tips är Johanna Westmans Andra Mosboken, fylld av underbara mosrecept. Hon har också kommit med en ny som jag inte hunnit läsa än Första Måltidsboken som är mat från 0-3 år. Låna på biblioteket och kolla in.
Clara
Bra att ditt schema verkar funka - jag ställde frågan just för att det är en smula ovanligt. Ett rejält långsov mitt på dagen brukar göra att man klarar kvällen annars.
Egentligen föreslog jag inte mat oftare utan stadigare mat än välling som mellis. Många små (from 5 månader) är hungrigare än man förstårAKS skrev: Men hon är ju ingen storätare av mat så tips på det tas tacksamt emot. Hon får plockmat och jag försöker stoppa in skedar emellanåt när gapet öppnar sig. Jag är nyfiken på hur du tänker att hon skulle äta mer om jag ger henne mat oftare?
Jag tror att det är med mat som med sömnen - när man väl "fått smak" på att sova så sover man mer än innan (gäller såväl stora som små
Min Lilla L for med oss österut vid 10 månaders ålder och hävde i sig stekt ris med räkor och fisksås, snodde allas vårrullar, knaprade bläckfiskbitar. Hon Älskar soja, fisksås, sesamolja, oliver med anjovis, chilisås till pasta osv, inte direkt "barnmat" men smakrikt på alla sätt.
Mitt bästa tips är Johanna Westmans Andra Mosboken, fylld av underbara mosrecept. Hon har också kommit med en ny som jag inte hunnit läsa än Första Måltidsboken som är mat från 0-3 år. Låna på biblioteket och kolla in.
Clara
Mamma till V 2008, L 2010