Trött 2 månaders

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Lydia

Trött 2 månaders

Inlägg av Lydia »

Hej!

Har en del funderingar kring lillasysters vardag. Hon är snart 2 månader och jag har haft standardmodellen i bakhuvet under denna tid. Har väl inte gått nåt vidare... (Vet att hon fortfarande är liten och att jag inte behöver stressa, men ändå... :-)). '

Hon är en sån tröttis och orkar bara med en timmes vakenpass. Sen är hon helt färdig och orkar inte äta mer och somnar lätt. Oftast skarvar hon efter 45 minuter och om hon är hungrig så går det inte att få henne att sova mer (givet). Så vi hamnar helt enkelt i en negativ spiral där maten kommer för tätt inpå och det sovs för korta stunder... Ja, ni förstår. Sen är det kvällstrassel och till slut somnar hon vid 20, 21 och äter sen runt midnatt, vid ca 3 eller 4 och vid ca 5, 5.30 och så börjar dan vid ca 7.30. Då är hon inte särskilt hungrig eftersom hon ätit så mycket ganska nyligen och där hamnar vi på nåt sätt snett.

Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka nu. Att försöka få till 2 (1,5)-2 dagar känns inte realistiskt. Snarare då att fundera på ett schema. Eller är det för tidigt? Vet inte i vilken ände jag ska börja.

Hon sover på sidan med larm. Ibland på mage dagtid. Jag helammar. Hon har ingen överlevnadsångest längre. Har läst barnaboken väl. :-) Behöver ändå få lite hjälp känner jag.

Tack för ett bra forum!
Mamma till E född januari 2009
Mamma till A född 3 mars 2011
LindaVega

Re: Trött 2 månaders

Inlägg av LindaVega »

Hej.

Åh en liten tröttis. Har du försökt att ge en liten powernap mitt i vakenpasset (på 5 el 20 min) ? Väck sedan 8på minuten) och fortsätt mata som inget har hänt. Efter 2 timmar lägger du "på riktigt" Jag har inte själv så mkt erfarenhet (förutom någon enstaka gång) men har läst om flera andra som gjort så och att det har funkat bra.

Precis som du skriver så hänger ju mat och sömn ihop och har man somnat ifrån för tidigt så blir magen hungrig "för tidigt"

Jag hade avvaktat med schema, utan hellre försökt få in en bra rytm med mat och sömn så som du gör nu.

Rapportera
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för svar!

Power nap kanske kan funka.
Allra tröttast är hon dock under morgonpasset. Då är hon helt såld efter en timme (ungefär då, eller nån halvtimme senare är det oftast dags att gå iväg till dagis med brorsan).

Problemet är att hon sällan ätit tillräckligt under detta pass. Ofta vaknar hon redan på hemvägen från dagis (efter bara 30 minuter). Aptiten sviktar som sagt på morgonen och det beror troligtvis på att hon ätit ordentligt vid 3, 4-tiden och även vid 5 tiden. Vid 5 sover hon så oroligt att jag oftast lyfter över henne i sängen och ger en slurk. Kanske borde vagna henne vid den tiden istället? Eller är en två-månaders för liten för det? Hon borde ju inte vara hungrig en timme efter att hon ätit? Hon stånkar och stönar och efter ett tag kan hon bli grinig. Vargtimme-krångel redan...

Har ni några kloka tankar kring detta?
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Tilda75 skrev:T Aptiten sviktar som sagt på morgonen och det beror troligtvis på att hon ätit ordentligt vid 3, 4-tiden och även vid 5 tiden. Vid 5 sover hon så oroligt att jag oftast lyfter över henne i sängen och ger en slurk. Kanske borde vagna henne vid den tiden istället? Eller är en två-månaders för liten för det? Hon borde ju inte vara hungrig en timme efter att hon ätit? Hon stånkar och stönar och efter ett tag kan hon bli grinig. Vargtimme-krångel redan...
Nja vargtimmekrångel är det väl inte direkt utan nog lite hunger. Jag skulle betrakta det som en förlängd smekmånad (hon är ju ännu väldigt liten) och satsa på rytmen under dagen och Mata, Mata, Mata. Det blir snart tydligare och enklare, jag lovar!
Och börja inte vagna nu tycker jag. Mer mat dagtid och lite mer struktur bara.

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Lilla älsklingen är vid två månaders ålder klart mogen för både schema och åttatimmarsnatt. Men förutsättningen är, som du ju vet - eftersom du har SM i bakhuvudet - mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat :P

Inom en timme åt gången: fyra små rätter. Minst :!: Truga med ömma järngreppet (se filmsnutt under SHN-fliken). 200 g per mål ska hon ha, det är rättesnöret (5 mål/dygn). Nattmålet blir kanske 100 g eller drygt.

På morgonen är man trött, det är helt i sin ordning. Men en timme vaken är snålt. Sträva efter 1,5 eller allra minst en och en kvart. Slumrar hon till under vakenpassen betyder det att hon vaknar exakt lika ofta och mycket under sovpassen :roll: så förhindra det. Piggna på henne med väldigt effektiva buff-rapar (vare sig hon behöver det eller inte - ta ledningen :!: ) där du håller henne högt över axeln, och även, helt brutalt, genom att kittla henne över revbenen, när hon ligger på rygg vid skötningen t ex - garanterat effektivt :idea: Prutta henne på magen, skoja med henne, hojta och tjoa och skratta, visa henne ljus och lampor och prata högt, entusiastiskt - hon kommer sig :lol:

Sträva alltså efter 2-2 och gör ett schema efter det. I praktiken blir det kanske 1.45 eller 1.30 som hon är vaken vissa omgångar, men håll 2 tim sömn mellan varven minutiöst, nu till en början. För att få ihop rätt antal sovtimmar/dygn kanske du kortar ett eller rentav två av sovpassen till 1,5 tim och det är inget fel i det, så länge du är konsekvent. Bara du kommer ihåg att allting med små barn tar tre dagar - så utvärdera ingenting efter första dagen bara, eller än värre efter första "nya" målet eller första natten :!:

Natten bör börja kl 20 nu, hon orkar inte mer. Då kan du ställa klockan och ge nattmål kl 4. Till skillnad från de andra tar nattmålet bara 20 min, högst 30, och omfattar bara två "rätter". Ges med fördel i dunkelt rum, gärna med röd lampa :wink: som ledbelysning. Sitt upp, ta henne inte i sängen utan håll koll på klockan. Efter nattmålet sover hon sedan vidare till ca 7. Ge mat direkt då, men tro inte att hon är överdrivet glupsk 8)

Åtta timmar utan mat på natten både klarar och behöver hon, liksom lilla matsmältningsapparaten - som inte är färdig på länge än utan under utveckling - få ha det lite lugnt mellan varven. Ger du henne fyra små rätter under en timme (möjligen en och en kvart, HÖGST) får hon en chans att smälta allt möjligt i lugn och ro, och magen blir inte överansträngt bombarderad. Då är ju det dags för nästa mål först tre timmar senare (från när det förra målet slutade). Det tycker vi om :-({|=

Och under vakentimmen efter ätandet är det ju dags för all möjlig annan underhållning, som du vet :lol:

När det ska sovas, ska det alltså sovas - dvs ges de bästa förutsättningarna (varav den säkraste är en mätt mage). Och när det ska varas vaket ska hon vara VAKEN =D> Då får du en tydlig struktur på saker och ting och barnet kommer att reagera med lättnad. Livet blir så kolossalt mycket enklare, och trevligare, att leva :mrgreen:

Du kan absolut vagna henne och blir nog tvungen, får jag säga, de första tre nätterna. Det är inte så svårt. På (mätt) mage med larm på plant, slätt, lent underlag med ben och fötter fria och mjukt täcke som du stoppar om lite lagom hårt och i mörklagd lokal, behöver du inte vagna ihjäl dig (och bör inte göra det). Lägg tillrätta distinkt - armarna upp, benen ut, huvudet bort från dig - och vagna direkt. Träna upp tekniken - stora stadiga tag med en liten knyck i varje riktning. När hon väl somnar om "tror " hon att hon har ätit som vanligt. Vilket snart blir ovanligt, eller hur :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack Clara och självaste Anna W :D för era svar!

Har tagit åt mig alla goda råd.

Nu ska ni få höra nåt roligt. Nätterna har plötsligt blivit superbra. Jag har tidigare lagt lillan att sova på sidan med larm och hon har då bara sovit 2-3 timmar i sträck på nätterna. Jobbigt för alla inblandade! För några nätter sen sov hon plötsligt ända tills jag väckte henne för nattmat (7 timmar!). När jag tog upp henne såg jag att hon lagt sig på mage. Vid nästa sovpass hände samma sak. Det var uppenbart att det var magläget som gjorde att hon sov. Så nu har jag (trots skrämselproganda från bvc), låtit henne sova på mage. Och vilken skillnad! Hon verkar vara ett äkta magsovarbarn. :-D

Nu ska jag styra upp dagarna också, för nu känner jag att jag börjar få tillbaka orken.

Kram till er
Clara Cecilia

Hej!
Vilken klok liten person! Och vilken klok mamma som förstår att magläge är Så Skönt!
Då är det bara att ge sig på dagarna, väggledd av Anna! :heart: :heart: :heart: :heart:

Clara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lydia

Inlägg av Lydia »

Vår lilla tröttis har nu blivit 6 månader. Hon håller sina tider och är en nöjd och glad bebis. Dock händer det fortfarande att hon ibland vaknar på natten (oftast i vargtimmen eller senare på kvällen vid 10-tiden). Hon har natt från 19-06.30.

Jag har då tutat i henne ett bröst. "För det är ju så eenkelt" ;). Men nu får det vara slut på det och nu ska det sovas hela natten igenom har jag bestämt.

Hon sover fortfarande i vagn, men går absolut på sista versen där. Måste snarast flyttas över till spjälis. Hon ska också flyttas över i storebrors rum. Jag undrar:

-Ska jag nattmålskura henne i vagnen eller i spjälsängen? Vilket brukar vara smidigast?

-När kan jag flytta in henne till brorsan? Ska jag vänta ett par veckor så att hon verkligen har fattat att man sover hela nätterna?

-Är det smidigast om brorsan och hon har samma sovtider? Det blir ju svårt att göra "glad morgon" åt den ena kl 6 och åt den andra typ en halvtimme senare. 8)

-Hur gör vi med läggningarna av båda barnen? Den lilla har brukat lägga sig ca 20 minuter innan den stora. Borde vi ha nån slags gemensam läggning för dem? Hur gör ni andra?

-Måste det vara becksvart i barnrummet? Brorsan brukar få ha dörren på glänt.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Lydia :D

Vad härligt att ni har det sâ bra, bebislivet kan vara sâ underbart när allt flyter. :heart:
Lydia skrev:-Ska jag nattmålskura henne i vagnen eller i spjälsängen? Vilket brukar vara smidigast?
Jag skulle ha gjort det i vagnen, dâ har du ju vagnandet att ta till som verktyg som han redan "kan". Lättare ocksâ att fixa det i ett annat rum än syskonrummet. :wink:
Lydia skrev:-När kan jag flytta in henne till brorsan? Ska jag vänta ett par veckor så att hon verkligen har fattat att man sover hela nätterna?
Kör nattmâlskuren riktigt i mâl och när du känner att du litar pâ nätterna, dâ fixar ni en Riktig Inflyttningsfest för storebror och lillasyster! Ballonger, drinkar, tal - FEST! :D
Lydia skrev:-Är det smidigast om brorsan och hon har samma sovtider? Det blir ju svårt att göra "glad morgon" åt den ena kl 6 och åt den andra typ en halvtimme senare. 8)
Ja, morgonen är ju mycket praktiskt att ha samtidigt. Jag skulle ha lagt natten som storebrorsans under nattmâlskurandet, dâ är hon ju "färdig" när det blir dags för inflytt.
Lydia skrev:-Hur gör vi med läggningarna av båda barnen? Den lilla har brukat lägga sig ca 20 minuter innan den stora. Borde vi ha nån slags gemensam läggning för dem? Hur gör ni andra?
Vi hade under en period olika läggningar för storebror och mellanbror (innan lillebror kom till oss). Precis som er sâ diffade det pâ cirka 20 minuter. Det var inga problem alls, vi busade med storebror i vardagsrummet och avslutade det med att smyga som supertysta indianer in i sovrummet, eller nâgot ditât. Om mellanbrorsan vaknade till sâ "tog" han ju ramsan som storebrorsan fick när vi gick ur rummet nästan pâ en gâng. Inga problem! :D
Lydia skrev:-Måste det vara becksvart i barnrummet? Brorsan brukar få ha dörren på glänt.
Ni kan ju stänga dörren när lillasyster läggs, och sen ha den lite pâ glänt när storebror har lagts (och hon sover). Se till i vilket fall att inget ljus faller direkt pâ nâgon av sängarna. Kolmörker tycker jag är viktigast under natten och särskilt pâ morgonsidan.

Hur har du det med attityden? Ett bra sätt att fräscha upp den innan nattmâlskurandet, är att ta en tur bland favoriterna inne pâ SoS eller pâ kurforum, det brukar vara peppande! :D
Och glöm inte att verkligen mata pâ och se till att dagen innan kuren blir precis sâ full den kan bli vad gäller mat, utevistelse, skratt och fysisk aktivitet. Dâ sover man som bäst!

Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för jättebra svar Sarisparis!
Bra tips om indiansmygandet på tå in i rummet. ;)

Jag ska surfa runt lite på sidan för att bli peppad.

Om det är nån mer som har tankar kring inflyttningen och nattmålskurandet så får ni gärna komma med det.
videunge

Inlägg av videunge »

Hej :D

Du har fått ett jättebra svar av Sarisparis tycker jag. Kan bara instämma.
Vi satte också nätterna först och sen blev det inflyttningskalas i stor stil! Att ha lite diff på läggningstider går aldeldes utmärkt. här får stora vara uppe och spela ett spel med mamma och pappa medan liten somnar ( ca en kvart) då är dörren stängd. När stora går och lägger sig så söver liten och då stör det inte att dörren öppnas, och ramsan till henne blir ju en bekräftelse på att det är lugnt. 8)

lycka till. :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Clara Cecilia

Hej!
Jag tycker att Saris svarat fullständigt heltäckande på både inflyttning och nattmål så mitt enda tillägg är svar på detta:
Lydia skrev:-Måste det vara becksvart i barnrummet? Brorsan brukar få ha dörren på glänt.
Sarisparis skrev:Ni kan ju stänga dörren när lillasyster läggs, och sen ha den lite pâ glänt när storebror har lagts (och hon sover). Se till i vilket fall att inget ljus faller direkt pâ nâgon av sängarna. Kolmörker tycker jag är viktigast under natten och särskilt pâ morgonsidan.:
Vi lägger lillasyster 19.00 och storebror 19.30. Hon ligger emellanåt vaken när vi kommer in med brorsan men hon tar det liksom som en extra nattning :D och får sig en ramsa vid sidan om (varpå hon slänger sig bums ner med huvudet i kudden :heart: ) Jag tror att hon väntar lite på storebror och varvar ner och tänker på dagen :D .

Så till detta med mörkläggning - vi har byggt himmelssängar över både spjälis och växasäng med hjälp av elrör (ihåliga, långa saker) som vi fäst i kors över sängen i alla fyra ändar. Över detta, fäst med kontorsklämmor, ett vackert tyg med mönster (att titta på under dagvila) men det går också att dra för ordentligt nattetid. Lillasysters tyg drar jag för - och ja dom sover med ett litet fönster öppet så det är god ventilation ändå.

Då gör det inget om dörren öppnas och en springa av ljus kommer in och så känns det lite ombonat.

Clara
Lydia

Inlägg av Lydia »

Tack för alla bra tips!

I natt sov hon hela natten av sig själv. (Hon är så klok! :)) Jag hade tänkt köra igång nån form av nattmålskur om några dagar, men nu är det väl bara att haka på när hon själv initierat det.

Jag menar, om hon vaknar i natt så vagnar jag och gör som jag tänkt. Verkar det vettigt? Eller avvaktar jag några dagar som jag först tänkte (hade tänkt putsa på attityden lite mer och mata något mer också-om det går...). Hm... ??
videunge

Inlägg av videunge »

häng på säger jag. fram med attityden 8) , liten vill ju och kan ju. =D> lita på det tycker jag.

kram :heart:
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"