Tasslig charmör med dåligt sömnhumör

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ahlvarpappsen

Tasslig charmör med dåligt sömnhumör

Inlägg av Ahlvarpappsen »

Vi har en liten kille på 6mån som vi tidigare har haft stora problem med. Det började med kolik som höll i sig nästan 4månader med ett inklämt ljumskbråk med operation där emellan. Vansinniga skrik med ryckig och ibland obefintlig sömn var vardag. Vi gick på knä och kände nästan en fullkomlig kollaps när vi äntligen fick in rutiner och allt vände till lugn och harmoni. Den främsta förändringen blev att han sover bra på nätterna och den återhämtningen vi har fått av det. Dagslurarna och andra sidan blir det inget bra med i dagsläget (och en tid tillbaka). Han strular nått enormt, ligger och busar och larvar sig med allt han har omkring sig (filten) för att hålla sig vaken. Efter en stund blir han övertrött och sätter igång billarmet :lol:. Då har vi försökt med alla möjliga metoder... Vi går ju efter vårt schema som ser ut så här:
06.30 vakna
07.00 amma, blöja, kläder
07.30 ensamlek i sängen
08.00 amma
09.00-09.45 sova 45
11.00 Lunch
12.00-14.00 sova 1,5-2
15.00 Gröt
17.00-17.45 sova 45
18.00 Läggningsrutiner. Pyjamas, amma, saga, amma, blöja.
19.30 God natt!
Är det något i vårt schema som vi ska se över eller är det en period som går över? Vi börjar bli smått tokiga och min sambo (mamman) känner att hon inte klarar av det ensam under dagarna när jag blir borta...
Hoppas på svar på ett långt inlägg. :wink:
/Ahlvarpappsen
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Tasslig charmör med dåligt sömnhumör

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

jag flyttar er till "Kurforum" då ni inte har kurat honom och då han är på tok för liten för att ha hunnit bli en säker sovare med fnurra.

Så läs på om SHN-kuren (beställ boken eller långa på bibblan) och kura ert barn på rätt köl är mitt råd. :D
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Ahlvarpappsen

Inlägg av Ahlvarpappsen »

Tack för svar men om vi nu tycker att han sover bra på natten och det är dagarna som han trasslar på är det ändå SHN kuren som gäller?
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, hmmm.... ja du det är en bra fråga...

Vi kanske kan säga att ni kört standardmodellen och har dagstrul enl. den. :D

Men en 5+6 mån behöver 15 tim sömn/dygn och jag får ihop 14-14,5 tim. Så han får dessutom för lite sömn/dygn sett.
En 7+8 mån behöver 14,5 tim sömn/dygn.

så steg 1 skulle kunna vara att lägga 30 min tidigare på kvällen så slipper ni rodda så mycket i schemat om det passar barnet.
Sen tycker jag nog att sista luren ligger nästan 1 timme för sent. Lite för tätt inpå natten. Så den kan ni med fördel lägga 1 timme tidigare.

Min erfarenhet med 6 mån är att de är väldigt aktiva och behöver mycket social delaktighet och ålträning. Ålträning 5 min/10ggr/dag ordineras så kroppen hinner bli trött nog.

Sen är det dags för MER MAT. En 6 mån är nästan omättlig. Det är många som vittnar om att deras barn äter både en och två burkar till lunch och middag. samt gröt och välling. Jag Precis när min son var 6 mån sov han oroligt och dåligt. Gav honom innan långluren och innan natten mosad banan. Det innehåller tryptofan som är ett förstadie till melatonin och det sover man gott på. Så ge gärna lite mosad banan innan långa luren och öka på maten.

När jag tänker efter så flyttar jag er till Späda och Små där man kör standardmodellen och det verkar ju ni i princip faktiskt ha gjort med er son.

Lägger in länken till våra favoriter. Där hittar du mer info om 6-mån om du ser efter. :wink:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"