Struktur för lilla Isabelle

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LindaVega

Re: Struktur för lilla Isabelle

Inlägg av LindaVega »

Hoppar in och bekräftar angående väckarklocka. Den har varit och är vår räddning här hemma :lol:

Klockan ringer 6.45 varje morgon, även om det bara är på tisdagar, onsdagar och torsdagar vi "måste" gå upp då eftersom de stora går på dagis då. Men vi kör samma tider vardag som helg ändå. De stora kan vakna före klockan ibland men de "vet" att morgonen kommer när klockan ringer och ligger snällt kvar, även om de kan snacka med varandra. På helgerna kan de ibland välja att ligga kvar trots att klockan ringer, eller t om sova vidare, särskilt stortjejen

Men just nu tror jag att lillebror är den som gynnas mest. Han har hört klockan morgon efter morgon, och vi är alltid snabba att gå in direkt efter den har ringt. Jag är övertygad om att han har lärt sig att det är den som talar om när det är morgon, eftersom vi aldrig, och jag betonar verkligen aldrig har haft en tidig morgon sedan vi (han) satte hela nätter för knappt tre månader sedan.

Vi var inte alls så konsekventa med klockan med de andra, och de har båda haft tidiga morgnar i omgångar under hela första året.

Klockan står i badrummet som ligger vägg i vägg med barnens sovrum, de stora delar ett rum och lillebror har ett eget rum. Den låter rejält högt, ett otäckt pipljud som ökar i styrka om man inte stänger av den.

Lycka till

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

mammatillskruttan skrev:du menar att det skulle vara som en markering för henne att dagen börjar?
Precis! Det är så smart detta verktyg. Det kan tyckas som en petitess men det gör stor skillnad faktiskt.

Ut i härliga solen med er! :D

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mammatillskruttan

Inlägg av mammatillskruttan »

Hej!

Intressant med klockan, hennes säng ligger precis intill badrummet på andra sidan väggen. Ska ordna fram en väckarklocka och sätta i badrummet :)

Nätterna går väl inte så värst bra... :| hon kan vakna vid halv två, fyra, sex, sju och sen ligga vaken till åtta. Oftast somnar hon ju om snabbt, kanske att jag får vända henne nån gång, men hon vaknar ju ändå!! Och jag med.. :( Daglurarna går inte heller så bra, förmiddagsluren som alltid gått så bra strular jättemycket nu. MYCKET husljud har jag märkt fungerar väldigt bra, men det känns inte så bra att hon i princip varje gång hon läggs i sängen ska protestera och kämpa sig till sömns.
Jag ser till att skrattet till gonattet och sovet blir av, jag har sopsäckar för fönstren nu och jag har husljud. Jag ramsar när jag går ut ur rummet och om jag behöver påminna så gör jag det utanför dörren. Har hon vänt sig går jag in snabbt och vänder tillbaka utan att ramsa. Jag har börjat öva på vändningar dagtid och hon blir bättre och bättre på det! Idag höll hon på ett bra tag själv och övade fram och tillbaka.
Så vad är det som fattas? :|

Jag funderar på två saker:
:arrow: Hennes schema...Jag märker att hon slokar efter sju och vaknar konsekvent vid sju så jag är inne på att ändra om hennes schema därefter. Det känns som att hon kanske får lite för mycket sömn nu i relation till vad hon behöver. Vad tror ni? Kanske jag skulle utöka fm-vakentiden från 1h30min till 2h så går luren bättre? Behöver hon verkligen sova 3 gånger?
:arrow: Mat...Kanske att hon behöver ännu mera mat. Hon har en aptit som inte är av denna världen och fullkomligt kastar sig över maten. Nu har hennes mage börjat protestera lite, vet inte riktigt mot vad men har dragit in på majsen för det var faktiskt när jag började med den som hon blev stökig. Som det ser ut nu får hon följande:
frukost: bröstmjölk
mellanmål fm: bröstmjölk
sen lunch: potatis + grönsak alt. köttfärssås och spaghetti (favorit!) ska även göra storsats av köttpuré imorgon
tidig middag: gröt med fruktpuré
kvällsmål: bröstmjölk
Vad tror ni om detta? På BVC säger de att jag kan börja ge henne två mål mat när hon är 8 månader men... Till råga på allt så har min mjölk börjat sina...är mycket upp och ner med det. Och flaskan har alltid varit mycket svårt för lilla fröken... Nu försöker jag vänja henne enträget vid pipmugg, hon behöver få i sig vätska nu när det är varmt! Det går väl sådär... Ikväll blev det inte mycket mjölk så gjorde lite välling och gav i pipmugg - inte alls så värst populärt...
Vad tror ni om hennes matintag?

Känns så tråkigt att det inte går vägen med hennes nätter :cry: vet inte riktigt vad det är som inte stämmer för henne!

Kram på er och sov gott
Isabelle 101023 <3
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag tror att du är på helt rätt spår när du funderar på mer mat :D !
5-6 månaders kan vara helt absurt hungriga!

Förslag
frukost amning + grötfrukost med ex banan inom timman

mellanmål fm: bröstmjölk + mosad banan/avocado/kokt fruktpuré exempelvis

lunch: MAT i massor och glöm inte tillsätta mycket smör eller rapsolja

middag: MAT i massor

kvällsmål: gröt +bröstmjölk

Tipsar om Johanna Westmans Andra Mosboken, full av jättebra recept för små personer.

Mer mat nu! Kör så nån vecka och se om det får effekt :wink:

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mammatillskruttan

5-6 månaders kan vara helt absurt hungriga!
:lol: Jo det har jag märkt...Isabelle brukar ge ifrån sig ett slags stridsrop innan hon bokstavligen kastar överkroppen mot talriken...!! =P~

Tack för ditt "matschematips", så gröt två gånger om dagen alltså? Ja min mjölk har flytt fältet helt verkar det som :( det är ju ett dilemma eftersom jag ger henne mer och mer mat så halkar ju bröstet efter. Men i ärlighetens namn är hon inte så jätteintresserad av att snutta heller, förutom morgon och kväll.

Jag ska låna Andra Mosboken på biblioteket! Nu är det ännu en Stockholmsresa förestående - suck - förhoppningsvis den sista!!! När vi är tillbaka ska jag köra ditt förslag på matschema. Kör över BVC lite... :| men allvarligt talat så tror jag mer på att ge henne mer mat, hon signalerar ju tydligt att hon är hungrig. Jag håller koll på hennes mage så att den hänger med.

Vad tror du om schema och sömn? I natt sov hon 20-07:30 med ett kort uppvak 03:30 (behövde inte ens ramsa). Men det är ju så här fram och tillbaka. Ändrar jag i hennes schema blir ju alla inarbetade tider fullkomligt upp och ner??? Men hon orkar nästan aldrig till kl 20.

En liten intressant detalj....har börjat lägga ner henne på rygg i sängen, busa lite och sen vända på mage - går bättre än att lägga ner platt på mage på en gång! :thumbsup:

Gonatt!! \:D/ :sleep: :heart:
Isabelle 101023 <3
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vill bara understryka det som skrivits i tråden om maten. Har du en hungrig liten typ MATA PÅ. Det är så tacksamt när de vill äta. Och det ger resultat överallt. Bättre sömn, nöjdare bebis osv osv. Magen vänjer sig snabbt om man inte inför massa nya saker varje dag. Jag körde med tredagarsregeln i början. Dvs samma sak/mat tre dagar i rad innan jag införde något nytt.

Vi började med två huvudmål runt 6 månader och har haft samma matordning sedan dess.

6.45 amning och gröt
10.30 lunchpuré + frukt (toppade med amning fram till för några veckor sedan)
13.45 gröt och frukt
17.00 Middag- samma som lunch (3.5 mån- 6 mån gröt)
18.30 amning

Amma morgon och kväll kan du fortsätta med så länge du och lillan vill. Du kan alltid fylla på med bröstet som efterrätt vid målen också om det känns viktigt att amma.

Kram och lycka till

Linda
mammatillskruttan

Hej!

Jag kan meddela att de senaste dagarna har gått riktigt bra! :D Visst, hon vaknar vid halv fyra och jag hör att hon är lite orolig - hon vänder och vrider sig och suckar, men hon somnar om sen. Mornarna är också okej, jag vaknar inte förrän kl 8. Kan iofs också vara att jag inte lägger så mycket märke till hennes ljud längre...men det tyder ju också på att hon inte är alldeles för missnöjd.

Natt mot idag var iofs mindre bra, känns som hon inte har sovit nåt alls, fast hon skriker inte!! Bara ligger vaken?? Väldigt konstigt...

Nu är vi iaf tillbaka från Stockholm och inga fler städresor osv så nu ska jag börja med lite mer mat. Har bara några schemtekniska frågor...
:arrow: Tanken är ju att det ska gå ca 3½ timme mellan målen om jag inte uppfattat det fel, men om det inte passar med sovtiderna är det meningen att jag ska vänta med maten efter luren tills det är dags så att säga? När hon var mindre var det ju viktigt att hon skulle få mat direkt när hon vaknade men nu kanske det är viktigare med att hålla mattiderna?

Tack! 8)
Isabelle 101023 <3
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
mammatillskruttan skrev: Jag kan meddela att de senaste dagarna har gått riktigt bra! :D Visst, hon vaknar vid halv fyra och jag hör att hon är lite orolig - hon vänder och vrider sig och suckar, men hon somnar om sen. Mornarna är också okej, jag vaknar inte förrän kl 8. Kan iofs också vara att jag inte lägger så mycket märke till hennes ljud längre...men det tyder ju också på att hon inte är alldeles för missnöjd

Natt mot idag var iofs mindre bra, känns som hon inte har sovit nåt alls, fast hon skriker inte!! Bara ligger vaken?? Väldigt konstigt....
Så bra det låter! Fint jobbat!
Att ligga vaken och tänka, grymta, göra ljud med munnen, pusta, prutta etc :D är helt tillåtet och tillhör Privatlivet - vilket ska accepteras och lämnas ifred så liten hon är! :D

Det här med sov och mattider - hur ser schemat och sovtiderna ut nu?
Liten har ju börjat bli rätt stor :D , överlevnadsångesten är borta och det går alldelles utmärkt att vänta på maten en stund. Vissa regler är bra - stor lunch innan lunchsov exempelvis :lol: :lol: .

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
mammatillskruttan

Schemat ser ut som följer just nu:

8:00 Amning, ensamlek
9:30 Sova 1h30min
11:00 Amning, promenad
13:00 Sova 45 min
13:45 Lunchpuréer (potatis, kött, varierat) plus efterätt
16:15 Sova 45 min
17:00 Gröt med fruktpuré
20:00 Sova natt 12h

Hon har alltid sovit länge på förmiddagen, tidigare 2 timmar. Därav den långa fm-sovet istället för lunchsov.
Men tänker på några saker..
:arrow: Hon orkar inte så länge på kvällen...strax efter kl 19 är lila gumman jättetrött... :shock: Vad tror ni om att ändra schemat till 07-19? Hur ska jag tackla att hela dagen blir satt ur spel?
:arrow: Jag har försökt de senaste dagarna att ge gröt till frukost men hon är inte så värst intresserad...Det blir iofs på håret inom en timme eftersom det är ensamlek insprängt där också. Och det kan vara en vanesak också.
:arrow: Hon är inte så sugen på att snutta så mycket på dagarna har jag märkt, men desto mer till kvällen. Problemet är att min mjölk inte riktigt räcker på kvällen :( Jag har försökt att ge välling i pipmugg (flaska går inte alls) och det går sådär. Nu har jag bytt pipmugg till en mindre som är enklare att hålla i och hon tycker den är jätteskoj att hålla på med och om man hjälper henne dricker hon lite vatten faktiskt. Har inte provat med välling i den iofs.

Så ser schemat ut! Vad tror ni? :) För övrigt kan jag säga att nätterna går strålande peppar peppar! De senaste tre nätterna har hon inte vaknat en enda gång. :D
Kram och sov gott
Isabelle 101023 <3
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D
mammatillskruttan skrev:Hon orkar inte så länge på kvällen...strax efter kl 19 är lila gumman jättetrött... Vad tror ni om att ändra schemat till 07-19? Hur ska jag tackla att hela dagen blir satt ur spel?
Tycker att det lâter bra med natt 19-07 (eller 19.30-7.30 / 19.15-7.15... :D ), mânga blir mer och mer kvällströtta med âldern. Behöver det bli sâ komplicerat? Du kan ju bara förskjuta schemat motsvarande?
Jag skulle ge riktig mat även vid första mâltiden (den som nu ligger klockan elva, och fylla pâ med amning som mâltidsdryck). Som du säger sâ är amningen inte sâ intressant längre! :D Kanske slänga om lite sâ att det blir Riktig Mat pâ förmiddagen (motsvarande lunch) och sen mättande mellis pâ eftermiddagen. Riktig middag (eller gröt om du vill).
Hur har det gâtt med vällingen i pipmugg? Ammar du fortfarande pâ kvällen?

Grattis till de fina nätterna! =D> =D> =D>

mammatillskruttan

Hej igen! :D

Ledsen för uppehållet, här har det rullat på bra :) Isabelle är så glad, stabil och lugn nu! Nätterna går bra, det är fortfarande mornarna som är tidiga. Jag tror att det är en kombination av att det är ljusare ute (jobbar med mörkläggningen, måste få tag i en bågfil så jag kan kapa rulllgardinen för att få den att passa) och att jag lägger henne för sent så att hon inte orkar äta. För ibland vill hon inte snutta alls (!) inför natten... Provade välling i pipmugg och det var inte helt fy skam så ska fortsätta med det. Min mjölk är en skamlig historia :oops: , finns nästan inget kvar och lilla gumman verkar inte vilja snutta så mycket heller.

Har tagit fram ett nytt schema, vad tror ni? Hon är ju på väg mot 7 månader nu och jag har läst att så pass stora bebisar endast behöver sova 2 gånger om dagen. Vad säger ni om det? Är också osäker på om hon verkligen sover 12h natt men det kan funka om jag lägger henne tidigare och kanske har mer vakentid dagtid.

7:00 Godmorgon! Amning, ensamlek och sen gröt
9:00 - 10:30 Sova
10:30 Mellanmål fm (bröstmjölk + puré etc)
13:00 Sova
13:45 Lunchpuré plus efterrätt
16:15 -16:35 Sova
17:00 Gröt (eller middag?)
19:00 Sova natt

Funderar...och det blir bara 2h30 vakentid innan natten och det känns lite. Kan bli natt 19:30 annars. Annars känns det ju bra eftersom mattiderna är ju i princip samma som nu så det är ju bra.
Kram!
Isabelle 101023 <3
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :D vad bra det går för er!!! =D>

Vad gäller schemat kan jag säga att här är det på gränsen att vakna 16.30 om det ska bli en smärtfri läggning för kvällen (vi nattar vid 19). Kanske kan du lägga en kvart tidigare vid 16 istället. Att somna vid 19 och sova 12 timmar tror jag inte blir ngt problem alls. Det brukar välkomnas och också råda bot på tidiga mornar. Att lägga om till två lurar kan du göra men jag skulle avvakta ett tag och se om det behövs på ett tag tills du får klara besked av skruttan att det är dags. :D

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
mammatillskruttan

Hej på er igen! :)

Här rullar allt på bra! Lilla gumman sover bra på nätterna överlag. Visst finns det nätter och mornar som kan vara lite mer oroliga men det är egentligen inget problem. Annars går välling i pipmugg som en dans! Hon älskar den verkligen.
Jag tror att hon redan kommit in i åttamånadersångesten. Hon blir helt förtvivlad om en främmande människa tittar på henne och är för närgången och hon kan illvråla om jag försvinner ur rummet... Försöker tänka på att berätta när jag går ut ur rummet och inte bara smita.
Hon rullar jättebra (rullar till och med själv till mage i sängen innan jag hunnit busa med henne - så ivrig är hon att få sova!) och övar ihärdigt på att krypa. Tror inte det är långt kvar...

Så allt rullar egentligen på! Har dock en fundering om ensamlek. Hon har i princip samma ensamlek som hon alltid haft och den börjar kännas lite förbi bäst före-datum.. Ligga i sängen och slå på saker och titta på mobil känns hon för gammal för, hon blir mest förbannad för att hon inte kan ta ner grejerna som sitter fast.

Har ni tips på ensamlek för 7-8-månaders? Vad hade ni till era? Isabelle kan ju inte sitta själv än...så det är ju lite mittemellan nu.
Sen funderar jag på schemat på morgonen, blir svårt att klämma in ensamlek om hon ska ha gröt inom timmen...kan man ta ensamleken efter gröten?

Kram på er och sov gott!!!
8)

Sen
Isabelle 101023 <3
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,vad härligt att det går så bra :D

Vi har inte ensamlek i sängen, men jag vet flera som har leken på andra tider än just direkt på morgonen.

Min yngsta sitter eller ligger på golvet och roar sig själv en stund på morgonen när jag stökar med frukost och hjälper de stora med sina bestyr innan vi ska iväg till dagis. Är alla hemma så leker han när jag städar upp i köket och sedan brukar jag ta en kopp kaffe och läsa tidningen/sitta vid datorn. Nu har han precis börjar krypa vilket gör det än mer spännande att utforska på golvet.

Innan han kunde sitta stadigt brukade jag bulla upp med kuddar runt om, då föll han mjukt.

Kram
Linda
mammatillskruttan

Hej igen!!

Kul att vara tillbaka här igen, hoppas det är bra med er och era små.
Isabelle har vuxit och utvecklats så mycket, det går så fort! Hon har börjat krypa och nu även rest sig upp med stöd. Allting testar hon om det kan fungera som stöd för att resa sig. Hon försöker även att stappla lite med fötterna när hon står... Nu har hon dessutom börjat säga hej (mer eller mindre tydligt). Hon hejar på folk ute lite här och där och hon hejar på hundar och fåglar. Åttamånadersångesten går det rätt bra, tycker det inte är så farligt. Det var värre innan hon kunde krypa. Säger jag bara till innan jag går ut ur rummet är det oftast okej. Hon blir lite osäker om andra kommer för nära, får hon ta initiativet går det bättre. Men för det mesta är hon nu är riktigt gosig, glad och harmonisk tjej. Hon pussas och kramas och ger mig saker hon har haft i munnen så att jag också ska undersöka den i munnen! :)

Nu till mitt problem...
Isabelle sover ju på förmiddagen rätt länge och sedan har hon en lur på eftermiddagen också. Hittills har hon alltid sovit den luren i vagnen men nu vill jag lägga om detta. Jag har ont i fötter och rygg och har svårt att hinna med allt om jag ska vara ute och gå flera timmar om dagen, som det hittills varit (med handling och allt). Men det har inte gått så bra att få henne att sova i sängen...ren katastrof snarare... Några gånger har det gått bra men inte de senaste dagarna. Igår låg hon och tjoade, babblade i falsett, ömsom arg, ömsom bara babblande. Då och då skriker hon och då ramsade jag men när jag gick in och skulle se om hon hade bajsat solfjädrade jag henne och hon blev HELT utom sig av raseri.....!!! Hon fick ett anfall jag inte vet om jag sett henne få förut, det var hemskt... I 25 minuter solfjädrade jag henne, till slut hulkade och snyftade hon sig till sömns av ren utmattning :cry: Inge bra... Idag sov hon ingenting. Gick inte in för hon skrek inte så pass mycket. Ramsade men hjälper icke. Hon försöker sova men hon kan inte komma till ro.

Hur ska jag göra??? Det är ju bara en fråga om vana eller hur? Ska det bli som en vanlig kur? Ska jag solfjädra? Inte ska hon behöva bli sådär vansinnig varje gång, det känns inte sunt. MEn ska jag vänta på att hon somnar själv? Ramsan verkar ju inte fungera i detta läge...

Hon vaknar även tidigt på mornarna nu. Tio i sex i morse.... Kan inte vara pga ljus för det är rätt mörkt i sovrummet och särskilt i morse när det var helmulet och regnigt.

Har ni några tankar?

Tack på förhand!!

Kram
Annika
Isabelle 101023 <3
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"