2 år 3 mån: Sömnfrågor

Skriv svar
Anna09

2 år 3 mån: Sömnfrågor

Inlägg av Anna09 »

Hej alla kloka,

Jag skulle vilja vädra en sak. Ester ifrågasätter sin sömn just nu, särskilt dagluren sedan någon månad.

Vårt schema (med strulmarginal):

Natt 18.45-07.00
Lur 12.30-14.00 (förutsättningar, sova 45 alt 20 min)

Det tar såååå lång tid för henne att somna på dagen. Oftast 1 timma, om hon sover alls. Antingen sjungs det, står på huvudet i sängen, gnäller, ropar på mamma. Jag kan EN gång säga lite bestämt: "sov nu, lägg dig och sov", när det gått 45 min. Effekt ibland, inte alltid.

Hon hade en kvällsfnurra med :evil: :evil: :evil: när hon lades, men den fixade jag på två kvällar med hjälp av dammsugaren. 8)

Har tidigare haft en tråd på Barnafostran gällande beteende, men startar denna här eftersom den enbart handlar om sömnen.

Hur har ni andra hanterat dagluren vid denna ålder? Den skall ju vara kvar, för under trotsen som kommer snart kommer hon behöva den ju.

Så tacksam för tips - gärna över schemat också. VET att vi ligger högt... :oops:

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: 2 år 3 mån: Sömnfrågor

Inlägg av TorsMamma »

Hello :heart:

jag säger som jag sagt innan, man kan faktiskt ligga i sin säng och "vila" i lätt 1 dryg timme tycker jag. Sover man eller sover man inte, kan ju liksom du inte styra direkt. Det enda man kan göra är ju att ge förutsättningar med mörkt rum (gärna kolsvart) och sen sätta på en CD saga som räcker i typ 1 timme. Om hon somnar låt henne sova en kortis, om inte så kommer hon börja sova SEN. (förmodligen)

MEN, jag vill poängtera, det är MÅNGA barn som inte sover lur vid denna tiden. MEN, vila behöver de likväl! 8)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Tack igen fina du!

Jo, jag har tänkt på dina svar tidigare om förutsättningarna. Och det stämmer ju.Detta med sagor - kör man det sedan framöver eller slutar man med sagorna när sömnen liksom kommer tillbaka?

Vi har fixat skivor med sagor som är 30-40 minuter. Om man sedan tar bort dem kan man kanske korta ner dem succesivt med typ 10 minuter åt gången?

Under trotsen kommer hon säkert att sova längre. Vill inte fastna i sago-"tärsket" heller eftersom saga inte kan erbjudas överallt. (hos mina föräldrar t ex.)

Tänker högt och hoppas du kan vädra dem. :wink: :heart:

Love!
//Anna
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tyvärr så tror jag ju att "sagoträsket" är ganska vanligt. Alla andra barn får se på film eller sitta och se tv istället. Det är liksom så det blir. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Anna09

Inlägg av Anna09 »

Ja... jag drar mig för sagoträsket. Vi väntar tills hon blir lite äldre med att införa det. Hon får använda sin fantasi istället - vilket hon gör. Storartat! :mrgreen:

Häromdagen var det tyst, jag gick fram och lyssnade - helt tyst. Plötsligt hör jag en lärka som säger "sexton, sjutton, nitton, tjugo - färdigt!"

:D :mrgreen: :D
//Anna
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"