Har vagnat på nätterna i en månad nu, behöver tips.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Olle2011

Har vagnat på nätterna i en månad nu, behöver tips.

Inlägg av Olle2011 »

Hej, När Olle var två månader så bestämde vi oss för att ta bort ett nattmål. Tre nätter skulle det ta men nu har vi vagnat nästan varje natt i en månad. Han vaknar nästan alltid efter fem timmar och vi får vagna honom för att han ska somna om. Vårt mål är att han ska sova sju timmar (dvs ha kvar ett nattmål). Det som är bra är att när han somnar om så sover han ofta förbi sju timmar dvs han har uppenbarligen kapacitet att klara det men problemet är ju att han vaknar så vi som föräldrar måste ändå vara uppe två ggr per natt.

Vi har följt standardmodellen sedan han föddes och jag både ammar och ger ersättning som komplement då jag har lite skruttigt med mjölk. Våra dagar börjar ofta runt 8 på morgonen och slutar mellan 8 och 9 på kvällen, han äter ofta (ca var tredje timme) och har korta lurar på dagen (ofta inte mer än 45 minuter) och jag får inte honom att sova längre på dagen. Vi har således fem eller sex mål per dag.

Vad tog de tre nätterna vägen är min undran. Jättetacksam för svar.

Mvh Eva
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Har vagnat på nätterna i en månad nu, behöver tips.

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Och GRATTIS till lille Olle :heart:

... som nu är tre månader och alltså mogen för tio tim natt redan :sleep:

MEN, förutsättningarna är två:
:arrow: Mer mat. Den gyllene "regeln", den grundläggande principen för Standardmodellen är mat, mycket mat, mera mat och ännu mera mat. Han ska ha sina "fyra små rätter" - minst - inom en timme vid varje mål, och då ska han vara vaken - stimuleras att inte slumra en endaste liten minut :!: (Gör han det, vaknar han nämligen ofelbart lika ofta under sovpasset sedan som han slumrade/somnade under vakenpasset.)
:arrow: Enkla, fasta rutiner, dvs fasta tider under dagen enligt principen 2-2, alltså 2 tim vaken, 2 tim sömn - enligt just Standardmodellen, som jag alltså inte riktigt kan se att ni följer på dagarna men gärna vill ska fungera enligt skolboken på nätterna. Tyvärr :cry: hänger alltihop samman. Vid tvåmånadersgränsen brukar det vara läge att "spika" ett schema, och där skulle jag vilja föreslå er att börja (om) nu :!:

Vagningsträsket har ni hamnat i sedan länge och det är lätt gjort :roll: Ni söver i stället för att "bara" lugna, dvs. göra det möjligt för lilla barnet att i lugn och ro somna/somna om själv.

Det som händer är att vagningen, den evinnerliga, blir till ett mönster i sig för lilla barnet. Man vaknar till - märker att vagnen står stilla - och hojtar - och "tror" att man inte kan sova om inte vagnen rör sig. I värsta fall tror man (barnet) till och med att det är farligt när vagnen står stilla (=vargen). Eller frågar åtminstone - högljutt :shock: - om den saken.

Knepet är förstås att backa. Slit er ifrån vagnen långt tidigare än ni gör nu. Ett trick är att köra fyra rejäla tag till armens fulla längd och med en liten knyck i varje riktning och räkna 1,2,3,4, varpå ni avslutningsvis skakar vagnen i handtaget från sida till sida (ha inte för bråttom här) och räknar 1,2,3,4,5,6,7. Sedan gäller det att GÅ, bortvänd.

Borta från vagnen räknar ni sedan likadant, 1,2,3,4 plus sju "skak". I samma takt som ni vagnade. Det tar inte lång stund, som du märker - och OM barnet börjar hojta under den lilla tiden, får han göra det; han hinner inte skrika upp sig.

Först därefter upprepar ni proceduren, med rejäla vagningar 1,2,3,4, och rejäla (men mjuka :!: ) skak i handtaget. Och så GÅ.

Upprepas så länge det behövs. Vitsen är att ni hela tiden är borta lite lite längre från vagningen än ni vagnar. Förstår du :?:

Sedan, inom loppet av kort - kanske en vecka bara - slopar ni vagningen helt och övergår till enbart "skak". Precis så kort (7) men med allt längre mellanrum tills det bara blir vid läggning och möjligen som påminnelse någon enstaka gång (vid omsomnande). Då är det också dags att införa lilla ramsan, den omsider magiska :lol:

O:) :heart: :sleep:

PS Jag hoppas han får sova på mage (med larm) :?: Det är synnerligen sömnbefrämjande. Det är däremot inte ryggläget, vilket kan förklara - om det nu är så och inte beror på för lite mat - hans korta dagslurar. På rygg brukar man (barnet) sova just 45 min i stöten bara.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Olle2011

Inlägg av Olle2011 »

Varmt tack för snabbt och utförligt svar. Jag inser nu att när jag läste i Barnaboken under "ta bort nattmålet" så förstod jag inte att vi skulle sluta vagna innan han somnade och har därför fastnat i träsket som du skriver. Jag har tänkt att ett schema lättare spikas när vi börjar med mat (vilket är relativt snart) men förstår nu att jag ska göra det redan nu. Jag har spanat på olika scheman här på forumet och fastnat för "Torsmammas" förslag då de tiderna verkar passa den rytmen Olle hittills har haft. Det
ser ut såhär (kopierat rakt av från forumet):

07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.45 Sova 45 min
09.30 Mat (kl 11), Social delaktighet, umgänge
11.30 Sova 2 tim
13.30 Mat, Social delaktighet, umgänge
15.30 Sova 45 min
16.15 Mat, umgänge (Nattslurk 18.30)
19.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Hur ser du på det eftersom det inte håller 2+2 mer än vid ett tillfälle under dagen? Olle började sova kortare lurer när han började sova bättre på nätterna (dvs längre pass) så jag såg ett samband mellan det helt enkelt.

Har en del frågor kopplat till det du skriver och är verkligen tacksam för din support i detta:

1. När Olle vaknar på dagen så brukar jag ge honom mat direkt och det går alltid ner, kan jag ge för ofta (se Torsmammas schema där hon ger sitt barn först kl 11 på fm dvs när han/hon varit uppe 1,5 timme)? För övrigt tror jag vi uppfyller mat, mat och mera mat - eftersom jag ger ersättning så märks det tydligt att han helt enkelt trycker ut nappflaskan med tungan när han är nöjd.

2. Förstår jag dig rätt att all mat ska ges inom en timme dvs inte det mesta i början och avsluta "passet" med en slurk inför sov? Se återigen schemat där det står nattslurk 18.30.

3. Tekniken du beskriver med fyra vagningar och sedan skak, används den både på natten (dvs där vi bara vagnar nu) samt om han vaknar under långa luren på dagen? Kanske en dum fråga men ska jag räkna högt eller bara tyst för mig själv?

4. Vi har sedan hans födsel spelat en speldosa vid sov för att skapa ett beting, jag upplever att han blir lugn av det. Är det fel och går det att kombinera med ramsan eller blir det för mycket information att hantera?

Igen stort och varmt tack! Mvh Eva
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

är inte Anna, men försöker svara ändå :wink:

Schemat ser bra ut och är klassiska tider för en tremånaders bebis. Tiderna håller länge, vår lillkille, som är sju månader har fortfarande samma tider (förutom att långluren är 1.5 timme sedan ett tag tillbaka)

1. När sömnen på dagen minskar, så hänger inte alltid mat och sömn ihop längre. Det viktiga är att det går tillräckligt lång tid mellan målen, så att lillen hinner få upp aptiten. 3.5-4 timmar är ett bra riktmärke.

2. Rätt uppfattat. Mata allt du kan direkt, och sedan påfyllning inom en timme. Vid tre månader brukar de bli ruskigt effektiva på att äta, så det går ner mycket mat fort. Eftersom du flaskar så märker du ju hur mycket han äter.

3. Både på dagen och natten (som jag uppfattar AW) Räkna tyst för dig själv. Vi hade en riktigt elak skarv på förstaluren en period. Jag brukade vagna, skaka sidledes och sedan vänta 90 sek innan jag gjorde något igen. Det var nyttigt att lyssna och avvakta och förvånansvärt sällan skrek han upp sig så mycket att jag fick ingripa före 90 sek.

4. Vet inte, men det kan ju kännas lite överflödigt om ramsan är/blir ert verktyg. Det du kan göra redan nu är att ramsa lillen vid läggningen. Då smyger du in den bakvägen och han kopplar ramsan till sömn.

Kram
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Olle2011

Inlägg av Olle2011 »

Hej Linda och återigen tack för snabbt och bra svar. Är så imponerad att jag, en vanlig mamma, kan få professionell hjäp på detta sättet!

Några frågor till och tack, tack och tack för din/er tid:
- när vi ska jobba bort det sista nattmålet, ska vi då vagna enligt "PM för 4 månader" och sluta INNAN han somnar (det som vi uppenbarligen gjort fel, dock har jag dubbelkollat och i Barnaboken jag har så står det faktiskt "viktigt att inte sluta förrän den lilla har somnat" men det har kanske ändrats) eller köra denna nya metoden men fyra drag och skak?

- vi kör napp ibland (jag vet vad ni tycker [-X ) och han somnar direkt med den utan varken skak, vagning eller något annat. Han tappar den efter ett tag men vaknar inte av det. Är det ändå lika "farligt"? Inser att det är en ledande fråga...

- jag kan inte få honom att vara vaken två timmar vissa pass, han blir helt knäckt trots alla försök från min sida, är det ok? om jag då inte får ihop ett bra schema baserat på det, är en liten kvällslur på 20-30 min ok?

ska studera honom nu några dagar och spika sedan schemat.

tack! mvh eva
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej

Har ni tur och jobbar på med strukturen på dagarna kan lillen mycket väl sova över nattmålet på egen hand. Det har båda mina yngsta gjort. Runt fyra månader börjar du med gröt och smakisar också och då brukar det mesta falla på plats. Är de så stora som fyra månader hade jag satsat på att införa ramsan snarare än att vagna bort ett ev nattmål. Läs på först bara. Ordentligt.

Jag har ingen erfarenhet av napp, men många vittnar om att sugbehovet minskar ordentligt runt fyra månader och att nappen stjälper mer än hjälper då. Mitt tips är att ta bort den när du känner att den stör. Kanske i samband med hel natt?

Nej, nej inte tvinga lillen att vara vaken två timmar om han inte orkar. JA helt ok med extralur på 20 minuter på kvällskvisten

Lycka till
:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Olle2011

Inlägg av Olle2011 »

Tack Linda (och Anna), känner mig rustad men återkommer kanske med någon fråga. Tack för att ni finns!

/Kram Eva
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"