Natt 1 - frågor som dök upp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
TorsMamma
Forumets ordförande

Re: Natt 1 - frågor som dök upp

Inlägg av TorsMamma »

Tuta och kör med start i morgon. MEN, ha de där 3+7 i huvudet när du nu inför något nytt igen. INTE ändra eller vackla oavsett vad som händer. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej igen!

Vore tacksam för lite mer hjälp :)

Till att börja med: det går sååå bra med kuren, både natt och dag! Hon läggs nästan utan ett pip.

Men, hon blir väldigt trött på eftermiddagarna efter sista luren. Så här ser vårt schema ut nu:

Morgon 07
Fm lur 08.45-09.30
Middags lur 11.45-13.15
Em lur 14.45-15.30
Natt 19

Kl 17-17.30 är hon jättetrött. Hur skulle vi kunna lägga om schemat?
Kan vi göra em-luren till 1 h? Eller klämma in en kortis på kvällen?

Tar gärna emot förslag!

Hälsningar
Moa
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Jag skulle skjuta eftermiddagsluren 30-45 minuter. Som det ser ut nu så har ni bara 1,5 h mellan lunchluren och den. Då tror jag eftermiddagen kommer gå mycket bättre.

hälsningar
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej igen!

Inne på 3:e veckan och det går jättebra :)

Har några funderingar bara.
Bekräftelseramsan. Har läst att man nu ska sätta ihop den med ramsan, men om hon inte tystnar efteråt? Hon brukar ta ca 10 min på sig att somna och under den tiden frågar hon lite. Oftast inga högljudda protester men lite gnöl. Då bukar jag göra så att så fort hon blir tyst så säger jag bekräftelseramsan, men om hon sätter igång och frågar igen så ger jag b-ramsan igen när hon blivit tyst och så håller vi på tills b-ramsan får sista ordet. För visst är det så att den ska hon ha med sig in i sömnen, den ska sätta punkt för dialogen? Eller ska det nu räcka med att ge den en gång sammansatt med ramsan och sen hålla tyst oavsett om hon gnölar?

Tack på förhand!
Moa
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Vad bra att det går bra. :D

Nu ska du definitivt sätta ihop ramsan med bekräftelsen. Annars blir det tjat och det behövs inte för en liten som redan kan. :mrgreen:

Ramsa vanligt med bekräftelsen på slutet och sedan inge mer. Gnöl räknas inte, det låter man vara. :idea:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hejsan igen!

Har en till fråga :) Nästa vecka ska vi på en lite längre bilresa. Innan kuren så sov Ellie alltid när vi åkte bil. Hur fungerar det nu när hon är kurad? Bilresan tar ca 1,5 h. Ska vi lägga den under den längre middagsluren så att hon får sova i bilstolen eller under en vakenperiod och sedan med alla medel hålla henne vaken? Det blir nog iofs lite svårt att hinna med bilresan under en av vakenperioderna eftersom hon ska äta också vilket tar ca 30 min i anspråk.

Vore tacksam för tips!

//Moa
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag skulle ta resan på långluren. Skönt för alla tänker jag. 8)

Måste man iväg en viss tid så kan man ge maten i bilen. Det har jag gjort några ggr och det gick fint. Vill man inte ha ngt kladd finns Ellas Kitchen barnmat i praktisk förpackning som små kan slurpa i sig fr själva. :wink:

Värme! Luvisen
SM rookie
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej!

nu är det jag igen :) många frågor som dyker upp!

Nu gäller frågan temat mörkläggning. Vad rekommenderar ni? Nu har vi en rullgardin, men det är långt ifrån kolsvart i rummet. På kvällen, vid läggning, går det bra men på morgnarna då hon vaknar innan schemasatt tid känns det som att hennes hjärna går igång på alla saker hon kan se i rummet.

Har läst om kardborreband och takskenor här i forumet. Var kan man köpa takskena? Kan man annars hänga nåt mörkt tyg över sängen?

Andra tips gällande mörkläggning tas tacksamt emot!

Tack :)
Moa
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

Jag orkade inte sätta upp skenor och kardborrebanden tog bort färgen fr listen när jag skulle flytta dem lite. :roll: Så det blev till att måla om. Jag har nu istället rullgardin samt mörkläggningstyg som jag satt upp med säkerhetsnålar och småspik direkt ovanför fönsterlisten. Varje kväll hakar jag på tyget. Men vi har inte så jättestort fönster å andra sidan...

/Luvisen
SM rookie
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej igen!

Vår tjej blir 6 mån om några dagar och då ska väl en halvtimme bort av sömntimmarna? Så här ser vårt schema ut nu

Morgon 07
Fm lur 9-9.45
Middags lur 12-13.30
Em lur 15.30-16.15
Natt 19

Det börjar redan bli svårare med eftermiddagsluren tycker jag. I dag sov hon inte den, men nu hör jag på henne att hon låter trött.

Va och tycker ni det är bäst att plocka bort en halvtimme?

Sen undrar jag lite också gällande mat. Nu ammas hon vid alla mål och på morgonen får hon även gröt + fruktpuré och till lunch får hon grönskakspuré och fruktpuré. De andra målen har vi drygat ut med flaska med bröstmjölksersättning. Jag planerar att fortsätta amma även efter hon blivit 6 mån, men kommer byta ut flaskan med något mer matigt. Vad är ett normalt matschema för en halvmånaders?

Tack på förhand och tack för all hjälp hittills! :)

//Moa
moffsan

Inlägg av moffsan »

Här kommer ett till inlägg. Vore intressant att höra era tankar och erfarenheter. Det känns som att vi stött på lite problem... vi har kört nu i 1 månad. I natt var det skrikfest mellan 23-00.30. Hon håller t ex på och vänder på sig så att hon hamnar på rygg. Vi håller på att introducera mera fast föda vilket resulterade i att hon inte fick i sig så mkt igår, därför tror jag hon var hungrig inatt och jag gav henne faktiskt flaskan i sängen efter en timmas verktygande. Först då somnade hon om.

Dagslurarna är oxå svårare nu, det tar mkt längre tid att somna in och mkt mera skrik.
Nu t ex ligger hon i hon sängen o ska sova middagsluren på 1,5 h. Hon har legat i 20 min utan att somna, först jollrande men nu skrikande. Saken är att vi var ute i vagnen innan luren och då var hon på väg att somna. Tycker jämt det är så, att hon vill sova i vagnen fast hon inte ska det. Inte så kul då man även vill kunna ta vakenpromenader och då alltid känna stress att hon ska vilja sova. Det känns lite tröstlöst just nu faktiskt. Det har ju funkat så bra. Vad kan det vara? Tips?

Känns nästan som att ramsan inte tar längre, att hon inte lyssnar.

Maten är ett annat orosmoment för mig. Hon äter inte mkt av varken gröt eller grönsak och blir därför inte proppmätt.

Vore tacksam för lite pepp och råd...
Vi ska dessutom till Italien om några dgr vilket känns jobbigt med tanke på bl a schematider som ska hållas vilket kommer bli svårt ibland med t ex flygtiderna.

Nu ligger hon o pratar i sängen. Så här lång tid har hon aldrig legat vaken inför en lur.

Se gärna mitt inlägg ovan oxå som handlar om hennes schema.

Tack igen!
Moa
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Moffsan.

Ok, erfarenheter!

:idea: En 6 mån är i toppen på sin motoriska utveckling och behöver ÅLA 5min/10ggr/dag. Så, ner på golvet med er och öva. Speglar brukar vara poppis.

Utevistelse, förläggs med fördel direkt efter en lur och inte precis innan, då just sömntåget så gärna vill komma och man blir lite frusterad när man missar det. Som ni just fått erfara.

5+6 mån har samma sömnbehov 15 tim/dygn. Det är först vid 7 mån man kan dra ner med 30 min och då om man märker på barnet gå över till 2 lurar. :wink:

Här kommer länk till "våra favoriter" på Späda och små. LÄs där om 6 mån barnet är mitt tips.

Sist, maten! Som du märker så är en 6 mån omättlig. De äter som mest denna tiden och så måste man få bli proppmätt. Dricker hon välling så ge mat och frukt efterjaga måltiderna med välling. Det är inget problem. :wink:
4 rejäla måltider och en kvällsslurk som kan komma så tätt som 1 timme inpå sista måltiden. Proppmätt vill man ha dem.

Sist. MItt HETASTE tips för en 6 mån (måste man ta bort om några veckor, men i en övergångs period) GE banan innan långluren! Samt innan natten!
Banan innehåller något som heter tryptofan, vilket är förstadie till Melatonin. Detta sover man gott på!

Sist, MÖRKLÄGGNING, det måste vara KOLSVART i rummte. (för oss även dagtid)Så se till att spraya fönstrena med vatten och sätt upp aluminiumfolie. Utvärdera om 2-3 veckor.

Läs nu om 6 mån barnet på denna länken och i Barnaboken så kommer du få en del AHA upplevelser tror jag. :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 24&t=14070
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej!

ville bara säga tack för svaret :) Jätteintressanta trådar via länken du tipsade om.

//Moa 8)
moffsan

Inlägg av moffsan »

Hej!

Nu har jag en till fråga :)

Ellies dagslurar har börjat krångla rejält. Hon protesterar, skriker och gråter 10-20 min innan hon somnar. Sen vaknar hon nästan alltid innan hon ska vakna. Ändå verkar hon inte så trött, som man märkte när hon var lite yngre och hon missade en lur då och då. Kan det vara dags att dra ner på lurarna? Hon blir 7 mån den 21 maj.

Kvällsläggningarna går som en dans. Hon verkar nästan glad och lättad när hon blir lagd. Hon ger inte ifrån sig ett pip utan ligger och rumlar runt lite innan hon somnar in. Underbart! Hur får vi dagslurarna till att gå lika smidigt?

Tack på förhand!
//Moa
moffsan

Inlägg av moffsan »

Kom på att det kanske bör tilläggas att hon efter dagslurarna nästan alltid vaknar gråtande. Detta började i samband med att de började krångla, som jag skrev i förra inlägget.

Efter natten vaknar hon leende och jollrande och har inga problem att somna om själv ifall hon vaknar till....
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"