Kura en snart 13 månader

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
bustjejen

Kura en snart 13 månader

Inlägg av bustjejen »

Hej!

Vi sitter som bäst och pluggar kuren inför torsdag då vi ska börja och har några praktiska frågor.
1. Ska dörren vara på glänt hela natten under kuren, eller ska man stänga den när man har gått ut ur rummet?
2. Hur mycket belysning kan man ha utanför rummet? Det står att barnet inte ska få synintryck men att ljuset inte får falla på barnet då dörren står på glänt.
3. Vi har buffat vår dotter och hon är ganska van vid det och blir lugn. Kan vi fortsätta med det trots att hon snart är tretton månader?
4. Ska tillrättaläggandet göras även med äldre barn? Vår dotter har ingen speciell favoritställning, lite halvt på mage/sidan typ. Funkar det att vi lägger henne i samma ställning som mindre barn.

vänliga hälsningar
Susanne G
Kontakt:

Re: Kura en snart 13 månader

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen! :D

Ska svara på dina frågor.

1) Det gör man som man vill. Vi har dörren på glänt hela natten för vår yngsta. När vi kurade vår äldsta så stängde vi dörren efter att hon somnat. Nu bor vi större och har sovrummen längre ifrån barnen därför öppen dörr.

2) Ni kan ha tänt men kanske inte precis utanför dörren. Då blir det för mycket intryck.

3)Klart ni kan buffa. Gillar hon det så är det ett jättebra verktyg.

4)Jag tycker inte man behöver lägga tillrätta på det viset man gör med små barn. Lägg henne på mage bara men ni behöver inte sträcka ut benen eller så. :lol:

Lycka till nu!
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej igen!

Tack för de tydliga svaret :) !
Fler frågor om läggningen på dagen:

Min dotter ska ta en eftermiddagslur kl 12:15-14:15. Jag tar hand om henne på dagen och ska vagna henne ute.

Känns inte helt ok att göra detta precis utanför huset, har en del nyfikna grannar som gärna stannar och pratar en stund...
Tänkte därför först gå med henne sittandes i vagnen max fem minuter ner till ett grönområde (hon somnar mycket sällan på den tiden). Därefter är planen att fälla ner ryggstödet (säga ramsan och lägga över ett skynke) och vagna henne. Hon kommer att vara påklädd med ytterkläder och fast i sin vagnsele.

Har vi förstått det rätt om man vid första natten och första dagen ska göra så här: Först beskedet med tillrättaläggning och buffning ramsa på väg ut. När barnet sedan frågar svara först med ramsa och om det blir helt nödvändigt gå in och ge beskedet igen. Samt att man gör på samma sätt på dagen (fast vi vagnar istället för att buffa)?

Vänliga hälsningar
Född 100310
Startade kuren vid 13 månader.
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej! :D

Japp man gör samma på dagen som på natten. Vagna istället för buffa är korrekt.

Är hon van att sova 2 tim på rygg fastspänd?
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej!
Ja det är hon van vid men vi har alltid låtit henne somna sittandes medans vi gått med vagnen.

Vi är igång med kuren på andra natten. Det funkar bra!
Läggningen första natten tog en timme (utan napp som hon är van vid).
Dagen flöt också bra. Läggningen på dagen tog ca 12 minuter och hon sov hela passet igenom utan uppvaknanden.
Ikväll tog läggningen ca 25 minuter. Det ska bli spännande att se hur natten kommer att bli

Vi är jättenöjda!
Tack för svaren! Vi hoppas att det ska fortsätta att flyta smidigt.

vh
Elle

Inlägg av Elle »

Bra jobbat! Berätta gärna hur det går för er :D .

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej igen!

Tack för att du frågar! Självförtroendet har fått sig en törn och vi känner oss modfällda och ledsna. Men vi har bestämt oss för att ge det åtminstone kuren och uppföljningsveckan och sedan utvärdera. OCH att göra det fullt ut- NÅGOT ANNAT GÅR JU INTE-det vet vi ju...
Vi lägger vår dotter 19.00-06.30 och hon har en sovpaus 12.15-14.15. Innan tog hon två lurar men det funkar bra för henne att sova bara på eftermiddagen (även om det blir för kort). Pappa tog de första nätterna, mamma dagarna och sedan bytte vi.

Läggningen första natten tog en timme (utan napp som hon är van vid och som vi inte gett henne). Vi väckte henne på morgonen!

Första dagen flöt också bra. Läggningen på dagen tog ca 12 minuter och hon sov hela passet igenom utan uppvaknanden (sov alltså ca 1 h och 45 min)

Andra natten tog läggningen ca 25 minuter. Hon sov med några uppvaknanden utan åtgärd. Vid 23-tiden vaknade hon upp tre gånger med ca tio min intervall- fick ramsa och bekräftelse varpå hon somnade.
Därefter någon gnyning utan åtgärd. Kommer in tio min därefter och ska lägga på filt men upptäcker att hon har bajsat, byter blöja i sängen och buffar vid det tillfället för att få henne att somna. Återigen vid 03-tiden två gnällningar-fick ramsa och bekräftelse. Vid 06-tiden vaknade hon fyra ggr tom kl 06.30. Fick ramsa och bekräftelse och somnade. Vi tog upp henne 06.30 då hon var vaken men nöjd.

Andra dagen var svårare än den första. Läggningen tog ca 15 min och det var som att ramsan inte riktigt "tog" jag fick henne inte att lyssna. Ramsade mest men vagnade ca två ggr då hon tystnade tvärt för att sedan sätta igång igen så fort jag lät vagnen stå. Hon vaknade efter 1h och 15 min. Jag försökte få henne att somna om men när en kvart återstod försökte jag bara få henne så pass lugn att jag kunde avsluta sovstunden. Det var ganska svårt eftersom hon blev missnöjd så fort jag slutade vagna. Gnydde missnöjt till när jag fick upp skynket. Det kändes som ett stort bakslag och jag var lite orolig för att natten skulle bli svår.

Tredje natten tog läggningen 18 min. Det kändes mycket jobbigt efteråt. Blev helt skakig när ångstpåslaget la sig. Vi läste på om säkerheten och diskuterade fördelarna med att vår dotter skulle kunna sova bättre. Det la sig och kändes rätt igen.
Under natten vaknade hon en gång vid 21-tiden med ramsa och bekräftelse-sömn som följ. Gnyr och somnar om själv två gånger vi 22-tiden. Vaknar vid 01-tiden och får ramsa och bekräftelse somnar om. Vaknar upp 10 ggr och gnäller from kl 02.10-04.45 med ca en kvarts mellanrum ibland en halvtimmes mellarum, får ramsa och bekräftelse (någon gång x2) och nöjer sig-somnar om. Vi väcker henne 06.30! Är på gott humör.

Tredje dagen tog läggningen på dagen ca 20 min. Det var svårt på samma sätt som vid andra dagen. Hon vaknade efter 35 min, var tydligt "tröttgnällig" och vi ramsade (och ger ibland bekräftelse) generöst när frågorna stegrades (vagnade kort några ggr) i ca 35 min. Därefter somnade hon. Ett ljud väckte henne redan efter två min. Ramsar i fem min och hon somnar om i ytterligare två min. Därefter ramsa och tillslut vagnade vi henne lugn för att ta upp henne lagom till margnalkvarten.
Hon får alltså mindre och mindre sömn på dagarna!
Tyckte att tredje natten gick bra även om hon vaknade upp oftare än hon brukar men det kändes som att ramsan "tog"-det tyckte vi båda.

Vi undrar om ni har något tips om ni tycker att vi gör något fel? Vi borde kanske ha kommit längre? Vi försöker verkligen tänka på att inte fastna i något träsk. Hon har varit sömnig under dagarna men inte varit speciellt gnällig. Ganska mammig men det var hon redan innan. Hon har ätit bra, något bättre än hon brukar och blivit betydligt lösare i magen trots mycket mindre än en burk katrinplommon om dagen. Hon har annars varit hård i magen en längre tid. Kan det ha samband med kuren? Är fortfarande mörk under ögonen, kanske något piggare i hyn.
Vi är förväntansfulla inför läggningen nu, på något sätt tänker vi att det borde bli bättre ändå!

I behov av uppmuntran :?.

tack!
Född 100310
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

EN UPPDATERING

Läggningen fjärde natten:
Ikväll la jag min dotter i sängen mot protester efter välling och tandborstning och skoj. Ramsade på vägen ut. Kände mig tvungen att gå in igen för att fixa till persiennen (svor för mig själv) och sa ramsan på vägen ut igen x4 men efter 2 ggr var det TYST. Bekräftelseramsa som jag hoppas att hon hann få med sig. HON SOMNADE PÅ 1-2 MINUTER!!! Gick in efter 10 min och la på henne en filt. Vi är helt chockade!!! Vi har haft två jobbiga dagar och behövde verkligen den här självförtroendeboosten.
Även om natten kanske blir lång så har hon tagit ett stort kliv!
Bravo min lilla tjej!

Om ni tycker att vi kan göra något annorlunda skriv gärna det! Det är ju inte säkert att natten kommer att flyta på eller att dagsluren kommer att funka men vi hoppas ju!

tack!
Född 100310
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Uppdatering:

Fjärde natten gick framåt. Läggningen tog som sagt mindre än två minuter mot protester.
Gnyr till tre ggr vid 21-tiden. Gång ett och två ramsar jag och ger bekräftelse. Tredje gången stökar jag utanför och visar att jag är där, hon tystnar och somnar om. Kl 23 gnyr, somnar om själv. kl 00.30 gnyr somnar om efter ramsa och bekräftelse. kl 01 somnar om själv. 01.45, kraftigt skrik, ramsa och bekräftelse. Vaknar sedan 05.40 och vaknar och somnar om med jämna mellanrum. Går in 06.20 och upptäcker att hon har bajsat och har kiss i pyjamasen.

Fjärde dagen (uppföljningsveckan?) tog läggningen ca 8 min. Det var lättare än dagen innan. Lite mer protester och inte så mycket skrik. Sov i en timme varpå hon vaknade. Ramsade och gav bekräftelse i en halvtimme tills marginalkvarten.

Femte kvällen gick läggningen som kvällen innan. Hon tok-skrek och ropade på mamma under ramsandet och efter sedan tystnade hon tvärt fick bekräftelse och verkar ha slocknat. Det var mycket gnäll redan en halvtimme innan. Vi upplevde det som att hon förstod att hon skulle sova och det var svårt att få henne på gott humör. Hon var avvaktande och allvarlig.

Vi ser ju att det hela går framåt men det är otroligt jobbigt att inte få henne att somna om på dagsluren och att hon är så ledsen vid läggningen (även om det är positivt att det inte tar så lång stund). Emotionellt är vi vrak. Det känns
som att vi överger henne och att hon ger upp och att det är därför hon somnar! Det är hemskt att känna det så. Hon är mycket mammig just nu och vill ha med en överallt i lägenheten under dagarna, håller i handen och vill inte släppa (och vi bor på 47 kvadrat). Kort sagt, det känns som att vi sviker henne. Vi ska fortsätta uppförljningsveckan ut och utvärdera men Hur ska vi klara detta????
Elle

Inlägg av Elle »

Hej bustjejen!

Vilka framsteg ni har gjort under de här dagarna. Bra jobbat! Bra att ni avvaktar när hon vaknar till på natten och ser om hon somnar om själv. I vargtimmen däremot är det bra att ge en ramsa direkt vid första pip för att markera att det ännu är natt. Har ni väckarklocka som ringer in morgonen?

Angående dagsluren så har jag ingen erfarenhet av så lång lur i vagn med 13-månaders. Där vet ni bäst själva om ni vill fortsätta med vagnen. Min äldsta sov långa dagsluren i säng fr.o.m. 6-mån och yngsta från 14-mån, då hon fortfarande fick rum på mage i vagnen fram tills dess. Efter detta så sov de gärna kortare (runt 45-min) lurar på rygg i vagn. Täcker ni för synintrycken?

bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej!
och Tack för svar!

Nej ingen väckarklocka, inne i hennes sovrum menar du? Ska den ringa för henne?

Det är just dagslurarna som krånglat och som gett oss allra mest bekymmer faktiskt. Hon har ju tidigare (innan kuren) sovit ena luren på morgonen allt ifrån 15-45 minuter och sedan oftast i vagnen på eftermiddagen kanske 45 min. Idag la min man henne i vagnen tidigare (inom marginalkvarten) för att hon var så trött. Sedan sov hon i 40 min. Vaknade och gick inte att få somna om. Hon var vaken så i 1 timme, min man var helt slut. Osäkert om hon får synintryck i vagnen. Har en dubbelvikt mörk bomullssjal över och sedan en "solkeps" som skuggar för direkt solljus.
Vi har funderat på att strunta i vagnen och ta dagslurarna inne i sängen men vi ville inte rucka på schemat och utformningen. Är det ok att vi fortsätter inne i sängen menar du?
Ska det vara lika mörkt i sovrummet/vagnen på dagen eller ska det vara skillnad på natt och dag?
Är det bättre med två dagslurar istället för en?

Nu på kvällen var hon jättetrött och gnällde så fort hon förstod att det var läggdags. Det är svårt att få henne att skratta innan. Hon har redan fattat att "OK, nu ska dom lägga mig igen". Hon gnällde till flera ggr under en kvart men tystnade ibland på ramsan och somnade också själv. Annars tog läggningen några få minuter.
Född 100310
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, en klocka som ringer när det är morgon, som juvelen själv får stänga av. Brukar vara poppis och även hjälpa för att få till det sista vargtimmesstrulet. Juvelen kopplar snart klockan ringer= morgon= mamma o pappa har koll och jag kan sova tills klockan ringer. Inget måste, bara en tanke.

Vagn eller inte på luren får ni bestämma. Är vagnen viktig som sovplats i er vardag? Annars skulle jag byta till mörklagt, svalt sovrum. Fundera!

bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej!

I har använt klocka nu och jag tror att det kan vara en bra grej.

När det gäller kvällsläggningen har den dragit ut på tiden från det att vi lagt henne ner i sängen. Men intensiteten i protesterna är inte lika hög. Vi tolkar det som ett framsteg även om hon inte somnar direkt. Jag har haft med mig att bekräftelsen alltid ska ha sista ordet så jag ger den så fort hon tystnar och om hon kommer igång igen, vilket har varit fallet de senaste kvällarna, så har jag gett bekräftelsen igen. Är det rätt, eller har hon med sig den ändå?

Samma med vargtimmen. Vi är inne på 8:e dagen nu och från det att hon somnade 25 min efter läggningen och till 25 innan det var dags att vakna så sov hon hela natten. Vi har inte hört ett pip. Vaknade vid 6-tiden och jag gav upplysningsramsa. Ska jag påminna fler gånger än så, eller ska det räcka med en gång. Ofta somnar hon om 5-10 min de två första gångerna och sedan vaknar hon helt och gnäller i omgångar.

Har blivit reserverad (nästa rädd) för spjälsängen, förut kunde hon leka där men nu kan man inte sätta ner henne utan att hon börjar skrika. Vi har svårt att få till skrattet till godnatten. Vi busar och hon tycker att det är kul men när vi ska påbörja läggningen drar hon igång-fattar vad som är på gång och vill inte sova. Mornarna är bätre, då vet hon ju att hon ska få komma upp igen. Hur kan man tänka när det är så?

tack för svaren!
Född 100310
bustjejen

Inlägg av bustjejen »

Hej igen!

Kom på en grej till. Nu på dagsluren som hon sedan tre dagar tillbaka tar i spjälsängen 12.00-14.00 blir det ofta problem. Nu hade hon bajsat och hade därför svårt att komma till ro och somna om när hon sovit ca en timme., somnade om under passet och läggningen som gjordes inom marginalkvarten tog några minuter. Men när jag sedan skulle få henne lugn gick jag in och buffade henne helt lugn på 2 min, sedan tog jag upp henne. Pratade med en kompis som också kurat och hon trodde att det var fel sätt att gå tillväga.
När jag tänker närmare på det är det säkert så men vill bara ha det bekräftat. Tänkte först att det är viktigt att få henne lugn innan jag tog upp henne men kanske borde ha ramsat och sen gått in så fort skriken avtagit. är det fel att buffa så, ska vi inte buffa alls? Nu gör vi det bara när vi ska ta upp henne och hon inte är lugn. Öppnar vi för vargen när vi gör så?
En annan sak: Jag vet att det säkert är fel inställning men vi har ingen förhoppning just nu att hon ska kunna sova två timmar på dagen, det är uppvaken och inte läggningen som är svår i nuläget. Därför har vi konsekvent sedan tre dagar tillbaka lagt henne en kvart senare och tagit upp henne en kvart tidigare. Vi är som sagt inne på vår åttonde dag och funderar på att gå tillbaka till en lur på morgonen och en på eftermiddagen.
Har ni förslag på hur det kan göras?
Exempelvis 45 min på förmiddagen och 1 h och en 15 min på eftermiddagen?
Det passar inte riktigt de sömnpass som är rekomenderade.

Det är något som vi gör fel, måste bara klura ut vad det är.
Tacksam för svar!
Född 100310
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej,

Kan du inte vara snäll och skriva barnet födelsedata och dag du började kura i en signatur är du snäll? Jag har sååååå många att hålla reda på att det är stört omöjligt att minnas eller sitta och läsa 10 sidor tråd för att komma i kapp.

Du hittar detta högst upp till vänster under "kontrollpanel" och "signatur".

De flesta barn har går över till 1 lur mellan 12-15 mån. CA, så klart. Så vi hade en kort fm lur och en längre middagslur.

Om det är så att hon bajsar under luren kan det vara värt att börja dagen med lite päron/kiwi pure (halv-hel burk) eller äta Kiwi, för att få till bajseriet lite tidigare. Det tar ett tag men brukar funka ganska bra.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "