hejkonpejkonattityd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Jessinell

hejkonpejkonattityd

Inlägg av Jessinell »

Hej!

Jag håller på att snurra till det rejält för min lille prins :oops:. Dubbla besked och hejkonpejkonattityd. Så nu behöver jag ord som styr mig in på rätt väg. Kuren genomfördes för 2,5 månad sedan.

Vargtimmen har vi aldrig fått bukt med trots att jag tycker vi följer Annas råd som står beskrivet om lilla Annie. Lilleman vaknar alltid vid 04.30. Som bäst har vi lyckats få honom att somna om till 06.00 men aldrig längre. Därefter är han arg :twisted:

Så under veckorna som gått har vi ändrat scemat otaliga gånger :oops: 07.00 blev 06.00 som sedan blev 06.30 som önskades tillbaka till 7.00 som i söndags åter blev 6.00. Och inatt gjorde jag något som jag inte kan förklara. Mat kl 4.30 :shock: Så då sov han ju till 07.00.

Naturligtvis får ju denna ambivalenta tillvaro verkningar. Så nu strular dagslurarna i så motto att de inte är tillräkligt långa. 45 minuter går bra. Men ibland blir 1,5-timmesluren bara 20 minuter. Jag har börjat bli rädd för Lillemans frågor för jag känner inte längre att att jag kan besvara dem. Jag tar upp honom fast sovpasset inte är slut.

Var börjar jag? Hur hittar jag rätt igen? Ofta önskar jag att Anna kunde komma hit och visa mig var skåpet ska stå. Jag känner mig helt vilse.
// J
Riddar Blå född maj 2005 (sovkurad vid 4,5 mån)
Vilda Pärlan född oktober 2006
Jessinell

tillägg

Inlägg av Jessinell »

jag kom på att kanske är anledningen till att han alltid vaknar tidigare såväl på morgonen som på dagarna är att han får vakna själv. Jag har aldrig VÄKT honom. Är det där jag bör börja?
// J
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är, precis som du själv skriver, lite hejkonpejkon över alltihopa! :wink:

:idea: Strukturera upp en gång för alla. Och ett kurbarn ska väckas på morgonen för att veta vad som är morgon och vad som är natt. Då lär de sig det och agerar där efter så småningom.

:D Så visst har du tänkt rätt i hejkonpejkonet så börja där! Du kan ju :D !
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Hej!
jag måste erkänna att jag känner igen det där...! :oops: Morgontiderna varierar lite....först 7, sen 6.45, 6.30 och sen 6. Nu tycker vi 6 är lite väl tidigt och försöker få honom att gå upp lite senare... Men lilleman (10mån) är sååååå trött på kvällen att vi har gått från 19 till 18,15/18.30. Känns inte heller bra för pappa kommer hem 17.15/17.30 så de hinner knappt träffas...
Hur ska man göra????? :shock: :?: :roll: :(

Men mammut maria: en fråga: (eller någon annan!)
När arvid vaknar (ibland 4,ibland 5.45) hur ska man bära sig åt för att väcka honom? vi hinner ju aldrig det! då får vi väcka honom 5.30!!! Blääää.... :wink: förut ramsade vi så fort han vaknade till och gav antagligen för mycket aktivitet :oops: så nu har vi dragit ner på trafiken. Han har börjat vakna lite oftare på vargtimmen igen (kurade för ca3-4 mån sen), så igår ramsade vi inte ens när han vaknade vid 4 utan lät honom va. Det var lite lugnare men han somnar ju inte om!?!? han lät, tyst, lät ,tyst,lät osv. När det gått 1 tim(det var inte direkt kris) så gick mats in och solfjädrade honom ett tag tills han blev lugn och tyst. sov kanske 10 min och sen började han´igen... efter ytteligare 30 min gick jag in och solfjädrade, men han somnar ju inte om i alla fall!?!? tillslut hade han varit vaken i 2 tim (ingen ovanligehet när han vaknar på vargtimmarna :cry: ) somnade sedan kl 5.45 och vaknade 6.15. Egentiligen kanske vi skulle ha väckt honom kl 6, men man hoppas ju på att han ska sova 1 timme i alla fall, man är ju så rädd om hans sömn att det ibland känns taskigt att väcka....

Oj, det här blev mycket! känner mig lite snurrig! Men tillbaka tillfrågan: hur bär man sig åt att väcka ett barn som vaknar så tidigt och tar väldigt lång tid på sig att somna om, om det överhuvudtaget somnar om??? ska jag låta honom hållas tills han somnar om, oberoende på hur lång tid det tar?

MEN det känns inget bra att han ligger vaken sååå länge, jag undrar varför han gör det?! och varken jag eller mats kan heller sova då och man har ingen lust att gå upp och göra ljud kl 5 på morgonen!!!

tacksam för svar! kram jessica
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Det är just när man börjar tulla på morgontiden som man till sist får strul i vargtimman. Man krymper alltså nattsömnen vilket ger en uppvaknandetid som snuddar vid vargtimman. Då blir det bekymmer!

:idea: Om man har bekymmer så har man det och då hanterar man det genom att göra en morgonkur. Dvs spika tid för morgon och verkligen köra på det. Då fixar man både tidiga uppvak i vargtimman och på morgonkvisten - det hör liksom ihop.

:idea: Så det är att pangramsa på vargtimman och verkligen avvakta. För ett barn som passerat kuren för längesedan så är det ramsan som ska ta. Den är precis lika mycket värd som "ett ingående" - ja, för mig är den det i särklass bästa verktyget! Möjligtvis kan man ge en solfjäder men då är det bättre att ta en pang-solfjäder vid första pipet och sedan ut med ramsan. Då har man ju sagt sitt och då är det lättare att avvakta och sända ut attityd av självklarhet :wink: .

:idea: Likadant på morgonen. Förläng med marginalhalvtimme (mer än så brukar inte behövas) och låt honom sova 20 minuter. Övervaka noga. Ger han tecken på att vakna till innan så väck då direkt! Gå sedan på schemat som vanligt.

:idea: Om det har strulat ett tag så får man ge det 2 veckor innan det sitter och resultatet går under tiden i vågor. Precis som en inlärningskurva ser ut - precis som det ska vara alltså.

:D Lycka till!
Jessinell

å

Inlägg av Jessinell »

tänk att få vara en fluga på väggen i ditt hem och få höra dig ramsa för dina barn :-$ Det skulle vara så otroligt berikande att se med egna ögon någon som verkligen lyckats. Så att man inte tappar tron. ](*,)
// J
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Haha :P :P
Det skulle jag också BEHÖVA se :idea:

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Mammut Maria :D

Lite rör du till det för dig, komplicerar saker och trafikerar och överkoncentrerar. Lätt hänt men onödigt och inte sömnbefrämjande.

Jag skulle rekommendera lugn läsning av Sova hela natten-boken och effektiv träning på ramsan :!:

Ibland måste man backa bandet också för sig själv och strama upp det hela, när man förirrat sig i osäkerhet med vargar tassande kring fötterna :evil: - något som verkligen inte gör någon människa glad. Särskilt inte lilla barnet :shock: :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Gäst

Inlägg av Gäst »

:P Välkomna till Mammutborgen 8) !

:idea: Som Anna säger - det handlar om att hålla det enkla enklet. Att inte göra det enkla svårt. Då funkar det mesta!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"