vi behöver råd

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Karin Svedberg

vi behöver råd

Inlägg av Karin Svedberg »

Hej alla shn-människor!

Många frågor här......
Vi är inne på fjärde veckan av kuren med vår son som snart är 8 månader och är just nu i behov av råd. Sakernas tilllstånd förbättrades i början men nu har vi kört fast, och trots läsning bli vi inte kloka på hur vi ska göra. Vi har noterat all sömn dagtid som nattid och kan tråkigt nog :( konstatera att han alltsom oftast inte alls komer upp i sina 14.5 timmar. I bästa fall kommer han upp i närmare 14 men i det allra flesta fallen blir summan någonstans mellan 12.5-13.5. Anledningen till att sömntiden blir så liten är 1) att han inte somnar förrän efter ca 15 minuter vid alla läggningar, 2) att han vaknar mellan 6-6.30 istället för 7 på morgonen (utan att somna om) och 3) att han fortfarande kan vakna mitt i natten och vara vaken längre perioder.

1) Läggningarna: Läggningarna ska ju som sagt var inte ta mer än två minuter men det har nästan aldrig hänt för oss. Det som däremot händer vid läggningarna är att han kryper runt i sängen, pratar, gnäller lite för att sedan somna efter ca 15 minuter. Om han inte blir ledsen eller skriker upp sig brukar vi låta honom vara tills han somnar. Annars ramsar vi vid dörren. Vi har försökt med en snabb tillrättaläggning vid läggningen+solfjäder för att signalera att nu är det dags att blir lugn. Men detta tycks inte lugna honom längre( det gjorde det i början). Han trycker sig upp (han är stark krabaten :) ) under tiden vi gör tillrättaläggningen och vill inte låta sig "tryckas" ner utan ställer sig på alla fyra blir arg/ledsen och skriker. Varför fungerar inte detta verktyg längre? Att han alltid gnäller innan han sover är det verkligen OK? Skulle önska att han somnar in snabbare och mer "harmoniskt".

Att läggningarna tar lång tid ställer också till det på dagslurarna. Där kan det också ta ännu längre tid att somna. Trots extra kvart blir de alltid för korta. Vid några tillfällen har det också varit så illa att han helt hoppat över en lur, trots ramsa, tillrättaläggande och vid något riktigt kristillfälle buffning. Och vid kris menar jag att han varit ledsen skrikit och gråtit. Han är ju trött men kommer inte till ro. Schemat som det är tänkt att se ut: natt 19-7 lur 9-10.30, 12.45-13.30, 15.30-15.50. Dagslurarna kan ju krångla, men är det verkligen så här mycket?

2) Vad gäller de tidiga uppvaknandena: han vaknar och pratar för att sedan bli alllt mer arg och till slut ledsen. Vi väntar in i det längsta med ramsan men när vi väl ramsar en eller flera gånger, så somnar han aldrig om ändå, utan blir tillslut riktigt ledsen (absolut inte bra). Ju närmare tiden går mot det egentliga uppvaknandet 7 så känns det dessutom fel att ramsa. Blir det inte dubbla budskap för honom att ramsa gonatt ena minuten för att sedan glad i hågen komma in och göra morgon? vad göra.....?

3) Vaken perioderna på nätterna: Dessa består i att han ligger och pratar (skriker oftast inte) utan håller låda. Vi avvaktar och ramsar inte, så tystnar han kanske för en stund (vi tror att han somnat) för att sedan dra igång igen och håller på så uppemot så mycket som en timme ibland. Till slut ramsar vi men utan resultat. Ska vi ramsa tidigare?

Vi är tacksamma för alla svar vi kan få.
MVH
Karin o Björn
Karin Svedberg

hjälp det blir bara sämre och sämre!!!

Hoppas att någon vill svara!!

Befinner mig förtillfället i en mindre kris inför sakernas tillstånd :cry: Det känns som vi har försökt allt men inget hjälper utan blir tvärtom sämre. Vet varken ut eller in. Har läst och läst tills allt bara tycks virra ihop sig. Förmodligen har jag slagit knut på mig själv, fastnat och låtit vargen komma in trots allt, för inatt blev allt värre.

Vår älskling somnade efter lite smågnäll ca 19.15 och skrek till några gånger under kvällen, men aldrig så att vi behövde ramsa. Han somnade om själv omgående. Vid strax före 3 vaknade han till som jag beskrivit i mitt förra inlägg och började prata. Ramsade efter en stund en påminnelse för att sedan följa med en bekräftrelseramsa och lämnade honom sedan ifred. Han tystnade en stund, jag tror att han somnade, men började sedan om igen och den här gången ca en halvtimme senare, övergick pratet i skrik. Jag påminner igen, backar, lyssnar avvaktar, ramsar igen men inget tycks hjälpa. Efter ett tag är kraken helt uppjagad och riktigt ledsen, trots ramsor och avaktande.

Jag går till slut in för att ge kristilldelning tillrättaläggning+solfjäder, men som jag skrev tidigare protesterar han mot detta och blir inte alls lugnad. Jag försöker göra ljud i lägenheten, jag backar lyssnar, ramsar om vartannat men han ger sig inte, gråter häftigt, precis som han absolut inte får. Jag går in igen och buffar (!) (inte gjort det på flera veckor) han lugnas vid buffningen, men så fort jag går ut är han lika ledsen igen. Jag vet vid det här laget att allt bara gått helt fel, vill hur gärna som helst ta upp honom, han gråter riktigt mycket nu, men jag fortsätter envist. Efter 5 buffningar, med ramsor emellan, en och en halv timme senare (från och med skrikandets början) somnar han efter en sista buffning. Helt utmattad, stackarn!

För mycket trafik, troligtvis, men vad gör jag när han blir så ledsen :? Fick rådet av Anna W (mycket tacksam för påminnelsen :)) för några veckor sedan att öva ramsan i olika former, gjorde det (trodde jag) för det blev tillfälligt bättre. Men nyligen har alltså allt raserats igen och vi kan inte sätta punkten på vad. Han har är ju strax 8 månader, kanske är det åldern som spökar, men måste vi i så fall "börja om"? Desperationen kryper på eftersom månaden snart gått....

Är vi de enda som inte kan lyckas med detta?

ledsen mamma
emb

Inlägg av emb »

Hej på dej Karin
Var är attityden?
backa lite - låt honom vara ifred. Ge honom förutsättningarna att sova, han kommer att börja sova bra. Håll schemat och lugna ner dej. Du e jätte duktig. Du har verktygen. Använd dom vi kris (och enbart när det är kris). Som du själv säger är det för mycke sping. BACKA och gör det du gör med attityden. Prova inte med att ramsa - solfjädra osv. GÖR det ordentligt då du gör det annars gör ingenting.
Låt dej inspireras och läs på om livet efter kuren. Se framåt inte bakåt. Inget är förstört du behöver bara lite peppning.

lycka till
och kramar från oss.
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Svar från mig kommer här!

:arrow: 1. Låt honom vara när ni lagt honom. Låt honom ha sin privata sfär i sitt sovrum. Så som vi själva vill ha det. Det kan ta ca 45 minuter av nojsande ibland och det är helt ok. Ramsa om han blir ledsen när han börjar tröttna. Ingrip så lite som möjligt och endast med ramsan. Solfjäder och sådant tar man till vid verklig kris!

Gnälla innan man somnar behöver inte vara disharmoniskt. Det kan lika gärna vara lite smalltalk! Släpp överkoncentrationen för den gör ingen glad :wink: .

Tycker att schemat ser ut att ha för lite vakentid. Jag rekommenderar två lurar vid 10-12 och 15-15.45.

:arrow: 2. Att han vaknar och nojsar är också vanligt och i sin ordning. När han börjar tröttna så behöver han sova lite till. Förläng morgonen så mycket som krävs för ett omsomnande. Brukar ta 45 minuter första gången för att sedan minska. Låt honom sova 20 minuter därefter - gå sedan på schemat som om inget har hänt! Ramsa bara när han blir ledsen och då med pangramsa. Avvakta och ge tilltro till er själva och situationen!

:arrow:3. Ramsa bara ledset barn och med pangramsa som kan behövas följas med en ramsa som kapar topparna på frågorna.

:D Ge tilltro till situationen, barnet och er själva! För det är attityden av självklarhet som gör hela kuren och verktygshanteringen! Det handlar mer om psykologi än om annat... :wink: Kom igen nu! Klart ni fixar det här! :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vill bara komplettera det Mammut skriver:
1. Det är nattningen som ska ta max två minuter, inte det att han somnar. Fundera själv på hur olika vi vuxna är. Vissa somnar så fort de läggerhuvudet på kudden ,andra behöver fundera igenom sin dag innan de somnar.

Det är heller inte lag på att man ska sova varje minute av sovtiden. Det viktiga är att man har förutsättningen att sova. Det har man om man ligger i sin säng, ostörd och inte är ledsen.

Ni är närmare än du tror!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Karin Svedberg

Tack för svaren :D !!
Jag behövde verkligen peppningen. Förstår att vi måste odla den självklara attityden myyyyyyyycket mer (svårt men nödvändigt). Har mer och mer insett att det ända ifrån början av kuren varit mer desperation än motivation som styrt. Vi hade precis avbrutit tre veckors helvete (ångrar att vi hängde i så länge) med skrikmetoden och var nog inte i den mest balanserade formen :) efter det. Nu får vi ta nya tag!

Vad gäller schemat med dagslurarna, så lät vi hans sömnmönster från förr styra tiderna och längden när vi spikade schemat. Men då sov han ju å andra sidan inte så mycket på natten. Det är kanske som du skriver mammut Maria att det är för lite vakentid nu. Men är det inte för långt att vänta ända från 7 till 12?

Tack, tack!!!

kram Karin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Så himla bra! Rensa bort det gamla vissna och gå nu på med nya fräscha skott - då kommer familjen snart att blomstra!

:idea: Jag menar så här!

:arrow: Morgon 07
:arrow: Sova 10-12
:arrow: Sova 15-15.45
:arrow: Natt 19

:idea: På det viset får han TVÅ lurar - en på 2 timmar och en på 45 minuter. Ok? Då blir vakentiden 3 timmar och det fixar han galant! Skulle han säcka ihop lite vid sin vanliga läggtid till en början (vanligt) så sätt er och läs en bok eller se en film i 20 minuter. Ge gärna en frukt under tiden. Då fixar han att vara vaken till nya läggtiden! Den här tröttheten går över efter 1-2 veckor. Det handlar om en liten omställning och inget ska utvärderas förrän tidigast efter en vecka!

:D Lycka till!
Karin Svedberg

tack återigen för kloka tips! :D
(insåg att jag läst fel såg 12 o inte 10 :oops: )

Undrar dock hur vi ska göra med maten.....om han ska sova 10-12?
Nu äter han ju
7.15 frukost
10.45 lunch
13.45 mellanmål
17.00 middag
18.45 nattvälling

Tiderna för lunch och mellanmål har varit desamma väldigt länge. Kanske kan man byta plats och göra tidigare mellis? Fast då följer ju två riktigt stadiga mål lunch och middag (dessa får han i form av puréer) direkt på varandra...hhhm.. har det nån betydelse:?

mvh
Karin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag har haft det så här:

:arrow: 07.15 Frukost
:arrow: 09.45 Fruktkräm/Youghurt eller så
:arrow: 13.00 Middag
:arrow: 16.00 Gröt/varm smörgås eller så
:arrow: 18.45 Välling

:idea: Spåna du på maten - det fixar du galant :wink: !
Karin Svedberg

jag spånar vidare...... :D

stor tackkram
Karin
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"