Just "vargtimmen" är lite lurig.
Jag har skrivit detta kring vargtimmen på "lilla" kurforum. Kanske kan vara värt att läsa.
TorsMamma skrev:Hej Korren,
jag svarade en annan mamma så här i hennes tråd. Det är så här förstår du, vi kan ge "råd" men vi HÖR faktiskt inte just DITT barn och kan därmed inte säga EXAKT VAD du skall göra. BAra säga hur jag gjort, andra gjort och hur det brukar funka bäst för alla.
Så måste du ner i träsket för att sen ta dig upp, så är du inte misslyckad, bara en erfarenhet rikare! 8)![]()
Hej, det är vargtimmen det handlar om och den är SVÅR!! Du har tyvärr fått ett bättre och finare svar av Bianca än jag kan ge.![]()
Det är nämnligen så här att när man hålt på med kuren en kort tid tror barnet att det är "utsövt" vid vargtimmen, och då är det precis det som Bianca skriver till dig.
När vi kurar i Gastsjön så spelar vi klassisk musik typ Mozart eller Strauss riktigt högt! JÄTTEHÖGT. Så högt att barnet hör detta genom sitt eget skrik och får något annat att lyssna på. Vi har i perioder försökt att "verktyga" genom just vargtimmen, men det enda som händer är att:
1. vargtimmen kommer tidigare och tidigare
2. man fastnar i buffträsket.
Det du kan göra för att se att han verkligen inte är förtvilad (samma misstag som de flesta av oss kurare har gjort) är att gå in och buffa, du kommer märka att han antingen
1. slutar skrika direkt du kommer in (alltså inte förtvivlad)
2. ligger och låter sig buffas i en evighet och skriker som en stucken gris så fort du går ut. (alltså inte förtvivlad då heller)
Så alltså blir ju då buffningen inte något SVAR på frågan. Hänger du med?
Då har vi ibland solfjädrat, för att liksom inte göra det hela för skönt. då får vi samma reaktioner som ovan, eller
De skriker som stuckna grisar under solfjädern och man vill genast börja buffa.
Prova gärna en morgon om du vill för att själv se. När du själv märker att din blotta närvaro faktiskt inte hjälper mot tidiga mornar så föreslår jag i alla fall att du kör på HÖG musik eller dammsuger direkt utanför dörren så han MÅSTE lyssna på annat! HUSLJUD.
jag vet att detta kan kännas tufft. MEN; det är inte 5 min metoden och vet du varför? Jo, 1 du har gett ett solklart besked med ramsan först och 2 han har redan fått sina frågor svarade. Han är inte frågande längre om du hänger med? Han blir skitförbannad, han undrar om morgonen inte börjar snart och han tycker du skall komma in och underhålla honom tills han behagar somna om. VAd är då svaret på denna fråga?
Jo, På natten skall man sova. Även om det är 4 eller 06 på morgonen måste DU se det som om det vore 01 på morgonen.
jag vet att det är tufft, men du kommer märka att husljud är lika kraftfulla verktyg som buffningen om bara DU tror på det!
Lycka till nu och jo, jag följer dig i tråden något oerhört. Du gör faktiskt ett STRÅLANDE JOBB! Stå på dig. Läs krönikan om säkerhet EN gång till! Det är viktigt nu när du kan lugna att du också lär dig förmedla just säkerheten. Det är nyckeln till en framgångsrik kurning.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tala nu om hur det går för dig.