Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Clara Cecilia

Re: Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen!

Vet du - jag tror att det är du som behöver kuras lite och inte Axel så mycket! :D
Schemat tycker jag ser bra ut i övrigt.

Du har snurrat till verktygen och rutinerna - skärp upp det och organisera dagen och alla läggningar tydligare så tror jag att saken löser sig. (om inte så kan ni ju kura då)
Jag tror inte ett ögonblick på att Axel är för stark för dig utan att du tappat riktningen och att Visa, Lära, Leda!

Först maten bara (du vet ju att jag älskar mat :D )

Burkmat är praktisk men innehåller mycket vatten i jämförelse med hemlagad. Och den innehåller för lite fett för att man ska bli riktigt mätt. En härlig 7 månaders vill dessutom ofta äta själv och öva på pincettgreppet.
Bästa mosrecepten finns i Andra Mosboken av Johanna Westman, finns på bibbla och i affär. Sen finns andra bra mattips på Råsmart.

:arrow: massor av matig mat Dagtid! Servera också plockmat till varje måltid - småskuren toast med massor av saltfritt smör, små korvbitar, fruktbitar, ostkuber etc.
Vid sju månader ålder kan man knapra på stora pastaskruvar, äta ris och allt möjligt annat gott och mättande.
Petra32 skrev: Han vaknar alltid på natten och får 200ml välling då. Vanligtvis vaknar han mellan 4-5tiden.
Mata allt vad du kan en vecka och ta sen borta All mat nattetid. Han är verkligen tillräckligt stor för att äta på dagen och sova på natten :D
Petra32 skrev: Idag har fan allt strulat... På förmiddagsvilan fick jag buffa honom till sömns, och nu ligger han fortfarande och gapar (han skulle sovit sin långa lur för 35minuter sen).Springer i detta nu fram och tillbaks, lägger tillrätta, buffar lite etc. Så fort jag visar mig skiner han upp och börjar prata.

Varför är du där inne och springer undrar jag? Om han är glad, rullar, står upp, tjoar och glömmer bort att sova så hör det faktiskt till privatlivet 8)
Lägg honom mätt, rastad med ett skratt, ramsa dig ut och låt honom vara om det inte är total kris!
Petra32 skrev: Somnar han i vagnen måste jag först vagna och sen om vi är ute och går och jag stannar eller går in i en affär eller så åker ögonen upp DIREKT.

Ja, det är inte ovanligt alls, det är tex mycket varmare inne i affärer :D
Strunta i affärer under sov just nu och ägna dig åt att göra dagarna och rutinerna tydliga för honom igen.

Sätt dig och gör en plan. Laga mer matig mat och repetera verktygen och När och Hur dom ska användas. (Precis som om du skulle kura i stor stil) Inför ramsan bums - han både kan ju och gillar att sova.

:arrow: På med overallen och ut och kräla runt utomhus i minst 1 1/2 timme per dag, minst.

:arrow: Piska upp den sociala delaktigheten, tvättmaskiner, disk, handla (vaken :D ) putsa lister - utmana dig själv med att ta med honom i allt.

:arrow: Skratta massor, inte bara inför läggningar. Axel har en annalkande utvecklingsfas (8 månadersångesten) och den blir mycket lättare att bära om man skrattar och har rutinerna på plats.

Upp med hakan och ta tag i det här - det kan du, du vet hur man gör! :heart: :heart: :heart: !

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Men Gud för bra tips och handfasta råd!!

Maten: Jag hör dig och ska bli bättre på att laga egen mat och ge mer smaskigt som han själv kan plocka med. Suveränt tips! Blir så lätt hemmablind...

Sen vad gäller sömnen. Jag slog faktiskt slag i saken igårkväll. Läste och läste i SHN-boken. Gav honom maten innan buset och sen la jag ner och så fick han en snabbuff följt av ramsan. Den tog!!! 10 minuter senare sov han för att vakna 06:04 första gången! Då tänkte jag att nej, han kan hålla sig 1 1/2h till frukost så jag hoppade över vällingen.. Han bråkade lite men var tyst länge mellan varven (han satt och lekte men det fick han göra) och jag störde så lite som möjligt. 07:08 somnade han å sen vaknade han 07:20 då vi gjorde morgon.

Jag följde hans tider slaviskt under dagen och tro det eller ej men de första 2 vilorna gick som på räls, han somnade utan protester! Den första i vagnen på minuten och den andra i sin säng. Vila nummer 3 gick sådär; han somnade i vagnen men var inte särskilt glad eller nöjd med att inte få va vaken :) Han sov i ca 10 min bara men det var ok ändå!

Vid läggningen ikväll 19:30 solfjädrade jag (glömde av att jag skulle buffa), och ramsade mig ut. Skitungen sa inte ett ljud och somnade hur bra som helst på stört. :D :D :D

Får se hur natten blir men fr.o.m. imorgon blir det iaf bättre, mer mättande mat! Och jag ska definitivt tänka på vad jag kan göra för att underlätta 8-månadersperioden

Tack igen för era inlägg och tack Clara för att du "slår mig på fingrarna" och får mig att ta mig en riktig funderare på mig själv, vad tvivlar jag på egentligen...?

Kram!
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

Hej kära du!

Tack för en underbar rapport! Bra jobbat tjejen, bra jobbat! =D> =D> =D>

Och du märkte hur han svarade eller hur? Va, jaha, Nehej, eller javisst, mamma vet ju vad hon gör, jasså det är Såå det är!

Du behövde bara Tänka tanken, låta handen göra det, så lyssnade han och Svarade!
(Han har bara väntat på att du skulle ta rodret, eller hur :D )

Jag har en Känslig, som behöver samtal, lirk, vänlighet och Mycket Mjuk röst. Och en liten dam som gillar Raka Besked - Det Här Gäller, Nu Äter Vi och Inget Trams.

En övning i.. ödmjukhet? Eller livets rikedom kanske? Alla lika, alla olika!

Nu vet du att du kan - gör Axels dagar fulla av sköna gemensamma Upplevelser, Mat och Uteliv - det är VÅR! Skratta mycket, och sen GODNATT!

(Och passa på att läsa på lite om Åttamånadersångesten i BB - för snart brakar det loss där och sen är det annat som hittas på :lol: Attityden och Förberedelse är Allt.

Sov gott! Vi hörs!

:heart:

Clara
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Ligger och läser i detta nu så jag är rustad till tänderna sen när det brakar loss :D

Rapport om natt nr 2:
01:04 vaknade han och var rejält arg. Jag ramsade utanför dörren men kände inte att den tog riktigt så jag gick in och la tillrätta, en snabbuff och sen ramsade jag mig ut. Lugnade sig efter 10 min (ramsade under tiden lite då och då när han skrek upp sig). Varje gång (3 ggr) jag gav bekräftelseramsan blev han arg igen och det kändes verkligen som att jag störde honom.
01:22 in å lägga tillrätta, 01:25 bekräftelseramsan och därefter sov han.

Sen vaknade han 03. 05, och 07 men alla de gångerna hann jag bara fram till dörren så var han tyst så jag behövde inte göra ett dugg! Sen gick jag in och gjorde god morgon 07:30 :D :D :D

Så en mycket bra natt tycker jag ändå!

Återkommer om fler rapporter!! :P
Axel född 11 Sep 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Petra32 skrev:Varje gång (3 ggr) jag gav bekräftelseramsan blev han arg igen och det kändes verkligen som att jag störde honom.
01:22 in å lägga tillrätta, 01:25 bekräftelseramsan och därefter sov han.
Vad fint ni jobbar! :) Du får ju absolut störa honom natt två. Det är bara bra! :) I natt däremot är det det dags att backa. Strålande =D> !
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Ok lyssna på det här:

Natt 3: 2 kortare uppvak runt 4-tiden då jag enbart ramsade ett par gånger!

Natt 4: Skitungen sov HELA natten (och jag med, hehe...) :D :D :D
Hur underbart är inte detta?! Jag och sambon låg i sängen och tittade på varandra som två fågelholkar och gjorde high five samtidigt som jag mumlade nickandes: Anna Wahlgren, Anna Wahlgren... :heart: :heart:

OTROLIGT!!
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

:D =D> =D> !

Clara
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

:D =D> =D> =D>

Vilken bäbis! Vilka föräldrar! Och ååååh vilken Anna! Eller hur?!!! Så vackert...

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbar läsning :lol: :heart: :lol: Tack tack, kära Petra32 :heart:

Pris och beröm för sagolikt vackert arbete, ni alla kära berörda och så innerligt engagerade :-({|=

=D>

Vad jag är lycklig för lilla älsklingens skull \:D/

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"