Amnings strul á la hela tiden

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
mamaMAMA

Amnings strul á la hela tiden

Inlägg av mamaMAMA »

Hej,

Jag har en nyfödd liten prins på 4 dagar och en 2 åring som kurades vid 6 mnd ålder. Nu vill jag såklart köra SM på lilleman, men det går sådär. ( Ja, jag vet 4 dagar och ingen ko på isen, men bättre att göra rätt från början :))

Jag försöker alltså inför programmet äta 2 ggr första bröstet, med rappaus, skötning och umgänge och mat ur bröst nr2 2 ggr + knockoutslurk.
Problemet är att vi kommer aldrig till knockout. Jag kan amma i 3 h i sträck, utan att han är nöjd. Mjölk finns, han får inte somna under matning men tillslut orkar jag inte. I natt sov han bredvid mig och åt hela tiden, utmattad som man blir efter 4 dygn utan sömn. Han är en stor kille som kräver mycket mat, men detta funkar inte. Jag ammar hela tiden, och då menar jag hela tiden, mer eller mindre. Jag fick två timmars sömn i fm det är allt.
Vad kan det bero på? Jag har funderat på om det kan vara att jag ammar med amningsnapp, att han inte får i sig nog med mat. (För mjölk har jag, det flödar).
Eller att han är en bebis med enormt sugbehov. Därför har napp idag införskaffats och den gillade han, men det är inte bara det.
Har också provat att pumpa ur och ge honom, vilket går betydligt fortare plus att jag då VET med säkerhet att han fått i sig. Utan resultat. Han vill ha mer.
Vad ska jag göra?
Tjej 20090305, shn vid 6 mnd
Kille 20110318, SM från start
LindaVega

Re: Amnings strul á la hela tiden

Inlägg av LindaVega »

Hej och välkommen hit :D

Och grattis till din lilla prins :heart: Precis som du skriver så är 4 dagar väldigt pyttigt. Själv kom min mjölk igång först då och min lille fick äntligen njuta frukten av allt tuttande.

Jag vågar inte råda så mycket, mer än att ha lite tålamod. Det tar ett tag innan de får kläm på sugtekniken och verkligen får i sig mat. Är han missnöjd? Fortsätter maratonamningen som nu skulle jag prata med amningshjälpen el BVC. Har vikten vänt t ex?

:heart:
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej och tack för snabbt svar!

Du har såklart rätt, nu en dygn senare går allt mycket bättre!

Ska öva mig på att tagga ner lite istället :)

Tack för hjälpen!
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen,

nu har lilleman blivit snart 3 veckor och nya frågor har dykt upp. Han är som jag nämnt tidigare en hungrig man, (men mat får han och är en mycket nöjd bebis). Men det kräver mycket jobb innan han är mätt nog att somna ordentligt. Vi kämpar på och skarvar med ersättning för att underlätta. Men ibland kan han vara proppmätt och klarvaken, trots att han borde vara trött, eftersom han varit vaken och ammat i flera timmar. Detta speciellt på kväll och natt. Han börjar ju bli så stor nu att han kan och bör läggas vaken och somna själv. Men han blir fort missnöjd om jag lägger honom i vagnen, så min fråga är egentligen om jag kan vagna honom till sömns nu eller om han är för liten? och i så fall, ska jag sluta innan han somnar?

Jag antar att han inte somnar för att han är övertrött, men han blir ju aldrig mätt "i tid"... Känns lite som en ond cirkel. Försöker vara följsam och styra försiktigt, men gränsen är hårfin till att inte styra alls.
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamaMAMA :D

Välkommen hit och grattis till lillkillen :heart:

Hur pass mycket sover unge herrn? Om du känner att det blir alldeles pâ tok för mycket vakentid och att han verkligen ätit massor sâ skulle jag nog vâga hjälpa honom i sömn. För sover han för lite sâ orkar han ju inte äta (suga) ordentligt och dâ snuttar ni ju vidare.

Sover han pâ mage? (och med larm, oavsett sovställning) Det brukar göra det lättare att komma till ro.

Smekmânaden är inte slut än, sâ "styr" inte för mycket, men som du säger, det är en fin balansgâng. Som inte kommer att hâlla pâ i evigheter, sâ tâlamod, även om det är tungt just nu.

mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej och tack!

Han sover ändå hyfsat mycket. Jag försöker ge honom lite microsömn ibland för att han inte ska bli helt övertrött. Det är bara svårt att få till de där långa sovpassen när det blir så, och ammningspassen blir jättelånga eftersom vi avbryter och tar microsömn ibland. Men jag antar att det bara är att gilla läget och hoppas det stabiliserar sig eftersom.
Han sover på mage med larm, som en liten groda, och det funkar bra när vi väl kommer till det stadiet att han är helt mätt och nöjd, så somnar han och kan sova upp till 3 timmar, 4 ibland t o m. Men det sker kanske 1 - 2 ggr per dygn. Det är bara jobbet dit som är tungt. Men vi kämpar på.

Har en annan fråga också angående storasyster till lillkillen. Hon är ganska exakt 2 år och har tagit lillbrors ankomst med blandade känslor. Hon pendlar mellan pussar och kramar och med att bita och riva lilleman. Vi försöker visa hur man ska göra istället, dvs pussa och krama och det fattar hon och pussar och kramar. Men sen går det en tid och det är samma visa igen. Känner att vi inte kan slappna av en sekund när hon är i närheten. Jag har också blivit riktigt riktigt arg och tagit henne därifrån. Fungerar inte heller på sikt, bara för stunden. Hur kommer man tillrätta med det här bita och riva beteendet? Hon har haft dessa tendenser innan på andra barn och det är inte kul varken för henne eller oss.
Hon har också börjat trotsa hela tiden och utvecklat ett rätt tråkigt beteende med skrik och gnäll.
Hon sover bra, hon har ensamlek och hon får hjälpa till med massor av uppgifter under dagen. Vi försöker visa för henne att hon verkligen behövs. Men hon har ett humör värre än en argbigga ibland. Hon har alltid varit väldigt tidig med allt, men det känns lite väl tidigt att trotsa som 2 åring.

Tacksam för tips!
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej och välkommen! Grattis till lilla nytillskottet :heart: .

Visst har du BB? Har du läst syskonkaptitlet där? I vära favvislänkar har du också den här helt fantastiska tråden och en bit ner kan du läsa tips och råd om syskon och småbäbisar. Hela tråden rekommenderas starkt! :)

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 779#181779

Annars kan du få utmärkta råd inne på "Barnafostran" där det också finns många fina trådar med liknande situationer. Här är favorittrådar på "Barnafostran"; http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... =8&t=18665
En bit ner hittar du syskon och barn som bits eller slår.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

Jag skulle bara vilja göra ett litet inflik ang. detta med amningsnapp. Problemet med amningsnapp är att barnet måste suga för "två" först ur bröstet och sen ur nappen. Vilket oftast (ofta säger jag, för det är vad jag märkt av de flesta jag guidat, pratat med osv...) är att det resulterar i följande saker.

:arrow: Barnet orkar inte suga ut så mycket mat det behöver och därmed tröttnar innan det är mätt.
:arrow: Barnet sväljer mer luft och blir mätt på luft och därmed inte står sig tillräckligt länge
:arrow: De måste suga i en evighet för att få i sig samma mängd som motsvarande barn får i sig på max 20 min typ.
osv.. anledningarna är många.

Så nu vet jag ju inte varför just du har amningsnapp, men jag vill med detta inlägg och denna tråden peppa dig till att kanske skluta med nappen, eller att kanske amma det du känner att du orkar på 1,5 timme och sen ge pumpad BM på flaska för att toppa det sista. Då kan det handla om allt från 30ml till 200 ml. Så förvånas inte. 8)
Jag kan bara säga att av egen erfarenhet så hade jag kännt till HUR MYCKET en nyfödd (vägde 4470 gr när han föddes) behöver för att bli riktigt mätt så hade jag ammat det jag kände att jag orkade och sen gett flaska med ersättning eller pumpad BM för resten.
Jag skrev här första gången när min son var ca. 2 mån och då sa AW till mig att visst jag kan amma hela målet med se till att avsluta med pumpad BM från typ morgonen då jag hade som mest. Och trot eller ej men det var först då som vi fick ordning på sömn och mat och "mag" problem kan jag lova.

Här kommer en annan mammas resa som pepping :heart:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... mningsnapp
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen och tack för stöd och kloka råd!

Vi har läst på och funderat och reflekterat och kommit fram till att:
- amningsnappen är ingen höjdare, men jag får inte till det utan. Jobbar på saken, men pumpar också och ger ersättning som extra påfyllning. Mättare bebis helt klart.
- Trött bebis äter heller inte ordentligt, blir en ond cirkel som vi nu lyckats komma ur och tiderna varierar fortfarande men vi börjar se ett tydligare mönster och framförallt längre sovpass. (Nätterna t o m börjar likna 20 min pass)
- Men viktigast av allt för min del, slappna av och ta det lite lugnt!!! Kommer ihåg hur jag duttade och grejade med första barnet och det skapade bara en osäker "utfrågad" unge. Har slutat med det och hittat mer ro i mig själv. Han vill inte ha tusen frågor. Och med detta också släppt prestationskravet. "Duktig flicka syndromet" har hägrat innan, men det är ju bara jag som skapar hetsen, ingen annan.
-En mätt unge kan somna själv i vagnen, trots lite gnäll i början. Jag måste inte vara där och vagna och dutta och kolla hela tiden. Har satt en gräns på 3 min högljutt gnäll, annars är han antagligen inte mätt. och det visar sig stämma för min lilla bebis iallafall.

Men visst, osäkerheten kommer över mig emellanåt och man är lite smått schizofren, trygg och lugn ena dagen och smått gråtfärdig nästa. Och med gråten kommer frågorna, så ett tu tre behöver jag stöttning igen, men jag håller mig till ovanstående hållpunkter sålänge :)

Ang storasyster så har vi ännu inte kommit så mycket längre. Ska ta tag i det nu och läsa på. Dygnet borde ha mer timmar :)

Tack igen alla för hjälp!
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Ja det brukar vara bäst för alla inblandade parter om man tar det lugnt och skippar " duktig flicka syndromet". :)

Vi har också en tvååring, snart, här hemma som blivit storasyster till Linus som nu är nästan fyra månader gammal. Mika älskar sin lillebror så där intensivt att hon bara måste våldskrama och pussa honom vilket han inte är så förtjust i. Det enda som hjälper är att lite vackert påminna om att hon ska klappa fint, pussa mjukt och så får hon träna.

För hennes del är det bara en otrolig kärlek som hon ibland uttrycker något vildsint, men det är samma förfarande med en storasyster som pendlar mellan sina känslor. Sen gäller det att alltid ligga steget före, vilket man inte alltid gör, och vackert påminna om hur man klappar fint.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej igen,

ja Susan, det är precis så det är här också tror jag. Stora känslor i liten kropp. Hon vill krama sönder honom ibland och ibland lyser avundsjukan igenom med högljudda protester om "Min mamma". Inte lätt. Men vi jobbar på och försöker förekomma så ofta det går.

Åter till den lilla i familjen. För nu har det dykt upp en fråga igen :). På söndag blir han en månad och jag har börjat lägga honom i mer vaket tillstånd än innan. Frågan är hur vaken skall han vara? På väg in i sömnens land eller klarvaken?

Ibland på natten har det hänt att han är både proppmätt och klarvaken och man vill ju bara lägga han att sova, så man får somna om någon gång. Men det leder till högljudda protester. Antar att det är för att han inte fått nog under dagen, men hur ska man agera i stunden?

Han kan också vara vaken i betydligt längre än 2 h på dagen och vara nöjd och glad som en lärka. Han är sällan missnöjd, förutom då vi lägger honom och han inte är "redo". Ska jag följa och låta honom vara vaken eller lägga honom då? (Förutsatt att han är riktigt mätt såklart).

Just nu känns det som om vi bara försöker få honom att sova och matar hela tiden, eftersom han aldrig somnar dagtid. Det sociala umgänget och det passiva sociala umgänget får vi bara lägga in ibland, för att något annat ska hända än bara äta och försöka få att somna. Då ska tilläggas att vi i princip bara flaskmatar honom nu för att han ska få i sig. Ersättning + BM.
Vi hade några bra dagar innan men nu känns det som vi är tillbaka till utgångsläget igen. Funderar på om det kan vara läge att "styra upp" lite och köra 2 h vaken, 2 h sömn. Punkt. Eller är han för liten?
Om han somnar så vaknar han ofta efter kort tid och vill inte ha mat, inte rapa...

Känner att sömnkvoten är minimal just nu, på både honom och mig.

:S förvirrad...
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej mamaMAMA :D
mamaMAMA skrev:Stora känslor i liten kropp.
:heart: :heart: :heart: Precis, inte alltid lätt att hantera! :D
mamaMAMA skrev:Funderar på om det kan vara läge att "styra upp" lite och köra 2 h vaken, 2 h sömn. Punkt. Eller är han för liten?
Ja, jag tycker att det lâter som att han redan väntar pâ ledning. Om du fâtt till ett ordentligt SM-mâl och vakentiden närmar sig tvâ timmar sâ tycker jag att du ska hjälpa honom i ro sâ att han fâr sova. Sâ här skriver AW i en annan trâd om en liten bebis som närmar sig en mânad (men som var lite prematur)
annawahlgren skrev:Börjar hon inte bli en ganska gammal dam nu även om hon är BF-född just nyss? Ungen ska ha käk inom 1,5 tim, punkt slut!
Regeln är: paus på fem minuter, och så truga igen. Absolut maximum är en paus på femton minuter (marginalkvarten). Låter man det gå längre tid än så mellan varven, har man i princip påbörjat ett nytt "mål" och varken man själv eller barnet vet ut eller in
Få ialltså nte för dig att fylla på efter 30 min, och efter 30 min, och efter 30 min igen Det kallas snuttmatande och gör ingen människa glad, faktiskt inte ens små nyfödda. Lilla magen behöver en chans att hämta andan. Matsmältningsapparaten är verkligen inte klar ännu. Överbelasta den inte

2/Vågar jag introducera lite vagning kanske?
Absolut! Att vagna fint och effektivt kallas att hjälpa i ro. Inte nödvändigtvis "vägra ge mat" eller "söva" eller "få tyst på" eller något annat negativt och avvisande Bara precis att hjälpa i ro. Den hjälpen behöver även små Skräp ibland, och kanske inte minst de.
Och sâ avsluta vagningen med skak i handtaget varje gâng, sâ har ni ett suveränt verktyg som sedan kan fungera bâda vid läggning och som pâminnelse.

mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Tack för snabbt svar!

Full av nytt självförtroende kör vi nu som du/ni sa, har precis väckt honom efter 2 h sömn och ska nu fixa 2 h vaken. Det ska jag!!!

Jag kanske ska nämna att han dessutom är född i v 41+5, så han är ju egentligen snart 1,5 mnd.

Avrapporterar hur d har gått sen!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

:D :thumbsup:

mamaMAMA

Inlägg av mamaMAMA »

Hej,

Det har gått ganska bra för oss. Bättre igår än idag, men det är på väg åt rätt håll.
Torsdag
10:30 Sova
12:30 mat, fick väcka honom
14:00 Sova, mycket vagnande, spec 45 min skarven
16:00 Mat, väcktes
18:00 Sova, vaknade och gick inte att vagna i ro redan efter 1 timme.
19:00 Mat,ovanligt mycket kvällstrassel.
21:30 sova för natten

Fredag
01:00 -01:30 mat
05:00-05:30 Mat
07:45 Morgon, mat
09:30 Sova
11:00 Mat
12:00 Somnade i bilen, gick inte att hålla vaken.
14:00 Mat, fick väcka honom
15:30 Sova, Jättetrött, gick inte att hålla vaken
17:30 Vakna, mat och bad, la in en 5 min lur för att motverka kvällstrassel
20:15 Sova

Och där är vi nu. Som ni ser så har han ofta svårt att vara vaken längre än 1,5 h och idag var vi inne i stan och handlade på fm och bilstol är väll ingen höjdare kanske att släpas runt i så det blev lite som det blev. Och att åka 20 min i bil på mätt mage kan få vem som helst att somna in. Så idag var det lite småstruligt.

Jag tror att jag redan nu ska skissa på ett schema att utgå ifrån, för det är nog bra att tänka till på vad som kan passa in hos oss. Vi har ju ett schema som vi följer med 2 åringen och det hade varit bra att matcha dem lite bättre med varandra, och ha något att sträva efter. Han är bara 1 mnd, men som det sas innan, han vill ha ledning och med viss flexibilitet så borde det funka att börja med det nu.

:?: Angående vagnandet på sådana småskräp som detta, gäller detsamma som för stora skräp, sluta innan de somnat med skak i handtag eller ska man vagna tills de sover och avsluta med skak, så de får med sig det "bakvägen" och sedan backa längre fram till enbart skak i handtag???

Tack än en gång för stöd! Det är ju mest det jag behöver känner jag! Så tack för att ni orkar! :)

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"