Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Kom på att jag har ytterligare en fråga:

Som det ser ut nu gör vi natt nånstans mellan 21-22, men nästan alltid närmare 22. Vid ett schema, kan jag då börja göra natt klockan 8? Eller är det för tidigt så att säga? Ska jag spika ett schema med godnatt klockan 22 och sedan ändra lite på det allteftersom eller gå direkt på klockan 8?

TACK!
Vera född 24 Aug 2006 - standardmodellad från 7 veckor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Petra,

det låter som det är dags att korta sista luren och göra natt tidigare?

Jag tror på att låta nätterna vara (om dom fortsätter som nu och inte ökar i uppvak)
Nattsovet brukar ofta lösa sig fint själv när dagarna spikas och matintaget ökar.

När han blivit 4 månader tycker jag att ni ska introducera välling, gröt och smakportioner för Mätt måste man vara för att klara en hel natt!

När du funderar på schemat så tänk framåt. Vill ni ha 11 timmars eller 12 timmars natt? Passar det er som familj att ha en senare kväll och längre morgonsov? Utgå från det och planera därefter. Men senare än 20.00 tror jag inte på.

Återigen, känsligt och snyggt jobbat! =D>

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Petra32

Inlägg av Petra32 »

12 timmar vill vi absolut ha och jag vill så småningom ha natt 19:30-07:30.

Jag ska korta sista kvällsluren till 45 minuter (det är ofta då han vaknar det sista sovpasset ändå) och då tänker jag mig schemat som följer (med 4:45h sömn på dagen):

8:00-09:30 Mat (1:30h)
09:30-11:30 Sova (2h)
11:30-13:30 Mat (2h)
13:30-15:30 Sova (2h)
15:30-17:30 Mat (2h)
17:30-18:15 Sova (45min)
18:15-20 Mat (1:45)
20:00 --> God natt

Blev peppad nu så jag ska köra detta ikväll redan med natt klockan 20! TJOHO, nu kööör vi! :D
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

:lol: :lol: :lol:

Låter bra, då ligger ni på 16.45 per dygn (16 åtminstone ska dom ha i den åldern.)

OM han nu kroknar sista vakenpasset och blir gnällig och inte orkar äta,
van som han är att i alla fall ligga och bli vagnad en längre stund :D ,
kom ihåg verktyget 5 minutaren!

Lägg honom i soffan el dylikt på en filt och buffa ner honom, låt honom sova exakt 5 min och fortsätt mata.

Vi hörs!

Clara
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Ja, han är ju fortfarande en riktig tröttis så jag tror att 16:45 timmar sömn passar rätt bra. Men jag ska kolla och se om det är för mycket sömn...

Att tidigarelägga natten gick bra! Han vaknade ios upp efter 45 minuter men vi buffade lite å han somnade snabbt om. Sen har han iofs vaknat var 3:e var 4:e timme inatt å varit jättehungrig :( . Kan det vara den berömda ökningsperioden? Jag antar det, han är ju 9 veckor...

Han somnade 20:15 sen vaknade han 00:30, 05:10, 07:00 (men då vagnade jag så han sov till 8 då vi gjorde morgon)

Jag har läst om att man kan ge en slurk i sömnen, innan man själv går och lägger sig; är det något du rekommenderar? Hur gör man sig av med det senare i så fall om man skulle introducera det?

Tusen tack för alla fina råd jag får!
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

Hej!
För vissa funkar det med att ta upp och ge mat i sömnen innan eget sängdags för att förskjuta nattmålet.

(Själv lyckade jag aldrig, mitt lilla russin bara tog nappen i munnen och somnade om :sleep: och vaknade för mat när Hon tyckte att det passade)

MEN jag vill påminna dig (som du själv skrev sist :wink: ) att er lille vill ha förändringar i lugn takt och nu har du lagt natt två timmar tidigare.
Utvärdera inte efter en dag utan låt det gå minst tre!

Alla nattmål trillar bort, hos vissa vid 4 mån, hos vissa närmare 5 mån, när man äter tillräckligt med Mat dagtid (ibland behöver man lite hjälp med vagnen) och har skoj och får världen visad för sig.

Fortsätt jobba så lugnt och fint som du gör så kommer ni dit, förr än du anar.

Om du känner dig otålig så läs din tråd från början så kommer du se hur långt ni kommit på kort tid!=D>

Clara
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Clara, kloka Clara ...

Såklart har du helt rätt, jag ska sluta stressa fram. Allt funkar ju faktiskt bra!

Kan bara säga tack och åter tack! Natten gick super; han somnade igår vid 20 utan buff eller vagning, vaknade kl 2 och 6 för att sen göra morgon 7:45 så jag är supernöjd.

Jag ska sluta stressa fram något som kommer lösa sig så småningom!

Kramar i massor
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

:thumbsup: !

(och tack du, det är en glädje att kunna hjälpa till!)

En annan fråga, du har Barnaboken hemma va? Den är en Guldgruva, späckad med klokskaper och konkreta råd.

Clara
Petra32

Re: Axel 6 veckor: djupt olycklig, mamma: djupt misslyckad

Inlägg av Petra32 »

Hej!

Det var länge sen jag skrev något i tråden och nu är Axel snart 5 månader (ojoj vad tiden går fort!). Jag har helt enkelt inte haft något att skriva om och allt flyter på super. :D

Axel sover bra; 19:30-07:30 med ett uppvak runt 5 för mat och dagslurarna funkar. Det som är lite kruxigt är att han är så rörlig! Han har ju lärt sig att vända sig från mage till rygg så varje tillfälle som bjuds till det tar han (och då framförallt såklart i sängen, när han ska sova! :) ) Och sedan några veckor tillbaka står han även i krypställning så våra dagslurar är lite bråkiga ibland och jag har på senare tid fått känslan att han inte är tillräckligt trött!

Mitt schema idag ser ut som följande, vilket ger en total sömn på 15h/dygn:
07:30 - Godmorgon
10:00 - 10:45 - Sova 45min
10:45-13:00 - Vaken
13:00-14:30 - Sova 1 1/2 h
14:30-16:30 - Vaken
16:30-17:15 - Sova 45min
17:15-19:30 - Vaken

Han älskar ju fortfarande att buffas och jag har i ärlighetens namn inte "orkat" gå över till ramsa än (enbart lathet från min sida!). Vissa lurar buffar jag inte över huvud taget utan han somnar av sig själv efter en stund, utan några som helst protester. Jag går in när jag hör lite för glada ljud och vänder på honom då han har vänt sig. Jag går alltid iväg när jag har lagt ner honom och sen väntar jag ut honom och lyssnar om han tar hand om insomnandet själv. Skriker han upp sig går jag in och buffar lite tills han har tystnat och går sen ut igen osv... - FRÅGA 1: Tycker ni att jag ska börja ramsa istället för att buffa?

Vissa nätter vaknar han till innan han ska äta (runt halv 3-3) så då går jag in och ibland buffar jag men lika ofta sätter jag på lite klassisk musik och av nån konstig anledning tvärtystnar han då och somnar om :) . Det tar mindre än 5 minuter att somna om. Jag har provat att vänta ut honom, men han vill inte somna om själv utan skriker upp sig ordentligt om ingen kommer. FRÅGA 2: Ska jag vara mer konsekvent i mitt tillvägagångsätt till att somna om igen? Ibland kan jag känna att jag provar lite för många sätt, men han somnar ju om i vilket fall som helst... Men, blir han förvirrad och inte vet vad som gäller tror ni när jag ibland kör med musik, ibland buffar och ibland sjunger...

FRÅGA 3: När jag snart ska skära ner på dagslurarna kan jag inte komma underfund med HUR jag ska göra... Ska jag korta ner de där 45minuterslurarna (ex den på kvällen, då han ibland inte somnar alls i nuläget...) eller kortar man ner den stora luren? Några idéer?

TACKSAM för svar!!
/Petra - en numer glad mamma till en glad pojke!
Axel född 11 Sep 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Petra! Vad härligt att ni har det sâ bra! :D
Petra32 skrev:FRÅGA 1: Tycker ni att jag ska börja ramsa istället för att buffa?
Jag skulle börja införa ramsan vid varje läggning redan nu. Buffa i nödfall (om det blir KRIS) men ramsan är ett suveränt verktyg som du kan ha kvar i flera âr.
Petra32 skrev:FRÅGA 2: Ska jag vara mer konsekvent i mitt tillvägagångsätt till att somna om igen? Ibland kan jag känna att jag provar lite för många sätt, men han somnar ju om i vilket fall som helst... Men, blir han förvirrad och inte vet vad som gäller tror ni när jag ibland kör med musik, ibland buffar och ibland sjunger...
Inför du ramsan sâ har du ju ett verktyg att använda. I och med att han somnar om sâ 'lätt' som du beskriver sâ tror jag att det kommer att gâ pâ räls att ramsa honom nattetid.
Petra32 skrev:FRÅGA 3: När jag snart ska skära ner på dagslurarna kan jag inte komma underfund med HUR jag ska göra... Ska jag korta ner de där 45minuterslurarna (ex den på kvällen, då han ibland inte somnar alls i nuläget...) eller kortar man ner den stora luren? Några idéer?
Talla inte pâ lângluren! Den kan du ha kvar LÄNGE. Det vanligaste mönstret är att eftermiddagsluren först kortas, sen faller bort helt. Sen samma sak med morgonluren. Och lângluren ändras inte alls (kan eventuellt förskjutas lite om vakentiderna blir för lânga / för korta, men själva längden kan man ha kvar uppemot treârsâldern).

Sâ här skriver AW i Internationella SHN om schemaändringar:
Internationella SHN skrev: Lilla Laura blir snart nio månader, och sömnbehovet har då minskat med en halvtimme. Det signalerar hon genom att plötsligt börja vakna alldeles för tidigt på morgnarna. Hon hade också kunnat tala om att tiderna förändrats genom att ifrågasätta den 1,5 tim långa middagssömnen – det vill säga vakna efter 45 min och inte somna om. Små barn ”talar om” när det är dags att justera schemat. Och eftersom Lauras ömma föräldrar vet att allt hänger samman, kortar de inte natten. Tolvtimmarsnatten ju ska behållas i flera år. Var det middagsluren Laura ifrågasatte, lyssnar de inte på det örat heller. Den ska behållas som den är. I stället skär de ner på förmiddagsluren, från 45 min till 20 min, vilket gör Laura svårt sur de första dagarna – då vaknade hon minsann aldrig för tidigt! Men på tre-fyra dygn lär hon sig den nya ordningen, och efter det vaknar hon inte mera för tidigt på morgnarna.
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Petra! :D

Bonustips bara: vid 5 månader har bebisarna ofta stooooor aptit (särskilt om de gymmar mycket! :heart:) så om du inte har gjort det än är det dags att börja med riktig mat - mycket mat! :lol: Som bonus faller förmodligen nattmålet bort av sig själv ifall han får i sig rejält med mättande mat på dagen, och annars börjar det kanske ändå bli dags för dig att fundera på att ta bort det så att lillen får sova hela natten. :D

Han måste ju få sin skönhetssömn om han ska orka gymma hela dagen! 8)
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Här gick det undan! TOPPEN :D

Tack för era råd och tips! Mycket bra råd.

Vi har börjat med mat men håller väl fortfarande på med lite smakportioner (nu får han till lunchen 3 iskuber nerfrusen mat såsom morot, potatis och ärtor + en flarra ersättning). Men han ÄLSKAR maten så att börja ge honom mer mat ska nog inte bli något problem. Jag var lite osäker på bara om man kunde börja med större portioner redan nu eller om man ska dra ut på "smakportionstiden" så att säga...

Märkligt det där med barn nr 2. Jag känner mig nästan mer osäker med honom än vad jag gjorde med 1an. Då hade jag hade järnkoll på ALLT vad gällde mat, utvecklingsfaser etc etc men nu tar jag det lite som det kommer och inte kommer jag ihåg hur jag gjorde heller! :wink: Antar att man inte tar allt på fullt lika stort allvar eller hur jag ska säga!

Men, men! TACK igen och ha en fin helg!
Axel född 11 Sep 2010
Clara Cecilia

Hej,
kul höra från er och att allt går så bra!

Och jag bara håller med -MAT och sen mer mat med massor av Smör i. Sen kommer ni både sova gott :sleep:

Clara
Petra32

Inlägg av Petra32 »

Jag behöver hjälp tror jag...

Vad hände med min lilla tröttis? Han är nu snart 7 månader (11 april blir han det) och den senaste veckan/veckorna har han strulat till det ordentligt med sin sömn, både dagtid och nattid...

Vet inte var jag ska börja men känner på mig att detta kommer bli långt...

Schemat:
7:30 god morgon --> Gröt 8.30 (vägrar välling och verkar inte vara hungrig förrän då)
9.30-10.15 --> Sova 45 min
11.30 --> Lunch (1 burk mat + 1/2 burk dessert)
12.30-14.00 --> Sova 1 1/2h
14.30 --> Mellis (1 port gröt)
16.30 --> Sova 45 min
17.30 --> Middag (1 burk mat + 1/2 burk dessert)
19:15 --> 200ml välling (fås i nedsläckt rum vid sin säng)
19:30 GOD NATT

Han vaknar alltid på natten och får 200ml välling då. Vanligtvis vaknar han mellan 4-5tiden.

Idag har fan allt strulat... På förmiddagsvilan fick jag buffa honom till sömns, och nu ligger han fortfarande och gapar (han skulle sovit sin långa lur för 35minuter sen). Springer i detta nu fram och tillbaks, lägger tillrätta, buffar lite etc. Så fort jag visar mig skiner han upp och börjar prata. Nu buffade jag honom till sömns.

Eftermiddagsvilan funkar inte alls längre; han vägrar att somna och det händer oftare att jag tar upp honom när vilan är "slut" än att han somnar. I natt vaknade han kl 4, fick en flarra som han slukade. På kvällen + natten är det bara att lägga ner och gå ut, inga problem att somna själv etc. Han vaknade igen kl 6, fick en till flarra (drack halva) och sen var han pigg... Jättegullig var han som låg och snackade och gjorde pruttljud för sig själv. Jag la min hand på hans rumpa och höll ner honom lite då och då när han ville sätta sig upp. Ville itne att han skulle pigga på sig utan somna om. Inga sura miner alls, han var skitgullig. Sen somnade han vid 7 (och där satt jag som sagt på en hård pinnstol bredvid hans säng...) för att vakna kl 7.30. Tidigare mornar har han vaknat 6 och inte somnat om öht utan till slut lackat fullständigt och vi har plockat upp honom.

Somnar han i vagnen måste jag först vagna och sen om vi är ute och går och jag stannar eller går in i en affär eller så åker ögonen upp DIREKT.

Han sover på mage i eget rum, det är mörkt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska göra om jag ska vara ärlig. Det är lite som om jag är "rädd" för Axel; att han är alldeles för stark för mig, att om jag kurar kommer jag inte klara av det för att jag kommer vekna. Och det här är inte jag över huvud taget! Jag är sjukt envis och med min dotter (som jag oxå har "AW:at" var det aldrig några problem. Hon var mycket enklare att ha att göra med; inga vilda protester som det är på den här lille mannen).

En kurning antar jag? Jag behöver hjälp då känner jag! Behöver lite pepp och s töd och råd... Jag kanske ska flytta över till det andra forumet i så fall? Det är bara det att jag trivs så bra här... :wink:

Kram
Axel född 11 Sep 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Lugn och fin det här klarar du:D

Ja förändringar är läskiga. För mig har barnen tvingat mig att ta tag i situationer som jag gärna har undvikit innan. Jag kurade min äldsta och hade grym ångest inför, men en enorm lättnad efteråt.

Du känner ju själv att en förändring är nödvändig. Mat på natten behöver inte en så här stor herre. Inte konstigt att han inte är hungrig till frukost t ex.

Välj själv om du vill vara kvar här eller byta till kurforum, det kan underlätta att vara kvar när hela bakgrunden finns i tråden redan.

Råder dig att läsa på ordentligt inför en kurning. Du har ju redan erfarenhet av storasyster så du har ju varit med förr. En fördel.

Om och när du kurar så se över schemat också. Kanske är det dags att dra ner till två lurar, även om det kanske är lite tidigt. Mitt mellanbarn gick över till två lurar strax före 7 månader, så visst är det individuellt. Jag vet att många förespråkar att behålla tre lurar till 8-månadersångesten är förbi, men det hade verkligen inte passat vår herre. Min yngsta är 6.5 månader och är tvärtom en tröttis och sover varenda sekund han ska och får.

Vad tror du?

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"