Vår son är 17 månader och har alltid haft svårt att somna, ofta tar det 30-45 minuter att ligga bredvid honom på en madrass medan han ligger och pillar (drar) och snuttar mig i håret. När han väl somnat så sover han hela natten.
Han vill absolut inte ligga i sin spjälsäng utan ställer sig upp och protesterar högljutt så fort han förstår att det är sovdags. Han verkar helt enkelt väldigt rädd för att somna och orolig över att vi (främst mamma) ska försvinna om han somnar. På dagarna (sover en gång, 2 timmar) går det oftast bättre att lägga honom och han somnar själv.
Igår bestämde vi oss i alla fall för att testa SHN vi började enligt konstens alla regler med att leka 10 minuter innan sovdags som vi bestämt till 19.30. Han skrattade så att han kiknade ända fram till vi bär ner honom i sängen. Då spänner han hela kroppen och börjar skrika.
Vi fortsätter ändå och jag pratar glatt med honom medan jag släcker lampan. Min sambo är kvar därinne. Sedan börjar kaoset. I en hel timma försöker min sambo lägga honom på mage och börja buffa men det går inte! Han skriker hela tiden, spänner sig och ställer sig upp gång på gång. Vi kommer alltså inte ens till buffningen, det går inte att hålla honom liggandes, varken på sida, mage, med eller utan täcke.
Kvällen slutar med att vi avbryter efter en timmes konstant skrik, han får sitta hos mig 3 minuter medan jag och sambon diskuterar. Därefter lägger han sig självmant på mattan och somnar av utmattning. Så ska det väl inte vara, vad gjorde vi för fel??