Minstingen ska kuras och sova i samma rum som storebror

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
JoKa

Minstingen ska kuras och sova i samma rum som storebror

Inlägg av JoKa »

Hej! :)
Nu är det dags att kura en bestämd liten dam, Tilde 13 månader. Hon är en glad, matglad tjej med bestämda åsikter. :) Hon har sovit hyfsat bra, men somnar i nuläget inte av sig själv. Vi har buffat henne till sömns för det mesta. Men nu märker vi att hon blir irriterad och har svårt att komma till ro, så vi inser ju att vi stör mer än vi gör nytta och samtidigt har hon inte förmågan att somna själv. Där måste vi ju visa henne vägen.... :oops:
Storebror kurades med superresultat när han var ca 20 mån och sover fortfarande som en kung för det mesta!

Tilde har fasta rutiner och hennes schema ser ut så här:
19.00 sovdags
07.00 godmorgon
08.00 frukost
11.00 Välling
11.30-13.00 sovdags
13.30 lunch
15.30 mellis
17.30 middag
18.45 kvällsslurk

Middagsluren kommer så småningom att flyttas fram en halvtimme när hon börjar på dagis och vällingen innan luren byts ut till lunch, men just nu funkar detta bäst med storebrors schema.

Några funderingar inför start:
Tilde flyttar nu in i storebrors rum och han flyttas ut tillfälligt. Tanken är att de ska sova i samma rum sen, när tror ni det är bäst att flytta in storebror? Kan det funka efter själva kuren (4 nätter) eller ska vi vänta lite till??
Hon är förkyld vilket kanske kan ge oss lite motvind, men vi har liksom väntat på att hon ska vara frisk sen innan jul så vi struntar i det nu...Vi får väl ge näsdroppar och alvedon i sängen om det skulle behövas?
Vi är rädda att det har gått lite troll i buffandet, så vi tänkte prova solfjädern. Hon är väl lite i äldsta laget för buffning dessutom??

Annars är det väl bara att klä på sig attityden av självklarhet och köra?! :roll:

/mamman
föräldrar till Teo 5 år och Tilde 13 månader
JoKa

Re: Minstingen ska kuras och sova i samma rum som storebror

Inlägg av JoKa »

Hej Hej,
Rapport första natten. Hon somnade ganska snabbt efter en stunds buffande, skrikande och ramsande. Natten fortlöpte väl efter förutsättningarna. Hon vaknade många gånger eftersom hon hostade så mycket, men somnade om snabbt efter tillrättaläggande och ramsan. Hon har blivit jätteförkyld stackaren och vi märkte att hon ville sova och det var inte jätteledset utan mer trött och gnälligt. Jag tyckte kanske att pappan kunde ha använt mer magkänsla ibland ;) trodde att det var vi mammor som hade dåliga magmuskler, men annars skötte han det väldigt bra. På morgonen vid ca 06.00 vaknade hon ordentligt och somnade inte om. Så det blev en trekvarts ramsande, skrikande, gråtande, tillrättaläggande innan vi med glada morgonrop plockade upp henne en marginalkvart för tidigt. Jag kände att pappan kanske ramsade lite för ofta ibland, det var knappt gnäll ens. Ramsan tog inte alls heller. Ramsan kanske kunde vara lite mer bestämd och med lite längre mellanrum..Vad tror ni??

Nu har vi startat andra natten. Hon somnade inom en minut (!) och har vaknat till en gång efter ca en halvtimme (hostade). Pappan glömde då sig och sprang in och la tillrätta. Ramsade ut och hon var tyst igen. Bekräftelse. Tyst... Eftersom det nu är dags att backa så blir det bara tillrättaläggande vid kris från och med nu. Men ska vi också vänta med att ramsa, eller är det ramsa direkt som gäller och sen en eventuell påminnelse om det inte räcker. Känner mig lite osäker där, om vi ska avvakta och se om hon somnar om själv, eller om vi ska ramsa direkt.

Sen händer det att hon får falsk krupp i början av en förkylning och då måste vi ta upp henne - det är upprätt läge och balkongbesök som gäller. Men om vi inte gör någon grej av det och sen bara lägger ner henne och fortsätter som inget hänt borde den enstaka händelsen kanske inte störa för mycket?? Vi är beredda på att vår kur kanske blir något mer utdragen av den anledningen, men vi vill inte avbryta detta nu :roll:

Ok, en liten snabb rapport..
Hejs
JoKa

Inlägg av JoKa »

Någon som vill läsa våra inlägg?? Skulle vara kul att få lite feedback :)

Nu är vi inne på natt sex och det går både framåt och bakåt. Igår hade vi ett litet bakslag. Tilde är väldigt förkyld och hon fick bland annat falsk krupp första natten (vilket innebar att vi fick ta ut henne på balkongen till hon andades bättre igen) och igår hostade hon så hon vaknade vid 23 tiden... Dumma hosta. Hon blev så fruktansvärt arg (antagligen för att hon ville sova) :evil: och både grät och skrek jättelänge. Detta gjorde ju varken hostan eller nästäppan bättre, så vi fick gå in och ge henne näsdroppar och bära runt henne till den börjat verka och hon lugnat sig. Till slut somnade hon. Känns ju inte jättekul att tvingas ta upp henne så här mitt i kuren, men vad göra? Efter det sov hon till vi väckte henne kl 07.00 och hon har sovit hela sin daglur utan avbrott. Hon var lite svårare att lägga tillrätta vid dagluren, blev ganska sur när jag ramsade ut också, vilket jag antar berodde på att vi kanske lät nån liten varg svansa för nära inatt när vi lyfte upp henne. Men annars verkar det inte ha påverkat så mycket.

Storebror sover nu hos lillasyster för andra natten. Just det har gått bra, men jag oroar mig för att han inte får sova när hon hostar o skriker så. Han säger inget, men inatt måste han ju ha hört henne?? Kanske skulle vi väntat tills hon var lite friskare..

Ja där är vi nu---Ikväll somnade hon efter max tio minuter, jag påminnelseramsade inte (gjorde bara husljud), men hon gnölade lite en stund. Känns lite konstigt att jag inte bekräftelseramsar när hon tystnar, men det ska väl inte behövas längre?

//Mamman
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och grattis till fint jobb. =D>

Tycker ni sköter er alldeles utmärkt. Förstår om ni inte vill avbryta kuren nu när ni kört igång.

Brorsan verkar ju inte bry sig om hostan så ni kan nog slappna av. De flesta barn kan sova genom mycket ljud utan att störas. han vet ju att ni sköter henne så han behöver inte oroa sig.

Känner ni att ramsan har gått in så behöver ni inte bekräfta längre.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
JoKa

Inlägg av JoKa »

Hej och tack för svar :D

Ville mest rapportera att här sovs det hela nätter för det mesta nuförtiden :D :D
Det tar en stund innan Tilde somnar ibland, det är det enda. Hon klagar inte men pratar (förmodligen med storebror :roll: ) och han vill gärna rapportera till oss att hon minsann inte sover som hon blivit tillsagd [-X Vi har pratat med honom, så jag tror att det kommer att lösa sig om inte annat så tröttnar han nog snart på att behöva springa ut till oss.

Så härligt nu att uppleva hur mysigt båda barnen tycker att det är att gå och lägga sig och hur de ibland ligger och myser på morgonen och småpratar. Livet är härligt! :heart: :heart:

//Glada mamman och pappan
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Härligt! Tänk nu på att fnurror kommer och fnurror går. Men attityden består. =D> :D

Njut av er fina tillvaro, den har ni väl förkänat!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "