Svårt med dagslurarna...

Skriv svar
Elinrubin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 15 jan 2011, 21:12

Svårt med dagslurarna...

Inlägg av Elinrubin »

Hej!
Vi kurade vår Olof i december och efter diverse strul på dagarna har det funkat fantastiskt! Senaste veckorna har dock dagslurarna börjat krångla igen... Det har blivit helt otroligt svårt att få lillen att somna. (Kvällarna funkar bra, peppar, peppar.) Jag funderar på om han möjligen har för mycket sömn på schemat och har kortat ned förmiddagsluren till 20 minuter i några dagar nu - ännu dock ingen förbättring så jag slänger in en fråga här! Vad kan problemet vara, tror ni?

Vårt schema:
7.00 - morgon och frukost
9.15 - 10.00 - sova (sedan några dagar 9.30 - 9.50)
11.00 - lunch
12.30 - 14.00 - sova
14.45 - mellis
17.30 - middag
18.30 - nattslurk
19.00 - sova natt

Tacksam för svar!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Elinrubin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 15 jan 2011, 21:12

Re: Svårt med dagslurarna...

Inlägg av Elinrubin »

Jag glömde en del...
På förmiddagsluren - när han väl somnat - får jag på sistone nästan alltid väcka pojken. På eftermiddagen däremot vaknar han efter en timme och tio minuter - oavsett när han somnat in! Är inte det konstigt? I början av kuren och fram till för någon månad sedan stämde sömncyklerna perfekt (45 minuter/1,5 timmar).
Han äter bra, är glad och pigg och lär sig massor av nya saker...men detta med dagslurarna gör mig inte klok!
Skriv gärna en tanke...
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Sagalinda
Inlägg: 1493
Blev medlem: mån 20 mar 2006, 08:51
Ort: Kronoby, Finland
Kontakt:

Re: Svårt med dagslurarna...

Inlägg av Sagalinda »

Hej Elinrubin!

Va härligt att höra om ert fina kurresultat :D

En 10-månaders ska ha cirka 14 timmar sömn, så ert schema nu är helt ok vad gäller mängden sömn! Det som jag däremot reagerar på är att lurarna kommer väldigt tätt för att sedan åtföljas av ett mycket långt vakenpass innan natten. Du kan med fördel justera fram lurarna lite så att han hinner bygga upp en sund trötthet innan det är dags att sova. Jag skulle föreslå att första luren infaller vid 10 och långluren 13.30-15.
:D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Elinrubin
Inlägg: 22
Blev medlem: lör 15 jan 2011, 21:12

Re: Svårt med dagslurarna...

Inlägg av Elinrubin »

Hej och tack för snabbt svar!
Ska försöka flytta fram lurarna lite som du föreslår. Saken är den att Olle är så trött redan vid kvart över nio... Eftermiddagarna klarar han med glans till och med när han sovit för lite på långluren. Men, vem vet - kanske lite justeringar gör susen när det nya väl satt sig!
Jag testar!
Tack igen!
Elin
Pojke, juni -10
Flicka, juli -12
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"