tokig på dagslurar

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Carina-71
Kontakt:

tokig på dagslurar

Inlägg av Carina-71 »

Hanna vaknar efter 45 minuter och sen är det stört möjligt att få henne somna om.
Ramsar jag vaknar hon ordentligt, sen är det hela igång. Hon skriker upp sig så hon kiknar, totalt tokig.
Jag ramsar men den tar INTE. Lugnar hon sig och jag bekräftar, skriker hon upp sig igen. Jag orkar inte.....stå och höra detta skrik i 30-60 minuter. Ramsan tar INTE. Jag håller på att bli tokig. Antar att jag kommer ta upp henne efter 45minuter då hon vaknar nästa gång. Orkar inte hålla på så här.
Nu står min man och vagnar, hon blir lugn men tycks inte somna om eller så gör hon det för att hon skrikit sig trött igen.

Hon har 11 -11,5 timmars natt och 1½ tim på fm och 45 minuter vid lunch. Och ska ha 1½ timmar nu, men det blir det sällan. Men tar jag upp henne 16 orkar hon ju inte fram till sju-halv åtta. Pust

Kram Carina

:heart: Sandra -91 Styvdotter
:heart: Emil -92, Barnaboken
:heart: Malin -98, Barnaboken
:heart: Hanna 050807. ?r nu kurad och sover gott!

\:D/ Foton \:D/
ambra

Inlägg av ambra »

Pust... Jag är helt slut. Dagslurarna fungerar inte här heller och det håller på att ge mig magsår. På riktigt. Vet inte vad som plötsligt blivit så fel. Att sova efter schema har fungerat som en dröm den senaste tiden, sedan hände något som gör att lillen INTE sover som han ska göra om dagarna. Det är precis som du beskriver - vaknar upp efter 45 minuter, ibland även efter 20 minuter och det går inte att få honom att somna om mer än kanske 5 minuter i stöten, om ens det :cry: . Idag gick jag jag ut på promenad under 2 timmars-luren, men han vaknade till flera gånger i alla fall. Schemat har jag ändrat och håller på att arbeta in det, men det känns inte hoppfullt. Jag har tappat självförtroendet totalt, det känns inte som jag kan hjälpa honom komma till ro om dagarna längre, nätterna och kvällsläggningen fungerar dock fint. Lillen är också solig och glad trots att vi har det så kämpigt med dagslurarna.

Det här har blivit så himla upp och ner - vi kan vara ute på promenad och jag ser att lillen håller på att somna. Om det inte är sovdags precis då gör jag ALLT för att han inte ska somna, när vi sedan kommer hem och det har blivit sovdags, då kan jag inte få honom att sova. I sådana lägen kan jag tänka att det vore bäst att låta honom somna när han blir trött, men ha koll på klockan så att antalet sovtimmar inte överskrids om dagarna. Det är givetvis inget som säger att han skulle sova bättre för det, men som det är nu är det ju inte bra heller.

Aj då, det här blev ingen hjälp till dig, tyvärr, snarare terapiskrivande för mig själv - ber om ursäkt för det.
Ambra
storebror feb 01 :heart:
lillen aug 05 :heart:
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Det gör inget. :P :P
Läggningen ikväll gick bra, ungefär som vanligt. Lite mer frågor och skrik men jag behövde inte gå in till henne. :? Ramsade "lite" i köket, jag är rädd att ramsan ska få henne lika arg som på dagen. :? Men i vanliga fall, dvs de senaste 3 veckorna, har vi inte hört NÅGONTING ifrån henne förrän under vargtimmarna. Nu har hon skrikit till tre-fyra gånger inom en timme. :shock: :( :? Änså länge har jag inte behövt gå in, men jag undrar vad detta blir för natt. :?: :-k
Eftersom vi har barn som är lika "gamla" så skyller vi på åldern och att det är snabbt övergående! :roll:

:heart: Kram Carina

PS Jag har också VERKLIGEN tänkt tanken att, nej nu får hon sova när hon vill sova och vaken när hon vill vara vaken DS

fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Kolla här ang. dagslurar.
http://annawahlgren.com/phpBB2/viewtopic.php?t=4074
Kanske ändra schemat och låta honom få sina 45 och ha längre natt?
Mamma till A -05 och V -07
fruPuffen

Inlägg av fruPuffen »

Förlåt :oops: HENNE ska det naturligtvis vara!
Mamma till A -05 och V -07
Carina-71
Kontakt:

Inlägg av Carina-71 »

Har nyss ändrat schemat
Ser ut så här
7 mat
9-10.30 sova:arrow: 1½
11.mat
12-12.45 sova :arrow: 45min
14 mat
15-16,30 sova :arrow: 1,5
18 mat
19.30 sova + slurk 11,5 :arrow: :arrow: ger 15,25 tim sömn

Äter 200 kl 7, en portion banangröt + ersättning ca 80-100 kl 11, en halv burk mat, lika mycket frukt + 100-150 ml ersättning,

Sen börjar strulet.
Vill inte gärna sova mer än 45 minuter kl 15 + att när maten serveras kl 18 går 100 ml ganska bra ner. För att äta 200 ml kan det ta upp emot en timme. och då är det nästan läggdags!

Något annat råd?

Kram Carina

Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"