nätter med uppvak

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
-josefine

nätter med uppvak

Inlägg av -josefine »

Hej. Adam har nu hunnit bli över tre måndader. I sitt liv har han hittills sovit en enda natt utan att vakna upp... Vi kör enligt standardmodellen och vi har kört med verktygen ända från början. Jag förstår verkligen inte vad som är felet. Han vaknar upp varje natt. En bra natt vaknar han upp 2 gånger och somnar om efter ca 5 minuter men sämre nätter kan han vakna upp 5 gånger och vara vaken upp till 2 timmar. Han gråter alltid då han vaknar. Mat proppar jag i honom, han sover på mage med larm.. Orkar snart int längre såhär, men vad skall jag göra??
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Frågan är vad du gör när han vaknar?

:idea: Helst ska du låta honom sköta sig själv och somna om. Vaknar gör vi alla på nätterna - grejen är att kunna somna om själv. Är man inne och pillar med ramsa och annat så kan det i sin tur skapa ett sätt som gör att han "måste" ha ramsan varje gång han vaknar. Då fastnar man. Så om det är fallet så ska du backa undan helt och ge honom tilltro till att somna om själv även om han pratar lite. Han kan :D !
-josefine

Inlägg av -josefine »

Hej (igen)

Adam vaknar fortfarande upp på nätterna. Ofta gör jag ingenting utan låter honom vara. Men jag förstår inte varför han vaknar upp så många gånger. Nu har han också börjat vakna upp kl. 5 och han somnar inte om... jag gör verkligen så lite som möjligt. Men det känns så besvärligt att han ligger i sängen och gråter... ofta är han arg men han blir alltmer ledsen, liksom sin mamma..snälla hjälp.
son f?dd augusti 2005. Verktyg och standardmodell sedan f?dseln. Kurad efter kaos och sover numera 12 h!
ellen05

Inlägg av ellen05 »

vi har lite samma problem som er - har tyvärr inget svar att ge. Hoppas någon klok kan svara
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Hur är det med den sammanlagda sovtiden/dygn :?: Schema :?:

Mer mat i magen skulle jag tro, och något extra före mjölken vid två mål. Mosad banan, fruktpuré.

Och mer skratt-till-go'nattet :!:

Och färre, allt kortare och mycket effektivare ingripanden :!:

Vagnar du? Brukar funka bäst på sådana små älsklingar. Ramsan kan du börja smygpraktisera nu.

Här behöver vi konkreta uppgifter :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
-josefine

Inlägg av -josefine »

Här kommer mera uppgifter.
Hur är det med den sammanlagda sovtiden/dygn Schema

Adam sover natt mellan 21-07
äta 7
sova 8.30-9.15
äta 10
sova 11.00-13.00
äta 13.00
sova 14.30-16.30
äta 17
sova 18.15-19.00
äta 19
nattslurk 20.45
Mer mat i magen skulle jag tro, och något extra före mjölken vid två mål. Mosad banan, fruktpuré
Adam får ett mål potatis/grönsakspure kl 13.00. Utöver grönsaksmålet får han bröstmjölk. Han äter bra. Då han föddes vägde han 2.6 kg nu väger han över 6kg.
Vagnar du? Brukar funka bäst på sådana små älsklingar. Ramsan kan du börja smygpraktisera nu.
Nej jag vagnar inte. Enbart vid kris buffar jag. Annars solfjädrar jag - men för det mesta gör jag alltså ingenting. Ofta låter han arg - men han blir mera ledsen ju längre tid det går. Dagtid då han vaknar mitt i sovpasset vagnar jag och om det är kris när han skall somna in.

Adam har ända sedan födseln vaknat upp gråtandes. Han har fast ögonen och gråter. Likaså då jag väcker honom så startar han ofta med gråt. Om jag går runt med honom slår han upp ögonen efter en stund men ibland orkar jag inte höra hans gråt och då sätter jag honom till bröstet direkt jag fått av honom ytterkläderna - då äter han ordentligt men i sömnen. Ofta vaknar han till då jag rapar honom och då är han nöjdare. Då han vaknat till ordentligt är han glad och nöjd. Han tycker bra om att vara med när jag gör olika saker. Ex hänga tvätt, laga mat osv.. Han älskar också sin ensamlek på morgonen.

Skratt-till-go´nattet gör vi.
Pia Pojkmamma

Inlägg av Pia Pojkmamma »

Som inspiration :D !

Ville bara tipsa om hur vårat schema såg ut då killarna var dryga tre månader. Vi hade alltså bara tre sovpass.

6-7 äta (mm, mm)
8-9.30 sova 1,5 tim
9.30-10.30 äta
12-2 sova middag 2 tim
2-3 äta
4-5.30 sova 1,5 tim
5.30-6.30 äta
7 bad
7.30 nattslurk
20 skratt och sova
Mamma till tre herremän födda -03, -05 och -07
och moster till en lady född -09.