Vi kurade vår dotter vid nyår, då var hon 7 mån. Sakta men säkert började hon sova hela natten, och allt förlöpte fint tills förra veckan. Vi hade varit på semester i Spanien och efter det så känns det som att allt bara faller sönder i händerna på mig.
Problemet är insomningen. Hon börjar gallskrika då jag sätter ned henne, och ramsar och går ut. Och så fortsätter hon i ca 20 min. Jag har gått in, solfjädrat, och även buffat då jag ansett att det behövs - men det är som om hon skulle bli värre av det. Jag vet inte vad jag skall ta mig till!?!? Blir jag tvungen att kura om henne?
Dagssömnen fungerar till punkt och pricka, utan problem. Det är, hittills, själva insomningen som hon verkar ha glömt hur man gör helt plötsligt. Vanligen brukar hon somna på första ramsan, och sen sova hela natten till kl 07. Nu händer det också att hon vaknar 2-3ggr under kvällen, och sen ännu vid kl 04. Hon somnar nog alltid om på ramsan, jag har inte ännu behövt solfjärda eller buffa under natten.
Jag har börjar bäva för kvällarna (igen) och det känns hemskt att känna hur självförtroendet dalar.
Jag har inte tagit upp henne en enda gång ur sängen - så jag undrar vad har jag gjort för fel?!?!
Hjälp!
Nu behöver jag hjälp!! 10 mån tös som strejkar plöstligt!!
-
litengroda
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Nu behöver jag hjälp!! 10 mån tös som strejkar plöstligt
Hej, man måste inte "Kura om" men om man känner stöd så är det lätt att man kan "mini kura". Då kör du från natt 2 enl. lathunden.
Den största boven oftast ( nu är ju inte jag hos er så jag skuter högt) är att man "fuskar" med skrattet till gonattet. Ledsna läggningar = MER skratt till gonatt. Gärna upp till 10 min minst. Jätteglad skall man läggas. det är roligt att läggas. Flyg jätteflygplan in i redan mörklagt sovrum och pang, lägg, gå med den i särklass HURTIGASTE ramsan du kan tänka dig. SJÄLAGLAD skall den vara, det är SKOJ att lägga sig.
Sen HÖGA husljud! Jättehöga! De skall vara så intressanta att hon inte ens hinner komma på tanken att klaga. Städa badrum, kök, dammsug, spela Mozart jättehögt eller något annat som man LÄTT hör in till sitt rum.
Den största boven oftast ( nu är ju inte jag hos er så jag skuter högt) är att man "fuskar" med skrattet till gonattet. Ledsna läggningar = MER skratt till gonatt. Gärna upp till 10 min minst. Jätteglad skall man läggas. det är roligt att läggas. Flyg jätteflygplan in i redan mörklagt sovrum och pang, lägg, gå med den i särklass HURTIGASTE ramsan du kan tänka dig. SJÄLAGLAD skall den vara, det är SKOJ att lägga sig.
Sen HÖGA husljud! Jättehöga! De skall vara så intressanta att hon inte ens hinner komma på tanken att klaga. Städa badrum, kök, dammsug, spela Mozart jättehögt eller något annat som man LÄTT hör in till sitt rum.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
litengroda
Tack för det snabba svaret!
Jo jag måste erkänna att jag har vissa kvällar fuskat med skrattet till godnatt, dock försökt att rätta till det direkt jag märkte att det började bli jobbigare för henne att somna in. Men hon märker att det blir läggdags och börjar ofta gnälla före ens lampan släcks. Hon känner säkert av min osäkerhet också, vilket inte alls är bra det vet jag.
Men OK, imorgon skall jag vara peppad och redo och då skall det busas till det ordentligt, som aldrig förr.
Oj va skönt med stöd, jag satt nämligen just på matsalsgolvet och grät i min förtvivlan. Och det vet jag inte hjälper mitt barn! Så nya tag imorgon.
Tusen tack!
Jo jag måste erkänna att jag har vissa kvällar fuskat med skrattet till godnatt, dock försökt att rätta till det direkt jag märkte att det började bli jobbigare för henne att somna in. Men hon märker att det blir läggdags och börjar ofta gnälla före ens lampan släcks. Hon känner säkert av min osäkerhet också, vilket inte alls är bra det vet jag.
Men OK, imorgon skall jag vara peppad och redo och då skall det busas till det ordentligt, som aldrig förr.
Oj va skönt med stöd, jag satt nämligen just på matsalsgolvet och grät i min förtvivlan. Och det vet jag inte hjälper mitt barn! Så nya tag imorgon.
Tusen tack!
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Nya tag i morgon, ny strategi framtagen. Släck lampan INNAN och lägg i redan kolsvart rum, PANG POFF ner. tillrättalägg och UT.
Vissa barn kommer liksom på att OJ, nu slutar det roliga OJ nu blir det tråkigt för sig själv osv... alla dessa frågor. Men gör man läggningen jättefort kan de ligga kvar i rena chocken och fundera på vad som hände. Och mitt i funderingen hörs andra spännande ljud. Typ dammsugaren osv..
Så bryt nu detta trista mönster och kör med detta nya roliga mönster.
Glöm inte väcka som om det vore hennes födelsedag, varje dag!
Vissa barn kommer liksom på att OJ, nu slutar det roliga OJ nu blir det tråkigt för sig själv osv... alla dessa frågor. Men gör man läggningen jättefort kan de ligga kvar i rena chocken och fundera på vad som hände. Och mitt i funderingen hörs andra spännande ljud. Typ dammsugaren osv..
Så bryt nu detta trista mönster och kör med detta nya roliga mönster.
Glöm inte väcka som om det vore hennes födelsedag, varje dag!
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
litengroda
Ville bara snabbt skriva att kvällens läggning gick på 10 min (till skillnad från 25-30 min som det har varit den senaste veckan) och jag fick henne att somna på ramsan (fast jag fick nog ramsa en hel del, och lägga till rätta). Så det känns som en vinst måste jag säga
Jag hade också läst på under dagen och peppat mig själv massor!
Jag fick henne att skratta massor innan vi "flög" iväg till sovrummet, och jag tror att det hjälpte. Och ramsan var hurtig och tjohejsan glad hela tiden!
Tusen tack än en gång, och aldrig mera skall det fuskas med skrattet-till-god natt i det här huset!
Karin, Helsingfors, Finland
Jag fick henne att skratta massor innan vi "flög" iväg till sovrummet, och jag tror att det hjälpte. Och ramsan var hurtig och tjohejsan glad hela tiden!
Tusen tack än en gång, och aldrig mera skall det fuskas med skrattet-till-god natt i det här huset!
Karin, Helsingfors, Finland
Härligt Karin, fint att du återfått attityden! Fortsätt så! Kom ihåg att backa nu, annars fastnar du lätt i tillrättaläggningar och rasmor, som i sig är toppenunderhållning på kvällskvisten. Ni är inte framme vid målet förrän hon somnar nöjd efter den inledande nattningen med en hurtig ramsa
Men trägen vinner!
Och välkommen till forumet förresten!
Och välkommen till forumet förresten!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
Hugo född 1 april 2009, SM-barn
Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
-
litengroda
Tack Sagalinda! Jag var nog inne en del på forumet i januari då vi sömnskolade dotter, hittade bra tips och råd. Och jag tänkte redan då att det är bra att forumet finns ifall det kommer en dag då det börjar gå utför.
Jo jag är medveten om att vi inte är i mål ännu
men det känns som att vi är på väg dit. Hon har sovit de senaste två nätterna igenom, vilket känns jätteskönt. Det tar jag också som ett tecken på att vi är på rätt väg
Tack än en gång
Jo jag är medveten om att vi inte är i mål ännu
Tack än en gång