Lilltjejens SM-resa från start

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
MamMalin

Lilltjejens SM-resa från start

Inlägg av MamMalin »

Hej glada forumet!
Smekmånaden är över :D Nu behöver jag er hjälp med lilltjejen och standardmodellen... Lilltjejen är en normalviktig och pigg liten tjej på 5v.

Det jag först funderar över är vad man ska ha för attityd under denna andra levnadsmånaden. Första månaden hade vi smekmånad. Vid två månader kan man ju börja med schema. Men vad är tänket mellan en och två månader?

Undrar också över hur 2h-målet "borde" se ut. En tuttning tar för oss oftast 30 min. Blir det då 30min tutt ena sidan, 30min skötning och umgånge, 30min tutt andra sidan, 30min social delaktighet och sedan sova?

En liten buffningsfundering också...när ska man sluta? Är rädd för att hamna i buffningsträsket, bryter när lilltjejen blundar och känns sömntung i kroppen...men hon vaknar nästan alltid till ändå och allt slutar med en knock-out-slurk :oops:

Mycket tacksam för er hjälp!
Kram Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Clara Cecilia

Re: Lilltjejens SM-resa från start

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Mamma Malin och hjärtligt välkommen till Späda och Små! :D
MamMalin skrev: Det jag först funderar över är vad man ska ha för attityd under denna andra levnadsmånaden. Första månaden hade vi smekmånad. Vid två månader kan man ju börja med schema. Men vad är tänket mellan en och två månader?
Tänket är Jobba lugnt. Vissa små klarar 2 timmar vaken 2 timmar sömn lätt som en plätt, andra orkar knappt 1 timme vaken, särskilt på förmiddagen. Iakta noga hur hon fördelar sina dagar nu - är hon en kvällssdansare eller en liten morgonpigg person?
En struktur på dagen är bra men jobba med mjuk hand.
MamMalin skrev: Undrar också över hur 2h-målet "borde" se ut. En tuttning tar för oss oftast 30 min. Blir det då 30min tutt ena sidan, 30min skötning och umgånge, 30min tutt andra sidan, 30min social delaktighet och sedan sova?
Ja, det är planen - som vissa tider på dagen kanske fallerar och bara blir 1 timme vaken med mat och sen sov :lol: Men Planen, Strukturen är bra och av godo för er båda.
Kolla in den här länken för enkelt kom-ihåg:
viewtopic.php?t=8887
MamMalin skrev: En liten buffningsfundering också...när ska man sluta? Är rädd för att hamna i buffningsträsket, bryter när lilltjejen blundar och känns sömntung i kroppen...men hon vaknar nästan alltid till ändå och allt slutar med en knock-out-slurk :oops:
Inget :oops: där inte. När man är så liten så behöver man främst så mycket mat så man vågar sova. Satsa på att truga lite till innan du lägger. Buffningsträsket kommer sen, nu är liten ny i världen. Och det går inte att sova bra utan Mat, Mat och mera Mat :D !

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia

Ok missade få in länk :oops: :lol: - här kommer den:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Nu så!

Clara
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar tackar för svar! :D Då ska vi ta o tagga ner lite här…jag vet ju egentligen att hon är liten! Känner bara att man vill komma rätt med lilltjejen så hon slipper storebrors slingriga första månader.

Har tyvärr svårt att se mönster för dagarna. Hon vaknar nästan alltid vid 8. Sover gärna ett längre fm-pass. Jag brukar väcka efter 2,5h, är det bra?

Nu har vi hamnat i Det Stora Kvällstrasslandet. Lyckas inte buffa henne till ro och knock-out-slurk passar sig inte utan hon skriker vid bröstet. Kan man förebygga kvällstrassel? Jag försöker göra spännande dagar för att slippa nattklubb…men de kanske är för spännande?

Hur bör man göra vid följande: lilltjejen har ett trevligt mål med mycket mat, umgänge o social delaktighet på 2h, somnar sen sött och vaknar efter 1h. Ska man börja om på nästa mål eller ska man försöka få henne att somna om? Tänker att mat är lösningen på allt men man vill ju inte att det ska småätas heller.

Känner mig just nu som en bedrövlig mor efter 4,5h kvällstrassel :oops:
Clara Cecilia

Hej,
MamMalin skrev: Känner bara att man vill komma rätt med lilltjejen så hon slipper storebrors slingriga första månader.
Vi är många här som stått på näsan pga tanken "NU ska Allt bli rätt från Början" och så blir man överambitiös... Jag stod på näsan rejält kan jag säga :D :oops: :( .
Smekmånad är smekmånad, jobba lugnt. Lyssna och styr mjukt.
MamMalin skrev: Har tyvärr svårt att se mönster för dagarna. Hon vaknar nästan alltid vid 8. Sover gärna ett längre fm-pass. Jag brukar väcka efter 2,5h, är det bra?
Ja, att väcka efter 2,5 är bra. Lättast tycker jag det är att räkna vakentimmar dvs Max så här mycket får liten vara vaken!
MamMalin skrev:Nu har vi hamnat i Det Stora Kvällstrasslandet. Lyckas inte buffa henne till ro och knock-out-slurk passar sig inte utan hon skriker vid bröstet. Kan man förebygga kvällstrassel? Jag försöker göra spännande dagar för att slippa nattklubb…men de kanske är för spännande?
Kvällstrassel är övertrötthet. Eller hunger. Men oftast övertrötthet :D . Förebyggs genom att lägga tidigare vid alla lurar tidigare på dagen - såna små kan bli övertrötta på 0,8 sekunder. Gäsp, knida ögat - bums i säng, även om det bara gått 1,5 timme. Pressa inte nu utan jobba lugnt (som sagt :D )

För spännande dagar? Beror på vad dom innehåller :D Rusa runt på stan och träffa tusen personer= "för spännande" :D Men att diska, klämma på träd, gå runt och titta på lampor hemma, skura en list tillsammans =underbar dag :D .
MamMalin skrev:Hur bör man göra vid följande: lilltjejen har ett trevligt mål med mycket mat, umgänge o social delaktighet på 2h, somnar sen sött och vaknar efter 1h.
Jag skulle ge en kort tyst slurk och sen lägga ner och vagna mjuk för vidare sömn.
Om hon bara gruffvaknar till så vagna mjukt och skaka handtag.
MamMalin skrev: Känner mig just nu som en bedrövlig mor efter 4,5h kvällstrassel
Nej du, skippa dom tankarna. Ge dig tusan på att mota övertröttheten i grind istället :D

Clara
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar tackar för så bra och snabba svar!
Lyckas inte få till det med att förebygga övertröttheten utan börjar bli orolig att vi har ett ”systemfel” här hemma. Så här liknar dagarna varandra nu:

Ett nattmål ca kl 3, tar ca 1h.
Morgon kl 8
Vaken 1-2 h, hungrig
Sover 2,5h (oftast ute, väckning behövs ibland)
Vaken 1½-2h, trött och inte särskilt hungrig
Sover 1h (har provat vagna eller liten slurk - kan funka någon gång, men hon blir oftast bara mer vaken)
Vaken 2h, trött på gränsen till kinkig men svårt att somna (känns nästan som hon är övertrött redan när hon vaknar)
Sover 1h (har provat vagna eller liten slurk men hon blir bara mer vaken)
Kvällstrassel 4-5h

Hon sover på mage i vagn med larm, äter bra och går upp fint i vikt. Världen är ännu liten, så den är nog inte för spännande iaf!

Vi jobbar på med tidigare fina råd i tanken...men kan det vara något annat vi missat?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej, slänger mig in i tråden utan att ha läst från början.

Vad tror du på att lägga lite tidigare passet efter första långsovet. Fokusera på mat, så mycket som går i, håll VAKEN och lägg en stund före det blir för tröttigt. Vi hade också ett liknande andra vakenpass. Ofta 50 min 1 h vaken bara. Det blev piggare runt 2 månader, men det dröjde ända till tre månader innan han orkade två timmar vaken där.

Likadant på nästa vakenpass. Kämpa inte med två timmar utan lägg hellre lite före.

Har tyvärr (eller turligt nog) inte så mycket erfarenhet av kvällstrassel. Vi hade det omvända problemet, han sov bort kvällarna istället (vilket gjorde nätterna lite för trassliga istället)

Ser nu att du redan har fått rådet om att lägga tidigare. Tror att det kan vara en nyckel...

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tackar för svar!
Jag kan bara hålla med er - kortare vakenpass helt enkelt!
Men jag lyckas inte få henne att komma till ro...
När hon är nöjd, mätt och börjar bli trött lägger jag henne i sängen och antingen somnar hon snart - och vaknar efter 10min eller en timma, eller oftast börjar hon vrida på sig direkt och börja pipa, jag plockar upp för att kolla rap eller om lite mera mat går i. Oftast vaknar hon då till på riktigt, med lite uppspärrade (övertrötta) ögon. Sen börjar jag vackla...klockan har dragit iväg...passet är nu kanske 2,5h...hon visar inga tecken på att vilja somna själv...jag börjar hatta...vagnar lite...hon blir lugn direkt...nickar till...vagnen stannar...hon piper inom några minuter...klarvaken...vagnar igen osv...testar med napp...slutar med lite mysgung med vagnen så hon sover några minuter iaf :roll: Vad borde jag göra egentligen? Vill inte hamna i mysgung/bärsele/sova på armen - träsket. Enligt BB ska hon kunna somna själv, oftast är vi långt där ifrån :( Har någon ett peppande ord eller en känga till morsan :wink:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Jag skulle vagna till sömns på de pass som är besvärliga. Öva på att somna själv de pass som brukar sitta bra. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag var mer konsekvent att lägga vaken, dvs både vaken och inte vagna till sömns, mellan 1-2 månader kanske. Fast även då hjälpte jag till ibland.

Min lillkille hade inga problem att komma upp och tanka lite extra om han vaknade "för tidigt" Men då gäller det att bara lägga ned efter matning och ev vagna om (om hon inte somnar om i famnen) Ibland fick min lille sova vidare i famnen, mest för att jag tyckte det var mysigt. Inte alltid man har möjlighet eller lust till det men det gäller att njuta lite också, de är pyttiga sååå kort tid.

Jag har också varit noga att väcka om tillfälle ges. Det är ett bra sätt att få in rytmen och ligga steget före.

Rapportera!

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
helamig

Inlägg av helamig »

Hej!

Ta det lugnt,det går över. Var inte rädd att fastna i olika träsk. Hjälp lillan och lita på att du kan styra upp det hela sedan. Vi har också varit där. Höll på till 00.30 och jag höll på att bli galen. Men efter några veckor somnar hon 22. Nu har jag börjat ge ersättning på kvällen. Innan amning för att veta att hon är hungrig (har varit lite siochså med att ta flaskan.

Det är så lätt att tro att det ska vara som det står i BB men oftast tar det lite tid för allt att bli som det står i boken. Det är bara så frustrerande när det inte blir som man önskar. Jag försöker tänka att det är ganska kort tid. Kanske 2 månader till sen sover dom förhoppningsvis 12h. Ja man är trött och det är jobbigt men går över :D

Styrkekram, du gör allt så bra, även om man gör allt "rätt" så "krånglar" det ibland ändå :D
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
helamig

Inlägg av helamig »

Hur går det för er?
T född 090917
S född 110118
A född 130328
F född 141123
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Hur det går för oss? Nja... Nu behöver jag hjälp!
Det börjar urarta med riktiga KVÄLLSTRASSLET här och vi lyckas inte vända skutan :(

Lilltjejen är nu 2½mån och helammas. Vi har börjat med det här på forumet klassiska schemat men framflyttat en timme, dvs:

08.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
09.30 Sova 1,5 tim (ibland 2 tim)
11.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
13.00 Sova 2 tim
15.00 Mat, Social delaktighet, umgänge

17.00 Sova 1,5 tim
18.30 Mat, umgänge, bad (Kvällsslurk 20.30)
21.00 Godnatt!

05.00 Nattmål

Det går fint till eftermiddagssovet. Oftast somnar hon nöjt men vaknar efter 45min-1tim och är då omöjlig att få att somna om. Hon vaknar till och med i rullande vagn under detta sovpass. Det tråkiga är att hon direkt när hon vaknar är övertrött och vägrar äta. Hon börjar skrika och fäktas bara jag lägger henne vid bröstet. Sen följer timmar av avvaktan med social delaktighet och umgänge varvat med desperata amningsförsök utan att lyckas. Tillslut en vangning som efter 10min gör att hon somnar och sedan väckning efter 5min och direkt amning på det. Hon äter fint och somnar däckad vid bröstet och sover sedan oftast 7tim (5-8tim). Tyvärr har klockan hunnit bli 23 innan det är Godnatt :shock:

Jag känner mig vilsen och önskar era fina klokskaper... :heart:
Kram och tack på förhand!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej MamMalin :D

Jag undrar om inte lillan ber om att fâ tidigare kvällar helt enkelt? Övertrötthet är en klassisker, särskilt där pâ kvällskvisten efter en underbar och intensiv standardmodellerad dag. :lol: :thumbsup:

Om ni skulle korta sista luren till just 45 minuter och sen dra igâng dagens sista SM-mâl efter den, med bad och hela baletten, och satsa pâ att lägga vid 20h, vad tror du om det?

MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Oj! Snabbt svarat - tackar!
Öppen för alla förslag - ska satsa på kortare em-sov redan idag!
Blir bara så ställd när hon inte vill äta efter hon sovit den luren...förslag på hur man kan hantera det? (är medveten om att vi är i en dålig cirkel med för lite sömn...mern vill inte försöka lägga lilltjejen hungrig :shock: )
Clara Cecilia

Hej!

Hur går det? Samma problem kvar?

Clara
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"