3-års trots?

Skriv svar
Eriks mamma

3-års trots?

Inlägg av Eriks mamma »

Hej!
behöver lite hjälp...
Sonen har sovit hela nätter, mer lr mindre iaf, sen han var 2 mån :D lite småproblem här o där men inget som jag kan beklaga mig över egentligen men nu....
han blir 3 den 13 juni
Han ska bli storebror 8 juni så jag tänkte att det var bra om han flytta från spjälsängen eftersom vi snart behöver den till nr 2.
Han hjälpte själv till att bädda o flytta över sina nallar,kudde ,täcke o har sovit i "stor-kille-sängen" i 2 v utan problem men NU.... :cry:
Han gråter o skriker o kliver ur sängen o stampar med fötterna o e allmänt JÄTTE ledsen över att gå o lägga sig. :? Han ska va uppe o titta på tv o han ska hämta sin "bilar" kudde (som jag sytt åt honom så han har en egen kudde i soffan), osv

Från att ha tagit max 5 min så har vi denna v hållit på i ca 40 min varje kväll o d tar på eftersom jag e gravid :?
Vi sover alla i samma sovrum men han ska få ett eget rum under april hoppas jag :) o d ser han fram emot tror jag eftersom han hjälper pappa med snickeriandet :D

Vet inte om jag gör rätt men nu står jag kvar utanför dörren så när han kommer ut från sovrummet så tar jag honom i handen lr lyfter upp honom o följer han tbx till sängen o gör om samma procedur...
"puss o kram...nu ska vi sova..sov så gott så ses vi imorgon..natti natti.." lägger över täcket, drar ner tältet som han har över sin säng för att d ska va mörkt o går sen ut ur rummet.
Rätt? Fel?
Hjälp o åsikter mottages tacksamt :wink:
[/i]mamma till Erik född fre (!) 13/6 -08
och Per född 2/6 -11[/i]
Clara Cecilia

Re: 3-års trots?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
jag har själv en snart 3 åring och det har varit mycket dansande runt sängen på sistone kan man säga.. :lol:

Anna svarade mig så klokt - "trots eller inte, man kan ju alltid fråga". Dvs ska jag verkligen sova i den här sängen, just nu, på det här sättet?

Detta sagt har jag ett enda rakt råd: Sätt tillbaka hans spjälsäng ikväll med ett litet improviserat "flytta tillbaka spjälsängenkalas".
Köp en ny spjälis till bebisen och låt storebror behålla sin tills trotsen är över. Världen kommer skaka nog under hans fötter då och det är ju mycket mysigare att krypa ner i sin trygga inbodda skyddande spjälis än ligga i storpojkesäng - hur lockande det än var som idé :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Eriks mamma

Inlägg av Eriks mamma »

Hej Clara!

Tanken e lockande men han vill inte klättra ur den eller i den för den skull o jag orkar inte med min mage (och rygg) lyfta i och ur honom så...
vi får väl kämpa på....
Tycker ändå att d blir färre och färre vändor ut i vardagsrummet för var kväll som går så man kan ju alltid hoppas :)
[/i]mamma till Erik född fre (!) 13/6 -08
och Per född 2/6 -11[/i]
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
med en liten stol brevid så kommer han nog i.
Sen flyttar du den när du ramsar dig ut och då klättrar han ju inte ut som sagt :D !

Jag skulle ta tillbaka spjälis för hans skull först och främst.

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"