Hur ska vi lära vår snart 3-åriga tjej att somna själv?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Ebbs

Hur ska vi lära vår snart 3-åriga tjej att somna själv?

Inlägg av Ebbs »

Hej,

Känner att vi behöver lite tips och hjälp. Vi har precis kurat lillasyster, som nu sover som en dröm. Nu gäller det vår stora tjej som är 2 år och 9 mån. Hon har aldrig lyckats somna själv för natten. Inte på dagen heller för den delen (förutom på förskolan, men då är de ju fler i samma rum).

Efter att ha läst "sova-hela-natten" och kört kuren med lillasyster så känns det ju som att vi gjort alla "fel" man kan göra gällande sömnen med vår förstfödda :( .

Idag ser nattningen ut på följande vis. Välling i soffan vid 19. 19.30 sängen, har tyvärr tagit bort spjälsängen så vi ligger tillsammans i hennes säng (efter tvättning och tandborstning). Då läser jag eller pappa två sagor och sen är det sova, eller ska vara sova. Men här börjar problemen. Hon vrider och vänder sig och pratar för sig själv, pratar med den som lägger, ska lägga sig åt olika håll och "håller på" i det oändliga. Det tar ungefär 1 timme från att vi lägger oss i sängen tillsammans. Ohållbart! :(

Det är verkligen hon som bestämmer känner vi båda och det har bara blivit så fel. Hon säger till oss och inte tvärtom "lägg dig ner, mamma/pappa", "nej, släck inte!" "NEJ, gå inte" ibland lyssnar vi på henne och ibland inte. Vid de tillfällen vi gått ut ändå kommer hon ut och är superledsen och säger "jag blev ledsen för att mamma/pappa gick ut" - "Men varför gick mamma/pappa ut?!" Och det är inte bara tårar, det är skrik och vrål inne från henns rum om hon ligger kvar :evil: .

Hon har ju märkt att vi ramsar för lillasyster och hon gör samma sak för sina gosedjur när hon leker med dem. Hon är väldigt verbal och när jag sagt till henne att jag också tycker att hon ska lära sig att somna själv precis som lillasyster så säger hon bara att hon inte vill somna själv.

Vi har ju förstått att vi ska återinföra spjälsängen men vad är nästa steg? Lägga tillrätta och sen bara köra med ramsa så som vi gjort med lillasyster? Ska vi förklara för henne vad vi kommer att göra? Hon är ju så otroligt van vid att läsa saga i sängen och att vi somnar tillsammans.

Ska vi skriva upp ett schema? Rutinerna vid läggning ska vi ändra så att vi skrattar oss till sömns i alla fall. Jag är helt säker på att vi brister i vår attityd i och med att vi också är vana vid detta nu och det kräver en del att bryta ett mönster men vi är verkligen övertygade om att vi vill göra det nu. Vår tjej måste få känns sig trygg i att somna själv.

I övrigt sover hon på nätterna när hon väl somnat och hon är en glad/trygg/rolig liten tjej på dagarna. Nätterna vara ungefär mellan 20.30-06.30 och hon sover 1 timme på dagen.

Hoppas någon orkar ta sig tid att läsa igenom detta och kanske komma med lite tips och råd och erfarenheter.

Tack på förhand!!
Mamma till Storgosan juni -08 :heart: & Lillmysan april -10 :heart: (start 18 feb -11)
Maria Hallon

Re: Hur ska vi lära vår snart 3-åriga tjej att somna själv?

Inlägg av Maria Hallon »

Hej Ebbs!
Jag är ingen expert alls, men jag sitter i ungefär samma båt som du - har kurat lillebror framgångsrikt och ska nu ta tag i storebrors nattning och nattvandring (sover andra halvan av natten i föräldrasängen sen lillebror föddes :oops: )...
Jag tog till mig beskrivningen i SHN-boken s 115 om en mamma som 'kurade' sin 3,5åring med hjälp av ramsa och 'solfjäder'. Så tänker jag göra!
Jag tror att jag tänker säga några ord till storebror framåt kvällen innan kuren börjar om att 'nu ska alla sova hela natten i sina egna sängar'...
Vi har från och till vant storebror vid att somna själv, jag blev innerligen trött på att sitta intill hans säng och hålla handen etc halva kvällen, så jag började göra mig ärenden ut ur rummet korta stunder (ska bara kissa, ska kolla det och det, ska hänga tvätten etc), vilket han snart vande sig vid. Jag kom ju alltid tillbaka, som jag sagt, även om han hunnit somna innan dess :wink:
Jag följer din tråd iaf, ska snart köra igång själv!
:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Ebbs

Inlägg av Ebbs »

Hej Maria :D

Vad skönt att läsa din text och höra att man inte är ensam i alla fall!

Vi har också försökt att säga att vi ska ut på toaletten eller något annat men det blir skrik och vrål så fort vi bara försöker sätta oss upp..

Hoppas någon klok person kan hjälpa till!

:heart:
Mamma till Storgosan juni -08 :heart: & Lillmysan april -10 :heart: (start 18 feb -11)
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej! :D

Läs på i länken här för kurning av äldre barn.
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... aldre-barn

Det tar oftast längre tid att kura ett större barn men det är inte konstigt när man har befäst sovrutinerna under en längre tid.

Berätta under dagen, kortfattat, att ikväll ska vi göra såhär. Du ska somna själv nu.

Sagan läser ni i soffan t ex, busar och sedan går in och lägger tillrätta.

Återinför spjälsängen med pompa och ståt.

Läs på om attityden för det är kanske den som saknas nu. Ni har ju kurat lillasyster så tänket har ni.

Börja först när ni känner er riktigt redo.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Glömde sovtider. :D

12 timmars natt väljer de flesta. Om hon sover 19-07 så blir det lagom med en 45 minuters vila på dagen. halv nio är alldeles för sent för en sån liten att somna.

En del barn sover på dagen i den åldern medan andra sover vissa dagar eller alla. Lyssna på en saga i sängen tycker jag är bra. Somnar hon sen så väcker du bara henne när vilan är slut. 45 minuter brukar vara lagom att sova.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Ebbs

Inlägg av Ebbs »

Tack Susanne för svar!

I helgen ska vi åka iväg och köpa spjälsäng tillsammans. Har redan berättat lite för henne vad vi ska göra i helgen gällande hennes sovande. Nu har jag två frågor till.

1. Hon säger alltid att hon är mörkrädd när vi släcker lampan och vi har valt att inte ta den fighten då det inte har spelar någon större roll för oss. Så därför somnar hon med lampan tänd och så går vi in och släcker senare. Vet inte om hon verkligen är mörkrädd eller om det bara är något hon säger, hursom, hur skall vi göra med lampan när vi börjat kura?

2. Fungerar sedan kurandet på samma sätt som med mindre barn? Dvs de 2 första nätterna ska vi räkna med ingen sömn för den som kurar utan vi ska vara där och beredda att solfjädra vid minst pip? Förhoppningsvis sover hon ju på natten men om hon vaknar? Rent praktiskt hur skall vi göra när hon skriker de första nätterna?

Vääldigt tacksam för svar :D

:heart:
annica72

Inlägg av annica72 »

Vill tipsa om att läsa trotskapitlet i BB. Strax efter att stortjejen fyllt tre, började en väldans massa trassel vid läggning. Det visade sig att det beskrivs på pricken i trotskapitlet. jag tror att barnet kallas för lilla trasslaren eller något liknande.

Hos oss gick det upp en enorm glödlampa! :lol:
:heart: Klara född 2007-03-29 :heart:
:heart: Hanna född 2009-10-05 :heart:
Maria Hallon

Inlägg av Maria Hallon »

Hej Ebbs!
Hur har det gått i helgen? Mycket nyfiken :D !
Vi har ordnat upp läggningen av storebror sen några dagar tillbaka, så det är inte vårt stora problem. Ska inhandla väckarklocka idag och dra igång kurning gällande nattvandringarna till vår säng - och att barnen i familjen båda sover till kl 07!
:heart: Maria
Mamma till gossen S, född september 2010 (prematur med 7 veckor), Barnaboksbarn sen november 2010, och N, född december 2007.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "