Vi kurade Vincent ganska nyligen men han har sovit bra i kanske en månad nu i alla fall. Sen för några dagar sen skulle han sova borta på förmiddagen hos sin farmor för första gången.
Jag pratade med henne innan och skrev upp precis hur hon skulle göra för att lägga honom och så åkte vi iväg.
Sen när jag kom tillbaka frågad jag hur det hade gått och det hade gått bra sa hon. De hade följt rutinerna med nallarna och släcka lampan. MEN hon hade inte sagt någon ramsa och så hade hon suttit bredvid honom tills han somnade. Inte ens försökt att göra som vi bad henne. Hon sa att det var så nytt för honom och att det var bättre att göra så. Jag tänkte också att det kanske var okej för honom om någon annan gjorde på ett annat sätt så jag sa inget då.
Blir så less. Jag känner inte heller att jag kan ta den debatten med henne och önskade att min sambo ville göra det eftersom det är hans mamma.
Nu sover han inte alls bra. Är ledsen när man går ut ur rummet och vaknar vid fem-sex på mornarna. Ramsan tar inte alls längre och sova borta på dagen går inte. Vincent är dessutom inne i en period då han är väldigt "gnällig". Då känns det extra viktigt att sömnen fungerar.
Mitt tålamod börjar ta slut och jag känner mig bara så ledsen nu. Jag vet inte vart jag ska börja och hur jag ska fixa detta. Finns det någon som vet hur jag ska gå tillväga? Hur får jag honom att kunna sova borta?
Nu går det utför här hemma :(
Re: Nu går det utför här hemma :(
Jag känner igen det där med svärmor
Normalt brukar det inte vara några problem om någon annan inte gör exakt rätt, men då när allt satt sig ordenligt. Efter en månad kan jag förstå om du blir irriterad då dina önskemål om rutiner inte respeteras. Jag tycker du ska ta ett snack med din sambo/make och förklara hur viktigt detta är för dig och att du gärna ser att han tar den diskussionen med sin mamma. Annars kanske ni helt enkelt får låta bli att ha honom hos henne till dess att rutinerna kring sömt etc sitter som sten. Ni har ingen möjlighet att stanna kvar och söva honom innan ni går från farmor? Så har vi brukat göra. Om farmor får se nog många gånger att det sättet ni gör det på faktiskt fungerar så känner hon sig säkert trygg också. Vår "farmor" fick komma hem till oss och "övningslägga" Klara hemma hos oss där jag fanns med hela tiden och vägledde henne. Först gick vi igenom ramsan men sen fick hon gå in i rummet och lägga henne och själv ramsa. Jag fick hjälpa till med att säga "nu ska du börja gå ut, fortsätt ramsa" etc. Hon kanske bara känner sig väldigt osäker på hur hon ska göra.
Hitta styrkan och motivationen igen och kör på hemma. Börja om från början om du måste. Men ge inte upp. Kör efter handboken utan att rucka på något så ska du se att han är åter i sitt sömnmönster fortare än du tror. Men tappa inte modet och självförtroendet utan var tydlig och självsäker mot honom så att han vet att det du meddelar är det som gäller. Det här vänder snabbt ska du se!!!
Normalt brukar det inte vara några problem om någon annan inte gör exakt rätt, men då när allt satt sig ordenligt. Efter en månad kan jag förstå om du blir irriterad då dina önskemål om rutiner inte respeteras. Jag tycker du ska ta ett snack med din sambo/make och förklara hur viktigt detta är för dig och att du gärna ser att han tar den diskussionen med sin mamma. Annars kanske ni helt enkelt får låta bli att ha honom hos henne till dess att rutinerna kring sömt etc sitter som sten. Ni har ingen möjlighet att stanna kvar och söva honom innan ni går från farmor? Så har vi brukat göra. Om farmor får se nog många gånger att det sättet ni gör det på faktiskt fungerar så känner hon sig säkert trygg också. Vår "farmor" fick komma hem till oss och "övningslägga" Klara hemma hos oss där jag fanns med hela tiden och vägledde henne. Först gick vi igenom ramsan men sen fick hon gå in i rummet och lägga henne och själv ramsa. Jag fick hjälpa till med att säga "nu ska du börja gå ut, fortsätt ramsa" etc. Hon kanske bara känner sig väldigt osäker på hur hon ska göra.
Hitta styrkan och motivationen igen och kör på hemma. Börja om från början om du måste. Men ge inte upp. Kör efter handboken utan att rucka på något så ska du se att han är åter i sitt sömnmönster fortare än du tror. Men tappa inte modet och självförtroendet utan var tydlig och självsäker mot honom så att han vet att det du meddelar är det som gäller. Det här vänder snabbt ska du se!!!