Är det fel att buffa 20 ggr den första kvällen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Är det fel att buffa 20 ggr den första kvällen?

Inlägg av annawahlgren »

Luvisen skrev:
Men nu vid läggning och tillrättaläggande söker han sig till fosterställning (ligger på mage och drar upp knäna under sig)---
Åh, så där la sig min lilla goding också. :heart: :heart: Så sött!
:D Det där är ju att "sova groda" :!: Som jag hela tiden tjatar om att små barn är gjorda för att göra :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

:D :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Tack alla ni som läst mina inlägg och gett mig fina tips och uppmuntran :heart: :lol: :heart: Tack vare er litar jag på att detta ska gå vägen :D

Senaste natt var den sämsta på länge. Plötsligt blev det uppvak och gnäll ca varannan timme. I och för sig tror jag det var bra med ett riktigt bakslag nu så att jag fick mig en ordentlig tankeställare och en spark i baken#-o. Då klockan var 02.00 och jag varit inne och tillrättalagt och sen lagt mig i egen säng bestämde jag att såhär kan det inte fortsätta :twisted: Jag låg vaken över en timme och bestämde att jag inte får förstöra allt så att vi kommer tillbaka där vi började :twisted: Under följande uppvak klarade jag av att bara ramsa och sen gick jag o lade mig och somnade om :D På morgonen vaknade han 30 min för tidigt och med en pangramsa och klassisk musik hölls han lugn. Lite arg bara men inget ordentligt skrikande. :D

Sen på morgonen då jag öppnade datorn och såg alla era inlägg kände jag mig ännu mer säker på att det här ska gå :lol: Tack än en gång =D>

Tänk er :!: Idag har jag vid båda lurarna bara tillrättalagt och ramsat ut och på höjden gett en extra bekräftelse och så har han somnat själv :D Det har varit skrik och klagan , men efter en stund har han lugnat sig sjäkv! Vid första dagsluren vaknade han 30 min för tidigt, men höll sig lugn med en ramsa x4 :lol: tills jag tog upp honom bara 10 min före utsatt tid.

"Men varför "lekte han själv i sängen 45 min" efter det Ensamlek bör förläggas till morgnarna efter en hel natts sömn. Var inte detta på dagen? Det är i så fall högst förvirrande, särskilt när lurarna inte "sitter" som de ska ännu."

Nej, han brukar inte normalt ha ensamlek i sängen den tiden. Jag tänkte att man kan flexa i tid med sådana aktiviteter :?: Mat- och sömntider har vi spikat, men i övrigt går det inte alltid att t.ex. gå ut samma tid varje dag. Normalt är vi ute 2ggr/dag. Men nu då det varit så kallt på förmiddagarna har vi bara varit före på eftermiddagen.

Ja, så det var det här som var att sova groda :lol: Då jag tillrättalägger brukar jag lägga på mage, armarna upp, sträcka benen och huvudet mot höger. Sen en serie med tre buffningar som avslutas med ett fjärde tryck och så ut med ramsa x 4. Nu har det blivit så att jag inte hinner vända huvudet till sidan innan fötterna kommer upp och rupman är i vädret. :roll: :lol: Undrar alltså här om jag ska tillrättalägga på nytt innan den korta buffningen och solfjädertrycket eller om jag bara låter honom ligga som han gör :?:
Född 12.04.2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Duktig flicka =D> Strålande framsteg \:D/

Låt honom ligga som han lägger sig 8) Inte lägga tillrätta två gånger om, och buffa och solfjädra behöver du verkligen inte längre. Det är överarbete nu :roll:

Nu tar ramsan över, precis som du såg i natt. Pris och beröm :-({|=

Ensamlek i sängen bör ingå i avdelningen rutiner vad tiden beträffar - samma varje dag :idea:

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Vi jobbar på vidare och det känns att vi går några steg framåt och sen något steg bakåt igen... Nätterna går för det mesta bra. Några korta uppvak som för det mesta fixar sig med en lugn ramsa x2. Den första dagsluren går också oftast bra även om det ibland kan ta lite länge innan han somnar.

Problemet är den andra dagsluren kl. 16.30-17.15. Scemat sitter så bra att han börjar gnugga ögonen fem minuter före luren. Läggningen brukar också gå bra, men en liten stund efter att jag gått ut brukar han sätta igång och klaga och låta arg. Jag gjorde först misstaget att påminna efter en stund av argt klagande, vilket ledde till ännu argare toner som sedan blev ledsen gråt och skrik. Följande dag bestämde jag att inte ramsa honom då han är arg. Då hände ändå samma sak. Efter en stund övergick den arga klagan i ledset gråt och skrik. Då jag sedan försöker ramsa honom efter att han redan hunnit komma in i detta skrik tystnar han inte mera. Ramsan tar inte. Jag har ibland gått in och tillrättalagt. På en vecka är det bara en gång jag lyckats få honom att somna under den andra dagsluren (och då solfjädrade jag). De andra gångerna har jag tagit upp en ledsen skrikig pojke som inte alls sovit (har förståss först lugnat honom och sen tagit upp).

A.W. skriver:
"Din uppgift är att lugna honom där han ligger. Han ska inte ligga och gråta. Jag vet att det är lätt att säga, men så är det - HAN SKA INTE GRÅTA. Det betyder inte att han nödvändigtvis måste storskratta och vara stormglad varje gång han läggs, men han ska inte gråta.

Och han ska definitivt inte gråta sig till sömns. Ramsan ska ha sista ordet."

Det känns nu svårt att veta hur jag ska göra. Å ena sidan har jag förstått att han måste få vara i fred och att han inte ska verktygas i onödan. Samtidigt ska han väl inte heller gråta? Men vad gör jag då när han gråter och jag inte får honom lugn med ramsan?
Född 12.04.2012
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Hej! :) Jag har inte läst hela din tråd men såg att du väntat länge på svar så jag svarar dig lite snabbt.
Det känns nu svårt att veta hur jag ska göra. Å ena sidan har jag förstått att han måste få vara i fred och att han inte ska verktygas i onödan. Samtidigt ska han väl inte heller gråta? Men vad gör jag då när han gråter och jag inte får honom lugn med ramsan?
Vad gör du när han gråter och du inte får honom lugn med ramsan? Om han är ledsen ska du hjälpa honom. Du får buffa/solfjädra men låt ramsan få sista ordet. (Förstår du vad jag menar här?) Går du in och buffar så gå ut så fort han lugnat sig och ramsa dig ut förstås.

Om han svär eller babblar och liknande gör du absolut minimum och låter honom få vara ifred.

:heart: Nimrah
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Tack Nimrah för att du tog dig tid att svara :heart: Tidigare var det svårt med andra luren, men nu har det hela tiden gått mot det bättre hållet, så jag har inte behövt ingripa så mycket som tidigare :D

Vi går hela tiden framåt, men inte spikratk, utan det kommer emellanåt en del krökar på vägen. Jag är redan nu jätte nöjd att vi kommit så här långt och tacksam till er som hjälpt oss att komma vidare =D>

Nattningen går numera alltid jättebra. Det behövs aldrig mera än tillrättaläggande och ramsa ut och så somnar han själv varje gång :lol: Han är alltid nöjd efter nattning. Ibland tystnar han direkt och somnar på 5-10 min och ibland håller han på och bökar omkring i sängen och söker ställning en bra stund innan han kommer till ro och somnar, men det viktiga är att han är nöjd och klarar sig själv :lol:

Nätterna har också börjat gå väldigt bra. Det brukar vara ett kort uppvak som han ofta klarar själv och om jag märker att han vaknar till ordentligt och inte själv får ro blir han genast lugn och somnar om då jag ger en bekräftelse x2 :D

Mornarna håller på att bli bättre de också :) Ibland sover han ända till 8.30 så att vi får väcka. Ofta vaknar han dock ännu 1 h - 30 min för tidigt, men han håller sig länge lugn utan ingripanden och ramsan har börjat bita också på morgonen. Här om dagen vaknade han till kl. 7.00, rörde sig mycket i sängen och förde svaga ljud. Jag ingrep inte eftersom han lät så lugn och efter 15 min somnade han om själv och så fick jag väcka honom kl. 8.30 :o

Den första luren somnar han också lätt till utan hjälp. Ibland sover han två timmar och ibland vaknar han 30 min för tidigt, men det brukar inte vara problem att hålla honom i sängen i två timmar.

Den andra luren (16.30-17.15) har blivit bättre. Nu har han fattat att det inte finns några alternativ och att han ska vara i sängen vare sig han vill eller inte. Ibland somnar han och ibland inte. Den stora skilnaden är att han nu är mycket lugnare, så jag kan ha honom i sängen 45 minuter fastän han inte alls sovit. Här böhövs ännu en del ingripanden, men det brukar räcka med en ramsa och senare om han inte somnar ett tillrättaläggande. Även om han inte somnar brukar det hjälpa att han vilat en stund.

Vi har inte ännu kommit upp till hela sömnbehovet och vissa dagar då det blivit mindre sömn märker man att han fått för lite. Vi jobbar på vidare och hoppas att vi snart når målet. Det är dock en del saker som oroar mig lite just nu.

Hittills är det jag som skött största delen av kuren. Min man har bara skött om några läggningar. Han trodde inte på kuren från början och jag kände att det var jag som måste sköta det om det skulle bli något. Nu har han märkt att det skett stora framsteg och han lyder mina order, men har inte riktigt samma attityd av självklarhet som jag :? . Han vill dock göra sitt bästa för att inte förstöra det fina resultat vi redan nått. Han läser inte så bra på svenska, så han har inte läst boken.

Om 10 dygn börjar jag jobba och då är det min man som blir hemma. Under den vakna tiden är jag säker på att vår son kommer att känna sig trygg, men jag är lite orolig över sovandet. Igår då jag var borta på dagen sov vår son inte alls unde den första luren. Lägningen hade gått bra. Han hade varit tyst och lugn i 30 min, men sen blivit gnällig. Min man hade ramsat och sen efter en stund tillrättalagt, men det hade inte hjälpt, så det slutade med att han hade buffat en bra stund för att få pojken lugn :oops: Vi ska försöka ha min man att sköta flera läggningar nu så att han hinner träna mera före jag börjar jobba.

Dessutom måste vi snart övergå till färre amningar så att han hinner vänja sig vid det redan innan jag börjar jobba. Nu ammar jag fyra ggr/dygn, men jag måste få bort lunchamningen och kanske också morgonamningen. Om jag håller kvar morgonamningen måste vi justera lite i schemat så att jag hinner amma före jag åker iväg till jobbet.

Oj det blev ett långt inlägg, men egentligen inte några nya frågor. Om någon har bra tips på hur man peppar sin man att ta över ansvaret för sovandet är jag glad.
Född 12.04.2012
Nat

Inlägg av Nat »

Ett tips för att få din man att ta större ansvar är att du åker bort en hel dag plus kväll och inte bara en stund. Om du är borta en hel dag får han först försöka lägga för sömnstund och misslyckas ganska troligt i och med att han inte engagerat sig fullt ut (som du skriver). Sen brukar du komma hem och "reda ut situationen". Men om du inte kommer hem kommer han att få stå där med skägget i brevlådan när sonen blir gnälligare och gnälligare (som de blir när de inte får sova som de ska). När kvällen kommer, är det nog ingen lätt son att lägga för att sova. 8)

Detta är The hard way... men det brukar funka :D Finns kanske en snällare variant oxå, men jag kommer inte på någon. Du får säkert svar av någon annan som har ett bättre alternativ, men om inte kan du ju alltid testa min lite mer tuffa tillvägagångssätt.

Det trist med min metod är såklart att sonen får lida för det också... men om du försökt motivera din man verbalt utan framgång kanske du måste ta till detta.
Storebror född september 2010, kurad vid 5 1/2 månad.
Lillebror född januari 2014, SM från start.
Lillasyster född juni 2016, SM från start.
Lillebror född februari 2020 (3 1/2 vecka för tidigt) .
anna1982

Inlägg av anna1982 »

Jag vill bara skriva och berätta att jag är så glad, för allt går bara bättre och bättre hela tiden \:D/ Vi har haft över en vecka nu utan några uppvak alls under hela natten. Nu tror jag inte att det är långt kvar före allt sitter :lol:
Född 12.04.2012
Luvisen

Inlägg av Luvisen »

=D> =D> :D :D /Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"