Tack Nimrah för att du tog dig tid att svara

Tidigare var det svårt med andra luren, men nu har det hela tiden gått mot det bättre hållet, så jag har inte behövt ingripa så mycket som tidigare
Vi går hela tiden framåt, men inte spikratk, utan det kommer emellanåt en del krökar på vägen. Jag är redan nu jätte nöjd att vi kommit så här långt och tacksam till er som hjälpt oss att komma vidare =D>
Nattningen går numera alltid jättebra. Det behövs aldrig mera än tillrättaläggande och ramsa ut och så somnar han själv varje gång

Han är alltid nöjd efter nattning. Ibland tystnar han direkt och somnar på 5-10 min och ibland håller han på och bökar omkring i sängen och söker ställning en bra stund innan han kommer till ro och somnar, men det viktiga är att han är nöjd och klarar sig själv
Nätterna har också börjat gå väldigt bra. Det brukar vara ett kort uppvak som han ofta klarar själv och om jag märker att han vaknar till ordentligt och inte själv får ro blir han genast lugn och somnar om då jag ger en bekräftelse x2
Mornarna håller på att bli bättre de också

Ibland sover han ända till 8.30 så att vi får väcka. Ofta vaknar han dock ännu 1 h - 30 min för tidigt, men han håller sig länge lugn utan ingripanden och ramsan har börjat bita också på morgonen. Här om dagen vaknade han till kl. 7.00, rörde sig mycket i sängen och förde svaga ljud. Jag ingrep inte eftersom han lät så lugn och efter 15 min somnade han om själv och så fick jag väcka honom kl. 8.30
Den första luren somnar han också lätt till utan hjälp. Ibland sover han två timmar och ibland vaknar han 30 min för tidigt, men det brukar inte vara problem att hålla honom i sängen i två timmar.
Den andra luren (16.30-17.15) har blivit bättre. Nu har han fattat att det inte finns några alternativ och att han ska vara i sängen vare sig han vill eller inte. Ibland somnar han och ibland inte. Den stora skilnaden är att han nu är mycket lugnare, så jag kan ha honom i sängen 45 minuter fastän han inte alls sovit. Här böhövs ännu en del ingripanden, men det brukar räcka med en ramsa och senare om han inte somnar ett tillrättaläggande. Även om han inte somnar brukar det hjälpa att han vilat en stund.
Vi har inte ännu kommit upp till hela sömnbehovet och vissa dagar då det blivit mindre sömn märker man att han fått för lite. Vi jobbar på vidare och hoppas att vi snart når målet. Det är dock en del saker som oroar mig lite just nu.
Hittills är det jag som skött största delen av kuren. Min man har bara skött om några läggningar. Han trodde inte på kuren från början och jag kände att det var jag som måste sköta det om det skulle bli något. Nu har han märkt att det skett stora framsteg och han lyder mina order, men har inte riktigt samma attityd av självklarhet som jag

. Han vill dock göra sitt bästa för att inte förstöra det fina resultat vi redan nått. Han läser inte så bra på svenska, så han har inte läst boken.
Om 10 dygn börjar jag jobba och då är det min man som blir hemma. Under den vakna tiden är jag säker på att vår son kommer att känna sig trygg, men jag är lite orolig över sovandet. Igår då jag var borta på dagen sov vår son inte alls unde den första luren. Lägningen hade gått bra. Han hade varit tyst och lugn i 30 min, men sen blivit gnällig. Min man hade ramsat och sen efter en stund tillrättalagt, men det hade inte hjälpt, så det slutade med att han hade buffat en bra stund för att få pojken lugn

Vi ska försöka ha min man att sköta flera läggningar nu så att han hinner träna mera före jag börjar jobba.
Dessutom måste vi snart övergå till färre amningar så att han hinner vänja sig vid det redan innan jag börjar jobba. Nu ammar jag fyra ggr/dygn, men jag måste få bort lunchamningen och kanske också morgonamningen. Om jag håller kvar morgonamningen måste vi justera lite i schemat så att jag hinner amma före jag åker iväg till jobbet.
Oj det blev ett långt inlägg, men egentligen inte några nya frågor. Om någon har bra tips på hur man peppar sin man att ta över ansvaret för sovandet är jag glad.