Få "ordning" på en tvåmånaders med kolik

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Blåsippan

Få "ordning" på en tvåmånaders med kolik

Inlägg av Blåsippan »

Hej på er!

Skulle behöva era kloka råd nu. Jag ska kanske hjälpa till att få ordning på en tvåmånadersbebis med kolik. Jag har ju hävdat att detta ska hjälpa.
Så vart ska jag börja. Har ju kört standardmodellen med min senaste lilla. Så det sitter ju hyffsat. Men ska vi upprätta ett schema efter klockan direkt? Denna lilla sover massa på dagarna men är vaken i princip hela nätterna enl föräldrarna, då det är kramper i magen och ett sjuhelvetes skrikande. minifom hjälper inte direkt. Bebisen är precis 2 månader. Mina egna barn har aldrig varit i denna situation så jag är osäker. Det går ju inte att köra på sova hela natten för hon är för liten. Detta har jag gjort med min äldsta och den lilla har jag kört sm från början och hon är oftast helt fantastisk. alla är så imponerade och så tror de (tom pappan) att hon är sån av sig själv. men som sagt denna situation är ny för mig. så snälla hjälp mig! vart ska vi börja?
Tack på förhand!
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
Blåsippan

Re: Få "ordning" på en tvåmånaders med kolik

Inlägg av Blåsippan »

Tillägg: har nu fått höra att de funderar på läkarkonsultation och ska börja med dyr mjölkfri ersättning. mamman vill helst helamma men är beredd att ge upp allt nu. hon lever nästan enbart på rostat bröd nu. de verkar ju inte direkt tro mig när jag säger att anna wahlgren-sättet ska hjälpa. Vad säger ni?
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej,

Oj vad jobbigt det låter. Både för föräldrar och bebis. Är det mamman som vill ha hjälp eller är det du som känner att du vill/måste hjälpa? Är hon alls insatt i SM? Det bästa är ju om hon orkar läsa på lite för att själv kunna fatta ett beslut om det är något för dem.

Här är en bra länk att börja med. Sammanfattning över SM
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8887

Som du vet så hänger ju allt ihop. Bebisen måste äta ordentligt för att kunna sova gott. Och måste sova gott för att kunna äta ordentligt. Så enkelt och så svårt är det.

I det här fallet när bebisen sover väldigt mycket på dagen hade jag börjat där. Sätt en gräns på max 2.5 eller 2 timmars sömn. Efter det får mamman påbörja ett SM-mål med allt vad det innebär, bröst 1 + påfyllning, skötning, umgänge och sedan bröst 2. Lite passiv social delaktighet, följa med i sysslor och sedan sova igen. 4 stora mål + nattslurk ska hinnas med på en dag. Stressa inte med schema i det här läget utan få till rytmen först. Det kan ju ta några dagar, men om mamman verkligen vill och kan genomföra så vågar jag lova att det inte tar många dagar att hamna rätt.

Återkom

:heart: Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Glömde: hur sover bebisen? På rygg/mage? Larm? Jag vet inte hur du gjorde, men jag har låtit mina sova i vagn fram till vi har hel natt, runt 4 månader. Jag tycker vagning är överlägsen buffning när de är så små, men det är olika. Om bebisen ska sova i spjälsäng glöm inte bort att boa in ordentligt.

:heart:
Linda
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Tack för svar! Bebisen sover på sidan, vid bröstet, eller sittande/lutad har jag hört, utan larm. Men jag tänkte föreslå larm och magläge pga hennes kolikmage. Min egen lilla tjej är vagnad och buffad för att kunna sova var som helst. Och det gör hon nu. Till natten läggs hon kl 8 själv och somnar utan minsta problem (utan buff nu såklart).
Jo det är nog så att det främst är jag som försöker få dem att inse att anna w är vad som gäller. Har nån av er kanske varit i samma sits som jag. Man känner att man vet vad som gäller eftersom det funkat så bra på ens egna barn medan alla andra tror att man bara haft tur. (Pappan till det aktuella barnet sa faktiskt till mig att man blir ju avundsjuk för att eran är så enkel) Man försöker få föräldrarna att inse att man själv faktiskt har jobbat för att det ska funka så bra som det gör, med aw's standardmodellen. Men föräldrarna är ju så inne på att detta är smärta och gaser och nu kanske allergier och allt kan ju inte bero på en enkel "schema åtgärd". Men idag så lät mamman som att hon kanske kunde tänka sig att prova om nu inte detta med mjölkfria ersättningen funkar. Jag läste kapitlet om kolik för henne för ett tag sen. Jag antar att jag måste lägga fram konkreta åtgärder för att de ska intressera sig ordentligt för standardmodellen. Tror inte att de fattat faktiskt. Hur gör ni för att sprida budskapet om aw? Om inte föräldrarna kommer till er och ber om hjälp, skiter ni i det då... låter det stackars barnet lida... eller försöker ni berätta, nästan övertala?
Innan har det varit så att varje gång vi ses så berättar mamman att nu är det så och så... men NU har vi provar detta och det hjälpte ju... och nästa dag så har natten varit förj-lig igen MEN NU så ska vi prova detta och detta...och sedan Åh, detta funkade ju! Men så nästa dag så har natten ändå varit förj-lig. Och så har det säkert hållt på sedan barnet var 3 v och ur nyföddhetsbubblan. Jag har hela tiden sagt att kör aw. Men inte berättat så mycket om hur det funkar. För att jag inte fått frågan kanske. Ingen tycks vilja tro att något kan vara så enkelt. Jag upplever det som att man blir "utanför" som aw förälder. Alltså folk drar sig för att prata med en om spädbarnproblem. Kanske för att man alltid kommer med förslag?! Jo, någon enstaka har jag lyckats inspirera. Får nu hoppas på en till! Om inte annat så för barnets skull.
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Ja visst är det jobbigt om man ser barn i ens närhet som hade mått så mycket bättre med lite ordning och reda och struktur :(

Jag predikar nästan aldrig längre (var nyfrälst efter att ha kurat min första, men insåg att inte alla ville lyssna), men har "hjälpt" två nära vänner en del med att få ordning på nattklubb och även att ta bort nattmål. Lite varierande resultat, men man måste själv vilja ta till sig för att förändra. Får också ofta kommentarer om mina snälla barn, men faktiskt också för att vi är så sakliga vid läggningar och att de också "borde" göra som vi.

Hoppas att du kan nå fram till mamman. Jag tror du har helt rätt, hon behöver konkreta råd och lite snabb utdelning för att våga tro på att det ska bli bättre. Så funkar oftast jag i alla fall. Sedan när motivationen kommer så är det viktigt att läsa på och förstå vad och varför man gör som man gör.

Kram
Linda
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Hej och tack för svar! Satt igår och även idag och pluggade på mer om barn i samma situation både i BB och här i trådar på forumet. skrev sedan ner standardmodellen med olika schemaförslag anpassat till barn som ff har kvar sin överlevnadsångest, och gav detta till barnets mamma. Bad henne höra av sig om hon har några frågor. så nu anser jag väl att det bara är att vänta och se. om detta anammas eller om det jobbiga fortsätter. Känner iallafall att jag agerat nu. Hoppas förstås att hon ska höra av sig med frågor för självfallet står inte alla tips och trix på lappen som jag lämnade. Tack sålänge! Kram på er... :heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

finns en lång tråd under favoriter (vet inte hur man länkar) där det står just om hur man förhåller sig till omvärlden som aw mamma! intressant. jag läste den själv häromdagen!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej Blåsippan,
bra tänkt.

Du har erbjudit hjälp, visat att det kan finnas en väg ut. Resten är upp till föräldrarna ifråga. Ha nu lite is i magen och vänta ut dom - "backa" som vi ju säger här :D

Som tröst rörande det lilla barnet så går det att börja om. Bestämmer föräldrarna sig för att använda sig av SM så kommer omstarten att gå raskt och fint.

Det är svårt att inte missionera men du hjälper mer (tror jag) genom den lösning du valt nu.
Fint att du bryr dig tycker jag!

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Tack, vad fina ni är! Jag har faktiskt hittat den där tråden om oss AW-föräldrar och herregud vad man kände igen sig :lol: jag har inte hört något från föräldrarna till bebisen men jag meddelar hur det går och ev. kommer jag med frågor. TACK alla fina AW-föräldrar som bryr sig. Önskar er alla en fin helg! Kram :heart:
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Hej, Har väldigt glädjande nyheter!
Bara någon dag eller två efter att jag lämnade över mitt schemaförslag och en beskrivning av en något anpassad standardmodell så har nu bebisen inte några symtom av sin kolik längre. Mamman berättade att hon börjat med ersättning (i mängder) så nu får barnet mat mat mat och ännu mera mat! :D och således är överlevnadsångesten/koliken ur världen! Mamman är bara SÅ glad! Det som däremot är liiiite tråkigt men absolut bara liiite är att hon inte vill erkänna att det är schemat och tipsen från Barnaboken som har "gjort" detta. Utan menar att det är för att hon dragit ner på amningen och ger ersättning istället som gjort skillnaden och det är ju inte tack vare Anna Wahlgren. Men jag undrar i mitt stilla sinne varför detta har infallit exakt nu isåfall, hur kommer det sig att hon kom på detta just nu annars? :wink: ni fårstår vad jag menar! :lol:
Det viktigaste är iallafall att barnet mår bra nu och slipper sin kolik. Kram till er alla Anna vänner! :D
Från en som står för att jag använt/använder mig av Annas hjälp och är stolt för det! :heart:
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad härligt :thumbsup:

Linda
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

OBS: Det är alltså inte den där mjölkfria ersättningen utan en vanlig mjölkbaserad från mataffären som bebisen får nu :)
Tack Linda Vega för hjälp och stöttning! :D :heart:
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!
Bra jobbat Blåsippan!
Kanske är bästa hjälpen när föräldrar tror att dom kommit på det själva och Genomför. Det är alltid härligt att känna att man kan hjälpa sitt barn :D

Och stor eloge till dig som liksom puffat dom dit :lol:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Tusen x Tack Clara Cecilia! :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"