Hej
Har precis börjat ge d-droppar till min knappt fem veckor gamla dotter och hon verkar reagera starkt på dem. Är det nån annan som har haft samma problem?
Jag gav första dosen i onsdags, på torsdagen kräktes hon först, vilket hon aldrig gör annars, och en timme senare började hon plötsligt illvråla. Det gick över när hon pruttade så jag tänkte inte så mycket på det då. Gav en till dos på kvällen.
På fredagen kräktes hon igen, mer den här gången, och sen kom illvrållen, lika plötsliga den här gången. Tårarna rann och hon skrek så hon tappade andan. Det höll på ca en halvtimme, sen lugnade hon ner sig av utmattning. Hon fick fyra anfall med några timmars mellanrum. Anfallen blev kortare under dagen och hon lugnade ner sig själv utan att "däcka". Tiden emellan var hon som vanligt, skrattade, åt och sov. Och så plötsligt på en sekund började det igen.
Under de här dagarna bajsade hon knappt något heller.
Vi slutade med dropparna och efter det har hon inte skrikit eller kräkts, utan varit som vanligt.
Jag kan ju inte vara säker på att det är dropparna som är orsaken men det känns troligt. Vi köpte Disneys droppar eftersom vi inte ville ge henne de vanliga med tillsatser i.
Har läst att bebisar kan reagera på oljan i dropparna. Har inte hittat några vattenbaserade droppar förutom ACOs som har tillsatser. Nån som känner till några?
/Lisa
Magproblem av d-droppar
Magproblem av d-droppar
Lilla T
född feb -11
Lille O
född 1 jul -14
Lille O
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Re: Magproblem av d-droppar
Hej, tänkte just säga det du redan skriver att vissa barn kan faktiskt reagera mot just oljetypen i d-droppar och då brukar man rekommendera de i vatten. Men visst lite tillsatser är det ju... Hmm.... nej har inga fler förslag än att testa de i vatten för säkerhets skull.
D-vitamin hela livet är av största vikt för oss nordbor så för mig finns inte alternativet att inga ge.
D-vitamin hela livet är av största vikt för oss nordbor så för mig finns inte alternativet att inga ge.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
-
extradarkchocolate
ACO:s D-droppar innehåller butylhydroxianisol, som är ett konserveringsmedel.
I tex shenet.se kan man läsa (eller sök mer på google om butylhydroxianisol):
"Båda har använts länge och undersökts mycket men utan klara resultat. I den mänskliga kroppen blir de delaktiga i fettomsättningen; höjer nivåerna av vissa ämnen (som kolesterol och lipider = fettceller) och och snabbar på nedbrytningen av andra (som D-vitamin). Möjligen tas de också upp genom huden.
Känsliga kan reagera på både BHA och BHT med allergilika symptom (hösnuva, nässelfeber, astma). I djurförsök orsakar båda cancer men djuren som insjuknar lever längre än de friska och båda skyddar också mot cancerframkallande ämnen (så i USA säljs BHA och BHT som livsförlängare - "no preservatives added!"). Båda har svagt hormonell (östrogen) effekt, d.v.s. på molekylnivå liknar de hormoner och uppfattas som sådana av kroppen. "Kan innebära hälsorisker för småbarn", inte närmare specificerat.
1) BHA: Tros orsaka hyperaktivitet. FAO/WHO:s rekommendation om acceptabelt dagligt intag (ADI), temporär eftersom man inte vet tillräckligt: 0,5 mg per kilo kroppsvikt, d.v.s. 35 mg per dag för en person på 70 kilo.
2) BHT: Kan ge utslag. FAO/WHO:s rekommendation om acceptabelt dagligt intag (ADI): 0,3 mg per kilo kroppsvikt, d.v.s. 21 mg per dag för en person på 70 kilo.
Miljö
Båda anses vara mycket miljöbelastande. Nordiska Ministerrådet har BHT upptaget på sin lista över de 1.000 ämnen som anses belasta miljön mest. Danska Miljøstyrelsen bedömer dess miljöfarlighet som stor. "
http://www.shenet.se/ravaror/bht.html
Enligt kostdoktorn.se ska vuxna ha 2 000 – 4 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer) och barn under 10 år: 1 000 E dagligen. (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin)
Jag har vitamin D av märket Bättre Hälsa. Jag beställde från http://www.shopping4net.se/Haelsokost/V ... Haelsa.htm. Det är d-vitamin utan några tillsatser.
Vitaminet är i pulverform och behöver olja för att kroppen ska kunna ta upp det optimalt. Jag blandar med eye-q i yoghurt eller ersättningen. Det finns även d-vitamin i oljekapslar men dom är dyrare, så där gör man ju som man vill.
I tex shenet.se kan man läsa (eller sök mer på google om butylhydroxianisol):
"Båda har använts länge och undersökts mycket men utan klara resultat. I den mänskliga kroppen blir de delaktiga i fettomsättningen; höjer nivåerna av vissa ämnen (som kolesterol och lipider = fettceller) och och snabbar på nedbrytningen av andra (som D-vitamin). Möjligen tas de också upp genom huden.
Känsliga kan reagera på både BHA och BHT med allergilika symptom (hösnuva, nässelfeber, astma). I djurförsök orsakar båda cancer men djuren som insjuknar lever längre än de friska och båda skyddar också mot cancerframkallande ämnen (så i USA säljs BHA och BHT som livsförlängare - "no preservatives added!"). Båda har svagt hormonell (östrogen) effekt, d.v.s. på molekylnivå liknar de hormoner och uppfattas som sådana av kroppen. "Kan innebära hälsorisker för småbarn", inte närmare specificerat.
1) BHA: Tros orsaka hyperaktivitet. FAO/WHO:s rekommendation om acceptabelt dagligt intag (ADI), temporär eftersom man inte vet tillräckligt: 0,5 mg per kilo kroppsvikt, d.v.s. 35 mg per dag för en person på 70 kilo.
2) BHT: Kan ge utslag. FAO/WHO:s rekommendation om acceptabelt dagligt intag (ADI): 0,3 mg per kilo kroppsvikt, d.v.s. 21 mg per dag för en person på 70 kilo.
Miljö
Båda anses vara mycket miljöbelastande. Nordiska Ministerrådet har BHT upptaget på sin lista över de 1.000 ämnen som anses belasta miljön mest. Danska Miljøstyrelsen bedömer dess miljöfarlighet som stor. "
http://www.shenet.se/ravaror/bht.html
Enligt kostdoktorn.se ska vuxna ha 2 000 – 4 000 E dagligen (vissa rekommenderar än mer) och barn under 10 år: 1 000 E dagligen. (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin)
Jag har vitamin D av märket Bättre Hälsa. Jag beställde från http://www.shopping4net.se/Haelsokost/V ... Haelsa.htm. Det är d-vitamin utan några tillsatser.
Vitaminet är i pulverform och behöver olja för att kroppen ska kunna ta upp det optimalt. Jag blandar med eye-q i yoghurt eller ersättningen. Det finns även d-vitamin i oljekapslar men dom är dyrare, så där gör man ju som man vill.
extradarkchocolate: Tack så mycket för tipset! Har redan beställt kapslarna. =)
Tack båda för snabba svar!
Tack båda för snabba svar!
Lilla T
född feb -11
Lille O
född 1 jul -14
Lille O
-
extradarkchocolate
Hoppas det blir bättre!
Lycka till!
Lycka till!
Som sagt man kan reagera på solrosoljan. Det har jag en son som gör. Bra att du fått lite tips på allternativ. Det ger mig något att fundera på hur vi skall göra. Tack!
Mamma till:
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
L- 2008-07-30 kurad
En ängel som vände om-10
O- 2011-02-18 SM från start
N- 2012-11-06 SM från start
A- 2018-03-21 SM från start
Vad bra att du också fick nytta av tråden!
Vi testade pulvret på Thea och hon fick ont i magen av det också.
Hon gallskrek stackars lillan, vi testade två gånger. Så vi har inte gett d-vitamin under sommaren, varit ute i solen mycket ist. T o m BVC tyckte det var ok.
Vi ska prova nu igen, hoppas det går bättre nu när hon är större.
Vi testade pulvret på Thea och hon fick ont i magen av det också.
Lilla T
född feb -11
Lille O
född 1 jul -14
Lille O
-
Malvasmamma
Hoppas det går bättre nu då. [-o<