Hej, har en mycket viljestark flicka som senaste veckan börjat trotsa på natten.. I övrigt fungerar allt som det ska och vi ser hennes bestämdhet och envishet som en styrka. Vi var oförberedda på detta natt-trots och har inte haft någon klar strategi. Nu ska vi styra upp det hela och har förberett med följande; potta på golvet samt papper att torka med, vattenflaska på bord bredvid sängen, nattlampa att tända så man ser pottan samt själv kan plocka upp kudde etc. Väckarklocka sedan tidigare och hon ligger kvar tills den ringer.
Som sagt, vi blev lite tagna av det hon börjat hitta på nattetid (kissa, dricka, hämta kudde, måste hämta upp julgranen från källaren NU, mamma ska hjälpa till att peta ur snorkråka NUU, pappa har pruttat på nappen och måste ta bort den NUUU etc. etc.) samt enorma ilskeutbrott när vi utanför hennes rum svarat att "vi tittar på det i morgon". Vi har gått in och försökt lugna henne (hålla "om" i sängen, uppmana henne till att lugna ner sig, på natten sover man etc.) men då har hon blivit näst intill hysterisk. Det har aldrig gått att lugna henne genom att "hålla" henne.
Tanken är nu att inte gå in alls, hur arg hon än blir, utan ha is i magen och utanför dörren fortsätta uppmaningarna om att "vi tittar på det i morgon" samt avsluta med "godnattramsa" (som var länge sedan vi använde, men det är väl bara att använda den igen?). I hjärtat känns det hemskt att inte gå in när hon blir så vansinnigt arg men det har aldrig gått att hjälpa henne på det sättet sedan hon blev lite större. Efter en stund resignerar hon och skriker att man ska gå därifrån och då har man ju ändå misslyckats.. På något sätt och efter mycket inkonsekvens har hon till slut somnat, antagligen av utmattning (efter 1-2 timmars upprepade trotsattacker). Så vad göra, annat än att låta bli att gå in? Farhågan är dock att hon ska bli ännu argare om man låter bli att gå in.. Någon reflektion kring detta?
Sedan undrar jag om erfarenheter kring pottanvändning nattetid.. Det är ju kul att hon är torr nattetid men det är mycket kring den där pottan just nu.. Hon kissar gärna i den själv men vill inte torka sig själv på natten och det kommer ofta blött på pyjamasen.. Sedan har hon börjat med att hon ska bära ut pottan till toaletten och tömma den om inte vi gör det åt henne och tanken med potta var ju att både hon och vi skulle slippa springa upp och ned på natten.. Tips, någon?
Jag tror hon kommer greja att ha nattlampa bredvid sängen, att hon inte kommer tända den och springa upp och pyssla med annat, möjligtvis tar hon någon pyttevända upp strax efter läggning för att sedan gå tillbaks till sängen.. Tänkte avvakta med att direkt gå in och lägga tillbaks henne i sängen och se om det funkar ändå först. Tips?
Jättetacksam för respons på detta, har fått mycket och bra hjälp tidigare när hon var liten och vi kurade henne!
Anna
2 år 8 mån och rejäl natt-trots
Re: 2 år 8 mån och rejäl natt-trots
Hej!
Jag har ingen erfarenhet själv av nattrots men tror du är inne på rätt spår med att bara ramsa henne.
Jag vet att en av Mias döttrar roade sig med att trots på natten. Hon upplevde det också som att hon blev arg av att man la sig i.
Angående pottan så kanske ni ni kan säga att pottan också sover på natten. Den tömmer man på morgonen. Kisset sover och pottan sover.
Om hon skulle tända lampan så ramsa henne tillbaka i säng. Om du börjar gå in för att lägga henne igen så kommer det kanske bli en cirkus av det. Men du känner ju din dotter bäst själv.
Så fortsätt med ramsandet tills poletten trillar ner men det gäller att också backa och avvakta här precis som när man kurar.
Susanne
Jag har ingen erfarenhet själv av nattrots men tror du är inne på rätt spår med att bara ramsa henne.
Jag vet att en av Mias döttrar roade sig med att trots på natten. Hon upplevde det också som att hon blev arg av att man la sig i.
Angående pottan så kanske ni ni kan säga att pottan också sover på natten. Den tömmer man på morgonen. Kisset sover och pottan sover.
Om hon skulle tända lampan så ramsa henne tillbaka i säng. Om du börjar gå in för att lägga henne igen så kommer det kanske bli en cirkus av det. Men du känner ju din dotter bäst själv.
Så fortsätt med ramsandet tills poletten trillar ner men det gäller att också backa och avvakta här precis som när man kurar.
Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Re: 2 år 8 mån och rejäl natt-trots
Hej igen och tack för svar tidigare, Susanne! Nätterna har sedan jag gjorde inlägget fungerat bra.. (mycket mindre trams redan första natten utan att vi behövde göra särskilt mycket, det är lustigt, det blir ofta så när sambon och jag bestämt oss för uppstyrning, snacka om att de små märker av den ändrade och mer bestämda attityden!).
Hon tänder dock nattlampan och somnar med den tänd, jag brukar sedan gå in och släcka när jag själv går och lägger mig. I natt vaknade hon för första gången när jag gick in och släckte och blev ledsen (inte för att jag släckte utan bara för att hon blev väckt). Det enda som jag fortfarande tycker är knepigt är pottan.. Såklart att pottan och kisset sover, vilket jag skulle förklara för henne.. "Men mamma, pottan och kisset KAN inte sova, dom gör inte sånt". Hon totaldissade det argumentet.. Känns som att om hon är så klok att hon förstår det så är det dumt att framhärda..? Så nu har jag iaf gått in och tömt pottan nattetid, vill inte att hon ska börja bära pottan själv med risk att spilla ut allt samt att hon är ganska klumpig och spiller kiss även när hon torkar sig. Ibland kissar hon inte alls under natten men kan ibland vakna ett par gånger för att göra det. JAG har svårt att somna om sedan, inte hon. Något ytterligare tips kring nattkisseriet? Eller bara acceptera att det är så här ett tag?
Anna
Hon tänder dock nattlampan och somnar med den tänd, jag brukar sedan gå in och släcka när jag själv går och lägger mig. I natt vaknade hon för första gången när jag gick in och släckte och blev ledsen (inte för att jag släckte utan bara för att hon blev väckt). Det enda som jag fortfarande tycker är knepigt är pottan.. Såklart att pottan och kisset sover, vilket jag skulle förklara för henne.. "Men mamma, pottan och kisset KAN inte sova, dom gör inte sånt". Hon totaldissade det argumentet.. Känns som att om hon är så klok att hon förstår det så är det dumt att framhärda..? Så nu har jag iaf gått in och tömt pottan nattetid, vill inte att hon ska börja bära pottan själv med risk att spilla ut allt samt att hon är ganska klumpig och spiller kiss även när hon torkar sig. Ibland kissar hon inte alls under natten men kan ibland vakna ett par gånger för att göra det. JAG har svårt att somna om sedan, inte hon. Något ytterligare tips kring nattkisseriet? Eller bara acceptera att det är så här ett tag?
Anna