Andningslarm utomhus?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AnnaH

Andningslarm utomhus?

Inlägg av AnnaH »

Hur gör ni som har magsovare och andningslarm med utesömnen om vintern? På vårt larm står det att man inte får använda andningslarmet ute om det är under 0 grader. Och det är det ju allt som oftast på vintern. Vi vill ju varken ändra på magläget eller andningslarmsanvändningen. Samtidigt vill vi att hon sover utomhus på dagarna. Hur få denna ekvation att gå ihop?
Mamma till tre härliga tjejer och en go liten kille
November 2001 :heart: Januari 2004 :heart: Augusti 2005 :heart: Juli 2007 :heart:
Lena

Inlägg av Lena »

Hej! Jag skulle låta henne sova utomhus iallafall. Andningslarm kan ha sina begränsningar även i situationer då det blåser om vinden får vagnen att skaka eller när du är ute på promenad med barnet sovandes i vagnen. Jag skulle acceptera detta (och gjorde själv så när min dotter var mindre och hade larm). Risken för psd ska tas på allvar, men trots allt med statistiken i åtanke, dvs väldigt liten risk. Tänk givetvis på att inte packa in barnet för varmt, det anses ju också vara en faktor i sammanhanget.
Mamma till två ljuvliga tjejer: Tuva (född 26 juli -04) och Myra (född 10 juli -06)
(standardmodellade från tre veckors ålder resp från start) :heart:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, Lena :D

Man får titta till barnet och pilla lite ibland. Stryker man längs lilla handflatan, t ex, får man en reflexrörelse till svar.

Men jag skulle nog använda larmet i alla fall, när vagnen stod stilla. Tror inte att det blir under noll :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"