Hej!
Nu är jag här igen

.
Tiden har flygit iväg och det har hänt massor...
Första juni fick jag tillträde till en lägenhet i en radhuslänga, en 3:a på 2 plan med lekplatsen ochh skogen precis utanför dörren. Vi har både täppa och balkong och vi/jag trivs som fisken... Lite dyr hyra och lite långt ifrån stan men värt varenda krona
Tösen har tagit det otroligt bra, men jag är inte helt övertygad om att hon har förstått vidden av det hela än.
Dagen innan tillträdet valde vi att berätta vad som skulle ske och vi förklarde det som att vi skulle ha två hus, ett mamma-hus och ett pappa-hus (exet bröt inte ihop

). Hos mig skulle hon ha lekplats och kunna cykla hur mycket som helst helt själv och hos pappa fanns studsmattan, gungorna och grannkompisarna. Vi drog allt positivt som fanns men poängterade att mamma bor där med Lisa och Olle och att pappa bor kvar i huset med Lisa och Olle. Ibland kommer Lisa och Olle att vara hos mamma och ibland hos pappa.
Lisa ville efter några minuter genast åka till mamma-huset och titta och efter en stund ringer hyresvärden och berättar att jag kan komma redan nu och hämta nycklarna.
Läget var perfekt och Lisa skulle absolut med och titta

.
Allt gick prima och det har inte varit några problem sen dess vad gäller flytten. Hon har burit och burit och packat ner och upp och fått flytta mycket av sina saker själv. Hon har fått bestämma var hennes och Olles säng ska stå och lite annat smått och gott.
Dessutom informerade jag alla släktingar och vänner hur dom själva skulle bete sig när dom kom hit första gången, allt så positivt som möjligt... En gång blev det lite för bra när hennes bästis också ville ha ett mamma-och pappahus

.
Däremot har vi inte dragit snacket om varför mamma och pappa inte bor tillsammans

. Är osäker på om hon kan förstå varför vi inte älskar varandra längre men vi säger däremot att mamma och pappa är kompisar men att vi inte kan bo tillsammans. Varje dag säger jag dock till mina små underverk att jag älskar dom SÅ mycket

och viskar det till dom varje kväll när jag tittar till dom. Det finns ingen gräns hur stor kärleken till dom är

.
Barnen är mest hos mig men vi har gjort upp ett schema som innefattar nätter hos pappan. Vi har valt att göra så då det passar oss bra. Om det skulle bli fel för barnen efter en tid får vi ändra det då.
Varje fredag kl 15 till lördag kl 15 är dom alltid hos pappa. Varannan helg är dom också där från lördag till söndag kl 15 (alltså 2 nätter).
Den veckan dom bara är där en natt har han umgänget dagtid på måndagar, då han är ledig.
Ska lämna som förslag att vi delar på barnen dagtid onsdagar (har ett barn var) så att man kan få rå om ett barn helt och hållet denna dag. Detta gäller bara för sommaren då jag är helt FL och exet jobbar 50 %.
Till hösten väntar nytt dagis för Lisa och nystart för lillkillen så vi får kanske göra om schemat då men ev blir exet arbetslös igen så jag skulle gissa på att han kommer att få ha umgänget dagtid betydligt mer då...
Den sista tiden har jag omvärderat min syn på exet en hel del. Vi var överrens från början om att vi skulle försöka hålla samma goda förhållningssätt mot varandra men det är nog jag som bara försöker hålla det nu...

.
Den stora skillnaden är att jag ser framåt och han bakåt...

Han hugger på en massa saker som vi diskuterar och jag luras varje gång att hamna i provocerandets fälla hela tiden... My Precious, jag ska bli bättre...
Vi är inte alls på samma breddgrad och han drar upp gammalt groll hela tiden och lägger en massa skuld på mig.
Han påpekar allt för ofta att jag tar med mig för mycket saker till det nya hemmet och att jag vill ha pengar för saker som han tycker är onödigt att jag köper. Han kan heller inte se att han har kvar väldigt mycket i huset som har större värde ekonomiskt än vad jag tar med mig.
Mycket bottnar i bitterhet och han mår väldigt dåligt

. Men jag intalar mig ständigt att jag inte längre kan hjälpa honom, jag har försökt i så många år men jag måste rädda mig själv och mina barn nu, nu är jag egoistisk

.
Jag har gjort tillräckligt och ni ska bara veta hur underbart det känns att kunna släppa den biten. Jag orkar inte längre ta hand om honom och jag känner sådan frihet att stå mitt i livet och bara njuta av allt det underbara som finns runt omkring mig. Nu lever jag och i mitt hem ska bara glädje, lycka och kärlek få komma in. Allt annat kan stanna utanför, det är inte välkommet

.
Jag är inte orolig när han har barnen utan snarare orolig för honom. Han har ett destruktivt beteende mot sig själv och är deprimerad emellanåt. Han går under behandling men jag vet att det inte hjälper i längden. Såren är för djupa och han har än inte gått till botten med orsaken, fastän det går. Han ser sig själv som ett offer, anser jag och då kommer man ingen vart. Ska poängtera att detta är min syn på det hela
Min önskan är att han ska få må bra och att vi kan få tillbaka den bra samhörighet vi hade tidigare men då får det bli på hans initiativ. Jag anser att jag har försökt mycket men får bara knivhugg tillbaka.
Om det skulle bli bättre mellan oss och frågan kom upp om vi skulle försöka få till det igen så skulle jag svika mig själv om jag sa ja

Jag vet att det finns annat för mig därute och jag har lämnat en stor bit bakom mig som jag i det stora hela faktiskt är tacksam för att det blev av.
Beslutet att separera är det bästa jag har gjort och det är definitivt ingen nackdel att barnen är såpass små.
Vi har olika vägar att gå här i livet och alla ger det en lärdom, erfarenhet och utveckling
Jag är fruktansvärt stolt över mig själv och allt jag har gått igenom, inte bara nu, det finns annat i bagaget också

. Den bästa kommentaren fick jag av min bästa vän: "Du är den starkaste person jag känner". Sorgligt men givande 8) .
Gud så långt det här inlägget blev men jag har länge väntat på att få skriva av mig. Internetet blev inkopplat först igår och bara att få vara "tillgänglig" igen gör mig glad

.
Tack alla rara som finns här
Lev livet, för det gör jag

.
KRAM