Jag skrev ju ett inlägg om detta igår... Isak (snart 6 mån) sover 11,5 timmars natt och jag tänkte öka på till 12 timmar. Igår la jag honom en halvtimma tidigare. Han vaknade 6 i morse (morgon kl 7), vilket han iofs brukar göra. Men han brukar också somna om ganska bums, men i morse låg han vaken över en halvtimme.
Det kanske inte beror på att jag la honom tidigare igår, det är ju omöjligt att veta. Men jag vacklar lite nu. Är det verkligen vettigt att förlänga natten innan vargtimmestrulet passerat helt??? Är det inte bättre att vänta med att förlänga natten tills han sover sina 11,5 timme utan att vakna en eller flera gånger under vargtimmen???
12 timmar natt eller inte...
12 timmar natt eller inte...
Hanna är 4 månader och jag har förlängt hennes natt från 10/10,5 timme till 11/11,5 timme fast hon vaknar till under vargtimmen. Jag behöver sällan ingripa utan hon somnar om själv. Vem vet kanske vargtimmen fixar till sig om du förlänger natten
Kram Carina
Kram Carina
\:D/ Foton \:D/
Tack för svaren, det var vad jag behövde höra! Vi ändrade schemat och införde 12 timmars natt. (fyra nätter nu). Värgtimman är inte sämre (förutom möjligtvis den första natten). Han vaknar till, men somnar om. I praktiken har han inte somnat 19, eftersom det tagit lite längre tid för honom att somna. Somnar vid 19.15, vaknar till vid 6 men somnar om, vaknar igen vid 7. Dagslurarna funkar numera prickfritt, eftersom de med det nya schemat kortats ner till de tider han sover i praktiken. Långa luren får man fortfarande vagna lite ibland, men det går mycket bättre!
Under vargtimman ingriper vi numera inte alls, om inte han ligger vaken (glad) länge, då går vi in och vänder homom. Så nu inväntar vi att han ska sova över vagtimman också.
Tänk va man ändrar sina referensramar! Detta är ju rena rama paradiset mot när man blev väckt varje timme natten igenom. Ändå kommer man på sej själv att klaga lite över att Isak vaknar under vargtimman. Hallå eller!? Livet är alldeles fantastiskt underbart!!!
Under vargtimman ingriper vi numera inte alls, om inte han ligger vaken (glad) länge, då går vi in och vänder homom. Så nu inväntar vi att han ska sova över vagtimman också.
Tänk va man ändrar sina referensramar! Detta är ju rena rama paradiset mot när man blev väckt varje timme natten igenom. Ändå kommer man på sej själv att klaga lite över att Isak vaknar under vargtimman. Hallå eller!? Livet är alldeles fantastiskt underbart!!!