3 veckors kille, SM, vargtimme och matfrågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
peppolina

Re: 3 veckors kille, SM, vargtimme och matfrågor

Inlägg av peppolina »

Jag har nog fallit pladask i den gropen med att göra allting "rätt"! Det är nog lite sån jag är, har fått för mig att något är bra och vill köra på det så vill jag liksom kämpa ända in i kaklet för att göra det så bra som möjligt. SAMTIDIGT så vet jag ju att det där lätt kan övergå i överkoncentration och pladaskfall.. Så försöker vara avslappnad, bara inte så lätt. Speciellt inte på nätterna när jag är trött, precis somnat och lillen ropar på uppmärksamhet. Då känner jag mig sur och otillräcklig och ytterst dödlig. Sen när morgonen kommit (kl 7 känns som morgon här när resten av familjen vaknar till liv) känner jag mig mer positiv och redo att ta tag i saker igen. Har läst Linus tråd och herre gud vilken cool mamma du verkar vara! Något att eftersträva! :) Själv känner jag mig som en skör kvist som går av så fort sömnen börjar hackas upp för mycket eller sonen inte blir nöjd och jag inte självklart kommer på vad det bästa att göra i stunden är..

Inatt gick nog min kvist av några gånger om och pappan fick rycka in och försöka få Niko att sova till slut. Medan jag kastade mig i sängen och sov en timme. Verkade inte som det räckte med massa mat inatt. Nej, skulle vaknas och stånkas och pressa och trycka. Magen verkade bråka rejält med honom. Blev också mer än en vända till skötbordet under varje nattmål (ca 3 st beroende på vad som räknas som natt då). Massa bajsande. Verkar som att han har svårt att sova pga magen rätt ofta. Och jag känner mig så maktlös -VAD kan jag göra? Vad BÖR jag göra? Gå runt och bära (vilket ev. lugnar) eller buffa vidare i sängen..eller ännu ännu mera mat? Men svårt få i honom mer mat, så inte så säker på att det är det. Nu har jag erbjudit flaska/ersättning efter varje amning. Ibland när han ätit upp ersättning men inte verkar komma till ro ändå har jag erbjudit bröst igen. Han tar det, men har på senare tid ofta släppt varpå det blir väldigt blött eftersom det spruta ut ur brösten (jobbigt tycker jag -kan det vara DET som gör att han får ont i magen, att det sprutar menar jag??). Har låtit det spruta i handduk då tills det avstannar och erbjudit igen, men ofta är han inte så intresserad ändå eller bara ett ytterst kort tag. Detta är alltså när vi snackar påfyllning. Inte första amningen, då äter han ju med aptit!

Jag har som sagt inte gått över till att trappa ner amningen ännu, snarare bara trappa upp ersättning (dvs erbjuder vid nästan varje mål nu även om han inte tydligt visat att han vill ha mer). Jag känner att matandet har blivit lite jobbigt. Jag menar, jag verkar ju ha mjölk som sprutar ut och använder ofta mjölkuppsamlare (som nästan fylls) på bröstet som inte ammas eftersom det alltid blir läckage. Helst vill jag bara ha vanliga amningsinlägg, för blir många blöta kläder på det här slaskiga sättet, men trycker på så hårt ofta att det är skönare att låta det rinna ut. Annars har jag inga problem med amningen mer än att jag då fyller på med ersättning för att vara säker på att han blir riktigt mätt. Men för MIG så känns det jobbigt med detta eviga slabbande och sittande med brösten blöta och ute i vädret. Sen blir det ju massa dubbelarbete att först köra hela sm a'la amning och sen köra samma med flaska efteråt. Med dottern körde jag helt slut på mig med evigt ammande och vill då hellre gå över till mer ersättning än att bli så slut igen och inte må helt bra. Men lite osäker på hur jag ska trappa ner det lagom och hur jag ska få in vanan med ersättning? Jag tycker det blir mycket som rinner utanför när jag matar med flaska. Något tips?

Det här med att sträva mot SM men inte hålla på tider. Hur kan jag tänka på det lite mer konkret. Jag försöker ju mata enligt SM, jag försöker få honom sova gärna 2 timmar och vara vaken minst 1.5 h (som ibland blir bara knappt 1h och någon gång varit så mycket som 3h). Sovandet går ju fortfarande inte så bra, speciellt vargtimme och eftermiddagar krånglar mycket. Och inatt började det trassla redan vid midnatt så natten blev helt kaotisk. Men när ska jag börja tänka att jag ska försöka få in längre sömnpass på natten och så? Han är ju en månad imorgon men sover som allra mest 3 timmar i sträck, då ofta före midnatt.

Oj, blev lite långt. Är lite frustrerad över mig själv, då jag inte vet hur jag ska förhålla mig till de här sömnproblemen och bajsandet som jag också upplever som trassligt..
Dotter 090825, shn-kurad vid 4,5 månader.
Son, 110127, följt standardmodellen
peppolina

Inlägg av peppolina »

Och jo, lite konkret tänker jag ju kring tiderna som jag fick tips om tidigare. Att vaknar han inom 1.5 timme så ta upp och lägg ner att sova igen, annars påbörja nytt mål. Men i praktiken får jag inte riktigt till det där heller. Vaknar han efter (typiskt) ca en timme. Tar jag upp med intentionen att han ska somna om igen kvickt sen. Men blir sällan så. Ofta blir det påfyllning, byte, mer påfyllning och då har det ofta gått lång tid också och utmynnat i ett helt mål.. Så då känns det som att jag är tillbaka i att mata ofta, ofta, ofta igen..
Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej!

Jag har precis läst igenom din tråd och det som återkommer är att du oroar dig för att hamna i ett ammnings/snuttträsk och vad som kommer hända om en månad när pappan börjar jobba.

Och då svarar jag varmt och lugnt: ni är fortfarande i Smekmånaden. Säkert en månad till. Många små har en skumpig början, både med sömn och tarmar som ska komma igång. Det växer och övertygas sakta bort. Du ska inte ta bort något nattmål nu för lille herrn har inte fått frågan om överlevnadsångesten löst. Men jag lovar att det kommer att lösa sig! :heart: :heart: :heart:

Så konkreta råd:
Byt till NAN. Jag har helflaskat båda mina och Babysemp gav mer trassel med magen. (BVC sköterskan sa desamma mellan skål och vägg :D ) Fortsätt med Sempers magdroppar.

Det finns flera bra flaskor - Tommie Tippee, MAM och NUC funkar för många. Ofta kan man byta upp sig i nappstorlek betydligt snabbare än tillverkaren anger.

Ta hjälp av din man på allvar. Prata igenom hur ni kan göra jobbet tillsammans, inte rycka in när det är nöd, utan tillsammans! Låt ett nattmål ges med flaska? Så får du sova lite mer sammanhängande och orkar mer, då kommer också glädjen. (Lite i alla fall :lol: ) Eller en promenad med syskon och liten när han fått i sig ett skrovmål så du får en timme mitt på dagen.

Sen klipper jag in Linda Vegas svar som är så klokt:
Om han äter ordentligt under ett vakenpass så sover han också ordentligt. Så enkelt och så svårt är det. Fokusera på att mata, mata, mata när han är vaken så kommer sömnen.

Jag skulle inte vara rädd att vagna lite lätt till ro om det behövs. Är han mätt så somnar han. Snart bör du dock lägga vaken vid något eller några pass, men ingen panik än. Ett tips är att alltid skaka i vagnen sidledes som besked vid sömn. Oavsett om han är vaken eller ej när du lägger ner. Blir en bra signal om att det ska sovas.

Jag hade startat ett nytt mål efter 1.5 timmes sömn. Tagit upp och matat om han vaknar före dess (och lägga tillbaka i vagnen) Så gjorde jag med lillebror och han kunde somna om i famnen/bröstet om han kom upp efter relativt kort sömn. Jag låtsades som ingenting och lät honom sova vidare. Ibland i famnen (för det är så mysigt när de är så pyttiga) eller lägga ner igen- beror ju vad man har möjlighet till med syskon och annat.

Vi körde faktiskt en del samsovning på morgonkvisten (inget som rek här på forumet) men han hade sååå svårt att komma till ro i vagnen efter nattmålen. Nackdelen var att jag sov som en kratta, men det gjorde jag ju ändå. Med facit i hand var det en kort period, men tröttsamt när det pågick.

Även här hemma sovs det på pappans mage sista nattimmarna när det begav sig :lol: Och många har stor nytta av en bärsjal trassliga tider på dagen. För mig är den typen av lösningar toppen just under den ibland första knaggliga perioden. När liten och ni föräldrar hittat lite mer lugn så håller man sig tydligare till SM och sover på mage i sin vagn med larm :D !

Så, byt ersättning, prova att ge mer mat, vaknar han efter 1 timme, mata i mörkt rum utan prat, lägg ner och vagna mjukt (eller pula in i bärsjal)

Och försök se den långa linjen, det här är en period som kommer följas av en annan, så ser naturen för en bebis ut! Sakta blir rutinerna stadigare och tydligare. Ha SM i ryggen men med Mjuk hand. Och Lugn framförallt.
(Det är ju det som är så fantastiskt med att läsa Linus röda tråd, Susan har ett lugn att inspireras av. Ett tag ligger Linus dockad vid bröstet, sen börjar sömn och vakenhet och måltider skilja ut sig.)

:heart: :heart: :heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
peppolina

Inlägg av peppolina »

Lugn. Helt rätt. Det är nätterna som gör att jag börjar svaja och lugnet försvinner...och det håller i sig inpå dagarna.
Så skönt att skriva här och få lite feedback, för gör ju att man ser vad som händer mer klart på något sätt!

Kollade runt lite på forumet här och ramlade på en gammal tråd av dig Clara; "flaskmatning". Där insåg jag att du fått din tjej nästan precis ett år före min lilla Niko och också med planerat snitt. Var därför lite extra roligt att följa tråden och nästan känna in datumen fast ett år innan :)

Jag har nu inhandlat några fler flaskor, vi kör på dr brown (vi hade bara EN innan, vilket också gjorde det hela med att mata till med ersättning jobbigare, självklart men..) och även köpt hem nan1. Köpte även hem två nappar av storlek2 med inspiration av er, ska testa framöver.. Han är ju en rätt snabb ätare tycker jag, iaf jämfört med sin syster.

Nu har han sovit nästan två timmar på soffan medan jag var iväg och handlade..kom inte till ro i sängen, men på soffan var det visst bättre :D
Clara Cecilia

Hej igen!

Kalasdag med andra ord! Kreativt och bra med soffan, bara man sover så får man gärna stå på huvudet (som kloka Anna brukar säga :D )

Bra att du hittade Flaskmatningstråden - jag skrev ett långt svar till dig för jag kände igen mig så väl. Och det är lätt att förtvivla med ett barn som skarvar så mycket och kräver Tydliga svar och en Fast men Mjuk hand.
(Nu 1 år så är hon likadan, så fort vi svajar på manchetten så svarar hon direkt med att ifrågasätta. Annars är hon fortfarande en Sportbil - fantastisk men kräver mycket av sin förare.)

Lugn i handen och tålamod. Visa honom vägen, ni kommer på banan snart, jag lovar! :heart: :heart: :heart:

Clara
peppolina

Inlägg av peppolina »

Clara; såg att min kille och din tjej hade samma födelsevikt tom :)

Nu ska jag rapportera lite positivt!
Natten har varit toppen, toppen, toppen! :)
Efter sina dryga 2 timmar sovandes i soffan igår var han vaken ungefär 3 timmar (!). Lite grinig här men ville inte komma till ro och somna tidigare. Inte bara grinig dock utan lugn och nöjd umgicks han med sin mormor en bra stund! Fick även ersättning under den här vakenstunden. Till slut kom han till ro och vilade när mormor bar runt honom. Sen blev han lite grinig igen. Jag bar och skumpade honom lite. Han somnar igen. Lägger honom i sängen (bäddad med den fluffiga mjuka filt han sov ovanpå i soffan). Han sover sen ca 40 min. Sen kör vi igång ett nytt mål. Är vaken 1h 20 min.

Sen sover han för natten, och håll i hatten, 3h och 40 min! Rekord tror jag. Kl 23:45 vaknar han och får första nattmålet (ok, inga 20 min men..), är vaken 1h 20 min och jag trugar med ersättning efter amningen, 15 ml får han i sig. Sover sedan i sängen till kl 4! Dryga 3 timmar! Här får han sitt andra nattmål (inte några 20 min här heller, men vem bryr sig när man får sova sen!). Det tar ca 50 min och han får i sig 50 ml ersättning efter amningen. Vi lägger oss i varsin säng och sover. Jag vaknar av att han börjar gruffa och böka, gnäller lite. Jag tänker att det nog gått 45 minuter. Tittar på klockan: Klockan är prick 7:00! En lycklig mamma tar snabbt upp sin son och sätter sig och ammar framför TV:n. Mmm...med såna här nätter får dagarna gärna ha lite strul :)

Kände mig peppad innan natten också. Hade fyllt kylskåpet med flaskor färdiga att värma (alldeles för mycket i varje, men hellre det än tvärtom) och strategin var att amma ena sidan, sätta på värmning, amma andra, ersättningen klar att äta! Just det där med att fixa fram ersättningen har känts överdrivet komplicerat för mig på nätterna tidigare.. Nattens ersättning var nan istället för babysemp. Han har (hittills) inatt och idag gnällt mindre över magen. Om det beror på ersättningen, på att han fått sova längre mellan målen eller om det bara slumpar sig så vet jag inte, men skönt känns det i vilket fall!

Nu sitter jag här med en kaffekopp, medan nattens flaskor steriliseras och Bella leker med sin pappa på övervåningen och Niko sover här bredvid i sin säng! Lycka!
Clara Cecilia

:-({|= :-({|= :-({|= :heart: :heart: :heart: =D> =D> =D> !

Och så ha den här morgonen i minnet när trasslar nästa gång :lol:

Kram Clara
peppolina

Inlägg av peppolina »

Tänkte berätta lite hur det går!

Går framåt tycker jag. Bestämde mig i tisdags (snarare natten mot tisdag) slutligen för att göra slag i saken och fasa ut amningen. Nu när jag väl tagit beslutet så känns det underbart och helt rätt (FÖR MIG alltså, så ingen blir upprörd)! Jag ammar fortfarande morgon (ca 7) och vid midnatt (ungefär, beroende på när lille herrn vaknar såklart). Jag tänkte först att jag ville amma morgon och kväll för att det skulle vara bra att få in lite bröstmjölk också. Men det där vet jag inte om jag är säker på längre.

Vad jag märkt senaste dagarna är att lillen vaknar/magen trasslar efter ca knapp timme efter morgonmålet. Då pressas det och stånkas och gnälls och till slut kommer även lite skrikande. När han börjar gnälla sig upp till skrik försöker jag buffa/vagga/ge napp för att han ska komma till ro. Hjälper sådär. Det som verkar hjälpa är när pruttarna väl kommer ut..vilket inte verkar vara lätt! Börjat misstänka att det kan vara amningen på morgonen som ställer till det? I övrigt tror jag att magtrasslet lugnat sig något efter att jag gått över på ersättning helt på de andra målen. Någon som har erfarenhet/tankar om detta?

Nästa sovpass efter detta brukar vara lugnare. Sen vid 15-16-17-tiden är det lite trassligt. Inte så nöjd om han är vaken och svårt sova i sin säng. Testade igår att ha honom i bärsele med napp, då somnade han till slut och jag kunde äta middag i lugn och ro med honom på magen. Vad gör man inte? Jag gissar att han nog kommer sova bättre vad det lider.

Kvällen efter 19:30-20:30-tiden sover han fortfarande som bäst. Ofta kring 3 timmar här. Sen ett mål kring midnatt som har en tendens att dra ut på tiden dock.. Sen beroende på hur sent det blir här så blir resten av natten bra timad eller knepigt timad och då blir det massa halvtaskig sömn från 5-tiden och framåt. Även under denna tid brukar magen trassla och bråka? Något mönster i detta är det ju, men vad jag kan ändra vet jag inte?

Allt som allt tycker jag det flyter på ok. Att det trasslar på em får det gärna göra ett tag till om nätterna istället blir lugnare. Har fortfarande svårt att få honom att vara riktigt, riktigt vaken under målen på dagen, blir lätt lite slummer trots att jag försöker hålla honom vaken.

Det som känns jobbigt är det här med magen. NÄR ska det sluta liksom? Kommer det sluta? Det måste det väl! Det stör sömnen så mycket att jag irriterar mig lite även om jag försöker tänka framåt och ta lite distans och veta att det löser sig.

Allt som allt har vi ju det väldigt bra. Storasyster börjar bli mer och mer bekväm med lillebror och pussar och undersöker lillebror och babblar på så det ryker om det! Hela situationen börjar kännas bättre och gladare för mig. Kan nog delvis ha att göra med att jag tycker mig fått mer energi sen jag lagt ner amningen (och slutat grubbla över om jag ska eller inte!). Vi klarar det nog OCH kan känna och inte bara tänka att det kommer att bli bättre och lättare efterhand!
Clara Cecilia

Hej, fint höra från dig.

Bra att du hittat rätt med amning/ersättning. Det viktigaste är att barnet får njuta sin mat och att du får bjuda den med glädje. Oavsett hur.

Magen tar tid på sig att komma i ordning för vissa små - det låter som ni är på god väg. Mata på bara! :D

Perioden 15-17 är en klassisk trasselstund - lite hungrig, ganska trött, slutet på dagen, svårt att komma till ro. Bra att du slet fram bärselen! Ett annat trick är att lägga honom tidigare och att ha noga koll så han inte hinner bli övertrött tidigare på dagen.

Hur konstigt det än kan låta så är det svårt att somna om man är för trött (eller, alla vi som har svårt att somna ibland eller vaknar runt 04 och försöker lösa all världens problem vet exakt hur det känns.. :oops: :D )

Om du nu bara ammar lite så byt upp er till NAN 2. Det går alldeles utmärkt att servera redan från födseln (om man inte ammar) Anledningen är att det kan konkurrera ut amningen. Men det behöver du inte bry dig om när ni har det som myskomplement :heart: .

Fortsätt jobba lugnt, mata på, lite isbit i magen men varma händer så kommer ni snart ha rätat upp det hela. Minns att han är liten i världen ännu :heart:

Och kom ihåg att berömma storasyster ofta om vilken extrafin syster hon är och hur fint hon pussar honom och vilken tur ni har som fått en sån fin lillebror! Läs syskonkapitlet i Barnaboken också, jag återvänder dit hela tiden för påminnelse.

Det är klart ni klarar det! På god väg redan säger jag!

:heart:

Clara
peppolina

Inlägg av peppolina »

Tack för uppmuntran!

Jag känner också att jag börjat kunna slappna av mycket mer senaste dagarna. Har nog en del att göra med att jag känner inte alls lika stor tyngd med matningen. Visst är det ofta och visst tar det tid, men känns mycket skönare att bara "mysamma" och sen veta att han får i sig ordentligt med mat i övrigt (som inte bara jag kan ge!).

Ska köpa nan2 när det här paketet är slut då! Bra tips, vet att jag läste det någonstans förut också, men sedan glömt av det. Har köpt hem napp av storlek 2 också, tror ni det kan vara idé att testa det? Varför jag tvekar lite är ju att jag upplevde att han fick mycket mer gaser i magen när han ammades (sprutande bröst) och det gick för fort.. Fast det är ju inte samma sak med lite större hål i nappen ändå?

Berömmer storasyster massor. Hon är helt underbar (även om hon emellanåt bryter samman -förtrots eller så gissar vi) och blir ännu mer personlig och häftig för varje dag. Man riktigt ser hur hon utvecklas! Försöker ta hjälp av henne så mycket som möjligt med lillebror och hon hjälper till så glatt och stolt :)

Tanken på övertrötthet har slagit mig också. Igårkväll hade vi nog definitivt en släng av det. Vilket jag känner mig lite skyldig till...försökte nog halvt omedvetet hålla honom vaken lite för länge för att jag tyckte att han skulle sova bättre på natten
sen...misstag VET jag ju :) Jaja. Bättre lycka idag/ikväll.

Det roliga är hur jag känner att jag börjat ändras själv bara på några dagar...ser "problemen" och vill få det lite bättre, men känns inte alls särskilt jobbigt längre. Mest kul bara! Om det finns amningsdepressioner så hade jag kanske en släng av det. Eller så har bara "chocken" med utökningen av familjen börjat lägga sig. Eller så är det bara rätt och slätt och att jag är lite mindre utmattad! Hur som helst. Livet är rätt bra!
Clara Cecilia

Underbar attityd!

Jobba på ni, det här blir bra!

Clara
peppolina

Inlägg av peppolina »

Ny rapport från oss!

Lilla pojken är snart 7 veckor gammal och en viss rytm börjar växa fram! Magen trasslar fortfarande, men när jag kollar på mina gamla anteckningar så ser jag att det har blivit otroligt mycket bättre. Snart är det nog inget trassel kvar med magen tror jag!

Det jag nu börjat fundera lite löst på är hur vi kan lägga ett bra schema när han nu snart börjar närma sig 2 månader.

Rytmen som jag kan utläsa just nu:

7 morgon och MÅL1
9 SÖMN1 ca 2h eller lite drygt
11/11:30 MÅL2
12:30/13 SÖMN2 ca 2h
14:30/15 MÅL3
16/16:30 SÖMN3 ca 2h
18/18:30 MÅL4

20/20:30 "SOVA NATT"
23:30/00 Nattäta1 ca 35 min
3:30 Nattäta2 ca 25 min

Sen är det inte så att han sover fint och enkelt under dessa sömnpass. Första sömnpasset är det en hel del uppvak och han får vaggas och ges napp ofta för att sova vidare. Här hade han tidigare stora problem med det tryckte i magen förut. Nu verkar inte magen strula så mycket, men kanske har han fått en vana av att vakna ofta?

Andra sömnpasset sover han oftast som bäst på dagen, kan däremot vara väldigt svårt att få honom att somna här. När han väl somnat, sover han ofta bra.

Tredje sömnpasset är jättestruligt. Ofta sover han här i bärsele för att kunna hålla sig lugn alls.

"MÅL4" strular ofta, här är det mat, bad, umgänge. Ofta bryter han ihop efter badet. Övertrött gissningsvis. Lyckas inte äta. Skriker. Får gå och bära honom tills han lugnar sig. Ligger i sängen ett tag klarvaken men lugn. Kan senare äta lite till. Somnar sedan efter lite buff/vagg. Sover sen bra till midnatt.

Efter midnatt sover han också bra till ca halvfyra. Efter detta är det trassel igen. Har fått ta honom i bärsele/sitta i fåtölj och gunga för att han ska sova..

Några tips och råd om vad vi kan göra för att få lite mer ordning på allt det här? Och schematips överhuvudtaget???
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej peppolina,

Vad skönt att magen börjar växa pâ sig och mâ bättre! :D

TorsMammas SM-översikt är kanon när man gâr i schemafunderingar. Ta en titt här:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... 40&t=21416

Sâ här skriver hon om tvâmânaders:

(16 tim sömn / 8 tim vaken)
Schema spikas!
Shemat ska följas exakt! +/- 15 minuter marginalkvart.
Schemat ska innehålla:
- 16 tim sömn totalt
- 4 st vakenpass
- SM punkt 1-5 inom 1 tim (dvs äta inom 1 tim)
- 3 st sovpass på dagen (5 min, 20 min, 45 min, 1,5 tim, 2 tim, 3 tim eller 4 tim...)
- Mat med 3,5-4 timmars mellanrum, förutom kvällsslurken som kan komma tätare

Exempel på schema vid 2 mån:
07.00 Mat, umgänge, mat, passiv social delaktighet
08.30 Sova 1,5 tim
10.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
12.00 Sova 2 tim
14.00 Mat, Social delaktighet, umgänge
16.00 Sova 1,5 tim
17.30 Mat, umgänge (Kvällsslurk 19.30)
20.00 Godnatt!
04.00 Nattmål

Jag skulle râda dig att hitta ett sätt att lugna honom pâ plats sâ att säga, istället för att ta upp i famnen, bärsele... när det är svârt att hitta lugnet för att kunna sova. Bärselen eller sjal kan vara praktisk att ta till just pâ eftermiddag/kväll dâ det ofta strulas, men det blir lätt en (o)vana. Sover lillen i vagn sâ är ju vagning det mest logiska, annrs kan man buffa (har vi gjort och det gick bra det med). Tar du upp honom sâ lär han sig ju att sängen/vagnen är en "farlig" plats (du räddar honom varje gâng han grâter). Se hans grât som frâgor "Ska jag verkligen ligga här?" och dina ingripanden (vagning/buffning) som svar: "Ja, det ska du, du ska fâ sova sâ skönt"). Ingen oro frân din sida, dâ vädrar han fara direkt.

Vad tror du om TorsMammas tvâmânadersschema?

peppolina

Inlägg av peppolina »

Tack för tankar och tips!

Kollat på schemat. Tycker det verkar bra! Möjligen skulle vi då ha två timmar vaken på morgonen direkt och sen 1.5 h vaken nästa pass. Bara för att det verkar som att han är rätt pigg av sig på morgonen och lite tröttare sen. Ser lite svårt ut att få till sista vakentiden dock...17:30 till 20!!! Har mycket svårt att hålla honom vaken så länge (speciellt när han visar tecken på övertrötthet), men kanske går det bättre om någon vecka! Vad tror ni?

Ja, jag vet att det inte är helt optimalt med att skapa en vana av bärselen..och jag gillar egentligen inte att använda bärselen överdrivet mycket heller. Men har haft så svårt att lugna honom på tidiga morgonen (ca 4-7-tiden) och dessutom varit som tröttast själv, så har tagit den tillfälligt lättare vägen. Han sover inte i vagn eftersom den står i hallen som är en trappa ned (enbart entre/hall där). Funderat över att skaffa en extravagn att ha inne, men har valt att köra utan och klara det ändå med fin attityd och buffande. Kan lugna honom med detta. MEN! Inte så mycket att han sover vidare under dessa trassliga pass just nu.. Ska säga att han sällan "skriker upp sig" utan bökar och stönar och vrider sig och när han kommer upp på gnälltoner försöker jag gripa in och lugna honom. Vilket inte alltid funkar. Sängen han sover i går att vagga (åt båda håll), så försöker simulera lite vagning och det kan också hjälpa. Tyvärr har jag nog hamnat i en ful ovana att vagga honom väl mycket också.. Men lite svårt veta var man ska dra gränsen och våga vara mycket tydlig och hur länge jag ska ha lite smekmånadsstil med honom?

Sen känns det som en utmaning att få bort midnattsmålet..men det där handlar väl om min attityd och när han känns mogen för det?

Tycker ni att vi kan börja köra med schema rakt av när han är två månader eller ska man känna av om han är redo eller inte (hur vet jag isf det egentligen?) Eller ska vi försöka få in honom lite successivt i schemat redan nu (han håller ju hyfsad rytm ändå..)?

Många frågor just nu..
younikawa

Inlägg av younikawa »

Hola Peppolina!

Om ni redan har en fin dagsrytm, hade jag nog försökt börja visa vägen för det tilltänkta schemat för lillen. Ett schema är för många skönt att kunna luta sig tillbaka lite på, man vet ju då att barnets behov stillas med de praktiska bitarna - mat och sömn.

Men ge utrymme för flexibilitet också, dvs. ha inte för bråttom (som jag hade och det blev inte alls lillan nöjd med). Behöver lillen sova tidigare än schemat säger, låt då vara så. Det svajar rejält till en början ibland, att då stirra sig blint på schemat stusar liksom bara tillbaka genom övertrött bebis eller stressad mamma med prestationsångest :)

Kram
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"