Kura?

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Anna Gren

Kura?

Inlägg av Anna Gren »

Hej alla,

Jag är stolt mamma till en pojke, snart 14 månader gammal. Malte är standardmodellerad sedan start, och det har jag tackjat min lyckliga stjärna för många gånger. Han har alltid sovit och ätit helt fantastiskt och är och har alltid varit en oerhört glad unge!

Men, nu har vi problem. Malte har sedan några månander tillbaka eget rum. Vi har en babymonitor och Malte har dörren till sitt rum stängd. Anledningen är att vi har två katter som vi ogärna vill ska hoppa på (alltså inte atackera, de är världens snällaste, utan just hoppa ner till eller på) honom i sängen när han sover. Därtill bor vi väldigt smått, och all aktivitret försiggår utanför hans dörr (jag vet att det inte är någon fara med ljud, men det känns lite onödigt). Så, vi har en babymonitor och sover i rummet bredvid.

Malte har ett schema där han sover en och en halv timme mitt på dagen och 12 timmar på natten. Han äter som en häst tre stadiga mål plus mellisar om dagarna. och naturligtvis en nattslurk på kvällen. Han somnar utan några problem alla, jag menar inga överhuvudtaget; läggs ner, får ramsa X4 (han är dock inte kurad, men gillar ramsan...) och somnar, oftast utan ett minsta pip.

Men på natten, någon gång mellan 1-3 så vaknar han. Om man inte tar upp honom, utan lugnar på stället, så blir han i sinom tid sur som tusan och då har vi, mot mitt bättre vetande, börjat ta upp honom till oss på nätterna. Så nu sover han i vår säng, hyfsat bra. Eller han sover jättebra, vi sover sämre. Anledningen till detta är många; jag har haft mycket på jobbet och inte kunnat riskera hårda nätter, men framför allt är jag och min make inte alls överens om hur vi ska hantera nätterna. Han tycker att det är vansinne att inte ta upp honom utan att lugna på stället. Tycker inte att det funkar. Det spelar ingen roll vad jag säger, han tycker inte om Anna och lär aldrig göra.

Så, jag kommer att få dra hela lasset här. Och nu skulle jag behöva lite råd... Malte somnar alltså bra, men vaknar på nätterna och blir riktigt sur om man inte tar upp honom. Han har napp. Sover på mage. Och att ha dörren på glänt så där som det står i boken, går inte med katterna, utan kanske under en övergångsperiod då de isåfall får vara instängda i vårt sovrum (ifall man skulle kura). Behöver jag ens kura? Hela grejen? Eller ska jag bara ta några nätter av total konsekvens, lugna på stället med solfjädern och verkligen inte ta upp honom?

Så, snälla, kom med råd! jag behöver dem verkligen!

/Anna
Storebror född januari 2010
Lillebror född 1 juli 2012, kurad i början av januari 2013.
Elle

Re: Kura?

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Nej ni behöver inte kura i stor stil. Precis som du skriver så handlar det om att sonen ska få tydliga och lugna svar på sina frågor. Ramsa, högt och tydligt direkt när han vaknar, avvakta och se om han lugnar sig, bekräfta honom. Blir han ledsen eller "fastnar" så går du in, lägger tillrätta, solfjädrar honom lugn och ut med ramsan. Kom ihåg bekräftelsen.

Prata igenom saken med mannen så att ni är eniga, så inte han plockar upp barnet. Otydliga besked är det sista juvelen behöver.

Sedan kan ni ju passa på att ta bort nappen om ni vill. För många stora juveler, stör den mer än gör nytta.

Se även över dagen så att juvelen får rejäl utevistelse där han får gå/springa och röja fritt och vara delaktig i allt vad ni behöver göra där hemma. Sedan busa och skratta mycket och en rejäl dos innan läggdags.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Anna Gren

Inlägg av Anna Gren »

Du är en ängel, tack så mycket för ditt svar!

Ofta när han börjar kinka mitt i natten så är han inte riktigt vaken först. Ska jag ändå ramsa då, eller ska jag vänta och se? Kanske stör jag honom, kanske motar jag uppvaknandet i grind? Vad tror du/ni?

Och ska jag ligga utanför hans dörr nu några nätter kanske, så jag hinner dit snabbt?

Tack igen!
Storebror född januari 2010
Lillebror född 1 juli 2012, kurad i början av januari 2013.
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, jag tycker att du ska ramsa direkt för att visa att det fortfarande är natt. Kom ihåg bekräftelsen.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "