varför funkar det inte??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sue

varför funkar det inte??

Inlägg av sue »

Hejsan!

Jag har aktivt kurat min lille 7 månaders Wille i ungefär 2,5 månad och jag tycker aldrig det klarnar, alltid är något "fel" är det inte daglurarna är det natten. Han har vridit occh vänt sig som en mask, han har bajsat varje natt ett par veckor, han har vaknat av ingen särskils anledning och inte velat somna om på 20 minuter. Vad gör vi för fel! Jag tror inte det är vargar för min man som har tagit nätterna den senaste tiden vet nog inte ens vad vargar är!!

vårt schema är så här:

6.30 morgon
7 frukost gröt och amning
8.30-10 sova (funkar toppen)
10 välling
11.45 lunch
12.45-14.15 sova middag
14.45 mat
16.40-17 sova
17.30 gröt
nattslurk
19 natt

Dagen har funkat bra med det nya schemat!
För 1 månad sedan bodde han ihop med storebror 2,5 men eftersom han aldrig sover hela nätter och vaknar och är vrålarg blev storebror orolig för att gå och lägga sig i deras lilla rum och började krångla vid läggningen. Kruxet är att vi bara har 2 sovrum så Wille sover i vårt rum!

Kan nån hjälpa? känner mig som en loser som inte reder ut detta!

mvh sue
juline

Inlägg av juline »

hej,
du är absolut ingen loser! Det är bara den som ger upp! :)

Jag kan nog tyvärr inte hjälpa dig så mycket eftersom vi själva letar oss fram till "målet"...
Men jag ville skriva till dig ändå för att vi verkar befinna oss i en liknande sits.
Lillasyster (8 månader i dag :heart: ) har precis flyttat in till storasyster (snart 3 år) och hon ville inte heller sova med skitungen som väcker henne hela tiden :wink:
men vi försöker få det att funka för vi vill inte flytta ut lillasyster igen.

Jag tror att de stora bovarna i våra draman är storasyskonen :wink:
Vi ska absolut inte skylla på våra största älsklingar men visst stjälper de ibland.
Jag har fegat ur och kört dammsugaren utanför lillasysters dörr under dagluren för att storasyster har en benägenhet att göra plötsliga och höga ljud.
Om hon tycker att lillasyster väcker henne på nätterna så är det minst lika ofta tvärt om när storasyster hostar sin allra djupaste förkylningshosta...
suck!

Jag tycker att ditt schema ser jättebra ut! Möjligen undrar jag om det blir mycket med välling så nära lunchen men å andra sidan ska det väl inte påverka natten...

Har det varit bättre förut? Har han någonsin sovit hela nätter? Om så är fallet kanske ni har någon "loggbok" att gå tillbaka till? Isåfall kanske ni kan se om ni gör något annorlunda nu mot då? det är lätt att bli hemmablind 8)

Hoppas att AW (eller NÅGON) svarar på ditt inlägg för det skulle hjälpa även mig!

Lycka till!!!
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Sue
Man måste inte nödvändigtvis sova varje minut under sin sovtid. Vaknar man lite så gör man. Men somnar man om på 20 minuter och det inte händer samma tid varje natt så fundera inte så mycket på det. Låt honom vara!

Det är nämligen det som jag tror är er största bov. Ni stör honom för mycket(gissar, för du beskriver inte hur eller vad ni gör när han vaknar). Vaknar han, så låt honom vara tills han verkligen ber om hjälp - DÅ sätts en ramsa in. Det är först då som han är mottaglig. Buffa eller solfjädra bara om det är supermegakris.

Om ni absolut tycker att ni ska byta bajsblöja mitt i natten så gör det i sängen när det är så örkt det går. Annars kan man smörja på extra mycket fet salva, så kan ni vänta med att byta till morgonen. Det kommer också troligen göra att han väntar med att bajsa till morgonen.

Delat sovrum kan jag inte ge några direkta tips om, mer än att ni måste bestämma hur det ska vara. Tänk på att storebrors frågor ställs genom påståenden.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
sue

för mycket trafik....

Inlägg av sue »

Tack för era svar!

Skönt med svar från någon i samma sits :!: kanske är det så att vi stör honom men vi ramsar bara när han ber om hjälp (tycker vi) Ibland har vi dock varit inne och lagt tillrätta eftersom han ofta hamnar i konstiga liggställningar, benen ut genom spjälorna över spjälskyddet mm.
Har inte vågat flytta in honom tillbrorsan än men vill det gärna!
:oops:
kramar sue
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, juline :D Tack, LO :D

Betänk tiominutersregeln, som faktiskt kan lugna det mest varghärjade moders- och fadershjärta: låt honom somna som han vill, kan och gör, hur nipprigt det än är. Låt honom sova i tio minuter (inte tjugo). Då kan ni gå in och lyfta/lägga rätt, utan att han märker det.

Spar på trafiken :!:

Snart blir det dags för hopflytt :!: Och då ramsar ni dem båda över en kam, om och när det behövs :wink:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
sue

minskad trafik

Inlägg av sue »

Tack för råden! :)

Har minskad trafiken och nu funkar det bättre men han vaknar alltid någon gång per natt och låter. Har stämma som en riktig mini Pavarotti. Det räcker dock ofta med en ramsa för att det ska bli lugnt i huset igen!

har tidigare berättat om storebror Calle (2,5 år)som blir störd och oroad av lillebror i samma rum. Fick då förklaringen att storebror känner ansvar och att det skulle bli annorlunda om vi var lite snabbare på att ramsa och med det visa att vi tar hand om lillebror och att han kan sova lugnt vidare det stämmer va??

Han verkar vara extremt mån om sin egen integritet, person och saker vid denna ålder. han tycker att brorsan stör i olika sammanhang tex om de sitter brevid varandra så tycker han att lillebror knuffas och bråkar om han råkar snudda honom och blir avvisande men slår inte, tycker att alla saker är hans osv. Hur förhåller man sig till detta??

kramar sue
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"