Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Sarisparis »

lilla mia skrev:men hur funkar det med tygblöjor? man slänger väl inte in en bajsblöja i maskinen? måste väl ta bort bajset först?
Ja, bajset tas bort först. Det gâr faktiskt mycket bättre än jag trodde, man 'skakar' av det ovanför toaletten. Själva tyget som är i kontakt med barnets rumpa är i ett sorts fleecetyg, sâ bajset faller av mer eller mindre av sig själv. De gânger lillebror varit lös i magen har jag använt en gammal nagelborste för att fâ bort det värsta innan tvätt i maskin (och övergâtt till vanliga blöjor sâ länge diarréen hâllit i sig :wink: ).

I den modellen vi använder sâ är det en sorts ficka mellan detta fleecetyg och det yttersta (täta) tyget, i vilken man lägger absorberande inlägg. Dessa tas ut innan tvätt och tvättas med själva blöjan.

Hittade just en svensk sajt http://www.tygisar.se där du kan se mer om olika typer av tygblöjor, om du är intresserad. :D (svarar gärna pâ fler frâgor ocksâ, om du har :wink: )

:heart:
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hejsan!

inatt startade vi en liten kur. borttagning av nappen och borttagning av nattmålet kl 24. :)

maken tyckte det var dax att plocka bort nappen eftersom den snarare är till besvär än hjälper på natten då elias tappar den hela tiden eller drar ut den med händerna. och jag tänkte att va sjutton. nu kör vi. lika bra.

jag känner att jag vill behålla 04 målet ett tag till eftersom jag inte tycker han äter tillräckligt på dagarna än.

nappen tog vi redan igår morse. det tog så klart längre tid att somna och lurarna blev också kortare än de skulle vara under gårdagen.

nattningen igår kväll gick bra. men sen har han (såklart) sovit oroligt hela natten. tror nog vi kom upp i 4 skriktimmar totalt. inatt tyckte jag ändå det var ok men morgontimmen mellan 05.30- 06.30 var inte rolig. jag gjorde morgon 06.30. stackarn var helt hysterisk, svettig och jättesugen på mammas tutte trots att han fick flaska 03.30. åhhh, vad jag kände mig som en dålig mamma. :cry: tänkte nej, det här kan inte vara rimligt. tänk om han får men för livet av all vagning. stackars, stackars....

men efter vi fått i oss lite frukost och kommit igång och han åter började le och vara glad trots att han var jättetrött (såklart) så kändes allt lite bättre igen. och på morgonluren la jag ner och han somnade på stört i vagnen. nu efter lunch krävdes några vagningsdrag. han har sovit utan ett pip nu i snart två timmar. :) (egentligen har han 1,5 timme inplanerat nu men jag tyckte han kunde få två timmar för att komma ifatt). så lite ny attityd har infunnit sig inför kommande natt.

två praktiska frågor;

vid 4 målet så har han tidigare fått 150 ml ersättning, vilket räckt. och då ätit en gång innan från mitt ena bröst kl 24. inatt fick han också 150 ml. han skulle säkert kunnat dricka mer. borde jag göra mer? med tanke på att han var jätteorolig i en helt timme i morse trots att han ätit. och sen åt bra även till frukost.

nån som har tips på hur man gör med små bebisar som inte tycker det är roligt att åka bil? han skriker konstant från jag spänner fast honom till vi stannar. (förut hade jag ju nappen som oftast funkade tills den ramlade ut.) jag har honom bak så når honom inte är jag kör.

KRAM.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej! :D

Bra att initiativ att sluta med det sena kvällsmålet och nappen. Det är dags att liten börjar vägen mot att bli stor. :wink: Och då måste han ju får förutsättningar för det, eller hur?
Men det tar lite tid att vänja sig vid nya saker så ge det några dagar till så ska du se att det blir bra.
lilla mia skrev: vid 4 målet så har han tidigare fått 150 ml ersättning, vilket räckt. och då ätit en gång innan från mitt ena bröst kl 24. inatt fick han också 150 ml. han skulle säkert kunnat dricka mer. borde jag göra mer? med tanke på att han var jätteorolig i en helt timme i morse trots att han ätit. och sen åt bra även till frukost.
Jag hade gjort full flaska och så får han äta så mycket som går ner, viktigt är att magen är mätt för först då kan man sova riktigt gott.

lilla mia skrev: nån som har tips på hur man gör med små bebisar som inte tycker det är roligt att åka bil? han skriker konstant från jag spänner fast honom till vi stannar. (förut hade jag ju nappen som oftast funkade tills den ramlade ut.) jag har honom bak så når honom inte är jag kör.
Nu har ju alla våra barn tyckt att det varit helt ok att åka bil så några jättebra förslag har jag väl inte men musik brukar vara lite avledande för ledsna barn. Något roligt att titta på, vi fick en båge som satt under stolen och så var själva bågen framför barnet och där fanns färgglada prylar att titta på och så småningom även pilla på.
Mm, mer kan jag inte komma på, tyvärr.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

mycket bättre natt inatt! han sov i princip till nattmålet kl 03.30. :) var uppe och vagnade kl 24 och 03 men då bara i en minut båda gångerna. han åt med mycket god aptit. jag hade gjort lite mer än föregående natt men han åt ändå slut så jag ska göra full flaska inatt. bättre att han får släppa när han inte vill ha mer som med bröstet. möjligen blir frukostamningen lidande men jag får hellre till morgontimmarna. han började vakna krångla 04.45 imorse. (då borde han ju fortfarande vara mätt?) sen höll han på fram och tillbaka en timme och sista 45 minutrerna var det konstant skrik/gnyende om vartannat till jag gjorde morgon kl halv sju igen. :( men natten var ju toppen!

kram.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

3:e natten var ytterligare lite bättre! han sov utan ett kyst mellan 19-02.30. fick vagna lite där och sen vaknade han vid 03.15 igen. hade gjort en full flaska ersättning men brösten höll på att sprängas så han fick amma istället. som tur var fick jag honom att ta båda brösten. i vanliga fall tar han bara ett. sen sov vi båda skönt vidare till 07! maken vagnade en omgång vid 06 också. det var allt! :D

men, jag vet i sjutton om han glömt nappen när han ska somna??? det tar minst 10 minuter oftare 20-25 att få honom att somna nu sen vi plockade bort den. han skriker konstant! det är jättejobbigt! :( från att bara ha lagt honom och han somnar själv till att nu varken vagning eller promenad ute fungerar.

han pickar med huvudet och söker. får tag i täcket ibland och försöker suga lite på det. har testat med en snutte invid ansiktet men han skriker bara. han har inte fattat heller att handen är bra att suga på. har testat och ta upp honom och amma. han tar tag men när han märker att det kommer mat så släpper han. inte hungrig alltså. hur göra så han kommer till ro?

schemat;

07 godmorgon ammas
08 havregröt på ca en halv dl vatten
09 sova 45 min
10 amma
11 grönsakspuré ca 2 iskubstärninngar+ frukt/katrinplommon
12-13.30 sova 1,5 timme
13.30 ammas, därefter dagishämtning)
14.30 mellis en halv banan
15.30 sova 45
16.30 ammas
17.30 risgröt en halv-en portion
18.45 kvällsslurk amning
19.00 sova

det känns som det är mat HELA tiden. han ammar bäst om han får när han fortfarande är sömntung. för att han ska hinna bli lite hungrig inför smakisarna behöver det gå en timme.

har testat att ge tex lunchen med grönsaker kl 10 och så amma direkt efter istället. det funkar ibland. men många gånger blir han istället ledsen. känns som han behöver vara något så när mätt för att ta tålamod att sitta med maten. han gapar inte direkt.... men gillar fruktpuré och och gröten!

hur ska jag göra för att få måltiderna lite kortare men ändå få i honom?

kram från lilla mia

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Några sena tankar från mig till dig;

Bra natt! Toppen, nu är det bara att fortsätta åt det hållet så nätterna blir utan avbrott för mat och vagning.

Äsch, glöm nappen han kommer hitta någon annan lösning på sitt sugproblem, låt honom hållas så fixar han det snart.

Men jag fattar inte riktigt varför han ska äta hela tiden? Magen behöver få vila, hungern måste få frodas lite för att aptiten ska öka. Nu är han ju en stor kille och ingen liten pyttebebis så gör ett schema med 3,5- 4 tim mellan målen så kommer han både äta mer och sova bättre på nätterna.

Kanske så här;
7.00 väckning och amning, därefter gröten
9-9.45 sova
11.00 mat och amning
12.00-14.00 sova
14.00 amning och frukt
15.30-16.15 sova
17.00 gröt och amning
18.45 kvällsslurk
19.00 sova natt

Du skriver att han ammas bäst om du tar upp honom och ammar direkt. Men jag skulle absolut våga mig på att ge mat, frukt och gröt innan du ammar. Har du lite längre tid mellan måltiderna så orkar han äta mer vid varje mål även om det tar några dagar innan han vänjer sig vid de nya rutinerna.

De flesta nyheterna för små barn måste presenteras och presenteras om och om igen innan de faller i god jord och godkänns. Så det gäller att inte ge upp för tidigt, det gäller att inte misströsta, tvärtom gäller det att tro på det du gör.

Emil vräkte i sig mat från första tuggan, han bara gapade och svalde med stor glädje. Sigge avskydde allt vad mat hette, han fick kväljningar och var otroligt motvillig att öppna munnen. Vi trugade inte, några ledsamheter ville vi inte ha men vi erbjöd smakportioner dag efter dag, mål efter mål och så småningom kom han på att det faktiskt var väldans gott. Sen den dagen har han ätit som en häst. Mika var som Emil, hon åt från första tuggan och njöt av det.

Det roliga med pyttisar är att de enda dagen kan "tycka" en sak för att nästa dag "tycka" helt tvärtom. Därför är det så viktigt att ge alla förändringar en ärlig chans, flera dagar alltså innan man utvärderar och eventuellt förändrar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack för svar!

jo, jag känner ju att det blir mycket mat på schemat. detta för att jag fortfarande tänker ammning som huvudföda och då har amningen blivit direkt efter sömn för han som jag skrev äter bäst då. men samtidigt behöver han ju ha mat strax innan ett nytt sovpass och då har det blivit den fasta maten då... känns som man är i ett litet mellanläge nu mellan smakisar och kunna äta sig mätt på "vanlig mat". men jag ska testa på att strunta i amningen direkt och koncentrera maten till ett och samma tillfälle.

vi har dagishämtning mellan 13.45-14.15 så det funkar inte att sova då eller äta mellis. jag hade gärna haft 12+45+2+45 men iom att han måste ha två timmar vakentid innan det är någon idé att försöka lägga honom så infaller inte lunchluren förrän 12 och han måste ju plockas upp 13.30 för vi ska hinna iväg. så därför blir långluren bara 1,5 timme.

kanske så här:

07 godmorgon, amma, gröt
09-9.45 sova
11 lunch+amning
12-13.30 sova 1,5 h
14.30 mellis+ammning
15.30-16.15 sova
17.30 gröt (här ska det så smoningom komma in middag istället)
18.45 kvällsslurk
19.00 godnatt

det blir ju spännande att se hur dagishämtningen går utan mat i lilla magen...

det positiva idag har varit att han åt riktigt bra till lunch (morot, palsernacka och potatis!)

men han kan inte komma till ro när han ska sova. förut har han somnat i bilstolen till dagis (med nappen) men nu skriker han konstant till vi är hemma igen. 8.45-9.10. då får jag slänga av honom ytterkläderna och ner i vagnen. tog väl 5 minuter för honom att somna mha vagning. han är ju jättetrött speciellt nu när morgonen oftast blir 06.30...

lunchluren. lägger 12. tar 10 minuter att somna mha vagning. skriker direkt jag lägger ner.
vaknar efter 45 minuter. ger honom en chans att somna om men det går inte. vagnar. skriker i 10 minuter. blundar och vill inget annat än sova. gnor runt. skriker upp sig igen. jag tar upp för att lugna. hulkar och är alldeles till sig. provar att lägga igen. misslyckas. således blev det 45 minuter och inte 1,5 som planerat. tiden rinner ju iväg så när det bara är en kvart kvar till dagishämtning så ger jag liksom upp.

em lägger kl 15. (vaken sedan 13) tänker att ha ska få 1,5 timme nu istället. det tar 35 minuter att somna! vagnar, skriker, vagnar mer. tar upp efter 15 minuter. lugnar honom. lägger ner. skriker upp sig direkt. vagningen tar inte. jag skiter i det. :evil: låter honom skrika medan jag plockar av lunchen! skrik, skrik, skrik i 10 minuter. vagnar igen. somnar efter 5 minuter. helt genomsvettig. ser ut som han badat och det rinner svett på kinden..... :( :?

det är väldigt svårt att inte låta tankarna gå till byrålådan där napparna är undanstoppade.

är det ok att byta lunch och emluren så här? eller bättre att försöka hålla till ordinarie lurar iaf. tänker att det är risk för övertrötthet? nu blev det bara 45 minuter även på em luren pga att det tog så lång tid för honom att somna.

eller är han redan övertrött när jag lägger honom? eller inte tillräckligt trött och blir därför förbannad? fast förra veckan fungerade toppen med just detta schemat. så tnkarna går ju igen till att han inte kommer till ro utan nappen. kankse kan maken hjälpa till att få ordning på det hela nu över helgen. elias gillar hans vagning bättre.

kram.

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

ok. jag insåg igår kväll, efter att en liten fågel :heart: viskade i mitt öra, att jag har attitydsproblem!

såklart, jag saknar attityd och det rätta förhållningssättet i de senaste dagarnas förändringar. hakade ju på maken som bestämt tyckte att vi skulla ta nappen (varpå jag insisterade med att ta ett av nattmålen också). skönt att hänga på hans energi och inte alltid ta det aktiva beslutet själv. men egentligen var jag inte riktigt peppad och då var det väl inte det smartaste att sätta igång en söndag med en ny arbetsvecka som knackade på dörren :roll: . så istället för att tänka vad bra- nappen är borta! så tänker jag;
åh, vad drygt det är utan nappen. och vad var det jag sa (tänkte) nu skriker han jämt i bilen och det blir krångligt med morgonluren eftersom han inte kommer till ro i bilstolen. den blir försenad och han blir övertrött.

idag är ingen dagisdag och han somnade fint i vagnen på två minuter med ett par drag i vagnen.... :D

ska läsa på om attityd och förhållningssättet i favorittrådarna snarast!

och nu är det ju fredag och maken finns till hands hela helgen. :)

idag är jag helt dränerad på energi. har säkert varit uppe en gång i timmen sedan kl 01 och vagnat. han fick flaskan kl 03.30. åt bara 150 av en full flaska. rapade och lades tillbaka. somnade inte om på stört som han brukar utan pratade lite för sig själv först. fortastte sen att vakna 3-4 gånger till innan jag åter gjorde morgon (arg och irriterad) kl 06.30. efter matningen inatt höll han på att rapa och kräkas om vart annat. det var väl det som störde honom ett par av gångerna iaf. varför blir det så? vissa mornar är det ju bara rap direkt efter flaskan och sen bra med det?!

enda gången denna vecka som han sovit till 07 var den natten jag ammade istället för att flaska. men då åt han från båda brösten under 45 minuter.... flaskan tar han ju på 10 och efter rapen vill han inte ha mer.

sen har jag ju min lilla stora selma (som för övrigt även slutat med nattblöja sedan en vecka tillbaka!) som tjatar/pratar/upprepar allting HELA tiden. jag håller på att bli tokig på henne.

morgon nu mammis! morgon nu mammis! ja, det är morgon nu svarar jag. morgon nu mammis......
elias i din säng mammis?, elias i din säng mammis?
låter mammis? fönstret är öppet svarar jag. låter mammis? låter mammis? orkar inte svara mer. klockan låter! klockan låter! klockan låter! klockan låter, klockan låter!
upp nu mammis, upp nu mammis? göra gröt nu mammis? göra gröt nu mammis? aaa, sluta tjata selma! duka nu mammis, duka nu mammis, duka nu mammis. elias ledsen, elias ledsen, elias ledsen, kolla nu mammis, kolla nu mammis, kolla nu mammis typ 50 gånger.
ni fattar, hon nöjer sig inte med att jag bekräftar en gång utan fortsätter. HELA dagarna!

funderar kring ramsan. vi har inte infört den. min plan var att vänta till vi flyttar över till spjälsängen och han sover hela nätter. känns som det är vagningen som är verktyget nu så länge han ligger i vagnen. men det kanske är dumt att vänta till dess. har förhoppningar om att vi är där om nån månad.

vad skönt det är att skriva av sig!

kram!

Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jag måste bara skriva att det blir bättre, det där med nappen. Vi trodde nog till en början att sorgen efter nappen skulle bli jobbig. Men, till min förvåning, var det bättre efter ett dygn och jag skulle säga helt glömd efter tre dygn. Olof har inte direkt hittat något annat substitut heller, typ fingrarna eller så. Det har gått ändå.
Så, håll ut, den glöms snart. Du ammar ju också, det är ju bra, om Elias har uppdämt sugbehov. :D
Kram Malin
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Nimrah

Inlägg av Nimrah »

Vilka kloka ord Gunnarsmamma! :heart:
bäbis Y 080106 1:a kurdag 22 maj 2008
bäbis S 100717 Standardmodellerad
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hmmm, han har varit nappfri 5 dygn. söker alltid vid sovning. och somnar oftast med ansiktet rakt ner i madrassen med örngottet blött av dregel.... :( nu ska här läsas attitydtrådar!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej lilla mia,
lilla mia skrev:nu ska här läsas attitydtrådar!
:thumbsup:

Tveka inte att botanisera bland krönikorna ocksâ! Jag gilllar t ex den här, men det finns MÂNGA fler...

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... lla-barnet

:heart:
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

lilla mia skrev:och somnar oftast med ansiktet rakt ner i madrassen med örngottet blött av dregel....
Det där känner jag verkligen igen. Jag får flytta bort Olof från det blöta till mer torra delar av sängen, många gånger.. Jag tycker dock att ju kortare tid att somna desto mindre tid att dregla ner sängen så det har blivit bättre.

Hur gick det för er i natt? Vi hade en riktig skräpnatt, fy sjutton, många uppvak. Att det skall vara så svårt att få rofylld sömn.
lilla mia skrev:...kolla nu mammis typ 50 gånger.
ni fattar, hon nöjer sig inte med att jag bekräftar en gång utan fortsätter. HELA dagarna!
Ooh det där känner jag också igen, så väl. Det var ett tag sedan men jag minns att vi brukade skoja och låtsas som om vi inte hörde, typ log och sade: Vad sa du? säg det igen! tillslut trillade poletten ner att han upprepade sig, då ramla vi ihop på golvet av skratt. Vi gjorde så några gånger, han behövde påminnas.
Min grabb tror fortfarande inte att man hör vad han säger om man inte ser honom i ögonen. Han tror inte jag lyssnar tillräckligt uppmärksamt trots att jag intygar att jag hört allt vad han sade. Jag får bevisa genom att återge varje ord. :wink:
Usch nu lät det som om jag inte ser min son i ögonen, jag menar när man inte kan, såklart.
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Du har ju redan fàtt ett svar pà den h!âr fràgan, men jag tänkte ändà berätta hur vi gör. :D
lilla mia skrev: men hur funkar det med tygblöjor? man slänger väl inte in en bajsblöja i maskinen? måste väl ta bort bajset först?
Vi har vikblöjor för de torkar sà fort och blöjbyxor pà det. Längst in mot huden har vi rispapper. Det är ett litet tunt papper man lägger i för att ta imot bajset. När det är en bajsblöja tar man helt enkelt bort pappret med bajset och slänger i toaletten, hur enkelt som helst. Man fàr skölja av lite det som kommit vid sidan om, men det är som regel inte mycket. Om det bara är kiss kan man faktiskt tvätta rispappret upptill en 5-6 gànger innan det blir svagt och trasigt. Dà kastar jag det i soporna eller nu har jag tillochmed börjat använda dem till att skura toalocket med...

Itillägg har jag med fjärde tygblöjbarnet kommit pà ett sànt super system med blöjhinkar. Innan hade jag vatten i hinkarna med tea-tree oil droppar, men nu har jag tea-tree oli blandat med vatten i sprayflaska och sprayar rakt pà blöjorna sà ligger de där i torr hink med lock. Superenkelt!

Vi sätter bebisen pà toa vid varje blöjbyte och han bajsar faktisk ganska ofta där. Läste precis om en teori att bebisar inte kan hàlla sig, men släppa sig. Och det gör han pà toan, släpper sig, nàgon gàng kiss, nàgon gàng bajs nàgon gàng inget. Ingen kamp, ingen press, bara erbjuda möjligheten och det är ju där skiten hör hemma om man sà säger. Det har vi sedan han börjat äta annat än bara tuttemjölk, för dà tycker jag att bajsblöjorna inte är sà mysiga längre. :roll:

Vi använder kastblöjor pà natten, annars stinker det bara fôr mycket. Det är för mycket pink, för länge.

Ja, det var dagens novell. :lol:
Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

tack, det verkar ju inte speciellt krångligt det där med tygblöjor ändå. men jag skjuter det på framtiden. finns annat att lägga krutet på nu.

nätterna går inte framåt. i princip har han uppvak en gång i timmen från midnatt fram till maten kl 03.30. ibland sover han sen lugnt till 06 och ibland fortsätter han vakna en gång i timmen även efter maten. det krävs inga långa vagningsvändor men upp måste vi iaf. och 06 vaknar han alltid och skriker till jag gör morgon 06.30. oavsett om vi vagnar eller inte.

har ju som sagt inte infört ramsan. så det ända vi har att ta till är just vagningen. går och hoppas på att han ska sluta ha uppvak i och med att vi ändrat mattiderna så han får 3 timmar mellan målen (fast i praktiken blir det ibland bara 2,5 för han är så himla hungrig efter 3 så han inte kan äta utan bara skriker).

detta har resulterat i att han bara ammas två gånger per dygn. för han äter sig mätt på vanlig mat/gröt nu. erbjuder bröstet efter men han vill aldrig ha det. på mellis har jag valt att amma kl 13.30 efter långluren och sen ge banan efter dagishämtningen kl 14.30. just för att få i honom bröstmjölk. och så ammar han på morgonen.

tycker kanske han är lite liten att bara ammas två gånger om dagen. ska jag ge mindre mat så han får plats med bröstmjölk vid nått tillfälle? fast samtidigt tänker jag att mat borde ju mätta mer vilket bäddar för bättre sömn....

maken har föresten lagt lillkillen alla svpass idag och det har tagit som mest 3 minuter innan han somnat! =D>

fortsatt trevlig helg!

Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"