Förbluffad! Trots och rädsla...

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
lalisen

Förbluffad! Trots och rädsla...

Inlägg av lalisen »

Ny här... men behöver lite support. :wink: Har kommit fram till att min kille som är 2 år och 9 månader är en blandning av "den starke" och "den känslige". Han är envis så in i bomben och stark på ett sätt, men otroligt känslig och kan verkligen bryta ihop totalt över vissa saker. Han började trotsa tidigt. Antagligen pga att han är väldigt tidig i allt. Alla säger det runt oss, BVC och alla som träffar honom. Vid 2 år och bara nån månads ålder pratade han flytande. Aldrig att man behöver gissa sig till. Han är exakt och knivskarp i sina iakttagelser och slutsatser. Jag har med hjälp av trotskapitlet i barnaboken lyckats att äntligen styra upp all trots. Brukar kunna avstyra hysteri genom "förvisning" - du får stanna här tills du slutar slåss och väljer att vara snäll osv...

För det är just det som är hans specialitet - att slåss - med flata handen i ansiktet och att nypa och att rivas. Kan göra riktigt ont ibland faktiskt... hmmm.. :roll:

MEN idag hände nåt nytt! han flippade ur fullständigt och allt som jag kontrade rann av honom och han fortsatte bara... det bara stegrades och till slut tappade jag fattningen och röt till på skarpen. Hjälpte inte heller. Till slut ringer jag min mamma i ren desperation (hon bor rakt över gården) och ber henne komma. Hon frågar i telefonen om det kanske är så att han har ont nånstans. Jag går upp och frågar honom. Neeeej. Men då frågar jag honom: Är du rädd för något? Och mycket riktigt, då kommer det fram att han är helt vettskrämd för monstrena under sängen. Dessa hade han talat tidigare om eftersom han TYVÄRR hade sett Monsters Inc. Ni vet den där tecknade filmen. Jag hade lovat att det inte finns några monster eller att de kommer sen. Jag sa att det bara var leksaker under sängen. Mamma kom in och då började vi nysta i det... Han hade alltså varit HYSTERISKT rädd för det han trodde fanns under sängen och försökte fördröja att sova så länge som möjligt för han visste inte vad han skulle ta sig till..... :^o :shock:
Vi lät mormor ta med sig filmen och förklarade att monstren nu hade flyttat ut! Ut ur tv:n (för det var BARA där de fanns hade jag förklarat) och ut ur vårt hus.

HAR NÅGON ANNAN VARIT MED OM LIKNANDE? VAD SÄGER ANNA W OM DETTA?
Ewa

Re: Förbluffad! Trots och rädsla...

Inlägg av Ewa »

Hej!

Bra att monstren nu flyttat ut! Det var väl det lämpligaste sättet att bli av med dem :thumbsup: Skulle monster (i diverse skepnader) flytta in när han blir lite större så kan man med fördel jaga bort dem medelst monstersprej eller annat som finns tips om här inne på forumet, om så skulle behövas. Små känsliga typer brukar inte superdigga storbarnsfilmer. Det är oerhört mycket information att ta in, som man varken kan relatera till eller hantera. Så jag tycker gott att man kan vara rejält selektiv med vad man visar. Det finns väldigt mycket bra film gjord för 2-3-åringar så man behöver verkligen inte gå miste om filmupplevelser. Och Disney/Pixar och annat finns kvar tills de har åldern inne. Så det hinns med om några år.

Vad gäller trots... Jag tycker med fördel att man kan erbjuda bättre lämpade vägar att gå. Så slåss man visar man VAR man får slåss, för det är ju inte i sig fel att bli arg och behöva boxa av sig en smula. Bara att man ju inte kan göra det på folk och fä, för då gör det ont på dem. Alltså får man lära sig HUR man gör när man har det behovet. Handlar inte så mycket om att ungen ska vara snäll. För det är man ju inte jämt och ständigt. Och vill man nog i ärlighetens namn inte alltid att ens ungar till varje pris ska gå omkring och försöka vara. Men däremot får man ju ta hänsyn till världen omkring. Och världen omkring trivs inte så bra med vare sig för högljutt skrik eller hårda tag, så då får man hitta modeller för hur man får ur sig det utan att världen omkring drabbas av det.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"