Tack Anna09 och chokladkaninen, för era svar! Jag skrev ett svar till er båda för ett tag sedan men såg nu att det inte hade blivit publicerat, hmm konstigt.
Vilket fall som helst, era svar hjälpte oss super mycket.
Med jorden så gjorde vi följande: Jag sa ” Men här kan ju inte jorden ligga, vi måste borsta upp den kom så hämtar vi borsten”, vi hämtade borsten och borstade upp jorden, la tillbaka jorden i krukan och sen var hon klar. Nästa gång gjorde jag samma sak och efter gav jag henne borsten så att hon kunde göra det själv, hon tittade upp på mig, log och började skratta

och sen borstade hon på. Och inget mer jord på golvet efter det!
Glasögonen jobbar vi på, med det går framåt!
Chokladkaninen, vilken härlig tråd ni har, tack för tipset.
När jag ändå skriver så undrar jag hur ni gör med blöjbyten när mutor inte funkar alls. Vi har prövat alla slags mutor men nästan alltid så blir det gråt och vändnings fasoner varje gång vi skall byta blöja, och mutan ner på golvet. (Det är ju nästan så man vill sluta med dem nu, synd hon bara är ett år

) Har ni några bra råd så tar vi tacksamt emot dem!
Och just det, jag ville också fråga en annan sak. Hon har börjat bli riktigt ledsen om vi inte förstår vad hon vill eller vill ha. Jag har läst lite om dessa pek tavlor men undrar om hon inte är för liten för det?! Vad tycker ni? Om man skall göra dem, hur förstår barnen vad de olika sakerna betyder?
Tack igen!