Kan vi gå in i sovrummet?

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Rosine

Kan vi gå in i sovrummet?

Inlägg av Rosine »

Vår lillasyster (9 månader) har inte än flyttat in till storebror. Vi vill inte vänta mycket längre med det finns två problem där vi inte riktigt vet hur vi ska hantera dem.
Det första kanske är inget problem. Det är bara att de har olika nattningstider vilket passar oss bäst just nu. Storebror (2,5) går och lägger sig ca. en halv timme senare. Kan vi bara gå in och lägga honom när lillan har somnat? Läggningen är ju inte precis lugn, oftast rider han intill rummet, på hästen eller på pappan, och så tycker han att det är mycket skoj att klättra in i sängen. Tror ni att lillan ska vakna av detta?
Det andra är att storebror ibland verkar drömma otäckt och vaknar gråtande. Det började för några veckor sedan. Hittills har vi gått in då, lugnat honom, kanske sjungit en stund och sedan gått ut när ha kände sig trygg igen. Annars somnar och sover han jättebra därför har jag aldrig sett detta som något problem. Men kan vi fortsätta med detta när lillasystern sover i samma rum? Hur gör ni när era barn har otrevliga drömmar?
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
miar70
Kontakt:

Re: Kan vi gå in i sovrummet?

Inlägg av miar70 »

Hej Rosine :D

När mina barn börjat dela rum har vi alltid haft samma läggtid, för enkelhetens skull. Det är så mycket roligare och lättare att busa dem samtidigt i säng och de kan busa och säga godnatt till varandra också. Jag tycker läggtiden är en av de bästa stunderna på dagen, då kramas det hejvilt och berättas hur mycket de älskar varandra. En rolig, mysig avslutning på dagen helt enkelt, och det kanske är värt att kompromissa läggtiden på dem båda då?

Visst kan och får man gå in till barnen på natten om det behövs, min erfarenhet är att syskon så gott som aldrig väcker varandra. Många gånger har jag förvånats över hur syskonen kan sova sig igenom natt-trots, magsjukor, kruppanfall och allt möjligt annat.

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

miar70 skrev:När mina barn börjat dela rum har vi alltid haft samma läggtid, för enkelhetens skull. Det är så mycket roligare och lättare att busa dem samtidigt i säng och de kan busa och säga godnatt till varandra också. Jag tycker läggtiden är en av de bästa stunderna på dagen, då kramas det hejvilt och berättas hur mycket de älskar varandra. En rolig, mysig avslutning på dagen helt enkelt, och det kanske är värt att kompromissa läggtiden på dem båda då?
Vad härligt det lâter, sâ hoppas jag att det blir hos oss snart ocksâ! :D

Vi har fortfarande olika sovtider för vâra smâ (som delar rum), lillebror läggs ca en halvtimme innan storebror. Det gâr bra, vi busar diskret (man kan smyga som tysta indianer :D ) in oss till hans säng. Skulle lillebror inte ha somnat till helt sâ är det inga problem. Själva nattningen av storebror gâr ju sâ fort, vi gâr ju nästintill direkt med ramsan som i sâna fall riktas till bâda tvâ.
miar70 skrev:Visst kan och får man gå in till barnen på natten om det behövs, min erfarenhet är att syskon så gott som aldrig väcker varandra. Många gånger har jag förvånats över hur syskonen kan sova sig igenom natt-trots, magsjukor, kruppanfall och allt möjligt annat.
Instämmer med miar70, det är ytterst sällan de verkligen väcker varandra.

:heart:
Rosine

Inlägg av Rosine »

Tack, Mia och Sarisparis för era lugnande svar. Det blir kanske lättare än jag hade befarat. För mig känns det nu bra att veta att syskon inte brukar vakna och att det därför inte ställer till problem om man känner att man vill gå in. Hoppas också för roliga gemensamma läggningar i framtiden, men just nu ser jag ingen bra lösning som leder till att vi kan kompromissa med läggtiderna. Detta har med allt möjligt att göra, men det blir kanske en annan tråd ...
Rosine
Storebror Augusti 2008, sömnkur mars 2009
Lillasyster Maj 2010, standardmodell
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"