Olof, född 101010 vill bara sova.

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
LindaVega

Re: Olof, född 101010 vill bara sova.

Inlägg av LindaVega »

Lite kort, ska lägga barn. Kan svara längre sedan.

Ojdå, vilken natt, men positivt att ramsan tar där på morgonen. Bra jobbat. Förstår att du är trött, men ofta brukar det komma en skitnatt någonstans under vägen. Om inte förr så är det DÅ ramsan får jobba. att den tog där på morgonen visar ju att han har fattat galoppen. Visst glömmer du inte bekräftelsen i det här skedet.

Tänk att ramsan ska bli ditt verktyg, då är det viktigt att inte gå in strax efter du har ramsat. Då tar du udden av ramsan och den blir verkningslös. Har du ramsat så måste du stå för det (om du förstår hur jag menar) Hellre ramsa x 8 då + bekräfta såhär i början.

Men innan du bestämmer dig för det ena eller andra måste du bestämma dig själv om du tror på det här eller inte. Det är direkt avgörande skulle jag säga.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag kan bara bekräfta LindaVegas inlägg. 3 nätter för nyheter att införas och 1 vecka för det hela att sätta sig.

Hur ser det ut med mat om dagen?

Speldosa i rummet är ju då som ett "verktyg" som buffning eller solfjäder. Kan vara bra att ha i åtanke att även detta behöver man "backa" ifrån med tiden. Ta det lugnt, förmedla lugn och trygghet. Känn att du KAN detta.

Hetaste tipsen, mer skratt till gonatt!! Man skall vara JÄTTEGLAD när man lägger sig.

Jag minns att vi hade lite trassel vid just 4 mån och när vi närmade oss sängen. Det visade sig att jag drog ut på det hela lite för mycket. Jag släckte lampa, sa gonatt till saker osv.. INGEN HIT för oss. Utan massa skratt, snurra på huvudet, lite tittut och kittling. Sen snabbt som attan flyga direkt ner i sängen gå fort ut med ramsan. typ. Det var vår melodi.

Alla förändringar på ett bräde vill man göra så tveka inte nu, ni kan detta.

Skoj och massa mat på dagen så man sover om natten behövs.

Det kommer att bli bättre! :D

Och du, även om du verktygar lite extra, GLÖM nappen! Den behöver ni INTE ta tillbaka. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Lägger mig i lite jag ocksâ! :D

Jag tycker att den här krönikan är suverän som attitydbyggare och för att riktigt säkra ens egen tilltro till ramsan.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Om du inte har tillgâng till Internationella Sova Hela Natten (som är ljuvlig läsning även om man inte kurar i stor stil), sâ kommer här en passage om den berömda attityden av självklarhet:
Internationella Sova Hela Natten skrev:På natten sover man. På natten sover alla människor. På natten händer ingenting. Och skulle man råka vakna till, vilket alla människor gör några gånger varje natt mer eller mindre medvetet, så somnar man om. Själv. För på natten händer ingenting. Ingenting alls, annat än att alla människor sover som grisar.

Skriv upp detta mantra och ha det klistrat på näsan! Känns det för obekvämt, kan du alltid rama in det och sätta det på väggen.

Skämt åsido - fast jag menar förstås allvar … Detta är grundsatsen. Där har du själva utgångspunkten för den attityd av självklarhet du ska odla nu, när startskottet går för Sova hela natten-kuren.

Som du ser är tonen i det såkallade mantrat saklig. Där finns inga vädjanden, inga böner (”snälla du, kan du inte hjälpa till lite?”) och inga frågetecken. Där finns inte skymten av orosvargar.
...

Ur barnets synvinkel låter sig attityden av självklarhet likställas med säkerhet.

Attityden av självklarhet – av säkerhet – är A och O i all barnavård.

Osäkerhet är motsatsen till säkerhet. Osäkerhet, valhänt ”frågande” försiktighet, oro och tvivel gör omedelbart små barn nervösa. Det får dem rent ut sagt att frukta för livhanken.

Säkra tag däremot, tveklös beslutsamhet, just attityden av självklarhet – ”ingen fara, jag vet hur det går till här i världen, du kan vara alldeles lugn” - förmedlar rena rama överlevnadsgarantin till barnet.

Ur säkerhetssynpunkt, om lilla barnet får bestämma, är det alltså bättre att du tveklöst gör fel än att du tveksamt gör rätt!

Du är ditt lilla barns överlevnadsgarant och får uppträda därefter, även om det i början av Sova hela natten-kuren, innan din förlorade självkänsla föds på nytt, kräver sin lilla skådespelarkonst.

...

Några ord av Maria M, som år 2004 blev ordförande för mitt då nystartade föräldraforum http://www.annawahlgren.com:

Som jag ser det tillhandahåller Sova hela natten-kuren det förhållningssätt, som i sin tur gör verktygen funktionsdugliga. Utan rätt förhållningssätt fungerar inte verktygen. Med rätt förhållningssätt fungerar verktygen. Rik av erfarenhet kan jag lugnt säga att så ÄR det! Det är attityden av självklarhet som avgör hur man hanterar verktygen och hur kuren sedan i sin tur fungerar. Schema och verktyg utgör själva basen, men det är förhållningssättet som får saker och ting att hända! Förhållningssättet är som bakpulvret i ett recept på sockerkaka. Utan bakpulver händer ingenting ...

Att jag lyckats få till det hela beror inte på att jag är så fantastiskt bra på att ramsa i olika tonarter eller på ’rätt’ ställe, eller att jag håller schemat exakt på minuten. Nej – det handlar om att jag har en övergripande tro på mig själv, på barnet och på sömnens betydelse för en bra förälder/barn-relation. Ja, hela familjerelationen, för alla behöver vi sömn för att fungera och kunna tänka/agera på ett vinnande sätt i vardagen. En god sömn är språngbrädan till att kunna se allt det som finns där ute som är meningen med Livet!

Och det är man själv, som genom kunskap har förmågan att förändra. Tänk vilken tillgång det är! Man har ju det hela i sig. Man är inte beroende av omgivningen eller experter för att förändra sin situation. KAN SJÄLV - ett begrepp som varje 2-åring ger som budskap till omvärlden. Den känslan av egen förmåga förlorar vi på vägen ... Med medvetenhet kan vi plocka upp den igen!
Lycka till i natt!

Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jag är så oerhört tacksam att jag får svar med råd och pepp och omtanke, tack.

Jag kan inte backa nu, jag är för motiverad och jag tvivlar inte på att det är rätt väg att gå. Däremot har jag tvivel på mig själv och om jag tolkar Olofs reaktioner på rätt sätt och om jag agerar rätt utifrån min tolkning. Fast jag aktar mig för att tvivla inför Olof, är jag osäker så låtsas jag som om jag vet vad jag gör.

Jag måste också förklara att det är inte nytt att han sover i spjälsängen. Han har sovit middag där sedan han föddes och natt sedan fem veckor tillbaka. Innan vi tog bort nappen somnade han ju i sin säng på två röda, med snutte och speldosa, Det var bara att lägga ner. Tills han vaknade fem-sex timmar senare och ville ha nappen.
LindaVega skrev:Tänk att ramsan ska bli ditt verktyg, då är det viktigt att inte gå in strax efter du har ramsat. Då tar du udden av ramsan och den blir verkningslös. Har du ramsat så måste du stå för det (om du förstår hur jag menar) Hellre ramsa x 8 då + bekräfta såhär i början
Det visste jag inte. Jag har hela tiden tänkt att det viktiga är att han lugnar sig och slappnar av, verkligen hör ramsan som det sista som händer innan han somnar själv. Men jag förstår hur du menar, det blir förvirrande för honom.

Läggningen nu ikväll gick väl sådär, många vändor in, högljudda protester, han vill bli buffad till sömns, det vill inte jag så då blir han så arg när jag ramsar mig ut precis när han håller på att somna. Däremot har han redan vaknat till två gånger med tjugo minuters mellanrum. Då gick det bättre; första gången fick han vänta lite för min man och jag skulle bara prata klart, vi var tvungna att höja rösten för att höra varandra och då tystnade han. Tjugo minuter senare vaknade han igen och då ramsade jag honom till ro.
TorsMamma skrev:Hur ser det ut med mat om dagen?
Hans meny för dagen ser ut såhär: 6:30 amning följt av havregröt med smör och katrinplommon, 10:30 grönsaksmos (idag en halv mosad avocado) + fruktmos (idag päron och persikomos, poppis) + ofta en halv eller t o m en hel mosad banan följt av amning, 13:30 220ml mild havrevälling, nattsorten, något utspädd ibland följt av resten av bananen om det finns kvar, 17:00 grönsaksmos (idag två sorters mos, tomat och gröna ärter båda med mycket smör i) + fruktmos (idag en äpple och röda bär-yoghurt) följt av amning, 18:15 mild havrevälling, nattsorten, utspädd, vi gör iordning en flaska men det går bara ner max 100 ml.
TorsMamma skrev:Det kommer att bli bättre! :D
Just vad jag behövde höra, tack!
TorsMamma skrev:Och du, även om du verktygar lite extra, GLÖM nappen! Den behöver ni INTE ta tillbaka. :wink:
Vilken napp? :wink:

Tack att ni tar er tid att skriva :heart:
Tacksamma kramar/Malin
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D>
Gunnarsmamma skrev:Då gick det bättre; första gången fick han vänta lite för min man och jag skulle bara prata klart, vi var tvungna att höja rösten för att höra varandra och då tystnade han.
:D Ett av de bästa 'husljuden'!

Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Här är det tvära kast, här en rapport från en kvittrande glad mamma. Igår efter era svar och mitt eget inlägg trillade polletten ner. Jag var tvungen att backa på en punkt; magläget :idea:. Jag gick in och vände honom på sidan och han har sovit som bara den. Jag har ramsat två gånger, det är allt!!, 23:10 (åtta ggr) och 02:10 (fyra ggr). Klockan 04 låg han och pratade och somnade om själv.

Jag glömde bort att jag ju inte bara tagit bort nappen och nattmålet, han skall ju lära sig att sova på magen också. När jag tänker efter så gillar han inte det något vidare på dagarna. Vi tränar på det varje dag ganska mycket och eftersom det gått bättre och bättre så trodde jag nog det var ok nu.

Jag hinner inte skriva mer barnen måste få frukost. Stort tack för all hjälp!
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Vad härligt!

Nu vet du att han KAN. Sovläge är ju mindre viktigt, bara han sover. Snart är han stor nog att själv välja.

Vill bara förtydliga mitt inlägg angående ramsan igår: Du ska naturligtvis gå in om det är KRIS, men principen i kuren är att buffa/solfjädra lugn- ramsa- avvakta och sedan påminna med ramsa igen. Ramsan är en överflyttad buff/vagning. Det är med ramsan som kommunikationen sedan sker. För mig är ramsan närapå magi, men man måste tro på det själv. Det krävs en hel del att våga tro, men när man känner att den "tar"-att barnet svarar på den, så är det magiskt

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D>

Sâ kanonbra jobbat av er! Surfa vidare pâ den här vâgen och njuuuut!

lilla mia

Inlägg av lilla mia »

men vad skönt!
vilken tur att du körde på och vad roligt att det vänt! 3 dagar sägs det ju.... hoppas uppföljningsveckan fortsätter på samma sätt. jag följer er med spänning! vi följer er hack i häl!

kram maria
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Tack alla, det känns mycket bra. Jag har misslyckade försök att vagna bort nattmål och kura med min stora pojke bakom mig. Jag förstår nu att det var inte så fel, för fyra år sedan, men att han fick alldeles för lite mat. Trugade man så kom det upp, kräktes efter varenda vareviga mål. Därav min osäkerhet.

Olofs daglurar går väl sisådär, verktygar mycket. Men jag hetsar inte upp mig för det. Jag har läst här på forumet att det kan bli så. Han äter väldigt bra, skönt! Och har bl a hjälpt mig "vika" och lägga undan 68-kläderna och ta fram 74-orna.
LindaVega skrev:Vill bara förtydliga mitt inlägg angående ramsan igår: Du ska naturligtvis gå in om det är KRIS, men principen i kuren är att buffa/solfjädra lugn- ramsa- avvakta och sedan påminna med ramsa igen. Ramsan är en överflyttad buff/vagning. Det är med ramsan som kommunikationen sedan sker.
Jomen jag förstår, och jag avvaktar in i det längsta nu. Helst inte gå in alls förstås, som det var inatt. Jag hade mer fokus på själva insomnandet mer än att etablera verktygen. Jag ville liksom hoppa direkt till målet..
Sarisparis skrev:Jag tycker att den här krönikan är suverän som attitydbyggare och för att riktigt säkra ens egen tilltro till ramsan.

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tack, jättebra, mycket bra info också om vad som kan hända närmaste dagarna och nästa vecka.
Sarisparis skrev:Om du inte har tillgâng till Internationella Sova Hela Natten (som är ljuvlig läsning även om man inte kurar i stor stil), sâ kommer här en passage om den berömda attityden av självklarhet:
Jag har Barnaboken såklart och Sova Hela Natten (utan det Internationella). Den senare lusläste och pluggade väldigt mycket när min stora pojke skulle lära sig sova. Nu har jag mest läst om BB om standardmodellering o s v.
TorsMamma skrev:Jag minns att vi hade lite trassel vid just 4 mån och när vi närmade oss sängen. Det visade sig att jag drog ut på det hela lite för mycket. Jag släckte lampa, sa gonatt till saker osv.. INGEN HIT för oss.
Precis så gör vi....vi rensar bort säga godnatt till lampor fr o m ikväll!

Återkommer..
/M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Jaha, då har natt 5 avverkats: Helt ok, eller halvokej kanske.
Många protester vid läggning, 2x4 ramsor i tre omgångar med några minuters mellanrum. Vaknar igen 23:25, 3x4 ramsor, somnar om. Därefter blir det lite mer tjorvigt, vaknar vid 03, jag ramsar 2x4, somnar och vaknar igen tio minuter senare, högljudd, 2x4 ramsor igen, somnar och vaknar tio minuter senare igen, högljudd 3x4 ramsor, han blir först tyst och sedan argare. Efter en stund går jag in, han har rullat över på magen och gnor huvudet mot madrassen, jag lägger honom på sidan och ramsar mig ut, tyst tillslut. Han vaknar vid 04 och hostar till påväg att gråta men somnar om själv. Vaknar igen vid 05, skriker rejält, ramsar först men jag måste gå in och buffa, fem-sex puffar, lugn, ramsar mig ut.

Kanske inte toppenresultat men jag tittar på det positiva. Jag ramsar hellre en omgång för mycket än att gå in, tänker jag rätt här?

Nu på morgonen visar han tydligt att han har ont i tandvallarna, gnällig och missnöjd, äter frukost men samtidigt arg på frukosten eller skeden, "biter" mina fingrar hårt hårt, dreglar och småkräks om vartannat och tar sig mot en kinden med lilla handen.

Läggningen nu på förmiddagen gick väldigt bra, jag lade ner honom snabbt, ramsade bara en gång (vad det rätt?) gick ut. Han snackade lite, började smågny och gnälla men somnade själv mitt i.

Jag är själv lite piggare nu så nu kan jag fylla våra dagar med mer jobb och lek, de har försummats för jag har varit för trött. Jag satsar på det idag. Något annat jag bör tänka på inför natt 6?

Kram/M
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

jag skulle ge alvedon inför natten för att minska tandvärken!

lycka till!
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!

Gunnarsmamma

Inlägg av Gunnarsmamma »

Ja, lilla mia, tack för omtanken, du har rätt. Egentligen har jag lust att ge redan nu. Han "sover" sin långlur men skriker och gråter till. Jag drar på radion och spolar med kranen o s v. Jag har gått in och kollat när han verkligen skriker till, ögonen är inte öppna. Han gråter i sömnen. :cry:
Gunnar född januari 2007
Olof född oktober 2010
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

du kan så klart ge alvedon även dagtid. samt fylla på mitt i natten om det skulle behövas. enklast är ju supp men flytande går ju bra det med. var 6:e timme kan du ju ge!

hoppas ni får en bra natt!

kram maria

TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tips, det skall även gå att gnida lite flytande alvedon/ipren på stället som är aktuellt, då slipper man behandla hela kroppen.

Testa. :wink:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"