Nu är det en månad sedan vi kurade. Isak vaknar fortfarande till nån gång under vargtimman, men somnar oftast om själv, ibland får vi vända och ramsa en gång. Han har 11,5 timmars natt. Ska vi vänta med att införa 12 timmars natt tills även vargtimmestrulet är helt över? Eller kan vi köra redan nu?
Har funderignar över hur jag ska gå tillväga rent konkret. I dagsläget så sover han inte hela sina dagslurar, så om jag tar bort 30 minuter från dagslurarna "på pappret" så innebär det inte att vi tagit bort något från dagslurarna i praktiken. Så i praktiken kommer han ju sova lika mycket på dagen som nu, fast vi lägger på 30 minuter på natten. Det känns liksom dömt att misslyckas att få honom att sova mer på natten om han inte sover mindre på dagen!?
Ska jag i stället utgå från det som han faktiskt sover i dagsläget och dra bort 30 minuter från dagslurarna?
Nu har han detta schema:
7.00 – Morgon. Frukost.
9.30 – 11.00: Sova 1,5 timme
11.00 – Lunch.
13.30 – 14.30: Sova 1 timme (sover i praktiken 30, kanske 45 min)
14.30 – Mellanmål.
16.30 – 17.15: Sova 45 min (sover i praktiken 30 min)
17.15 – Middag.
19.15 – Nattslurk.
19.30 – Sova natt
Jag tänkte justera till detta:
7.15 – Morgon. Frukost.
9.30 – 11.00: Sova 1,5 timme
11.00 – Lunch.
13.30 – 14.15: Sova 45 timme
14.15 – Mellanmål.
16.30 – 17.00: Sova 30 min
17.00 – Middag.
19.00 – Nattslurk: 200 ml babysemp
19.15 – Sova natt
MEN om jag inför detta schema innebär det i praktiken alltså att han inte sover mindre på dagarna, men mer på nätterna. Kan jag "begära" att han sover längre natt om jag inte drar in på dagslurarna?
Hoppas ni förstås mina svamliga funderingar.
Frågor om schema och 12 timmars natt
Frågor om schema och 12 timmars natt
Hej!
Vi hade ungefär samma problem som ni tidigare, med dagslurarna (trodde att 30-minuters vaknandet hade "satt sig" för alltid). Det löste sig i samband med ett bättre schema samt att vi till sist fick till ett riktigt omsomnande = VÄCKNING på morgonen
.
Jag skulle råda dig att förlänga natten helt enkelt, han sover nog för lite nu. Och som bekant sover de ju inte bättre på natten för att de sover mindre på dagen. Jag skulle göra det som ett första steg (en vecka?) och sedan ev. justera dagarna.
Lycka till!
Vi hade ungefär samma problem som ni tidigare, med dagslurarna (trodde att 30-minuters vaknandet hade "satt sig" för alltid). Det löste sig i samband med ett bättre schema samt att vi till sist fick till ett riktigt omsomnande = VÄCKNING på morgonen
Jag skulle råda dig att förlänga natten helt enkelt, han sover nog för lite nu. Och som bekant sover de ju inte bättre på natten för att de sover mindre på dagen. Jag skulle göra det som ett första steg (en vecka?) och sedan ev. justera dagarna.
Lycka till!
Mamma till pojke född i februari 2005
Du tycker alltså att vi kan öka till 12 timmars natt redan trots att vargtimmestrulet fortfarande inte är helt överspelat? Verkar det klokt att lägga 15 min på kvällen och 15 min på morgonen?
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Den där nya kvarten på morgonen är betydligt svårare att få till än att lägga en halvtimme tidigare.
Kör det nya schemat och vingla inte - utvärdera allra tidigast efter en vecka
Attityd av självklarhet var det ja
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack alla!
Anna - du menar alltså att en halvtimme tidigare på kvällen inte kommer påverka vargtimman negativt? Trots att den fortfarande inte är helt problemfri? Eller bör ja vänta till vargtimmestrulet är helt överspelat? (förlåt att jag tjatar, men jag behöver bekräftelse innan jag kan agera med självklar attityd.
Haha gillar ni inte mitt schema? "45 timme"
Anna - du menar alltså att en halvtimme tidigare på kvällen inte kommer påverka vargtimman negativt? Trots att den fortfarande inte är helt problemfri? Eller bör ja vänta till vargtimmestrulet är helt överspelat? (förlåt att jag tjatar, men jag behöver bekräftelse innan jag kan agera med självklar attityd.
Haha gillar ni inte mitt schema? "45 timme"