3 veckors kille, SM, vargtimme och matfrågor

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
peppolina

3 veckors kille, SM, vargtimme och matfrågor

Inlägg av peppolina »

Hej!
Nu kommer jag i en ny tråd igen. Behöver era kloka råd! Har en flicka som är kurad vid dryga 4 månader och fortfarande vid 1.5 år sover och äter toppen. Nu har hon fått en liten bror (som nu är 3 veckor) som jag har försökt få in i någon form av standardmodell från början. Ammat enligt sm-tänket redan på BB. Lagt honom i egen säng och på mage sedan dryg veckas ålder. Har gett honom napp när han inte kommer till ro och ska sova sen knapp veckas ålder (för att undvika att snuttamma honom konstant dygnet runt som jag gjorde med dottern efter råd från bvc..).

Det jag haft svårt med redan från start är att få honom att sova 2 timmar i sträck. På dagtid har jag kört relativt hårt på att försöka hålla 2 timmar amningsfria mellan målen. Har gått bättre och bättre mha napp, buffning och magläge. Han sover allra bäst timmarna mellan ungefär kl 20-21 och midnatt. Då kan han sova upp mot 3 timmar, nästan utan minsta bökande. Efter amning enligt sm vid midnatt/ettiden sover han ofta dryga 2 timmar till halvfyratiden. Så långt allting gott i min värld! Jag sover väldigt gott dessa timmar också. Men vid halvfyratiden har vi lite problem. Då äter han oftast från ena bröstet (tar ca 10 min), sen sover han som en stock. Hjälper inte att jag går runt och rapar/buffar honom och försöker väcka honom för att äta från andra bröstet, han är helt slocknad. Så: jag lägger honom att sova. Han sover ca 1 timme eller knappt. Vaknar. Jag ammar, försöker igen göra enligt sm, men sonen slocknar igen efter tio minuter vid bröstet. Sen vaknar han i bästa fall efter en knapp timme, annars efter en halvtimme, tjugo minuter..sen håller det här på fram till 7-tiden på morgonen när jag lyckas göra ordentlig morgon med rejält sm-mål med skötning, ombyte, umgänge. Här kan han vara vaken ca 2 timmar innan han somnar igen. Dagen går sedan hyfsat enligt vaken ca 1.5 timme, sover ca 2 timmar (mitt på dan ofta lite mer). Sen kring 15:30-tiden till 18-tiden har han mycket svårt att sova också. Infaller vakentiden här kan han ibland vara vaken och nöjd rätt länge (dvs 2 timmar), annars om han "borde" sova så är det väldigt oroligt och jag får vagga/buffa/ge honom napp för att han ska "sova" sina två timmar.

Gör allt för att fylla honom med mat på dagarna. I alla fall om "allt" är att amma, amma, amma under vakentiden. Verkar som det kommer mycket mjölk också, tyvärr sprutar och läcker brösten en del, så han verkar ha svårt att svälja undan ibland. Han är ganska pruttig och spyr ut en del också..

Han skriker inte mycket, eftersom jag ger honom mat rätt ofta (målen dagtid blir ofta 5 st och tyvärr blir ju antalet mattillfällen nattetid ungefär lika många om än korta). Men han har ju samtidigt svårt att komma till ro under dagen. Har jag trots att jag verkar ha mycket mjölk kanske inte nog mättande mjölk? Eller ska jag få honom att äta mer dagtid (HUR!?) eller hur får jag honom att inte äta så ofta under natten/SOVA även under vargtimmarna???

Alla tips och råd mottages tacksamt. Känner mig helt modstulen och utmattad varje morgon just nu..
Dotter 090825, shn-kurad vid 4,5 månader.
Son, 110127, följt standardmodellen
peppolina

Re: 3 veckors kille, SM, vargtimme och matfrågor

Inlägg av peppolina »

Kan även tillägga att han tappade i vikt på BB, hade tappat nästan halvt kg på tredje dagen. Sedan hade han ökat med ca 200 g från 3:e till 5:e dagen. Och senaste 2 veckorna har han ökat med nästan ett halvt kg per vecka, så vikten har han hämtat ikapp med råge sedan mjölken rann till..så han verkar ju få i sig tillräckligt för att vara hälsosam rent fysiskt. Sen är ju frågan om det där med överlevnadsångest eller om det är vana eller både och???
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hej och grattis till en liten lillebror :heart:

Tre veckor är fortfarande väldigt pyttigt, och än så länge är det smekmånad, dvs mat vid minsta pip. Kanon att du strävar efter att följa sm, men jag hade passat mig för att vagna/buffa en sådan liten kille allt för mycket. Tänk sträva efter 2-2 snarare än att titta allt för mycket på klockan. Än. Mata efter standardmodellen och håll vaken så gott det går och sedan sova så länge som han bestämmer. Ju piggare de blir desto lättare blir det att mata ordentligt, desto längre blir sovpassen (är min erfarenhet) I början är det rejält skakigt.

Vad gäller nätterna så hade vi en exakt likadan modell. Sov bra på tidiga natten, men bökig från vargtimmen och framåt. Det var inte mycket att göra mer än att mata så gott det går, rapa och sedan (försöka) sova en stund. Det blir bättre även om man inte tror det. Jag orkade aldrig gå runt eller försöka väcka för att äta mer. Det var lönlöst. Sakta men säkert blev det mer stabilt men Gud vad trött jag var ett tag.

Rapportera!

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
peppolina

Inlägg av peppolina »

Åh, tack för svar! Jag vet ju att han fortfarande är väldigt liten, men jag har nog varit så rädd för att hamna i samma dygnet-runt-amning som jag hade med dottern första månaderna (av olika anledningar och påverkad av amningshysteri..) att jag kanske snöat in/låst mig lite mycket just vid att försöka få två timmar UTAN att mata. När det då inte funkat har jag känt mig rätt misslyckad, och inte vetat om jag gjort "rätt" eller "fel" eller om jag totalt spårat ur eller aldrig kommer att spåra in liksom..

Men skönt att höra att det är fler som haft liknande erfarenheter OCH att det ordnat upp sig efterhand! Blir ju så himla trött, men trodde någonstans att jag inte skulle få sån sömnpanik denna gång (till skillnad från sist och som förstagångsmamma) eftersom jag vet att det ÄR övergående. Eller bör vara det i alla fall? Tror att det till viss del är att jag känner stress för hur det kommer att gå när sonen är två månader och pappan som ännu är hemma börjar jobba igen. Dvs, hur jag ska fixa att klara av både dottern och sonen ensam på dagarna. Just nu känns det långt borta..men hoppas att man kan få lite struktur tills dess och gärna matcha lite med dotterns hålltider (sover 19 -7:30 och 13 -14:30/15)..

Nu ikväll var jag iväg till tandläkaren och kl 19 fick han 150 ml ersättning av sin pappa (vilket vi trodde var mycket, men var kanske inte nog ändå?), kl 20:15 ca när jag kom hem vaknade han och ville inte komma till ro igen, tog upp och matade. Åt glupskt från ena bröstet. Slocknade helt. Sover vidare just nu också.

Men då är det rätt att tänka att fortfarande bara ta upp och amma så fort han visar att han vill äta? Jag bör inte försöka dra ut på tiden mellan amningarna? Jag känner mig lite kluven där, för är som sagt rädd för att hamna i något snutträsk samtidigt som jag ju känner att är han hungrig och inte kommer till ro så...ja, vad ska jag göra? Inatt ska jag försöka släppa på pressen och låta honom äta. Hoppas bara att vi inte spårar ur på det här sättet?
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej Peppolina och varmt välkommen hit! Grattis till liten! :heart:
peppolina skrev:Hoppas bara att vi inte spårar ur på det här sättet?
Kan bara instämma i det LindaVega säger ovan, lugn och ro den första tiden! Hetsa inte upp dig över tider, men hâll SM i bakhuvudet sâ ska du se att ni snart fâr lite ordning pâ torpet. Nätterna blir bättre, men först ska överlevnadsângesten väck, sâ var inte rädd att mata pâ sâ här i början.

:heart:
peppolina

Inlägg av peppolina »

Natten var återigen tuff. Relativt skön förnatt. Sov efter 20-tiden igår 3 timmar. Efter målet som tog 1.5 h (nästan enbart ammande, ett byte..eller var det kanske två?) sov han ytterligare dryga 2h till 3:20. Sen började det. Åt 15 min (ett bröst). Sov 45 min. Åt 10 min. Sov 40 min. Åt från båda bröst +byte; 25 min. Sov 25 min. Åt 10 min. Sov 50 min.

Klockan var sju och jag bestämde att nu sjutton är det morgon: Mat, ordentligt byte. Mat. Umgänge, låg bredvid oss vaken när vi åt frukost. Umgicks lite mer. Byte igen. Mer mat. Byte. Liten extraslurk. Var totalt vaken 2h. Svårt komma till ro i sängen igen. Vaggar och ger napp. Har nu somnat ordentligt (hoppas jag!) efter 20 min.

Men ni menar alltså att det är så här jag bör göra? Med natten menar jag? Låta honom sova kort, äta kort, sova ännu kortare, äta kort..? Gör jag helt fel om jag håller honom utan mat i två timmar under dagtid?

Blev lite osäker nu om jag gör helt fel som buffar och ger honom napp så här på dagen???

NÄR ska jag börja hålla på tiderna lite mer då? I övermorgon är han 4 veckor. Och på söndag är han redan en hel månad gammal! Svårt att se hur jag ska kunna få till bara ett nattmål när vi i dagsläget har det så här???

Jag kanske komplicerar saker, men är så otroligt sugen på att få ge honom lite ledning och få liiite struktur på dygnen. Men vill ju inte förvärra någon överlevnadsångest heller...???
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Om han äter ordentligt under ett vakenpass så sover han också ordentligt. Så enkelt och så svårt är det. Fokusera på att mata, mata, mata när han är vaken så kommer sömnen.

Jag skulle inte vara rädd att vagna lite lätt till ro om det behövs. Är han mätt så somnar han. Snart bör du dock lägga vaken vid något eller några pass, men ingen panik än. Ett tips är att alltid skaka i vagnen sidledes som besked vid sömn. Oavsett om han är vaken eller ej när du lägger ner. Blir en bra signal om att det ska sovas.

Jag hade startat ett nytt mål efter 1.5 timmes sömn. Tagit upp och matat om han vaknar före dess (och lägga tillbaka i vagnen) Så gjorde jag med lillebror och han kunde somna om i famnen/bröstet om han kom upp efter relativt kort sömn. Jag låtsades som ingenting och lät honom sova vidare. Ibland i famnen (för det är så mysigt när de är så pyttiga) eller lägga ner igen- beror ju vad man har möjlighet till med syskon och annat.

Vi körde faktiskt en del samsovning på morgonkvisten (inget som rek här på forumet) men han hade sååå svårt att komma till ro i vagnen efter nattmålen. Nackdelen var att jag sov som en kratta, men det gjorde jag ju ändå. Med facit i hand var det en kort period, men tröttsamt när det pågick.

Första ökningsperioden inträffar också runt 3-4 veckor. Då tuttas det lite extra i några dagar. Jag märkte av både den och nästa runt 7-8 veckor rätt tydligt.

Sammanfattningsvis: Ha fokus på dagarna och mata på allt du kan så blir nätterna bättre.

Kram :heart: Linda
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Förtydligande och tillägg:

Jag hade startat ett nytt SM-mål efter 1.5 timme, även om bebben "borde" sova 2 h. Lovar att det blir mer stabilt om bara några veckor. Du ger ledningen fint redan nu. Ingen prestationsångest bara. Bort med den.

Glöm alltså inte att njuta av lillbebben också. Även om du ska mata, mata, mata så se till att få till de där mötena, på skötbordet, i famnen, visa världen. Gosa. Allt det gör du säkert redan, men bara som en liten påminnelse. Det är lätt att hamna i klockslag och prestation.Jag vet. Sträva mot struktur, det kommer..

Kram igen
Linda
peppolina

Inlägg av peppolina »

Så skönt med konkreta tips när man känner sig lite vilsen och uppgiven! Jag tycker det låter vettigt. Ska göra så att jag påbörjar ett nytt mål om han vaknar efter 1.5 h. Och bara tar upp och matar snabbt och lägger tillbaka om han vaknar innan. Har nog känt mig lite osäker på hur jag ska göra när jag inte kan lugna honom så att han somnar om på dagarna.

Tror också att det nog kan vara tillväxtperioden som du skriver. För jag började känna i förrgår att "jag spårade ur" lite med honom..dvs, inte kunde lugna honom och tog upp och matade alldeles för ofta.. Men gissar att det nog beror på att han verkligen är hungrig och därför inte tillåter sig att lugnas utan mat. Så får väl köra på med ÄNNU mera mat. Känns helt otroligt att han kan äta ännu mer, speciellt som han stupar så fort han ätit och inte låter sig trugas till lite till. Men det kan ju som ni också skriver ha att göra med att han ännu är liten och inte orkar så mycket/länge ännu. Igår fick jag en smärre kris och funderade på om jag borde gå över till ersättning och skita i amningen för att min mjölk säkert är värdelös så dåligt som han sover.. Men han lyckas ju gå upp i vikt på den, så nåt innehåller den väl. Kämpar vidare och hoppas att det lugnar sig om någon dag.

Han är ofta halvvaken när jag lägger honom nu också. Än så länge tror jag att han förknippar magläge i sin säng med sömn, för annars är ofta på rygg eller lite på mage på golvet. Men superbra med tips så att han får in någon slags rutin på vad som gäller.

Och tack för påminnelsen att njuta. Jag gör det också! Men samtidigt har jag nog en tendens att vilja strukturera (för mycket ibland?) vilket kanske inte alltid går hand i hand med att sköta en pyttis..?
peppolina

Inlägg av peppolina »

Hej igen..

Lite rapport härifrån. Nu är det jobbigt. Suck! Gårdagen gick i en enda dimma av ammande, skrikande, ammande, bajsande, krystande. Sov som en kratta gjorde killen. Max en timme i sträck under hela förmiddagen. Jag var helt slut och har inte duschat, bytt kläder, varit ute på några dagar nu..och sovit max 2 timmar i sträck.

SM verkar vi helt ha tappat bort även om jag försöker sträva mot den hela tiden. Men med allt detta ammande så känns det som vi kommit så långt bort från den som det går. Inte verkar sonen vara särskilt nöjd heller. Igår em var jag så uttröttad och förtvivlad över att han inte verkade kunna komma till ro med något, så gav honom ersättning. Han åt nästan 200 ml. Sen lyckades han efter en minimal amning (kan inte ha varit många tag, släppte taget när jag kände att det började rinna på ordentligt) somna och sov äntligen ca 3 timmar nöjd. Efter det tog jag nya tag och ammade, ammade, ammade. Hela kvällen natten och morgonen. Inte mycket till sömn för någon av oss. Nu för en halvtimme sen orkade jag inte mer och stod inte ut med att han verkade missnöjd. Så gav ersättning igen. Denna gång åt han ca 60 ml. Dock verkar han inte helt nöjd ändå. Verkar som det trycker på i magen nu istället, men så var det igår också innan han kom till ro och sov sina 3 timmar..

Känner mig utmattad och som att jag har svårt att tänka klart nu. Ledning och attityd känns som jag tappat bort helt.
Glad orkar jag inte känna mig heller mer än en kort stund med kaffekoppen på morgonen.

Jag lovade mig själv efter amningsracet med dottern att inte låta amningen få mig själv att gå in i väggen med nr 2, utan att överväga ersättning/andra alternativ denna gång.. Men nu när jag är mitt inne i det tycker jag det är så svårt att avgöra när det är dags att ge upp???

Hjälp!
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej peppolina :D

Styrkekram!

Jaga bort alla prestationsvargar om amningen, tycker jag. Huvudsaken är att liten fâr bli mätt och belâten. Det finns mânga som lyckats behâlla amningen även om man 'efterjagat' med flaska, särskilt vid ökningsperioder.

Tycker du att det verkar som att han har svârt att fâ ut pruttar eller annat sâ kan du testa att hjälpa honom lite. Lât lillen ligga pâ rygg och cykla med hans ben, tryck (snällt och fint) hans knän mot lilla magen och vagga lite fram och tillbaka. Det kan komma en rejäl laddning, sâ var beredd att hoppa ât sidan. :shock: :lol:

Hâll i huvudet att liten är pytteliten en ganska kort period, även om det kan vara nog sâ jobbigt när dagsprojektet duschen inte hanns med... Det blir bättre.

peppolina

Inlägg av peppolina »

Tack!

Tog en liten timeout i förmiddags. Sonen somnade efter ett tag mha ersättningen. Pappan fick kolla till honom. Jag hann med både en låång dusch och en liten tupplur. OCH framförallt hann jag rensa huvudet och klarna till lite!

Har bestämt mig för att jag ger ersättning när det känns som att han inte blir mätt nog av bröstmjölken. OCH slutar nojja över om det är bra eller dåligt eller kanske pajar amningen. Jag HADE ju faktiskt bestämt redan innan jag började amma den här gången att inte amma till vilket pris som helst, utan snarare få en mätt och nöjd unge i första hand. SÅ nu ska jag efterleva det och inte gå i samma hjulspår som sist där jag fick dåligt samvete om jag tänkte tanken på att hjälpa till med ersättning. Punkt slut och upp med min egen haka, jag har ju världens finaste barn så varför deppa över lite bröstmjölk :)

Och tack för stödet här. Hjälper mycket! Ska försöka spåra in igen. Då menar jag främst att spåra in min egen attityd och glädje igen! Nya tag. Och om/när jag deppar ihop igen ska jag försöka komma ihåg att jag faktiskt har ett övergripande mål och det är ju en nöjd, välmående och glad unge. Då blir det kanske lättare att inte snöa in på detaljerna på vägen..
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

=D> :D =D>

Kloka du!

peppolina

Inlägg av peppolina »

Ny rapport från oss!

Har börjat ge extra påfyllning med ersättning när han inte kunnat somna efter våra långa amningssessioner (inkl skötning, umgänge) ibland, vid vissa mål. På nätterna har jag fram till inatt inte provat ge extra ersättning fram till inatt, då jag vid 4-uppvaket ammade, bytte OCH gav ersättning. Sen sov han en timme och började gnälla och knorra. Såg dock att det var magen som verkade trycka för honom (han visa väldigt tydligt och liksom söker/pickar när han är hungrig). Så jag buffade honom och vaggade honom sedan av och till sista ca timmen, så han allt som allt sov fram till 6:45 då han visade att han var hungrig. STOR förbättring enligt mig! Åtminstone kändes natten mycket mer uthärdlig för mig som fick vila mycket mer.

Funderingar som jag hoppas någon kan säga något om!

Magen
Ofta på mornarna/efter första målet vid 7-8-tiden så upplever jag att det trycker på och bökar massor i magen på honom. Även på eftermiddagarna kommer en sådan jobbig session av bök och gnäll och pressande och pruttande/bajsande. Är detta normalt, tror ni det "växer bort" eller kan jag göra något åt det? Vi ger honom semper droppar och minifom sedan någon vecka tillbaka (dock blir det inte minifom före varje amning, men oftast före varje mål av amning om ni förstår vad jag menar). Cyklar med benen på honom och gör lite massage varje dag. Han sover som sagt även på mage. Något annat jag bör tänka på?

Maten
Har nu efter mycket funderande fram och tillbaka kommit fram till att jag vill trappa ner amningen till ca 3 ggr per dygn (morgon, middag, kväll ungefär) och börja ge ersättning som huvudsaklig mat i övrigt. Har ni några råd och tips inför det? Den ersättning vi nu gett som tillägg är babysemp. Kan nan vara bättre för magen eller spelar det ingen roll?
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej,

grattis till nykomlingen :heart:

Den största gropen man kan falla i är att man "absolut ska göra rätt den här gången" alltså när man får sitt andra barn och det har varit lite upp och ner med första barnet.

Släpp det, du har SM i bakhuvudet så du kommer hamna rätt det lovar jag dig.

Vi matar alltid på med ersättning och våra barn brukar rata flaskan runt tre månaders ålder för att bara äta tuttemjölk. Det har inte varit några problem med amningen fastän de har fått flaska.

Så ge ersättning, fyll på lilla magen. Ingen kan sova om magen är halvfull, det blir bara pannkaka av det hela.

Vi använder oss av Nan och har inte upplevt några gasiga och trassliga magar på något av våra barn. Men visst pruttas det lite men det är inga problem eftersom de ligger på mage med larm.
Så om du tycker att Babysemp ställer till det lite så prova Nan istället, det kan ju bli en bra effekt av det bytet eller så händer det ingenting.

Att bara amma några mål och ge ersättning de övriga har jag ingen erfarenhet av, jag ammar alla mål och fyller på med ersättning när det behövs.
I början var det på kvällen och natten det tarvades påfyllning, nu är det bara på kvällen och snart kommer det nog bara bli tuttemjölk. Hur som helst så är det viktigaste att lilla barnet blir mätt, då sover de gott.

Vi har just nu en liten som är dryga åtta veckor gammal, han har en tråd som heter Linus röda tråd, välkommen dit och läs.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"