Varför slår hon sig själv???

Samtalsforum med barnen i fokus
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Min lilla , 2 år i maj :shock: .. tiden går verkligen..

Om jag liksom säger åt henne i något ex.
Eller ett NEJ!! när det gäller något ( ja jag vet " nej regeln")..
Eller om jag , som vanlig förälder blir, - arg.
Så slår hon sig själv i ansiktet - HÅRT , så hon börjar gråta ..
I början blev jag lite bestört över detta beteende och visste inte hur jag skulle göra mer än att säga " man klappar fint och är rädd om sig".
Nu har jag fått känslan att hon gör så här för att jag ska " tycka synd" om henne för att det liksom ska " mörka" det jag nu kanske blev arg på henne för.
Men - hur kommer jag åt det??
Hon gör ju så här då och då. Nu ignorerar jag henne bara i detta , nån gång har jag sagt " men det där är väl dumt?Det gör ju bara ont på dig själv."
Hur hanterar jag det här?

Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av miniz »

Hej.

För det första fàr man försöka undgà att bli arg pà tvàràingen. Det hjälper sällan. Men det var inte det du fràgade om.

Jag tycker du kan ta handen om handen och visa hur man är god mot sig själv och andra. Och sedan gà vidare med andra saker. Som du själv skriver använder hon kanske detta "knep" för att fà dig pà andra tankar.

Kanske nàgon annan har flera tankar om detta.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
LillaVargen
Inlägg: 17
Blev medlem: lör 30 jan 2010, 22:18

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av LillaVargen »

Usch, jag har någorlunda samma problem här hemma ibland. Min pojke är 2.5 år och det han har gjort är att springa iväg och dunka huvudet i dörren, för att sen ramla omkull och gråta och sägja att han gjort sig illa i huvudet. Jag har gjort som du, ignorerat beteendet och sen har jag distraherat honom med något annat.
Problemet var bara att farmor/farfar/pappa rusade till honom med det samma i början när han gjorde så och ojade, pussade och tyckte synd om honom och sen pratades det en hel del om "ontet" och plåster - och jag tyckte att det verkade som han kommit på det. Nu är jag och pappan överens om att ignorera beteendet, men det funkar inte riktigt med farföräldrarna.

Det jag mest oroat mig för är att han verkligen ska göra sig illa, men jag har liksom inte vetat någon annan taktik än det här för att inte sätta fokus på att om man med vilja gör sig illa så tycker alla synd om en. Som tur är händer detta spektakel mycket sällan.
Lilla Vargen född 22.juni 2008
Lilla Lejonungen född 17.mars 2011
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Hej!
Tack för svar :heart:

Klart man inte ska bli arg på en 2-åring. Men arg och arg.. Menar väl mer att man säger till. I bland "orkar" man inte allt med avleda, säga rätt mening, undvika Nej och så vidare. Man är ju människa också och ibland blir man ju arg. ( vilket jag också hon kan få se att man faktiskt kan bli).
Fel eller rätt? Jag vet inte.

Nåväl, jag har kört handen mot handen.. och ignorerar nu i stället. Att hon inte får någon som helst uppmärksamhet i att hon själv gör sig illa.
Lilla gumman är enormt smart och jag tror det är ett trix.. dock har jag avvaktat länge och trott det ska passera.. men jag tycker mig inte se det. Det händer inte ALLTID men det händer dock.
När hon är i sina " NÄÄÄEEEEEEEEEE" dagar... så händer ju detta mer.. än de dagar då lyckan över att leva strålar som en sol här hemma.

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miniz
Inlägg: 2164
Blev medlem: sön 20 aug 2006, 17:07
Ort: Frankrike

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av miniz »

Har du förresten läst förtrotstràdarna här under favoriter. Där hittar du mycket nyttigt, som kan användas när hon har sina NÄÄÄEEE dagar. :D
http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =8&t=18665

Jag förtàr helt och hàllet att man bara är människa och gör det bästa man kan, sà därför är det sà bra att ha forumet :heart: att vända till när man har idètorka eller när man inte orkar sà mycket.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Ja, vart hade jag varit utan detta forum?!?! Har jag en undring så finns ni ju alla här.
Eller om jag bara vill lätta hjärtat.. så finns ni OCKSÅ här :D
:heart:

Ja, jag har läst mycket om förtrots och just alla NÄE.. NÄÄÄÄEEE.... NEEEEEEJJJ.. ;-)
Och jag försöker undvika prata så hon får en fråga för då är det kört direkt , haha..
Nåväl..
Jag ska avvakta detta "själv slag" hon gör på sig själv och se vart det landar.

Kram
En liten född 00
En "lill liten" född 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av annawahlgren »

Mian71 skrev: Klart man inte ska bli arg på en 2-åring. Men arg och arg.. Menar väl mer att man säger till. I bland "orkar" man inte allt med avleda, säga rätt mening, undvika Nej och så vidare. Man är ju människa också och ibland blir man ju arg (vilket jag också /menar/ hon kan få se att man faktiskt kan bli).
Fel eller rätt? Jag vet inte.
:D Fel, tycker jag :!: Visst kan man bli arg också på en tvååring, precis som på en hund som ställer till någonting eller en dörr som slår en på näsan. Men hur hanterar man sin ilska :?: Det är det som är frågan.

Ilska riktad direkt mot ett litet barn är skrämmande. Det är lika med avvisande - "jag tar min hand ifrån dig". Det i sin tur betyder (för barnet) risk att bli övergiven, vilket i sin tur faktiskt betyder livsfara. Små barn vet från första stund att de inte klarar sig på egen hand. De överlever inte ensamma. De kan inte föda sig själva, inte beskydda sig själva, inte själva rädda sig undan alla hotande faror ("vargen"). Det är därför det är så "tacksamt", så framgångsrikt, att hota små barn med att överge dem: "Kommer du inte på en gång går mamma ifrån dig!" Ungen lyder och kommer. Den har inget val.

Du förklarar och försvarar att du "slår" ditt lilla barn med ord - avvisar henne - med stöd bl a i en barnpsykologisk trend för dagen: det är bra att visa barn att man faktiskt kan bli arg. Man ska visa känslor, även sådana som inte är så ädla. Bara bra för ungen att få lära sig :roll: Jag tror nu inte alls på att något gott eller bra kan komma ut av det. Det är först när folk (barn) kommer upp i sexårsåldern, som de kan ta ens gedigna vredesutbrott utan att vädra fara för livhanken :!: En liten tvååring drar den lärdom du säkerligen inte vill eller har en tanke på att hon ska komma i närheten av: att hon är avvisad, underkänd, vägd och befunnen för lätt för att kunna tillgodoräkna sig det livsnödvändiga beskydd som garanterar hennes fortsatta överlevnad. Därför är det bokstavligen livsfarligt att bli arg på en liten tvååring :!: För henne.

Och så som du "slår" henne med ord - avvisar henne, ställer dig oförstående, blir förbannad, är "bara människa" och visar din ilska, som ju innebär avståndstagande - så slår hon sig själv. Vad är det om inte självbestraffning :?: Självskadebeteende :?: Övertar hon inte ditt (för stunden) underkännande och applicerar det på sig själv :?:
Mian71 skrev:Nåväl, jag har kört handen mot handen.. och ignorerar nu i stället. Att hon inte får någon som helst uppmärksamhet i att hon själv gör sig illa.
Också det en modern barnpsykologisk trend: man ska ignorera det ena och det andra. Fullkomligt vansinnigt :evil: enligt min mening. Om en människa, stor eller liten, gör sig själv illa, hur kan det någonsin vara rätt eller bra att ignorera det :?: :!:
Mian71 skrev:Lilla gumman är enormt smart och jag tror det är ett trix..
För att uppnå vad då? Att du ska tycka synd om henne, framkastade du. Skulle hon intrigera? Bedriva maktspel? Vid två års ålder? Tänk om det faktiskt ÄR synd om henne, när du avvisar henne? Vore hon lagd åt det utagerande hållet skulle hon kanske slå på dig, för att värja sig mot ditt för henne hotfulla avståndstagande. Nu slår hon i stället sig själv. Det är inte bra. Det är inte bra alls.

Jag är medveten om att jag kanske låter hård i tonen, och jag ber om ursäkt för det. Jag vet att det sista du vill är att hota din lilla älskling att överge henne :shock: Jag vet att du älskar henne innerligt, och du vill henne ingenting annat än väl. Men jag går igång på det som gör små barn illa :oops: Som skrämmer dem. Som får dem att straffa ut sig själva. Det får kosta föräldrarnas sårade känslor hellre än barnets :cry:

:arrow: När ilskan kommer krypande, använd tvättstjälpningsmodellen hellre än att slå med ord. Hämta barnet när du lugnat ner dig och kan vara vänlig och glad igen, och gör något nyttigt, viktigt, tillsammans.
:arrow: Lär dig säga OJ DÅ, lagom bekymrat, i stället för att hålla irriterade föredrag. Det ger dig några sekunders betänketid, så att du kan tänka efter före och undvika att förlöpa dig.
:arrow: Om och när hon slår sig själv, bli kolossalt bekymrad över stackars stället som fick ont (och som ju lever sitt eget liv). OJ DÅ :!: Vad ska ni göra :?: Nu fick stället ont! Det behövs sannerligen inga förebråelser, bara dutt och medkänsla. "Stackars, stackars lilla magen!" (Eller var det nu var hon slog sig själv.) "Nu blev magen ledsen, nu fick den ont, vad ska vi göra, vi måste trösta magen..." Och hitta på hur, under rådgörande med barnet :!: Dutta tillsammans och "fråga" magen om den mår bättre nu, osv. Reagera med lättnad när magen "svarar" - ja, som mamma kan man faktiskt lyssna på magar och höra vad de säger - att det känns lite bättre nu. Å, vad skönt :lol: Och så tackar ni varandra (du å barnets vägnar, tillsammans med dina egna) för gott arbete med att trösta magen, som äntligen blev glad igen till slut.

Motsatsen till att ignorera är att bry sig :wink: "Hon vill bara ha uppmärksamhet" brukar det också heta - som något kritiskt/negativt. Ja, skulle hon inte få det, då :?: Riktigt rejäl, utdragen, intensiv, långvarig (för stunden), ja, nästan överdriven, POSITIV uppmärksamhet är naturligtvis vad den lilla unge ska ha som i brist på bättre tvingar fram negativ. Eller, hu :shock: likgiltighet. Även barn i mycket smått format ska tas på positivt och kärleksfullt allvar, inte misstänkliggöras som intrigmakare.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Ja, nu tycker jag du var oförtjänt Hård!!
Jag är ingen mamma som "slår" mitt barn med ord. Även om du tolkar det så.

Jag är inte i ILSKA så jag kokar över. Någonsin med henne.
Som du vill få det att låta. Har aldrig behövt känna att det "snart rinner över".
Jag blir inte så arg.

Jag vänder mig hit då jag vill få en lösning. Inte bli "utskälld" :(
Då inte klappa fint och handen mot handen inte fungerat alls.
Ja, jag provade att ignorera eftersom jag trodde det skulle " rättfärdiga" om jag sagt till henne.
Sagt till exemper" NEJ, vi har diskat KLART nu. Nu ska vi ..göra annat .. " och hon vill diska mer och blir riktigt arg, och jag säger Inte NU. Vi ska göra annat igen.... då TRODDE jag att hon var "så kallat" smart så hon
slår sig själv, blir ledsen och jag ska säga " ok, då får du diska lite mer.. " eller nått.
Därav ignoereringen. men BRA då ska jag ju självklart inte göra så.
Och det var ju ett konkret RÅD jag behövde. Skulle jag känna ignoeringen var något som jag trodde på . Skulle jag ju inte
vänt mig HIT för tips.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av annawahlgren »

:D Du fick konkreta råd på slutet.

Det blir säkert bra.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Klart det blir :D

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av miar70 »

Hej mian71 :D

Vill bara säga att den som bryr sig på allvar om ens bekymmer inte är rädd att säga eller skriva det man kanske måste höra men inte vill alla gånger :wink:. Anna bryr sig, på allvar, och det är därför hon kostar på sig att svara ärligt. Ibland gör det ont att få ärliga svar men till syvende och sist är det ju det vi alla vill ha i slutänden - även om det svider lite i skinnet när man läser/hör, eller hur?

Jag tycker Annas svar var jättefint sett ur ett barns ögon, och jag vet att det är det som är det vikiga för Anna - att ge barnet röst. Och fina råd på slutet, riktigt fina.

Ibland när jag får lov att vara sådär brutalt ärlig mot mina äldre barn kan de bli redigt arga på mig just då, men de vet att jag gör det av omtanke och kärlek. Så tror jag att Anna tänker också, det är ren och skär omtanke och kärlek!

Kram från en annan Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, miar70 :heart:
Mian71 skrev:Klart det blir :D
That's my girl :wink: :lol:

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Mian71
Inlägg: 296
Blev medlem: sön 16 aug 2009, 20:43

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av Mian71 »

Ja miar70, visst är det så. :heart:
Håller med fullt ut.
Men i bland läser man också i det " sinne man är i". ( stress över jobb, irriterad på en dum man :twisted: .. som kvarten innan jag läser Annas svar, mailat nått.. osnällt och när man läser ett svar med den irriterande känslan i kroppen " hör" man även en annan ton Och jag blev ARG!
SKIIIIT ARG!
:-)
Hade jag läst det med en annan sinnestämning ( utan ett mkt irriterande mail innan)så hade jag läst det, tänkt. Och tänkt igen. Och fattat orden på ett helt annat sätt.
Nåväl.
Råden har jag nu och de anammas. :D

Körde " dutten" ett par gånger och jag har inte sett henne göra så mot sig själv under hela veckan :shock:

:heart:
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miar70
Inlägg: 9795
Blev medlem: tis 31 jan 2006, 10:59
Ort: Alby, Ånge i Västernorrland
Kontakt:

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av miar70 »

Underbart :heart: jag blir SÅ glad för er skull, tack för att du delar med dig!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Inlägg: 15366
Blev medlem: mån 22 nov 2004, 22:46
Ort: Gastsjön

Re: Varför slår hon sig själv???

Inlägg av annawahlgren »

Mian71 skrev:Körde " dutten" ett par gånger och jag har inte sett henne göra så mot sig själv under hela veckan :shock:
:D Vad glad jag blir.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"