BRYTA NACKEN???

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
Anna09

BRYTA NACKEN???

Inlägg av Anna09 »

Hej,

Ester är nu två år och en minst sagt rörlig liten dam som utforskar världen och kroppen med stor aptit - och glädje. Det är hur kul som helst, MEN hon har nu kommit på att man kan stå på huvudet i spjälsängen med benen vikta över kanten.

Naturligtvis har hon inte självbevarelsedriften att hålla sig stadigt med händerna i madrassen, även om de är där. Det lilla huvudet vinglar och jag håller andan. :shock: :roll:

Maken säger att barn stått på huvudet i alla tider och att fler i så fall borde dö om det var farligt, men jag är faktiskt orolig. Jag kan visa, lära, leda henne när jag är i närheten, men inte innan hon skall sova lur och kan hålla på själv i 30-40 minuter.

Hon älskar det - jag hatar det...

Om jag ringer till BVC säger de säkert bara att vi skall ta bort spjälsängen, vilken vi vill behålla över trotsen.

Vad är er erfarenhet? Är jag för nojig, eller är detta ett problem/potentiell fara?

Tacksam för erfarenheter...

:heart:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
chokladkaninen

Re: BRYTA NACKEN???

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Anna! :D

Jag har ingen erfarenhet av huvudstående men tänker spontant att det kanske finns nåt sätt att kanalisera huvudståendet? Som med småttingarna som behöver kryp-, vänd- och ålträning. :lol: Typ en gymnastikhörna på en madrass i vardagsrummet, där hon - assisterat! :wink: - får öva på huvudstående, handstående, kullerbyttor etc. Så att hon dels blir bättre på det, vilket ju minskar skaderisken, och dels blir lite mindre motiverad att hålla på med det i sin ensamhet?

Här har jag precis kommit mig för med att sätta upp repstegen i dörröppningen till barnens rum för att tillhandahålla lite inomhusklättermöjligheter. 8) Den är rätt så populär, särskilt hos 4-åringen men även hos 2-åringen. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Anna09

Re: BRYTA NACKEN???

Inlägg av Anna09 »

Hej Chokladkaninen!

Tack, tanken har slagit mig. Vi har tagit bort våra soffbord och har våra trädgårdsdynor på vår soffmatta där hon härjar ganska friskt under de stunder vi är inne. Kullerbyttor slår hon där och hoppar från soffan och ner på dynorna - jag skall öva huvudstående med henne här också, med start i morgon.

TACK för att du väckte tanken... :heart:

Repstegen är inte dum den heller... skall även tänka på det när hon blir äldre.
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"