Nu vet jag inte om denna tråd ligger i rätt under barnafostran men visste inte var jag skulle lägga den.
Vår 2,5åring är torr dagtid. Nu funderar jag hur man ska börja göra på natten för att slippa nattblöjan. Han kissar jätte mycket på natten för blöjan är mycket våt när jag tar upp honom på morgonen. Ibland t.om. kommit kiss igenom. Är rädd att det ska bli mycket mycket spring på natten och störa hans nattsömn när vi väl börjar med det här företaget. Han vet ju att jag kommer "springandes" om han behöver kissa (= risk att det blir underhålllning av det hela). Jag har några gånger (när han velat) tagit in pottan på rummet och han har kissat och jag har sedan lagt honom tillbaka i sängen. Före han lägger sej på kvällarna kissar han ju i pottan och sedan får han blöjan på sej.
Så hur ska man gå till väga för att det hela inte ska bli till en cirkus av underhållning utan helt enkelt wc-bestyr. Hur gör man om han vaknar ca. halvtimme före väckning ? Gissar att vår kille inte kommer att nöja sej med att gå tillbaka i sängen om han väl varit uppe en gång och kissat på morgonen. Han har från förut tidig morgon som vi inte lyckats råda bot på så jag ser ju ogärna att han får ännu tidigare morgnar. Han sover nu 19.30-6.00 (ibland 6.30).
Tips på det?
Potträning nattetid
Potträning nattetid
V 080808
kurad Dec -08
L 240615
L 240615
-
extradarkchocolate
Re: Potträning nattetid
Åh, vi har precis samma dilemma. Vår pojk använder sig också av blöjan för att bajsa i, antingen på morgonen eller på kvällen när blöjan är på.
Funderar på att bara vänta ut det, att reflexen är svår att styra på natten?
Funderar på att bara vänta ut det, att reflexen är svår att styra på natten?
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Hej, jag håller med AW här... Man måste nästan ha haft helt torr blöja i 1 vecka innan man tar bort den och blir nattorr. MIn son var dagtorr tidigt men kan faktiskt än idag ibland vilja/behöva ha blöja på natten.
När man sen märker att nätterna är torra finns några som kan ta upp och "kissa av" sina barn när de själva lägger sig och då klarar sig barnet till morgonen. Men det funkade inte för oss.
Nätterna/nattorrhet, styrs av ett hormon (till skillnad från dagtorrhet) så man kan inte på något vis "träna" nattorrhet utan detta måste komma av sig självt.
När man sen märker att nätterna är torra finns några som kan ta upp och "kissa av" sina barn när de själva lägger sig och då klarar sig barnet till morgonen. Men det funkade inte för oss.
Nätterna/nattorrhet, styrs av ett hormon (till skillnad från dagtorrhet) så man kan inte på något vis "träna" nattorrhet utan detta måste komma av sig självt.
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. 
Tack för svar!
Ok. Då är det som jag misstänkte inte alls tid för oss ännu eftersom nattblöjan är jättevåt ännu.
Men när han nu vaknar på morgonen (alltså ca.30 min före väckning) och vill kissa (händer nån gång), ska jag då ta pottan in i rummet, kissa av honom och sedan lägga honom igen tills morgonen kommer kl.6?
Ok. Då är det som jag misstänkte inte alls tid för oss ännu eftersom nattblöjan är jättevåt ännu.
Men när han nu vaknar på morgonen (alltså ca.30 min före väckning) och vill kissa (händer nån gång), ska jag då ta pottan in i rummet, kissa av honom och sedan lägga honom igen tills morgonen kommer kl.6?
V 080808
kurad Dec -08
L 240615
L 240615
-
TorsMamma
- Forumets ordförande
Jo, så hade jag nog gjort. Så länge det inte blir underhållning av det hela. 
Tor 2006
BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån 
FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months.