Elias och SM-3:e gången gillt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

... och så två steg tillbaka. :(

föregående natt krånglade han mellan 4-6. somnade om ett tag och vaknade om vart annat. pruttade. jag tänkte. det är en reaktion på smakisarna. men jag kör på.

inatt vaknade han halv två. somnade om först kl halv fem! först stök och bök. lät först vara men skrek upp sig. stoppade in nappen otaliga gånger. blir arg. försöker vagna till ro. lillprinsen vaknar. är pigg. blir uttråkad börjar skrika. maken tar över. pigg och tyst vid vagning. klarvaken. testar att amma runt 3. fick första nattamningen 23.30. äter lite grann. kräks. fortsatt vaken. har honom bredvid mig i sängen. kommer inte till ro. viftar med armarna och blundar. provar rapa, testar vagnen igen. pruttar. vid fyra lämnade jag över till maken igen. sen fick jag väcka kl halv åtta...

två toppenfina dygn har förbytts till två krångliga. han kommer inte heller till ro vid daglurarna. vaknar ofta. kräks och äter sämre än vanligt.

så kart härleder jag detta till smakisarna. magen är igång (lite tjockare konsistens). tänker att jag inte ska ge något alls nu på ett dygn och se om han blir som "vanligt igen".

han har fått i sig ca 1/2-1 iskubstärning av gröt och katrinplommon. lite majs/dygn. det är allt.

jag fattar att magen måste få reagera men att ha honom vaken 2-3 timmar per natt (som på spädistiden) får mig att backa ett steg. också med tanke på att han ändå kniper igen munnen och inte vill ha.

ska jag tänka att detta bara är en vanlig reaktion på just mat över lag eller ska jag testa en annan gröt? (använder hipps eko risgröt).

bör jag vila från allt i nån vecka och försöka igen eller ge bara en sked gröt på kvällen och se om han fixar det?

dessutom rinner hans näsa igen..... jag fattar inte?!!!!

(och ja, läste om smakisarna senast igår i bb. även 3-4 månaders kapitlet.)
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
SusanD
Rådgivare/advisor
Inlägg: 3703
Blev medlem: fre 27 jan 2006, 16:51
Ort: Ängelholm
Kontakt:

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av SusanD »

Hej lilla mia, här kommer jag och terroriserar lite i din tråd igen :wink:
lilla mia skrev: ... och så två steg tillbaka. :(
Här ligger en av nycklarna i hur du tänker och hur det påverkar hur ni har det. Negativt, eländigt, två steg tillbaka, inte bra. Är det möjligt att se det på något annat sätt? Typ; "Oj vad tokigt det blev nu då! Äsch vi får ta tag i det så vi kommer upp på banan igen. "
lilla mia skrev: han kommer inte heller till ro vid daglurarna. vaknar ofta. kräks och äter sämre än vanligt.
Kan detta beror på att han håller på att bli förkyld igen? Är förklaringen så "enkel"? Vad säger läkarvetenskapen om hans förkylningar, har de någon tanke om varför han drabbas så hårt?
lilla mia skrev: jag fattar att magen måste få reagera men att ha honom vaken 2-3 timmar per natt (som på spädistiden) får mig att backa ett steg. också med tanke på att han ändå kniper igen munnen och inte vill ha.
Att han kniper igen munnen beror nog mer på att inte förstår hur han ska bära sig åt än att han inte vill ha det du erbjuder. Det tar ju, precis som du skriver, lite tid innan magen och lilla barnet förstår vad det är som pågår.
Har ni möjlighet att dela på nattarbetet så blir det lättare för dig, du behöver nog sova. Barnets sömn brukar bli bättre när det tillkommer riktig mat på schemat men det är ju bara du och din man som kan bestämma när det ska ske. När det än händer så kommer magen reagera och kanske, kanske också nattsömnen. Är det bättre att det sker nu eller längre fram?
lilla mia skrev: ska jag tänka att detta bara är en vanlig reaktion på just mat över lag eller ska jag testa en annan gröt? (använder hipps eko risgröt).
Jag tror och skulle själv hålla mig till en och samma gröt eller samma mat för att magen ska vänja sig. Att byta och prova något annat ställer nog till det mer än det gör nytta i detta läget. Men det är vad jag tror det.
lilla mia skrev: bör jag vila från allt i nån vecka och försöka igen eller ge bara en sked gröt på kvällen och se om han fixar det?
Ingen aning, jag hade kört på men sett till att få lite hjälp på natten om han blir oroligare då.

Sömn föder sömn, så funkar vi människor ju mer vi sover desto tröttare blir vi. Men sömn föder ju också god hälsa. Så kanske är det så att du ska lägga krut på att få i honom mer mat så att sömnen blir bättre och kanske hjälper det honom då att bli kvitt sina förkylningar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
skrutten
Inlägg: 41
Blev medlem: fre 05 nov 2010, 22:48
Ort: Falun

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av skrutten »

Hej Lilla Mia!

Jag vill bara skicka en liten styrkekram och säga YOU CAN DO IT!
Klart att det känns surt när man får backa och saker och ting inte blir som man tänkt...
Hade också en hel del trassel med sömnen när jag började med smakisar. I mitt fall tror jag att det förutom att det var något helt nytt för lillskrutten berodde på att hon i princip ratade bröst och flaska och fick i sig på tok för lite mat...
Sömnen är nu ungefär som vanligt igen men maten går lite trögt...

Hoppas på många steg fram för dig!!

Tänk hur många som hade givit upp om de var i din sits men du kämpar vidare! Hejja! =D>

Kram! :heart:
Lillskrutt 100928
Lillpyret BF 28/1 -12
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

hej!

och tack för pep skrutten! :D

jag började igen med lite gröt igår kväll. en sked går bra. vid andra försöket så sticker han fram tungan så det är omöjligt att få in skeden. jag får lura honom att skratta för han ska öppna munnen men så snart han fattar vad som händer så pressar han emot med tungan... det jag får in "spottar han ut".

provade lite mosad banan idag och på samma sätt då. fick i en liten sked totalt men den kom upp igen (hela tuggan) några minuter senare blandat med mjölk. han har ätit mycket sämre idag igen. en tillfällighet kanske?! kan det bli så att den fastare maten ligger kvar längre i magen och mättar? men bara några få skedar? har ingen erfarenhet av detta då tjejerna glatt gapat från andra dagen och har heller inget minne av att magen krånglade på dem.

har kontaktat vården ang hans täppa- och familjeläkaren var till ingen hjälp som jag trodde. hon tyckte jag skulle sluta med näsdropparna helt och att täppan och även förkylningarna (snoret) beror på överkonsumtion av nezeril. dvs ingen åtgärd.

bvc-sköterskan skulle iaf på eget bevåg kontakta öronkliniken och höra vad dem tror. snällt av henne! det var dem som sa att jag skulle ge i nezeril i ena näsborren i taget och sen byta efter ett par dagar så en får vila. men de hade säkert inte heller tänkt sig att detta skulle pågå i 2-3 månader. får se om de har nått och komma med. men jag ska sluta med nezerilen. se vart det tar vägen.

tänkte ev börja smyga in välling i ersättningen till natten. vilken är mildast för magen. ris, majs eller havrevälling?

så till nått helt annat. har en liten selma på 2 år och fyra månader. i fredags tog vi bort hennes blöja. att bajsa på pottan går toppen. "det har bara kommit fel" en gång på dessa 5 dagar. däremot kisset går inte alls. hon har endast prickat rätt om vi lyckats sätta henne på pottan när det borde vara dax. typ efter sovning om blöjan är torr och innan sänggåendet för natten. det är verkligen jättesvårt att inte tjata, fråga om hon behöver gå på pottan. men nu har jag försökt hålla mig till dem tider då vi märkt att det brukar bli olyckor. (10,14,17) hon verkar alltså ha ca 3 timmars intervall. men även om vi frågar och även testar sitta på pottan x flera så kommer kisset iaf i byxorna. nu senast var hon inne på toaletten och tvättade händerna efter mellis med pottan en meter ifrån sig ändå bara kissar hon rakt ut. jag upplever det som hon inte känner att hon behöver kissa. kan inte kontrollera det helt enkelt. kommer hon lära sig detta nu genom att kissa på sig ett tag? hur ska jag hantera detta?

(om jag borde starta en egen tråd om detta på mat, mage, barnakropp så säg till!)

kram.

ps. önh-klniiken ville ha en remiss från familjeläkaren så de får titta på elias. enl läkaren bvc-ssk pratade med borde vi få en tid redan nästa vecka! äntligen händer nått!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Mia! :D

Jag har nån gammal fördom om att majsvälling är snällast att börja med. :lol: Mindre fibrer, kanske?
lilla mia skrev:så till nått helt annat. har en liten selma på 2 år och fyra månader. i fredags tog vi bort hennes blöja. att bajsa på pottan går toppen. "det har bara kommit fel" en gång på dessa 5 dagar. däremot kisset går inte alls. hon har endast prickat rätt om vi lyckats sätta henne på pottan när det borde vara dax. typ efter sovning om blöjan är torr och innan sänggåendet för natten. det är verkligen jättesvårt att inte tjata, fråga om hon behöver gå på pottan. men nu har jag försökt hålla mig till dem tider då vi märkt att det brukar bli olyckor. (10,14,17) hon verkar alltså ha ca 3 timmars intervall. men även om vi frågar och även testar sitta på pottan x flera så kommer kisset iaf i byxorna. nu senast var hon inne på toaletten och tvättade händerna efter mellis med pottan en meter ifrån sig ändå bara kissar hon rakt ut. jag upplever det som hon inte känner att hon behöver kissa. kan inte kontrollera det helt enkelt. kommer hon lära sig detta nu genom att kissa på sig ett tag? hur ska jag hantera detta?
Svarar på detta eftersom vi nyligen har gått igenom det med jämnårige Bebbo: Jag tror att det är OK att sätta henne på pottan ibland (gärna när man själv ändå kissar så att det blir naturligt, "alla kissar innan vi går ut", typ) - kommer det nåt så är man glad och entusiastisk, och gör det inte det så spelar det ingen roll. Men sedan tror jag att du måste låta henne vara ifred och känna efter - gärna utan byxor så blir det lättare att känna - så att hon får "öva" på att känna själv. Och när olyckan väl händer säger man "ojdå!" :shock: och hur ska vi lösa detta nu då? Och hjälps åt att torka upp. Och frågar barnet "Vilket tokigt kiss som kom på golvet! Vet DU var kisset ska vara nånstans?" etc.

För Lillebror här tog det en vecka att börja haja, efter 10 dagar började olyckorna glesa ut rejält och efter 3 veckor var han i princip heltorr. Nu har det gått 3 månader och vi har extremt sällan olyckor, varken dagtid eller nattetid. 8)

Så tålamod och gott humör är mitt råd! :D Heja Selma! :thumbsup:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

hej och tack!

imorse ropade hon ett antal gånger för att komma upp. (jag var vaken och låg och mös med illebror i min säng). ja, jag kommer.....

jag är kissnödig! då blev det fart på mig. och snabbt till pottan där hon kissade så fint! och nattblöjan var torr!!! :D

tur att hon prickar rätt ibland så mamma hålls glad och alert!

majsvälling alltså. ska köpa hem vid nästa tillfälle. tycker ändå det är konstigt att hans aptit minskar så drastiskt när jag testar smakisar. jag fyller normalt upp med ca 80-120 cl ersättning vid varje mål. nu tar han emot max 40 cl. det lilla jag lyckas lura i honom av smakisarna ersätter ju inte på långa vägar det som han nu inte tar emot. hmmm. #-o har kört lite på varannan dag nu.

kram
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

så bra att ni tar tag i att undersöka förkylningarna!
Nezeril är ju ingen lösning i längden. När liten varit förkyld så ofta och länge är det bra att han blir undersökt ordentligt.
Hör av dig när ni fått svar,

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej igen,
jo Selma kan få en egen tråd! Här inne är alla Små. Hon är ju så stor så hon skippar blöjan! :D

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Johanna w.
Inlägg: 1083
Blev medlem: lör 13 okt 2007, 20:08
Ort: Bromma/ Stockholm

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Johanna w. »

Hej, lilla mia!

Vad tråkigt att läsa om lillebrors förkylningar.
Vet inte om du minns min Havana som aldrig var frisk? Jag har ju en egen teori som säger att barn som är födda under hösten/vintern är sjukare i början... Man är ju inne mer, det går fler elaka infektioner och lilla kroppen kanske inte riktigt får chans att återhämta sig. Men, bara min egna teori som sagt :wink:

Hur som, en tanka som slår mig är att Elias inte vill äta eftersom han är täppt. Han kanske inte känner smaken, precis som när vi är förkylda. Dessutom är det lättare att slurpa i sig flytande om man har nästäppa ju. Så det kan ju ligga där- bra att ni fått tid till ÖNH. Hoppas ni får tid inom kort!

Jag vill också till sist innan jag smyger ut igen tipsa om koksalt. Jag har endast i yttersta nödfall använt mig av nässpray till mina girls. Koksalt har ju tyvärr inte samma avsvällande effekt, men läser ändå upp och sedan kan du suga ut med näsfrida eller liknande. Det var mina bästa vänner under mycket lång tid hahah.

Många kramar
/ Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

hej johanna w!

klart jag minns dig. och lilla havana! ni hade det ju verkligen tufft med en massa sjukhusvistelser. hur är det nu? har det växt bort?

och clara. selma behöver ingen egen tråd. efter 5 dagar trillade poletten ner så nu är hon både kiss- och bajsnödig och går på pottan! stora tjejen! och jag som tänkt vänta till sommaren... 8) tänk vad vi besparar miljön, och vår ekonomi!

så till elias. det går liiiite framåt med smakisarna. mosad banan går i. fast jag får ju stoppa i samma tugga typ 5-6 gånger innan den kommit ner. avvaktar lite med risgröten och testar grönsakspuré och banan nu dagtid.

har varit och köpt majsvälling också. ska väl våga mig på att prova den lite också så smoningom. får se när andan faller på. han ska väl få bli sina 4 månader först. 5 dagar kvar!

dagarna funkar bra nu. så skönt att han vuxit i ett schema som funkar för oss alla. kör 12+45+2+45 nu. nätterna har jag ännu inte styrt upp. inväntar läkarbesöket och mer mat till kvällen (gröt alternativt välling). så länge njuter jag av bebis och samsovning vid de tillfällen det blir så!

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
younikawa
Inlägg: 109
Blev medlem: tis 16 nov 2010, 19:46
Ort: Stockholm

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av younikawa »

Hej lilla Mia,

Tänkte precis skriva ett litet meddelande och kolla hur det har gått för er denna vecka. Tänk, snart är lillkillen 4 månader. Det går ju så fort!

Ska också testa den där majsvällingen tänkte jag, till en början blanda ut den med lite bröstmjölk och kanske ge den som nattslurk - om nu Tia tar flaskan.

När är det ni ska till doktorn? Vill så gärna veta om de kommer kunna hjälp Elias på traven med den där envisa förkylningen.

Återigen stora gratulationer till blöjfri stortjej, vilken befrielse för er! Visst har mat dåligt samvete mot naturen småbarnsförälder som man är :) Jag har ont i magen så fort barnmatsburkarna eller påsen med blöjor töms.

Hoppas ni får ett riktigt skönt avslut på helgen, kanske ute i det fina vädret!

kRAMAR
**Youni**
Leve Fiji - Tia födelsedag - 1 0 1 0 1 0
Sarisparis
Rådgivare/advisor
Inlägg: 2797
Blev medlem: mån 10 maj 2010, 14:31
Ort: Frankrike

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Sarisparis »

Härligt att dagarna funkar bra nu, lilla mia, bra jobbat! :thumbsup:
Younikawa skrev:Visst har mat dåligt samvete mot naturen småbarnsförälder som man är Jag har ont i magen så fort barnmatsburkarna eller påsen med blöjor töms.
Jag slänger in ett litet tips om tygblöjor! Jag började med det när vâr lillebror var cirka fem mânader och jag i lika lâng tid slängt typ en sopsäck om dagen med (dyrt) inslaget kiss och bajs. Vi kör med bumgenius v3, vet inte om de säljs i Sverige, men det finns säkert liknande. Lillebror hade tygblöjor dygnet runt fram till cirka nio mânader, dâ började det läcka nattetid, sâ numera har han 'vanliga' blöjor för natten.
Jag var lite rädd att det skulle känns väldigt jobbigt med all tvätt, men faktiskt inte. Jag har elva blöjor totalt, vilket gör en maskin (40°) varannan dag. Ingen större ansträngning och det blir snabbt en rutin. Nân gâng i mânaden kör jag allihopa pâ 90°. Blöjorna känns fortfarande fräscha, efter cirka nio mânaders intensiv användning.
Slut pâ reklamen! 8)
lilla mia
Inlägg: 675
Blev medlem: ons 23 aug 2006, 20:41
Ort: Västerås

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av lilla mia »

kul med ett reklamavbrott! :)

men hur funkar det med tygblöjor? man slänger väl inte in en bajsblöja i maskinen? måste väl ta bort bajset först?

en annan praktisk fråga. lilleman fick smaka lite majsvälling igår. det gick ner 20 ml efter den ordinarie kvällsslurken. :D hade tänkt blanda ihop välling och ersättning som jag fått tips om tidigare men vällingdoseringen är ju inte den samma som ersättningen insåg jag igår. kan man ändå bara byta ut en skopa ersättnining mot en skopa välling?

dessutom stod det att vällingpulvret ska blandas i kallt vatten och sen värmas. har det nån betydelse om jag gör tvärt om? kan man ta vanligt vatten från kranen eller ska det kokas innan?

när jag gör ersättnig värmer jag oftast vattnet först och blandar i pulvret sedan.

enklast är kanske att göra ersättnig och välling var och en för sig och sen hälla ihop dem i en flaska?

i-landsproblem....

kram!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Clara Cecilia
Inlägg: 992
Blev medlem: ons 10 jun 2009, 19:40
Ort: Stockholm

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,
lilla mia skrev: enklast är kanske att göra ersättnig och välling var och en för sig och sen hälla ihop dem i en flaska?
Ja. :D

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
chokladkaninen
Inlägg: 2604
Blev medlem: sön 16 mar 2008, 06:45
Ort: Uppsala

Re: Elias och SM-3:e gången gillt?

Inlägg av chokladkaninen »

Vällingpulvret löser sig dåligt i varmt vatten, det är därför man ska blanda i kallt vatten.

Jag gillar inte att micra vällingflaskorna med Bisfenol A och sånt (nu är väl just Bisfenol A på väg att fasas ut, men man vet ju inte vad annat skräp som kan finnas i flaskorna :cry:), fast det är förstås den enklaste tillagningsmetoden. Istället brukade jag blanda vällingpulvret med halva flaskan kallvatten (från kranen, kokt och avsvalnat höll jag bara på med när de var precis nyfödda - äter man mat så klarar man nog kranvatten med, resonerar jag). Sedan kokade jag upp vatten i vattenkokaren och fyllde på resten. Så blev vällingen lagom varm och utan klumpar direkt. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"