tips/erfarenhet ang. dagslurarna

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
arvids mamma

tips/erfarenhet ang. dagslurarna

Inlägg av arvids mamma »

Hej! Jag skulle gärna viljja prata med mammor/pappor som kört kuren och haft strul med dagslurarna...hur gjorde ni? (ute, inne, vagna, buffa) hur lång tid tog det innan de satt?

jag behöver lite pepping för min lilla son på 10 mån vill inte det som jag vill... :D
Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej arvids mamma :!:

Har inte genomfört någon regelrätt SHN-kur, däremot två "minikurer" i samband med att standardmodell och så småningom spikat schema infördes.

Just daglurarna krånglade i början men nu fungerar de utmärkt i 9 fall av 10. Läste massor med tips på forumet och prövade mig fram till vad som passade bäst.

Mina daglurstips:
:idea: Se noga över schemat. Bygger det till fullo på barnets rytm? Är sovtiderna fortfarande aktuella eller behöver de justeras i takt med barnets stigande ålder?
(vi tragglade länge med 1,5 tim på fm innan vi insåg att det räckte med 45 min)
:idea: Hinner barnet bli "gnälligt" en bra stund innan luren? Då ligger luren kanske för sent, barnet bör fortfarande vara på (hyfsat) gott humör innan vilan.
:idea: Förbered luren i god tid, börja INTE ex byta blöja och ta på andra kläder då det är en minut kvar. Ta 10 min och prata och nojsa glatt under tiden :lol:
:idea: Lägg ensamlek innan första vilan, barnet har då fått flera behov tillfredsställda (mat, umgänge, lek) och behöver påfyllning av sömn
:idea: Byt alltid blöja precis innan den längsta luren (lugnande inte minst för för föräldrarna som slipper oroa sig för att våta blöjor stör sömnen för lilla älsklingen :? )
:idea: Då Leia var mindre vagnade vi henne (bekräftade med skak i handtaget). Nu har vi infört ramsan (med varierande resultat än så länge) och jag brukar nuffa någta korta tag som markering och därefter ramsa. Vid totalkris buffar jag ytterligare. Solfjädern har jag aldrig lyckats få till som krisverktyg utan brukar bara avsluta buffning med kort solfjäderstryck.
:idea: Förlägg så mycket som möjligt av daglurarna utomhus. Leia sover på mage i vagnen antingen på balkongen eller om jag tar en promenad.
:idea: Ändra inte i schemat (just den dagen) om någon lur krånglar. Lägg hellre till en femminutare vid behov.

:arrow: Hur lång tid det tar innan det sitter :?: Tja, vi började med schema 11/11 och det är fortfarande lite trixigt ibland. Dock stora (kan tom använda ordet "enorma") framsteg sedan tiden innan vi lyckosamt nog hittade Annas "Barnabok" :D

Lycka till :!:
Nancy

Inlägg av Nancy »

http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ht=utomhus

En länk där Annas skriver om just daglurar.
PS

Inlägg av PS »

Hej!

Mitt tips nr 1 är också att se över schemat. Hoppas och tror att du också kommer att få uppleva det "magiska" - han bara sooover tills du väcker :o . Vi hade samma problem som du (vi har diskuterat detta en smula i en tidigare tråd) med 30-minuters vaknandet. Det hela löste sig den dagen vi hamnade rätt med schemat.

Tips nr 2 är att göra ingenting! På dagen upplever jag det som att till och med ramsan mest stör - att gå in funkar aldrig! (för oss, det verkar vara så olika för alla).

Lycka till! Jag vet verkligen hur jobbigt det känns, men det kommer att gå om du bara fortsätter med det "självklara" :D
Mamma till pojke född i februari 2005
kattis73
Kontakt:

Inlägg av kattis73 »

Vi har fortfarande strul med dagslurarna. 30 minuter är bra att sova tycker Isak. Vagnar man honom då kan ahn sova mer men vaknar om man slutar. Dock börjar det gå åt rätt håll, åtrminstone med långa luren (1,5 timme). En sak som har hjälpt oss är att lägga en filt över sufletten så att han inte ser något. Plus att det tar bort min överkoncentration. Det går framåt i alla fall, så vi håller kvar schemat ett tag till.
:heart: Storebror född -02
:heart: Mellanbror född -05, kurad vid 5 månader
:heart: Lillebror född -09, SM från 3 veckor
:heart: Lillasyster född 120607, SM från start
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

Tack för era svar!! Jag måste verkligen fundera och kanske omvärdera mitt schema...
Han har alltid sovit 3 pass om dagen (30-45 min, 45min, 45 min) men nu när han är 10 mån tänkte jag att jag skulle försöka dra ihop till 2...men det har ju inte gått något vidare. Jag trodde i min optimism att han då kanske skulle sova lite längre pass, men ack vad jag bedrog mig! :D :cry: Lika långa pass som förut, men blir då mindre sömn på dagen totalt sett och lilleman är jättetrött!!
förut vaknade han 6.15-6.30, sov kl 8,11.30 och 15.00, somnade för natten kl 18.30. det var efter hans kropp, detta schema. Nu sover han 9..30 (90min; ska va) och 14.00(45min) och det funkar inget vidare.Dessvärre passar detta schema bättre för familjen...: :(
så hur ska jag göra? Han ska inte börja på dagis färrän om 8 mån, då de bara ska klara sig på en daglsur...ska jag fortsätta med 3 pass eller vad säger ni erfarna??? :D
kram Jessica
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

jag puffar lite för min fråga igen! Jag har fått många bra svar, TACK!!! SÅ vad säger ni om att gå från 3-2 pass? ska man väcka efter 20 min vid varje lur för att visa att jag tar ledningen (eftersom han soveer 30 m-40 min) eller ska jag satsa på att få till ett omsomnande (som inte funkat hitills)????

kram jessica
Nancy

Inlägg av Nancy »

Får bli ett snabbsvar eftersom lillan snart vaknar...

Stod och tänkte på dig och Arvid medans jag skalade potatis nyss :D

Funderade på HUR det egentligen blivit så att Leia sover så långa pass dagtid.

Det började med att vi bröt vårt "fria kaos" och beslutade att inte mata oftare än var tredje timma. Jag började då gå ut och promenera i samband med flera av dagens måltider, mest för att distrahera.

Efter ett tag började jag läsa Barnaboken och fastnade för att "lille Hugo" kunde sova 2,5 tim mitt på dagen. Började förlägga en promenad mellan 12-14.30 och gav mig tusan på att få Leia att sova denna stund. Efter ett par dagar gick det allt bättre.

Senare började vi med standardmodell, vagning och sedermera schema. Den långa luren hade då etablerats och gick även att genomföra med vagnen i stillhet då vi började lägga henne på mage istället.

Mitt bästa råd till dig alltså: genomför en "promenadkur" då du travar, travar och åter travar huset eller staden runt tills dagurarna sitter som ett smäck :!: :D
arvids mamma

Inlägg av arvids mamma »

ja, jag kanske ska promenera några vekcor!! :D :D Då kommer jag i form också, :wink: man får se det positivt! :D
tack!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"