Skrattet / skriket till go´nattet

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
juline

Skrattet / skriket till go´nattet

Inlägg av juline »

Vi är inne på vår tredje SHN-vecka och kommunikationen med vår 8 månaders dotter funkar bättre och bättre!

Det vi har problem med är "skrattet till go nattet".
Visst är hon glad efter nattslurken och om man kittlar lite kan hon nääästan skratta :lol: men så fort vi säger GOD NATT eller när hon ser sängen så blir hon ledsen! :cry:

Vi har kortat ner läggningsrutinen avsevärt, det enda vi gör efter nattslurken (ammar) är att borsta de två tänderna och försöka få henne att skratta innan nattaren går in med henne till sängen.

Det VI tror är problemet är att hon ev. är för trött? Hon ska sova 1,5 timme på fm och ca. 45 min på em. (vissa dagar sover hon inte ens så långa pass) men sen är hon vaken mellan 14 - 19 och det är egentligen på tok för lång tid men vi har haft svårt att bara lägga ner henne för en 20 minuters extra lur...

Nu har vi börjat kura henne även på dagtid, vilket har funkat bra (förutom att hon blir ledsen vid tillrättaläggandet även då) och nu känner vi att vi enklare skulle kunna få till en extra lur vid 16-tiden.

Dessutom har vi nog hamnat i en ond cirkel men just skrattet till go nattet. Vi har svårt att få till det och känner att vi har börjat bete oss smått desperat för att få henne glad (eller inte ledsen) varpå hon blir förrvirrad och skrattar knappast... :oops:

Vi har även låtit henne flytta in till storasyster för två nätter sen och funderar på om bytet av rum har påverkat negativt för nätterna har blivit sämre sen vi gjorde det.
Storasyster sover inne hos oss sen dess för hon tycker att lillasyster skriker så...

Känns som vi börjar tappa det grepp vi hade... :cry: :oops: :cry:

Någon som kan stötta?
mamma till tv? tjej-?nglar f?dda 03 och 05
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Ska de dela rum så ska de dela rum. Storasyster ska inte ligga hos er.

Jag tror att ni har fastnat i att försöka få henne att skratta. Hon ska skratta någon gång under kvällsrutinen, om det känns naturligt. Sedan räcker det att hon är nöjd. Då behöver inte ni känna sådan press på er och hon behöver inte fundera på vad sjutton ni håller på med.

Det kan mycket väl vara så att hon är för trött. Det räcker med 1,5 tim + 45 min. om ni har 12 timmar natt. Men lurarna bör ju vara väl fördelade över dagen och fungera, så det är bra om ni tar tag i dagslurarna.

Men det viktigaste av allt; Åter till ordningen! Jaga ut alla vargar som ni har släpat in. Ni måste ta över kommandot och bestämma er för vad som ska gälla. Jag tycker att det låter som om ni har skött er bra fram till nu, så ni vet ju vad som gäller - egentligen :D

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
juline

Inlägg av juline »

Tack LO!

Storasyster har faktiskt börjat sina nätter i sin egen säng sen har vi tagit över henne för att hon har hostat sig blå och ikväll sa hon att hon inte ville sova i sin säng för att lillasyster skriker så :wink:
Men du har helt rätt i att vi måste ta tag i det så att de vänjer sig från början... :oops:

Vi ska även se över daglurarna! Hon vaknar nästan alltid efter 30 min (och kollar läget) och har nu svårt att somna om. så det kanske är bättre med tre lurar per dag...
Det är här vi blir så kluvna med schemat!
Hur flexibel får man vara med en extralur om hon har sovit kortare än vad vi anser att hon bör?

Hittade länken till AW´s supertips om "SBD" :lol: och det hjälpte mycket!
kopierar in den även i denna tråd....
http://www.annawahlgren.com/phpBB2/view ... ht=utomhus
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tycker att ni ska bestämma er för ett schema och hålla er till det. Två eller tre lurar får ni ju själva avgöra. Men tänk efter och planera innan ni ändrar.

Och låt bli extralur (femminutare är alltid ok, men den ska tas var som helst, liksom bara på plats) Om hon skulle sova lite dåligt på dagen så kan du alltid lägga henne en halvtimme tidigare på kvällen. Det påverkar inte resten av schemat och inte morgonen heller.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Lisa S

Inlägg av Lisa S »

Hej!

Jag har också en flicka på åtta månader och jag reagerar på att ni har er långa lur på förmiddagen och en ganska kort på dagen. Tror du att det skulle vara lättare att byta plats på dem, så att hon har mer kraft för den långa eftermiddagen och kvällen?

Såhär ser Emmas schema ut (född 050318):
07:30 Vaknar, mat, ensamlek ca 08:00-08:45
09:30 Sova 20 min
11:30 Purélunch
12:30 Sova 2 h
14:30 Vaknar, gröt
17:30 Purémiddag
18:45 Bad, "matpåfyllning"; gröt, skratt och godnatt
19:30 Sova 12 h

Emma får 20 minuter på eftermiddagen om hon är helt helt slut. Det funkar för att schemat sitter i ryggmärgen, och knappt en jordbävning skulle få henne att hålla sig vaken efter åtta. Generellt håller jag med LO, sätt ett schema som ni bestämmer er för, så minskar all förvirring! :roll:
Lisa
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej Lisa
Vilken lur man har när får man känna efter.

Vera var alltid som tröttast på förmiddagarna och sov sin långlur mellan 10-11.30. Sedan som hon 45 minuter någon gång mellan 14.30-15.30.
Natt mellan 19 och 7.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
juline

Inlägg av juline »

Vi skulle gärna låta henne sova längre på em. och har tom försökt med detta innan vi satte det slutgiltliga schemat.
problemet för oss är att storasyster ska hämtas på dagis kl 14.00 Piiiip!

Idag har vi iallafall haft två underbara lurar inne (hela familjen är förkylda) då jag bara la ner henne i sängen med en snabb solfjäder och en ramsa - sen sov hon! \:D/
Även nu på kvällen somnade hon direkt utan större protester eller frågor :D

Just nu känns det bra att köra på med det här schemat och ev. lägga in en extra powernap om det är kris eller som LO tipsade om - lägga henne en halvtimme tidigare.

Tack för stödet!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"