Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av TorsMamma »

Hej, har just sett ett jätteintressant program om vårt psyke, första delen handlar om våra barn och närhetsbehovet och trygghet.
Den andra om empati. Båda verkligen värda att se!

http://svtplay.se/v/2312726/vetenskapen ... vart_psyke
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Re: Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av Mamma S »

attans, befinner mig på en plats (indien) med lååååååångsam uppkoppling. har du lust (tid?) att skriva nr andemeningen i det de sa? det lät spännande....
3 fina...2005, 2007, 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av TorsMamma »

Början handlar om "rädsla" där man betingar barnet (9 mån) som först inte är rädd för råttor, kaniner, clouner osv...
Men sen gör man ett experiment där man för oväsen i samband så barnet blir rädd. Då blir han till slut jätterädd för dessa saker...

Detta är tanken då att små barn föds inte med rädsla utan är något de lär sig (ofta från modern då hävdas här)

Det andra är ett experiment man gör på apor...

Där man gör experiment på "Kärlek".
De tillverkar 2 surrogat mammor till apan, en med "mat" och en som är klädd i lite mjukt.
Apan får välja vilken surrogat den vill ha till "mamma" resp "amma" typ.
Apan väljer att äta från en ena och att få "kärlek" från den andra.
Detta ställer man sen till sin spets genom att skrämma apan och se vart den går. Den går till "surrogat mamma" den mjuka apan.
Sen går man vidare i detta och gör så att "mamma" är typ "elak" blåser luft. Vad gör då apan om mamman utsätter den för "obehag, eller smärta". Jo eftersom det är den mamman som apan söker kärlek hos vänder sig apan i alla fall till den mamman och söker tröst.
Så kontentan är att oavsett HUR mycket obehag som apbebisen utsätts för så kommer den ÄN mer till mamman för tröst.
Konsensus: Ju mer avvisande mamma desto klängigare barn typ...

Sen gör man experimentet med att isolera och separarera apan från mamman helt....
Apan blir isolerad i upp till 1 år utan kontakt eller mamma dessa blev klart psykiskt störda.
Här drar man paralellen lite till kriminella tonårspojkar som trots hemsk uppväxt, misshandel m.m. från mamman kommer aldrig tåla att man ens nämner något illa om mannan oavsett typ...

Ärsch, någon annan kanske uppfattar detta annorlunda. Skriv då ER uppfattning tycker jag. :lol:

Jag refererar ju bara liiiite av programmet i spridda delar.

Sist som jag inte orkar prata om är om en man som fick en tumör i hjärnan och när man tar bort tumören försvinner hans empati/sympati förmåga helt och han får svårt att fungera som han skall i samhället. Trots att hans IQ är oförändrat så har han känslomässigt svårt att se vissa saker. Klart intressant men inte så barn relaterat.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Mata
Inlägg: 806
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 10:31
Ort: J?rna

Re: Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av Mata »

Fy så förskräckligt, men intressant. Ska se tror jag. Intressant med klängiga barn-teorin.
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Mamma S
Inlägg: 673
Blev medlem: tor 11 aug 2005, 10:34

Re: Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av Mamma S »

Mkt intressant! tack för att du tog dig tid.. jag ska leta upp programmet när jag kommer hem till Sverige!!
3 fina...2005, 2007, 2010
TorsMamma
Forumets ordförande
Inlägg: 11193
Blev medlem: fre 17 nov 2006, 09:25
Ort: Stockholms Skärgård

Re: Vetenskapens Värld och närhet till våra barn...

Inlägg av TorsMamma »

Del 2. Pavlo (ni vet betingning med Pavlos hundar) han gjorde andra experiment också....

http://svtplay.se/v/2319760/vetenskapen ... del_2_av_3
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"