Lilloppans liv och leverne

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
LilloppansMamma

Lilloppans liv och leverne

Inlägg av LilloppansMamma »

Hej!

Känns helskumt att själv skriva en tråd när jag ägnat veckor att läsa andras trådar. :) Iallafall, den 1:a januari föddes ett flickebarn. Vi använde oss av SM från start, men ska i ärlighetens namn säga att jag inte var så duktig på att tolka henne i början. Slutade ofta med en övertrött tjej som tilllslut hamnade i den onda spiralen för hungrig för att sova, för trött för att äta. Den fällan hamnar vi sällan i nuförtiden, SKÖNT!

Jag har nu märkt att hon upptäcker världen och vill vara med. Hennes vakentid har ökat markant. Jag har som guidning under dagen följande "schema" vill säga att jag inte följer denna slaviskt eftersom hon fortfarande är för liten att ha ett spikat schema. Men har nåt att utgå ifrån litegranna, detta har underlättat kvällstrasslet ( som dock fortfarande inte är bra, återkommer till detta).

En månad
vakentid 16,5 tim, sömn 7,5 tim
4 mål under dagen

8.00 morgon, vaken 1 tim (morgontrött liten älskling)
9.00 sova 2,5 tim
11.30 vaken1,5 tim
13.00 sova 2,5 tim
15.30 vaken 2,5 tim
17.30 sova 2 tim
19.30 vaken 2, 5 tim- 3 tim
22.30 sova natt 6 tim
04.30 nattmat
04.50 sova tre tim

Nu till mitt problem. Det riktigt trassliga börjar vid sista målet ( som de senaste dagarna har börjat lite sent först vid halv 9 på kvällen eftersom vi blivit försenade på morgonen pga kvällstrassel, dvs jag vill ha några timmars sömn innan jag väcker henne för morgon. Vid sista målet käkar hon på bra enligt SM och somnar men vaknar efter antingen 20 minuter eller 45 minuter. De typiska skarvarna alltså. ( hon ligger på mage med andningslarm) Hur länge ska jag vagna henne tills hon somnar om. Eller ska jag ta upp henne ge henne en slurk till? Svårt att veta om man ska fortsätta vagna ( det biter bra med vagning på henne hon tystnar på 3-7 drag, är tyst en minut och sedan kan vi hålla på så i säkert 45 minuter, men ibland upplever jag att frågorna blir större efter 45 minuters vagning). Alltså när hon vaknar i skarvarna för kvällsmålet ska jag vagna eller ge slurk?

Jag får aldrig in det här med nattmålet pågrund av kvällstrasslet. Men det tror jag beror på att vi startar dagen lite för sent. Det gör i sin tur att vi startar sista kvällsmålet lite för sent. Eftersom hon vaknar i 45 minuters skarven så vagnar jag en stund och har sedan tagit upp henne för en slurk och sedan vagant henne igen tills hon har somnat. (vilket nu har skett på den tiden då hon skulle käkat sitt nattmål. Detta kanske det blir bukt med om jag tvingar upp oss vid klockan 8?

Det här med vakentiden är lite knepigt. Jag har läst att man ska ge henne mat inom en timma. Men hon ska vara vaken i 2,5 tim på kvällen, hur gör jag då? Ska jag:
1. SM. Alltså bröst 1, rap, bröst 1. rap. skötning. Umgänge på hög nivå. Bröst 2, rap. Bröst 2.
2. Sedan bada henne
3. Och sedan passiv social delaktighet. Hon får titta på när hon ligger på en filt när vi donar i köket etc.

Om jag har fattat rätt så kan jag när vi har umgänge på hög nivå inte bara prata med henne ansikte till ansikte, utan också visa världen för henne med speglar och färgglada saker osv?
Sedan när vi har passiv social delaktighet. Ska jag då lägga henne i vagnen innan hon somnar på filten när hon ligger och kikar när vi donar? Eller får hon lov att somna på filten och sedan lyfta henne till vagnen?

Usch känner att mitt inlägg är lite rörigt, men vi benar ut det tillsammans hoppas jag!
Attityden tycker jag sitter, jag tvekar inte utan jag upplever att jag sparkar undan elaka vargar från henne. Känner mig trygg med vagning och buffning när det gått för långt med övertrötthet, vilket inte har hänt nu på ett tag) Upplever mer att det blir lite svajigt för henne när kvällstrasslet krockar med nattmål.

Hur gör jag för att lägga in hennes ålder i min profil??

Hälsningar från LilloppansMamma
:heart:Lilloppan född 110101 :heart:

Kurstart 10 juni-2011. SS vid ~7 månader \:D/
chokladkaninen

Re: Lilloppans liv och leverne

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Lilloppans Mamma! :D

Välkommen hit och grattis till den lilla flickan. :heart: Vad roligt att du skriver! :D

Om det här med de långa kvällarna är ett nytt påfund är jag beredd att hålla en peng på att det är ökningsperioden som spökar. :shock: Det ligger en sån vid ca 7 veckor och där är väl ni? Förmodligen blir hon så trött på kvällen att hon inte orkar äta tillräckligt för att "ta natt" på allvar, utan måste sova en stund för att orka fylla på. :idea: Jag skulle därför inte vagna om henne ifall hon vaknar i en skarv där på kvällen, utan ta upp och mata lite till och sedan lägga igen (och vagna till ro om det behövs). Och så hålla på så tills hon faktiskt somnar för natten - det kan kännas jättejobbigt ett tag men pågår bara under en väldigt kort period.

Du skriver att ni har 4 måltider - men det ska vara 4 måltider + en kvällsslurk. Så sista vakenpasset ska börja och sluta med mat; bad, umgänge, visa världen lite etc får plats däremellan (men det där med soc delaktighet behöver du inte dra så stora växlar på ännu - hon får vara med när ni behöver göra något, men den passiva sociala delaktigheten blir riktigt viktig i sin egen rätt först från ca 4 mån :wink:). Jag tycker dessutom att du ska gardera med en 5- eller 20-minlur i sista vakenpasset så att hon har större chans att orka få i sig den mat hon behöver.

Jag bifogar våra bästa amningstips också, så att ni kan ta er ur ökningsperioden så fort det går. 8) http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... hp?t=19951

Och det där med profilen, ja.... lite lost är man allt i det nya forumet! :oops: Jo, nu hittade jag: klicka på kontrollpanel högst upp till vänster, sedan hittar du profil i vänstermenyn. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

PS - Det blir nog mer ordning på tiderna när dagen verkligen börjar kl 8, ja, men om du inte har några andra barn eller viktiga tider att passa så finns det ju ingen anledning att stressa med det. :wink: Håll intervallerna fint som du gör nu, och så kan du styra upp exaktheten i tiderna lite bättre när ni närmar er (eller har passerat O:)) 2 månader.

Det är ju ändå roligare för er båda att få lite sömn på nätterna. Så jag säger nooooo stress! :lol:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
LilloppansMamma

Hej igen! Tack för det otroligt snabba svaret!

Hon är "bara" fem veckor gammal så hon är inte riktigt i den sk ökningsperioden. Tyvärr är inte kvällstrasslet ett nytt påfund, men vi har gått från nattklubb till kvällstrassel så vi är på rätt spår med lilloppan iallafall!

Idag är första kvällen som vi är någorlunda i fas. Hon har nu somnat efter kvällsmålet, fick vagna ett par gånger ca 5 tag vardera. Får se om hon behöver två nattmål eller förhoppningsvis bara ett.

Tänker lite på det här med ersättning. Jag har fått gå över till mjökfri diet och det har hjälpt hennes mage ( men jag tror också att en förklaring till varför det går bättre är att vi börjar hålla intervaller mellan måltiderna och ser till att hon får vara med och vara vaken). Povade för en tid sen att ge ersättning, nutramigen. Men jisses vad hon skrek den natten. Upplevde att det berodde på en spänd mage med gas, samt att hon av detta blev övertrött. Ska man liksom "fasa" in ersättning? Dvs ge ersättning i början av ett mål för att sedan fortsätta med bröstet? ( vill ju ha möjlighet att ge ersättning när mjölken inte räcker till i ökningsperioderna).

Tack för all hjälp ni är guld värda för en förstagångsmamma!

LilloppansMamma

Hej igen!

Inatt har det blivit lite tokigt! Kvällsmålet gick bra med SM+bad+slurk. Somnade fint med bara lite vagning. men som en klocka vaknade hon 45 minuter senare. Jag följde ditt (chokladkaninen) råd och gav då mera mat som hon tog emot. Sedan efter trugning ville hon inte ha mera. Jag lägger ner henne i vagnen och börjar att vagna. Vagningen biter bra i början, hon blir lugn av 3-7 tag och tystnar en minut eller två, men skriken eskalerar efter en dryg timma. Ska erkänna att jag då börjar känna mig lite mör av skrikandet och känner att vagningen inte funkar. Få då tanken att man inte kan vagna bort hunger och beslutar för att ta upp henne och se om hon hon vill ha mera mat. Det ville hon! Hon åt med god aptit, hade väl inte allt för mycket mjölk kvar men lite måste det nog ha varit. Jag trugar men sedan vill hon inte ha mera. Jag lägger ner henne i vagnen och startar att vagna. Vagningen biter bra till en början återigen lugnar hon sig på 3-7 drag och tystnar på en minut eller två. Så här håller vi på igen i en timma, sedan eskalerar skriken. Nu väcker jag min sambo för stöd, jag börjar få nog! Hon blir tyst och lugn som en filbunke när jag tar upp henne från vagnen. Hon får ligga i sängen på rygg medan jag och sambo pratar med varandra, Dvs jag öser galla över hur jobbigt jag tycker att det är :( Hon ligger så här en bra stund säkert en halvtimma, hon är glad och vaken! ( vi har det dunkelt i sovrummet och pratade med lågmälda röster. Jag dåsar till när hon ligger där och vaknar av att hon gnyr lite, jag ger henne bröstet igen och hon suger och somnar vid bröstet. Jag lyfter sedan över henne till vagnen. Hon börjar att skrika efter en kort stund och jag vagnar, vagningen biter fort och hon somnar. Klockan är nånstans mellan 5-6 på morgonen.

Tankar kring detta? Uppenbarligen är hon mycket mera hungrig efter kvällsmålet. Kanske ska börja ge lite ersättning som komplement till kvällsmålet? Men hon verkar få ont i magen av ersättningen!?

Nemita
Kontakt:

Inlägg av Nemita »

Hej! :heart:

Du är nog inte den förste som märker att kvällsamningen liksom inte riktigt fyller lilla maggen på samma sätt som tidigare under dagen. Om du tycker det är okej att komplettera med ersättning så är du inte heller den förste som gör just det, speciellt sista målet. :) Här gjorde vi så att efter att jag ammat så mycket som fanns till sista målet (vid sju-åtta-tiden) så fyllde maken på med ersättning tills lillkillen var helt propp- och knök-mätt, kanske framåt nio-tio, medan jag gick och la mig! Som riktmärke hade pappan att bebis skulle somna själv i sin vagn på väldigt lite eller ingen vagning, helst utan napp (som vi använde ibland), annars fyllde han på med mer, ibland bara genom att vända på rygg och tratta i en liten extra slurk och sen vända tillbaka. Sen sov lillen några timmar, första månaden kanske bara två-tre men nästa månad kanske 3-4 och jag fick ganska snart en längre sammanhängande sömn från 20-01 och så småningom började jag lägga mig senare och sova ca 22-04 då nattmålet vid 01 föll bort. Funkade finfint, tyckte vi. Skönt för pappan att få en "egen" stund med bebisen också.

(En kväll när jag skulle vara hemma själv så blev jag alldeles nervös, för jag visste ju inte hur "man gjorde" på kvällen. Trevligt för pappan att få instruera mig. :) )

Man kan nog göra på många olika sätt, men det här fungerade för oss. Vid sisådär två månader så började bebis vilja gå och sova lite tidigare och vara vaken lite mer på dagen, men fram tills dess var läggningen ca 20-21. (Vi räknade ungefärliga vakentimmar under dagen för att ha något att gå på.)

Vad tror du?
Kram :heart:
Mamma till en pojke född 8 januari 2007 (kurad vid 6 månader) och en stor liten knodd född 24 juli 2010 (en vecka efter beräknat, 4,5 kg tung) som standardmodellas.
LilloppansMamma

Hej!

Söndags natt blev en pärs, jag hade vart så dum och gått från min mjölkfria kost och detssutom käkat syltlök, inlagd gurka, choklad etc. Det resuterade i en unge med magont! jaja, det gick över iallafall.

Igår vart det lite bättre. Var dock väldigt svårt att hålla henne vaken under de två första matpassen. Tyckte att hon inte hann äta särskilt mycket heller, men det var omöjligt att väcka henne och ge mera mat. Som vanligt efter kvällsmålet så vaknar hon efter 45 min. Inte konstigt eftersom hon fått lite lite mat under dagen. Ger mat, försöker vagna, hon skriker upp sig. Försöker ger mera mat, men nej nu är hon förbaskad. Tar fram min bärsjal och går runt med henne och buffar i rumpan lyckas få henne att somna till ett par min. ger mera mat, men ser att jag inte lyckas knocka henne med maten ( mjölk). Föjlde då din mall Nemita, fast med bärsjalen, mitt mål är att hon ska bli lugn och somna i sjalen annars trugar jag med mera mat. Två omgångar tog det sedan somnade hon vid bröstet. Allt detta tar ju en stund. Hon vaknade vid halv 2 och somnade klockan fyra. Tyvärr kan jag inte fylla på med ersättning eftersom hon inte vil ha ersättning i slutet av ett mål utan tar ersättningen i början av målet.

Vill ju egentligen vagna henne men får nog köra på sjalen ett tag vid kvällsmålet, det funkar bra att vagna efter andra matpass när hon har svårt att komma till ro.

Vi är på rätt väg, nyckeln till god nattsömn för skruttan är ju just att bli knökmätt vid kvällsmålet, önskade att hon tog ersättning med hull och hår ( gav lite igår ca 40 ml fick hon i sig, det fick faktiskt stanna kvar i magen!) Ska börja ge ersättning lite under dagarna så hon vänjer sig. Ikväll skall jag börja ge att lite ersättning i början av målet.Ska prova att pumpa lite också nu när hon har somnat.

När kan man börja ge smakportioner av tex mosad banan är det vid 4 månader eller kan man tjuvstarta vid 3,5?

Kramar från en mamma som är glada att ni finns! :heart:

LilloppansMamma

Nu behöver jag hjälp!

Som vanligt vaknar hon vid 45 minutersskarven efter sista kvällsmålet trots extra bröstmjölk + lite ersättning. . Idag gav jag lite extra ersättning i början av ett mål ca 40 ml. Sedan fick hon bröstet och jag har nu följt SM men under tiden har hon nästan kräkts upp allt. Känns ju verkligen hopplöst att hon inte får behålla maten när jag ger lite ersättning. Hur ska jag någonsin komma bort från 45 minuterskarven på kvällen om hon inte tar extra ersättning? Hon är verkligen inte heller pigg på att ta flaskan. Kan det vara magmunnen som spökar hon kräks ju lite granna när hon bara får bröstmjölk, men inte sådana här mängder! Eller tar det tid för magen att anpassa sig till ersättningen ( nutramigen)??

Kram

Elle

Inlägg av Elle »

Hej LilloppansMamma!

De första månaderna med en juvel kan vara lite kringelikrokig. Det tar ett tag innan man lär känna varandra, vad som passar juvelen men även för juvelen att få igång tarmarna ordentligt. Jag bifogar SM-kompendiet där Anna beskriver den första tiden: http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewtopic.php?t=8887

Är du snäll att gå in under din "profil" och i signaturen skriver du in när juvelen föddes. Det underlättar för oss som vill hjälpa.

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
LilloppansMamma

Hej! Jag fattar inte vart i min profil som jag skriver in hennes födelsedatum?

Förstår att vägen med en skrutt är krokig, men känns ju jobbigt när man inte får henne att somna för natten. I natt vart det katastof. Natten dessförinnan gick bra med endast ett uppvak efter kvällsmålet. I natt somnade hon runt 6 tiden på morgonen. Då hade hon sovit tre kortare stunder i bärsjalen plus en kort lur i vagnen. Var inte heller glad över att få äta efter lurarna. Hon skrek så fort jag närmade mig med bröstet. Idag vart det morgon kring 10 eftersom vi båda var helt slut men då tog hon bara bröstet en gång, visserligen var bröstet mycket fullt och hon åt med god aptit. Det går inte att få i henne mer då, det blir en ond spiral då det totala matIntaget blir för lite under dagen.

Tips, tankar?

Clara Cecilia

Inlägg av Clara Cecilia »

Hej,

läs igenom kompendiet ordentligt och fundera på hur ni ska lägga upp dagarna.
För inspiration bifogar jag också Linus röda tråd här på Späda och Små - en källa till stor glädje och eftertanke.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... 24&t=23736

Data är inte min starka sida - kolla här för hjälp

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/viewforum.php?f=11

:heart:

Clara
Mamma till V 2008, L 2010
Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

För att lägga in födelsedata i din signatur, klicka pâ Kontrollpanelen (uppe till vänster). I menyn till vänster har du sen "profil", där du gâr in under "Signatur" och skriver det du vill. Detta kommer alltid att synas i dina inlägg utan att du behöver göra nâgot alls sen.

Tack pâ förhand!

LilloppansMamma

Hej!

Skall ge en liten statusuppdatering om lilloppan om ett par dagar, vill utvärdera själv först :lol:

Men idag var jag hos läkaren med skruttan (misstänkt mjölkallergi och ville då få nutramigen på recept). Allt gick väl bra, men läkaren fick mig att känna mig som en dålig mamma. :(

Magläge var ju inte att rekomendera enligt läkare, fastän jag berättade att vi använde andningslarm. Hon menade att risken för plötslig spädbarnsdöd var mycket större när man ligger på mage. Vi skulle vänja skrutten vid ryggläge sa läkaren! Vi frågade också om skruttans viktuppgång och se om den var normal. Den var ok sa hon, men truga inte barnet med mat! Här har jag under den gångna veckan kännt att jag gett mitt barn den finaste gåvan hon kan få, dvs en mätt mage som gör att hon med frid i hela ansiktet somnar på mage i vagnen. (visst ett par vagntag har krävt ett par gånger) och nu känner jag mig villrådig!

Ville få skriva av mig lite kring detta. Har ni stött på liknande situationer och hur bemöter man dem när de uppstår?

Kramar!

Sarisparis
Rådgivare/advisor

Inlägg av Sarisparis »

Hej :D

Tack för signaturen!

Nâgra snabba rader mitt i kvällsbestyren. Du är inte ensam! Jag har som policy att säga 'allt är bara bra' vid kontakter med mitt BVC här (sâvida det inte rör sig om rent medicinska problem). Jag tar till mig de râd som känns rätt i hjärtat, resten sollar jag bort utan dâligt samvete.

Här är en länk som kanske kan ge dig lite perspektiv pâ alla râd man fâr.

http://www.annawahlgren.com/phpBB3/view ... =40&t=8027

Jag gillar Annas ord "Se pâ barnet!". Om jag jämför den första tiden med storebror (fri amning och ryggläge, sen sidoläge för ryggläget GICK INTE) med lillebrors första mânader (sm) sâ är det som natt och dag.

Ser framemot statusuppdateringen. :D

SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Vår doktorinna på BVC säger att hon ser att våra barn sover på mage för de är så starka, så glada och så gulliga. Ja det sistnämnda kanske inte beror på magläget men ändå. :wink:
Hon har varit med när barnen SKULLE ligga på mage för att inte sätta kräk i halsen om de kräket, sen skulle det liggas på sidan och nu ska det ABSOLUT liggas på rygg. Enligt vår doktorinna så får barn sova som de vill bara de sover och har man andningslarm är det bara bra, även om man väljer att ha barnet att sova på rygg.

Så alla säger olika, alla våra barn har sovit på mage sen födseln, med andningslarm och ingen av dem har haft problem med magen, och alla har sovit bra. När de ligger på mage kommer pruttar och rapar ut utan problem, ibland hör man Linus ligga och fisa några gånger sen suckar han lite innan han somnar.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"