Känns helskumt att själv skriva en tråd när jag ägnat veckor att läsa andras trådar.
Jag har nu märkt att hon upptäcker världen och vill vara med. Hennes vakentid har ökat markant. Jag har som guidning under dagen följande "schema" vill säga att jag inte följer denna slaviskt eftersom hon fortfarande är för liten att ha ett spikat schema. Men har nåt att utgå ifrån litegranna, detta har underlättat kvällstrasslet ( som dock fortfarande inte är bra, återkommer till detta).
En månad
vakentid 16,5 tim, sömn 7,5 tim
4 mål under dagen
8.00 morgon, vaken 1 tim (morgontrött liten älskling)
9.00 sova 2,5 tim
11.30 vaken1,5 tim
13.00 sova 2,5 tim
15.30 vaken 2,5 tim
17.30 sova 2 tim
19.30 vaken 2, 5 tim- 3 tim
22.30 sova natt 6 tim
04.30 nattmat
04.50 sova tre tim
Nu till mitt problem. Det riktigt trassliga börjar vid sista målet ( som de senaste dagarna har börjat lite sent först vid halv 9 på kvällen eftersom vi blivit försenade på morgonen pga kvällstrassel, dvs jag vill ha några timmars sömn innan jag väcker henne för morgon. Vid sista målet käkar hon på bra enligt SM och somnar men vaknar efter antingen 20 minuter eller 45 minuter. De typiska skarvarna alltså. ( hon ligger på mage med andningslarm) Hur länge ska jag vagna henne tills hon somnar om. Eller ska jag ta upp henne ge henne en slurk till? Svårt att veta om man ska fortsätta vagna ( det biter bra med vagning på henne hon tystnar på 3-7 drag, är tyst en minut och sedan kan vi hålla på så i säkert 45 minuter, men ibland upplever jag att frågorna blir större efter 45 minuters vagning). Alltså när hon vaknar i skarvarna för kvällsmålet ska jag vagna eller ge slurk?
Jag får aldrig in det här med nattmålet pågrund av kvällstrasslet. Men det tror jag beror på att vi startar dagen lite för sent. Det gör i sin tur att vi startar sista kvällsmålet lite för sent. Eftersom hon vaknar i 45 minuters skarven så vagnar jag en stund och har sedan tagit upp henne för en slurk och sedan vagant henne igen tills hon har somnat. (vilket nu har skett på den tiden då hon skulle käkat sitt nattmål. Detta kanske det blir bukt med om jag tvingar upp oss vid klockan 8?
Det här med vakentiden är lite knepigt. Jag har läst att man ska ge henne mat inom en timma. Men hon ska vara vaken i 2,5 tim på kvällen, hur gör jag då? Ska jag:
1. SM. Alltså bröst 1, rap, bröst 1. rap. skötning. Umgänge på hög nivå. Bröst 2, rap. Bröst 2.
2. Sedan bada henne
3. Och sedan passiv social delaktighet. Hon får titta på när hon ligger på en filt när vi donar i köket etc.
Om jag har fattat rätt så kan jag när vi har umgänge på hög nivå inte bara prata med henne ansikte till ansikte, utan också visa världen för henne med speglar och färgglada saker osv?
Sedan när vi har passiv social delaktighet. Ska jag då lägga henne i vagnen innan hon somnar på filten när hon ligger och kikar när vi donar? Eller får hon lov att somna på filten och sedan lyfta henne till vagnen?
Usch känner att mitt inlägg är lite rörigt, men vi benar ut det tillsammans hoppas jag!
Attityden tycker jag sitter, jag tvekar inte utan jag upplever att jag sparkar undan elaka vargar från henne. Känner mig trygg med vagning och buffning när det gått för långt med övertrötthet, vilket inte har hänt nu på ett tag) Upplever mer att det blir lite svajigt för henne när kvällstrasslet krockar med nattmål.
Hur gör jag för att lägga in hennes ålder i min profil??
Hälsningar från LilloppansMamma