Hej,
Bara en liten undran. Min lilla hon somnar inte av sig själv utan talar om när hon är trött med lite gnäll. Jag ger henne tutte eller flaska (lite olika) och så somnar hon direkt. Vi mysar verkligen och har fantastiska dagar mitt upp i villarenovering och flytt.
Vi har inget spikat schema men oftast väljer hon att sova 45 min förmiddag. 45-1½h middag, 30-45min eftermiddag, ibland en 20min kväll och sedan natt ca 11h. Ibland svänger hon/vi om dagslurarna men överlag så tar hon sig sin sömn.
Hur länge skall jag fortsätta ge henne mat till insomning? Tills hon blir för tung eller börjar strula. Tacksam för råd och erfarenheter. När man läser på forumet så ramsas det mycket inför insomning ... ger jag min lilla en ovana just nu ??
Tack fören suverän site !
Somnar i famnen med tutte i mun.
Somnar i famnen med tutte i mun.
Mamma till Linnea född 050725. www.jpk.dinstudio.se
Att somna "själv" på det ställe där man sen ska sova är väldigt grundläggande för god nattsömn. Nyfödingar kan ju somna vid bröstet eller flaskan, men det är nog god idé att försöka vänja av henne vid det. Många sömnproblem grundas i detta, och vanan blir nog svårare att bryta ju äldre hon blir.
Ramsan är suverän, men jag är inte säker på att du är helt påläst? Ramsan införs av de flesta vid regelrätt sova-hela-natten-kur (i allmänhet när barnet är 4 månader plus) som inkluderar massor av plugg, rätt attityd och fast mat-och-sov-schema.
Om du vill göra schema (som är en förutsättning om du vill köra kur) så utgå från hennes nuvarande vanor (anteckna i en vecka kanske) och spika sedan tider. Det kan innebära lite "meck" till en början men är enligt mej (och de flesta här inne
) oerhört underlättande och BRA för barnet. Det är så tydligt att Isak mår såååå bra av dessa fasta tider och rutiner. Han är nästan aldrig gnällig längre, eftersom han inte hinner bli det. Man ligger hela tiden steget före.
Ramsan är suverän, men jag är inte säker på att du är helt påläst? Ramsan införs av de flesta vid regelrätt sova-hela-natten-kur (i allmänhet när barnet är 4 månader plus) som inkluderar massor av plugg, rätt attityd och fast mat-och-sov-schema.
Om du vill göra schema (som är en förutsättning om du vill köra kur) så utgå från hennes nuvarande vanor (anteckna i en vecka kanske) och spika sedan tider. Det kan innebära lite "meck" till en början men är enligt mej (och de flesta här inne
Vi har kört nattkur med henne, en lättare variant eftersom hon varit så liten och hon sover natt 11h. Jag har läst Barnaboken och tycker den är bra att ha i ryggen. Däremot känner jag oftare och oftare ju älskvärdigare denna lilla underbara person är och blir att när det ändå funkar för oss idag så varför krångla till det och köra hårda rutiner och tider. Vi försökte införa rutinerna med marginaler och det funkade tills vi hamnade mitt i denna renovering av huset med hantverkare etc. Dessutom blev hon lite snuvig och ja kanske jag lilla mamman alldeles för snäll ... mesig! Men de är ju så underbara och små dessa gullungar.
Visst kan jag försvinna ifrån huset när renoveringen försigår men jag vill verkligen vara med där och delaktig ... kontrollera dessa hantverkare och min man
Jag ska läsa igenom boken igen.
Många kramar till er alla och tack.
Visst kan jag försvinna ifrån huset när renoveringen försigår men jag vill verkligen vara med där och delaktig ... kontrollera dessa hantverkare och min man
Jag ska läsa igenom boken igen.
Många kramar till er alla och tack.
Glömde:
Vid vilken ålder skall man börja med ramsan?
Hon har fått nattslurk och sedan har vi sagt godnatt till alla, djur och lampor och släkt ner rummet. Sedan har hon fått bröstet i mörkret och snuttar gör hon bara ngn minut. Sedan halvsovande lägger vi henne och hon somnar till som en stock. När jag har testat ramsan men då vänder hon sig mot mig och tittar med stora stora ögon så nu ramsar jag samtidigt och säger godnatt det sista direkt efter bröstet ... som en övergång hade jag tänkt mig.
Vi hade schema tidigare innan men jag har inte hållit så hårt på den nu.
Så för att frångå bröstet precis innan sömn skall jag alltså igen införa fasta mattider sedan skall hon alltså vara mätt och belåten och somna utan mat någon timme senare. Eller vara vaken först och sedan äta och sova på det?
Vid vilken ålder skall man börja med ramsan?
Hon har fått nattslurk och sedan har vi sagt godnatt till alla, djur och lampor och släkt ner rummet. Sedan har hon fått bröstet i mörkret och snuttar gör hon bara ngn minut. Sedan halvsovande lägger vi henne och hon somnar till som en stock. När jag har testat ramsan men då vänder hon sig mot mig och tittar med stora stora ögon så nu ramsar jag samtidigt och säger godnatt det sista direkt efter bröstet ... som en övergång hade jag tänkt mig.
Vi hade schema tidigare innan men jag har inte hållit så hårt på den nu.
Så för att frångå bröstet precis innan sömn skall jag alltså igen införa fasta mattider sedan skall hon alltså vara mätt och belåten och somna utan mat någon timme senare. Eller vara vaken först och sedan äta och sova på det?